Blond met opkweek (St.-Feuillien.) >>> werd: 3463 Verboden Vrucht.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zo, nu de gist zijn laatste stap van de opkweek (0,1 - 0,5 - 1,5 - 1,5 liter) ondergaat eens denken om er volgende week een biertje mee te brouwen. Heb een fles St.-Feuillien Blond opgekweekt. Of het bottelgist is weet ik niet, doch we zien wel wat het geeft. Wordt het geen echte St.-F., is 't ook goed, doch men kan maar proberen hé, nu 't wijveke aan het herstellen is van een rugoperatie kan ik ze binnen een paar weken eens verwennen met één van haar lievelingsbiertjes....

Nu zit er een "raar kantje" aan mijn laatste opkweekwort. Gisteren dus de 3de opkweekstap begonnen, groot was de verbazing dat er op een paar flessen beetje schuim in de hals stond en een plof bij het ontkurken. 1 fles was met een zuurstofwerend stopje van 26 mm gekurkt, deze gaf nog de ergste plof. Gedaan zoals steeds, flessen (75 cl) 30' in de oven aan 120°, hete bijna kokende wort erin en een kroonkurk erop. Flessen worden dan direct omgekeerd om de kroonkurk met de hete wort ook te ontsmetten. Groot was de verbazing dat er aan de wort van een paar flessen een hevige rotte kaasgeur zat, echt bizar. Gelukkig is deze die bij de starter ging OK, die flessen hadden een lichte onderdruk. Het enige wat ik hier anders deed was dat ik de gistvoeding reeds bij de opkweekwort heb gedaan, voor de rest idem aan al de vorige keren zonder dat er ooit iets misgegaan is, raadsel... :@

(heb de tekst ivm die giststarter die onder het receptje stond erboven gezet, blijkbaar is er iets mis met het lettertype dat veranderd, nu zou het OK moeten zijn qua layout...?)

BROUWPLANNER RAPPORT - Datum Export: 31/05/2020

Naam van het bier : Blond (St.-Feuillien )

Type van het bier : Blond

Brouwvolume : 35 liter

Extractie-efficiëntie : 80%

Voorspelling begindensiteit : 1065,1 SG /15,9 °P /16,4 Brix

Waarvan suikers : 1005,0 SG /1,3 °P /1,3 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1008,5 SG /2,3 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,5%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 28 IBU / 9 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Pilsmout 3 3 7,500 81,1 %

Tarwemout 3 0,750 08,1 %

CaraPils 5 5 0,250 02,7 %

Havervlokken / havermout 4 0,250 02,7 %

Basterdsuiker 0 0,500 05,4 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (M) Medium

Maischwater (RO+Ename): 29,5 liter aan 68 °C

63,0°C gedurende 35 min

72,0°C gedurende 25 min

Filterspoelen: ga naar 78°C

Totaal spoelwater (RO+Ename): 30,3 liter aan Max.85°C

Spoelen tot : 1014 SG (Of 3,7 °P of 3,8 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 60 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Saaz CZ (A) BLM 3,5% 80 1' 17,8

EastKent Golding (A) BLM 5,0% 25 38' 4,5

Spalt (A) BLM 5,0% 20 38' 3,6

Styrian Golding (A) BLM 3,7% 40 52' 2,1

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

Antioxin SBT 2,6 g maisch

Calciumsulfaat/gips (CaSO4) 2,8 g maisch

Calciumchloride 33% (CaCl2) 14,1 g maisch

Fosforzuur 80% 2,0 ml maisch

Melkzuur (Lactol) 3,0 ml spoel

gedroogde citroenschil 2,0 g 55'

gedroogde sinaasschil 5,0 g 55'

Koriander 5,0 g 55'

(alle kruiden zeer fijn gemalen met een koffiemolen)

VERGISTING

Gistnaam : St.-Feuillien

Gisteigenschappen : Opkweek fles St.-Feuillien blond

Volume giststarter: 2,2 liter maken met: 270 gram moutextract

en 8 gram gistvoeding in 2,2 liter water koken + pH aanpassen

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• 35 liter dat is wel serieus verwennen hé ^^ Maar wens haar veel beterschap!

Het laatste ivm je opkweekstap is niet goed leesbaar je moet al helemaal naar rechts scrollen...

Ik heb de Tripel om mijn planning staan maar zou de Wyeast 1214 daarvoor gebruiken.

De samenstelling van mijn recept (gevonden bij Candi Syrup, Inc.) is veel eenvoudiger (zal deze later nog wel eens posten).

Waar heb je deze info gevonden of heb je dit zelf samengesteld?

• 35 liter dat is wel serieus verwennen hé ^^ Maar wens haar veel beterschap!

