Zuurstofmeter

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Brouwland heeft nu een zuurstofmeter. Is er iemand hier met kennis van zaken die weet of het een goede aankoop zou zijn?

Bij onze vrienden van de Low Oxigen Brewers is die vrij bekent,
    Op het net vind je een vergelijking tussen een aantal DO meters (Amazon gesponsorde site)

Ondanks het een Amerikaans merk is krijg je toch 3 jaar garantie op het toestel.
    Bij Conrand is die wel 65€ beterkoop
    Er zijn nauwkeurigere meettoestellen op de markt maar dan ga je wel dadelijk stevig in de buidel moeten tasten.
    Maar als je aan een meetnauwkeurigheid van 0.4ppm en een ragen van 0 tot 20ppm voldoende hebt is dit toestel bruikbaar. (eigenlijk kan je dus nooit echt 100% correct meten onder de 0.4ppm)
    Realistisch zijn dit de DO levels die men momenteel als standaard gebruikt in de brouwindustrie

Bron

Wil je echt een grotere nauwkeurigheid zoals je terug vind bij de "grote" brouwers dan ga je toch stevig in de buidel moeten tasten.
    Vb de Endress+Hauser "Memosens COS81D" sensor die van 0.004 ppm tot 25 ppm kan meten kost je voor de sensor alleen al minimaal 2200€ exl.

Kortom stel je eerst de vraag wat wil ik kunnen meten en hoe belangrijk de nauwkeurigheid in het lage meetbereik is.

Als je tevreden bent met te weten dat dat je met 100% zekerheid onder de 0.5 ppm kan werken (Wat al een hele prestatie is) en je daarbij een indicatieve lagere waarde tot 0.01ppm kan meten, dan volstaat dit toestel meer dan!!

• Ik ben nogal een freak op dat vlak en ik heb liever alles onder controle met waardes die ik kan meten.

Een goede naam bij de klanten kan snel de dieperik in gaan na enkele geoxideerde flesjes.

Recent heb ik ook een Novax pomp in gebruik genomen en ik wil ook de invloed daarvan weten op de zuurstof...

• Het is om zuurstofgehalte in afgewerkt product te meten. Maar ik zou het direct ook gebruiken om bij elke stap zuurstof te meten. Vooral belangrijk omdat ik wil weten of ik 'oxidatievrij' ben 😀 daar kan het dus voor dienen?

Ja als indicatie of je goed je zit zeker!!

Steek je dat geld niet beter in je brouwinstallatie zelf om zuurstofvrijer te werken? Ik vind 300+ euro heel veel geld voor zo'n meter.

Dat klopt ook als een bus in 90% van de gevallen. En de meeste hobby brouwers weten wel waar het schoentje wringt bij hun apparatuur. Echter op een bepaald moment is je apparatuur (mogelijk) al zo ver geoptimaliseerd dat je toch moet gaan meten om te weten waar je de zuurverdiende €'s moet gaan investeren wil je nog gaan verder kunnen verbeteren
    (Alhoewel sommige willen het dan weer ook totaal niet willen zien ;))
    Iedereen moet voor zich uitmaken waar, wat, hoe, en of men al dan niet verder optimaliseert.
    Maar als je commercieel je product dat je op de markt zet zoals Stijn vind ik het persoonlijk redelijk wijs eerst te meten alvorens je (veel) geld gaat investeren. Meten is weten!!

Maar een algemene regel is wel dat je vooral het traject van je bier optimaliseert in de tegengestelde richting van het brouwen. Dus je kan de meeste winst halen hoe korter je bij het bier in het glas zit.

Het haalt niet uit om veel geld te investeren om HSA tegen te gaan als je bij het bottelen nog een beetje O2 invloed hebt of als je bier opgeslagen wordt in een loods waar het in de zomer 30°C wordt.

Tijdelijke linkje naar een filmpje met heel wijze woorden ;)

• Ha, ha, ik wilde juist hetzelfde citaat te geven, Serge. Héél nuchter. Vanaf lijn 143: nagels met koppen.
    Ik heb de transcriptie van de video gekopieerd: (is lang..., maar het blijft wel beschikbaar)

