Smaakverschil hoge/ lage efficientie

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik vroeg mij daarnet af of er een waarneembaar (smaak)verschil is tussen een bier gebrouwen met een hoge efficientie tegenover eentje met een lage efficientie.

Neem nu bijvoorbeeld: ik wil een biertje maken met SG 1,060. Dan heb ik bij 70% efficientie 5,2 kg pilsmout nodig.

Wil ik hetzelfde bier brouwen op een systeem met 85% efficientie dan moet ik bijna een kilo minder mout gebruiken, namelijk 4,282 kg.

Volgens de brouwsoftware zijn deze bieren identiek aan mekaar, en de hoeveelheid geextraheerde suiker zal wel hetzelfde zijn, maar mout is niet enkel zetmeel en volgens mij moet die extra kilo mout toch een verschil geven.

Heeft iemand hier al ooit mee geexperimenteerd?

• Ik denk dat dat bij pilsmout wel meevalt.

Maar bij caramelmouten en geroosterde mouten kan dat verschil geven.

Ik heb mijn stout nog altijd niet hetzelfde gekregen, sinds ik met een andere installatie brouw. Hier is de efficiëntie minder, waardoor ik meer mouten moest gebruiken. Initieel geen rekening gehouden met uw bedenking. Ik ben het nu aan het terug schroeven.

(Ik moet er ook bij vermelden dat het waterprofiel ook totaal anders is. Cl/SO4 gehalte helemaal omgekeerd. Dus dit ook proberen te compenseren)

• Ik denk dat de invloed van je brouwzaalrendement nog wel meevalt. De verhouding spoel/maischwater is meer bepalend. Hoe meer je spoelt en hoe hoger de temperatuur van je spoelwater, hoe meer tannines je krijgt in je bier en hoe meer karakter. Te weinig geeft een vlakker bier maar te veel is trop, denk in termen van astringenter en een vies gevoel aan je tanden.

• Het verschil tussen installaties is niet alleen rendement wat invloed heeft op het resultaat. Ook de tijden tussen de processtappen gaan mee tellen, de manier van koelen enzovoort. En uiteindelijk de vergistingstanks. Best lastig om een bepaald recept over te zetten naar een andere installatie.

• Je rendement is van een aantal dingen afhankelijk, sommige daarvan kunnen wel degelijk een effect hebben op de smaak van je bier.

Hoe fijn ga je schroten? Fijner = meer opbrengst maar het kaf is ook meer beschadigd en gaat waarschijnlijk meer tannines afgeven.

Ga je de pH van je maisch aanpassen? dat gaat ook een smaakverschil geven op het einde.

Hoeveel ga je spoelen? Geeft ook een smaakverschil.

Dus volgens mij gaat er inderdaad een verschil zijn van smaak, al zal dat wel redelijk beperkt zijn in realiteit. Om de proef op de som te nemen kan je altijd eens een no-sparge methode toepassen. Dit wil zeggen dat je dunner maischt maar niet spoelt. Je rendement is dan een stuk minder maar het wort zou beter zijn.