Ja, ze wordt veel te graag gezien denk ik, hopelijk beseft ze het... :) Zal 't haar zeggen dat ze zelfs vanop het forum beterschap toegewenst krijgt, misschien schiet er wel iets in haar rug van het verschieten...? ^^

Het laatste ivm je opkweekstap is niet goed leesbaar je moet al helemaal naar rechts scrollen...

Ja, heb het ook gezien, is al eens opnieuw geknipt en geplakt maar het blijft hetzelfde, geen verdere speciale tekens gebruikt, onze W@lter gaat eens moeten zien wat er scheelt denk ik...?

(AANGEPAST, ZIE TEKST BOVEN HET RECEPTJE)

Waar heb je deze info gevonden of heb je dit zelf samengesteld?

Op het NL-forum staat er hier en daar beetje uitleg, doch heb de stort van mout en hoppen niet echt gevolgd, moet geen perfecte kloon zijn, is een probeerseltje met de opgekweekte gist.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Nu zit er een "raar kantje" aan mijn laatste opkweekwort. Gisteren dus de 3de opkweekstap begonnen, groot was de verbazing dat er op een paar flessen beetje schuim in de hals stond en een plof bij het ontkurken. 1 fles was met een zuurstofwerend stopje van 26 mm gekurkt, deze gaf nog de ergste plof.

Ik heb dit ook eens gehad, in die beugelfles dat ik het had was de knal zo hard met openen dat ik denk dat ik geluk had dat de fles niet was gesprongen. Die fles had enkele weken in de koeling gestaan en had ook een flinke kaasgeur. De inhoud van al die flessen maar weggespoeld en de flessen weggedaan. Ik had het idee dat er een wilde vergisting in die flessen was begonnen.

Dat waren flessen met starterswort die ik had gemaischt en gekookt. Nu dus definitief alleen nog maar gerstemoutstroop voor de starterswort.

• Dat waren flessen met starterswort die ik had gemaischt en gekookt. Nu dus definitief alleen nog maar gerstemoutstroop voor de starterswort.

Dat was dus hier ook het geval. Kreeg van Serge de tip om die wort eerst te laten uitzakken ivm de eiwitten en het helder gedeelte te bottelen. Heb al gedacht om het volgende keer in inmaakbokalen te gieten en die nog eens extra in de hete oven te zetten, bvb 1 uur op 120°....? Heb gewone wort gemaakt omdat ik die DME zo k*t vind om mee te werken...

Edited once, last by HermanH ().

• Heel raar wat ik hier allemaal lees. Mijn starters sinds 1995 maak ik altijd met wort wat ik oogst uit de kokende ketel nadat het, (vroeger) 30 min had gekookt (sinds 2019 zonder hop) nadat het 10 min heeft gekookt. Ik doe het in beugelflessen 500ml die ik in heet water opwarm en vul tot ze overlopen. Direct sluiten en laten afkoelen, waarna ze op het rek in de kelder staan tot gebruik.

Nog nooit een kaasgeur opgemerkt, meestal zit er 1,5 maand tussen het vullen en gebruiken van het wort.

De flessen van het laatste brouwsel (april) worden gebruikt in november.

Bij gebruik giet ik het heldere wort af zonder de eiwitten.

• Het zal in de manier van vullen zitten, maar ik gebruik dat niet meer. Gerstemoutstroop is handig, stuift niet (kleeft wel) en ik maak wat ik nodig heb. Klaar in 15 minuten. Zo staat het nooit langer dan een paar dagen in de koelkast, tot alle starter trappen klaar zijn.

• Dat was dus hier ook het geval. Kreeg van Serge de tip om die wort eerst te laten uitzakken ivm de eiwitten en het helder gedeelte te bottelen. Heb al gedacht om het volgende keer in inmaakbokalen te gieten en die nog eens extra in de hete oven te zetten, bvb 1 uuur op 120°....? Heb gewone wort gemaakt omdat ik die DME zo k*t vind om mee te werken...

In de oven bij 99°C Niet warmer!!
    Bij 120°C dat is te warm, de vloeistof gaat wel niet koken daar de druk ook mee stijgt in je wek bokaal. Maar als er eentje is die een fout heeft in het glas en plots toch stuk springt dan wordt de volledige inhoud plots stoom en heb je een bom!!
    1l water = 1600l stoom!!!!!!!
    Beter en vooral veiliger is de wek bokalen op een rooster in een grote ketel te zetten met water zoals het altijd gedaan word. Dan worden ze nooit inwendig warmer dan 100°C en heb je bovenstaand probleem niet.