1. My name is Charlie Bamforth.
    2. I'm a distinguished Professor Emeritus from the University of California Davis.
    3. I joined the brewing industry in 1978,
    4. the Brewing Research Foundation,
    5. spent quite a few years with the Bass Brewing Company
    6. and for 20 years was the professor of malting and brewing sciences at UC Davis.
    7. So, what I like to talk to you about is flavor stability, freshness,
    8. which is probably the biggest technological challenge facing the brewer today.
    9. Because the simple reality is: beer is going to change its flavor.
    10. I've lost count of how many different substances
    11. contribute to the flavor of beer.
    12. It's probably at least a thousand.
    13. If you get a detectable change in the contribution of any one of those,
    14. then the flavor of the beer has changed
    15. and therefore it's gone away from what it should be.
    16. That by very definition is flavor instability.
    17. One of the fundamental questions is: how important is it?
    18. There's a lot of stale beer that is drunk across the world,
    19. because there is a lot of beer that's being exported and
    20. it's traveling vast distances through all sorts of different conditions to arrive at a marketplace
    21. and then it is marketed as being a little bit of Belgium,
    22. or a little bit of Holland, or a little bit of England, or a little bit of Japan, or something.
    23. And frankly, the beer tastes nothing like it did back at home base,
    24. because it's aged.
    25. So stale beer is not going to kill you.
    26. It just isn't what the brewer originally brewed.
    27. So it's a philosophy.
    28. Do you make a thing out of it, do you worry about it?
    29. Do you try to do whatever you can to overcome the problem?
    30. Or do you just accept it?
    31. Like a winemaker would say: 'Why, it's vintage' or 'It's matured' or whatever, it would do.
    32. You could say: 'Oh, I've got a, you know, ten year old Pilsner'
    33. and celebrate it.
    34. -You don't!
    35. -'Oh yes, I do, I paid a phenomenal amount for it, cardboard, delicious!'
    36. So you could tell all sorts of stories.
    37. But most self-respecting brewers want their beer to taste just like they expect it to taste.
    38. There's a lot of efforts given by many people to keeping the beer fresh.
    39. And there are really three fundamental approaches that a brewer can take
    40. to maximize the flavor life of the product.
    41. The first of these is to get the oxygen level in the final package as low as possible.
    42. If I was giving this talk 10 years ago,
    43. I would have had a higher oxygen target than I would now.
    44. The bottom line is: the lower the oxygen level, the better.
    45. So investment in the packaging facility is critical
    46. to try to get the lowest possible oxygen level.
    47. The second thing is: beer in a can basically is going to have a longer shelf life than beer in a bottle .
    48. Now, a lot of people psychologically don't like to hear that,
    49. because they don't think a can is as classy as a bottle.
    50. Now when you fill a can, you can't quite achieve the low oxygen level you do in a bottle.
    51. But that is the end of it.
    52. No oxygen can get into a can, but oxygen can get into a bottle
    53. and it goes in between the neck of the bottle and the crown cork.
    54. So progressively, the oxygen level is increasing and that is a prime agent making beer go stale.
    55. The tighter the seal, the better.
    56. The second general thing that you can attend to or should attend to
    57. is the temperature.
    58. There's a guy called Svante Arrhenius,
    59. who a long time ago now showed the relationship between temperature and the
    60. rate of a chemical reaction.
    61. The simple rule of thumb is: if you increase the temperature of a chemical reaction by 10 °C,
    62. then that reaction will go between two and three times faster.
    63. Now, there's a lot of beer being shipped around the world and it's being exposed to some fairly ridiculous temperatures
    64. It can go through cycles of going up to say 40-43-44 °C
    65. for days on end, depending on how it is moved and how rapidly it is moved.
    66. That's not good for flavor stability.
    67. But if you go the other way:
    68. it's a great thing: keeping the beer cold!
    69. So if you go to 10 °C, we're talking 9 months. (comparing rate of reactions that slow down)
    70. Now this is an approximation, but 9 months .
    71. And if you're in a refrigerator, refrigerator temperature, you buy a lot of shelf life.
    72. There are brewers that are shipping the beer around the world in refrigerated containers.
    73. Now it's expensive.
    74. There's quite a sizable carbon footprint behind it,
    75. but in the interest of keeping beer fresh, it really is the way to go.
    76. The third generality is sulfur dioxide or metabisulfite.
    77. Now it can work in two ways.
    78. One is that it actually is a radical scavenger, so it protects against the damaging forms of oxygen.
    79. But the second thing is, it grabs hold of the substances that tend to be involved in aged beer,
