Blond bier - forumwedstrijd

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• We zouden hier beter eens een zomer competitie 'beste belgisch blond' opzetten en de proef op de som nemen in een herfst vhm

Ik wil wel meedoen met een verbeterde versie van mijn zinnebir geinspireerd blondje , of een gooi doen naar een la rulles versie , koen is al volop bezig en herman zou het basisrecept (oerversie ) kunnen leveren..serge en walter gaan vast de eigenzinnige toer op en aatje zorgt voor de verrassing samen met cies...en alle anderen doen natuurlijk nog beter !

Blonde on blonde ! Goed idee ? Wa gaat ge anders doen in deze historische coronazomer..

• Ik doe ook mee..mmm parameters..doet er iemand een aanzet ? Niet te los, maar ook niet super strikt, zodanig dat er wat variatie mogelijk is.. alleszins al 2 punten van de 20 op de meest originele naamgeving..blond is niet amber of donker..alcohol niet hoger dan 7, slechts 1 niet europese hop enz...er is hier vast iemand die dat beter kan omschrijven

• Hier kunnen we het verder hebben over dat forumbier.

Ik ben het in sé eens met Koen : absolute vrijheid, maar ergens moeten we toch parameters afspreken. Kwestie dat er niet iemand met een RIS komt aanwandelen ;-)

Wat te denken over de volgende parameters :

1. IBU = vrij te kiezen
    2. EBC < 20
    3. Mikken op een alcoholpercentage tussen de 5 en de 8%
    4. Voor de rest 100% uw eigen ding doen
  • Zou het niet leuker zijn om allemaal dezelfde moutstort te doen maar met bvb andere hoppen werken en/of andere gist? Of bvb per 2 man dezelfde moutstort, maar met andere hoppen of gist, dan wel bvb een korrelgist ivm het gemak. Zo kan je bep. parameters makkelijker ontdekken in de afzonderlijke biertjes. Ook bvb 100% demi-water en aanpassen naar een bep. waterprofiel, is het water ook al hetzelfde...? Of ieder zijn eigen blond, ook goed, maakt echt niet uit, doch bij dezelfde mouten en waterprofiel kunnen we beter de hoppen en gisten naar voor brengen in de afzonderlijke biertjes . 't Is maar dat je anders wel een vergelijk hebt in bep. ingrediënten. Allé, ik wil niks opleggen hé, is maar een idee. Voor mij mag en kan alles, ik pas me wel aan naar wat volgt... Dus ik doe mee...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Het hangt er allemaal vanaf wat je wil: moet het een echte wedstrijd worden met vooraf bepaalde criteria en dan natuurlijk ook objectieve jurering? Dat is een nobel streven, maar vraagt veel tijd en organisatie.

In ben er niet voor, te weinig competitief ingesteld vrees ik.

Hou het open, zoals W@lter schreef:

• IBU = vrij te kiezen
    • EBC < 20
    • Mikken op een alcoholpercentage tussen de 5 en de 8%
    • Voor de rest 100% uw eigen ding doen

Hieraan toevoegen: gistkeuze vrij, maar enkel hoge gisting (dus geen pils, lambiek...)

En dan op de VHM gewoon elkaars biertjes proeven en er wat over praten. Meer moet dat toch niet zijn?

• Voila, goeie samenvatting..we kunnen aan de slag !

• Ik ben ook voor de open competitie te vinden, gewoon een blonde brouwen binnen die parameters en dan met elkaar vergelijken. Bij het allereerste VHM (2009) hebben we dat ook zo gedaan en was er aan het einde een rangschikking. Proeven doen we blind en zo objectief mogelijk, we hebben dan gewoon iemand nodig die de bieren ergens anoniem kan inschenken en de score kan bijhouden.

• Als ieder zijn eigen receptje brouwt is het gewoon een VHM met blonde bieren eigenlijk. Zouden we toch niet iets afspreken dat we x-aantal percentage pilsmout gaan gebruiken en de rest vrije keuze, dus bvb een blonde met minimum 80 of 85% pilsmout, de rest te kiezen. Hebben we toch al een indicatie wat die overige mouten en andere hoppen/gist doen met de rest van een stort in een receptje...? Of anders brouw ik een biertje met 2 identieke moutstorten en enkel een andere gist en andere hoppen, maar wel Europese, dat USA-geweld gaat de boel verpesten denk ik...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Als ieder zijn eigen receptje brouwt is het gewoon een VHM met blonde bieren eigenlijk.

Voor mij maakt het eigenlijk niet zo veel uit. Als ik naar het VHM kan komen breng ik sowieso verschillende stijlen van mijn biertjes mee. Maar een wedstrijdje voor de fun zie ik ook wel zitten en zoals ik al heb laten merken ik val wel op blond :love:

Ik denk dat een datum en locatie nog het moeilijkste zal worden om te vinden.

• De moutstort staat voor een heel deel al vast als je de kleur < 20 EBC wilt houden. Met de alcohol grens erbij is het al redelijk ingeperkt. Het hoeft ook niet te strikt te worden.

Ja, idd, mij maakt het ook niet uit, maar bij dit concept heb je geen enkele houvast hoe een bepaalde hop of gist invloed heeft op de smaak als je moutstort, de gisten en de watersamenstelling de vrije loop laat, dus we brouwen allen een blondje en dat is het, OK voor mij, no problemo, ben benieuwd... :thumbup: We hebben een paar jaar geleden met een clubje hobbybrouwers eens een blonde gemaakt met 90% pilsmout, 10% havervlokken en de BRY-97. Verrassend hoe hetzelfde receptje toch anders kon zijn op ieder zijn installatie en vergistingsproces, dat gaan we nu dus niet kunnen ontdekken, doch, ik zie het al volledig zitten....

• Coronagewijs zou ik opteren voor ergens eind september, ruim tijd om te brouwen

Ik zat eigenlijk aan oktober te denken maar eind september kan natuurlijk ook.

HermanH , je hebt ergens wel een punt. Wat denken jullie ervan om volgende parameters te volgen :

Ook de BKG Biertypengids heeft er een vermelding van :

• Als ieder zijn eigen receptje brouwt is het gewoon een VHM met blonde bieren eigenlijk. Zouden we toch niet iets afspreken dat we x-aantal percentage pilsmout gaan gebruiken en de rest vrije keuze, dus bvb een blonde met minimum 80 of 85% pilsmout, de rest te kiezen.

Ik denk dat we moeten kiezen: ofwel brouwen we allemaal ongeveer (of helemaal) hetzelfde bier om dan te vergelijken, ofwel laat je de creativiteit vrij binnen de brede waaier blond.

En natuurlijk zijn andere biertypes ook welkom op de VHM!

• Ik ga al eens moeten denken om iets in mekaar te knutselen, want juli en augustus zal er niet veel tijd over zijn, na die Corona-stilte zal ik wel niet veel in mijn kot zijn daar moeder de vrouw ook nog thuis is....

Gistkeuze momenteel aan korrelgist: M42, M41, M47, Nottingham, T-58 en K-97.

• Plaatst iedereen dan hier zijn receptje of een ander topic opstarten "Receptjes Blond VHM 2020"...? Of op het moment van proeven pas vrijgeven?

• En wat doen we dan met Leffe-toestanden. Is voor mij eigenlijk geen blonde, maar een tarwebier...

Leffe achtigen mogen, maar zullen waarschijnlijk een zeer lage appreciatie krijgen.. :rolleyes:

Dus niemand gaat dat doen.. ik ga me alleszins netjes aan de geschetste ruime contouren

houden, deel mijn recept vooraf enkel tegen betaling 8o en zal er toch mijn eigen ding in leggen..