• Vandaag mijn opkweek St.-Feuillien naar de eeuwige jachtvelden gestuurd, de geur van de starter die aan het uitzakken was toch niet mijn ding, had geen kaaslucht zoals bepaalde wort flessen, doch het zekere voor het onzekere genomen, gootsteen2 dus. Heb nog een smack pack verboden vrucht staan, kan zijn dat ik die nu ter vervanging opkweek...? Zal niet hetzelfde bier worden, maar eerst terug opkweekwort maken, heb alles al gereinigd en ontsmet, plus 1 uur op 135° in de oven gestopt, mocht er nu nog een beestje overleefd hebben, awel dan steken ze de opkweek maar waar de zon niet schijnt... 8o^^

• Voila, hij heeft er nog zin in blijkbaar, pak van 18/9/2018, bolt nog mooi op en dit na 2 dagen. Ga deze gebruiken in het bovenstaande receptje, de St.F. is naar de eeuwige jachtvelden....

verboden_vrucht_3463.jpg

• HermanH

Changed the title of the thread from “Blond met opkweek St.-Feuillien.” to “Blond met opkweek (St.-Feuillien.) >>> werd: 3463 Verboden Vrucht.”.
  • Jaja mannen, het lijkt erop dat de beestjes van de "verboden gistings-vrucht" aan het kweken zijn, de eerste stap was maar een flauwe, doch continue belucht met bruissteentje, gistvoeding en gisteren mega heldere wort op zijn doos van 5,04 pH plus wat antischuim. Alweer eentje om in te vriezen sie voor het nageslacht... 8o:thumbup:

verboden_vrucht_opkweek.jpg

• Van u mogen we alles verwachten ^^

Hmmm, denk'te?, ah ja, misschien wel(?) 8o, maar dan heb je nog niet alles gezien ook hé, ge zou verschieten tot wat ik in staat ben (:cool:), ongeacht mijn gemoedstoestand en menslievend karakter (denk ik toch... :/:angel:), ik kan lief hebben maar (als het 'echt' nodig is) ook de iets mindere "andere" kant tonen, is de eerste keer niet meer dat ik iemand de 5 geboden toon of laat voelen, al is het van in mijn "uitgaanderskes-" en legertijd geleden, allé, bijna dan. Mijne "leuke" buurman was een ongeveer een maand geleden ook geschrokken dat ik ondanks de Corona-crisis 10 cm van zijn neus stond (letterlijk dan wel...), en dan nog in zijn eigen garage, gelukkig heeft het geholpen... :angel: Vraag maar eens aan mijn lief vrouwtje als je hier ooit eens binnen valt wat voor een abzjaar (op zijn Antweirèps) ik wel ben, en zeker na een beetje "vuurwater"... :cool:8o:blush:

• Hmmm, denk'te?, ah ja, misschien wel(?) 8o, maar dan heb je nog niet alles gezien ook hé, ge zou verschieten tot wat ik in staat ben (:cool:), ongeacht mijn gemoedstoestand en menslievend karakter (denk ik toch... :/:angel:), ik kan lief hebben maar (als het 'echt' nodig is) ook de iets mindere "andere" kant tonen, is de eerste keer niet meer dat ik iemand de 5 geboden toon of laat voelen, al is het van in mijn "uitgaanderskes-" en legertijd geleden, allé, bijna dan. Mijne "leuke" buurman was een ongeveer een maand geleden ook geschrokken dat ik ondanks de Corona-crisis 10 cm van zijn neus stond (letterlijk dan wel...), en dan nog in zijn eigen garage, gelukkig heeft het geholpen... :angel: Vraag maar eens aan mijn lief vrouwtje als je hier ooit eens binnen valt wat voor een abzjaar (op zijn Antweirèps) ik wel ben, en zeker na een beetje "vuurwater"... :cool:8o:blush:

Raar ik denk dat mijn vrouw zou zeggen: Dienen is precies zoals gij ...8o

• Zo, die Verboden Vrucht had er zin in, had niet verwacht dat een smack pack van september 2018 nog zoveel kindjes zou voort brengen... :):thumbup:

Nog 1 keer opschalen en dan brouwen sie, nog nooit een biertje mee vergist, dus ben benieuwd. Deze keer geen rotte kaas te bespeuren in de kweekwort, dus komt goed.

verboden_vrucht_20_6_20.jpg

• Ik zie het nu, 35 liter, ja dan mag het misschien nog wa meer zijn. :P

0,1 liter appelsap, 0,8 liter wort en de laatste gift was 1,75 liter omdat ik geen tijd genoeg had voor nog een tussenstap, madam wou er eerst een paar dagen van tussen. Nu nog eens 1,75 liter wort erop en dan uitzakken tot volgende week en brouwen.

En er moet nog wat de gistbank in, ook nuttig.

Idd, ga na de opkweek een paar pipetjes in de vriezer gooien voor het nageslacht...