    80. the substances involved in old beer.
    81. Many of them contain what is called the carbonyl group:
    82. the C-double bond - O.
    83. Sulfur dioxide will react with that and make what we call an adduct
    84. and the beer doesn't taste stale now.
    85. In fact, you can take stale beer and treat it with sulfur dioxide
    86. and clean it up.
    87. Now, over in the States, where I'm based,
    88. there's a labeling requirement and you have to put onto the label "contains sulfite''
    89. if there's more than 10 milligrams per liter of sulfur dioxide in that product.
    90. So there's a limit to how you can go.
    91. But an old friend of mine from the industry insists
    92. that 8 is better than 7, which is better than 6 ppm,
    93. which is better than five ppm
    94. so to maximize the SO2 as high has you can, without running the risk of going too high.
    95. So what about these carbonyl compounds: where do they come from?
    96. Well, they can come from the breakdown of the bitter acids,
    97. so the iso alpha acids.
    98. They break down to your carbonyl substances.
    99. Well, people don't like to hear that.
    100. because there's not a solution which is:
    101. 'Oh well, we'll keep the beer fresh; we'll get rid of the bitterness'
    102. You can't do that!
    103. Alright, so they can come from the breakdown of amino acids.
    104. Well, that's inconvenient, isn't it?
    105. Because we need amino acids to make good beer,
    106. because the yeast needs the amino acids.
    107. So people don't like to hear about that.
    108. So they ignore that.
    109. Alcohols:
    110. higher alcohols, like 3-methyl-butanol
    111. or propanol or indeed ethanol.
    112. They can break down to give carbonyl substances.
    113. Well, that's unfortunate, isn't it? Because we need those alcohols,
    114. either in terms of alcohol, because it is ethanol
    115. but also because they are the precursors of the esters,
    116. which are important for flavor.
    117. So people don't like to hear that!
    118. So they ignore that!
    119. So they all focus on unsaturated fatty acids.
    120. Everybody does the research on unsaturated fatty acids.
    121. Because unsaturated fatty acids break down to give E-2-nonenal,
    122. which is this classic cardboard flavor.
    123. They say: 'Well, this is the whole story!' But it isn't!
    124. And indeed, you can make E-2-nonenal in other ways as well.
    125. You've got different carbonyl compounds that come from other sources
    126. and they all react to give E-2-nonenal.
    127. So it is not only unsaturated fatty acids.
    128. I will never forget going to a big meeting in Milwaukee once,
    129. and they gave me a fancy title, which was 'a critical control point analysis of beer flavor stability'
    130. and I said: 'Keep out the oxygen, keep it cold.'
    131. 'Are there any questions?'
    132. And people were saying: 'Well,
    133. what about the brewers who have invested in brew houses that minimized oxygen uptake?'
    134. And I said: 'If you haven't invested in the finest packaging equipment
    135. to get the lowest oxygen levels,
    136. and if you haven't invested in refrigerated distribution,
    137. there's nothing you can do in a brew house.
    138. There's nothing you can blame the maltster for that is gonna give you flavor stable beer.'
    139. So with flavor stability, you've got to start at the end and work back.
    140. You got to start with the customer really: is the customer being
    141. tempted to buy vast amounts of beer because it's really cheap in a supermarket?
    142. And then they're buying it and they're storing it under ridiculously warm conditions.
    143. Beer is going stale.
    144. So, a lot of science is dedicated to unraveling all of this chemistry,
    145. but if you don't get the fundamentals right:
    146. looking after the beer and doing the logistics and keeping the oxygen level down
    147. and the temperature down in the finished product,
    148. there's not no point in worrying about what happens in malting or in the brew house.
    149. You have to decide:
    150. Do I worry about flavor stability?
    151. And if you do,
    152. then my recommendation is to start at the end and work back.
    153. And in terms of what the brewer can do, that is:
    154. package the beer with as little oxygen as possible,
    155. avoid the presence of things
    156. like iron, copper and manganese
    157. and ensure, wherever possible,

to hold that beer cold right the way through its lifetime.

• Vanaf lijn 143: nagels met koppen.

Je moet dit eerst en vooral vertalen naar de hobby bouwer, wat die doet, en vooral wat die niet doet of wat die verkeerd doet!!
    Wij zijn immers geen industriële brouwers waar eigenlijke alles al zo goed als op punt gesteld is.
    (De industriële brouwerijen zijn immers het uitgangspunt van Charlie Bamforth in bovenstaand verhaal)

En dan is heel het verhaal elk puntje toch O zo belangrijk!.
    De laatste regels zijn zonder meer de belangrijkste, maar als je de essentieel dingen in het bier brouwen niet goed genoeg doet, of gewoonweg niet doet, kom je er ook niet.
    Een mens leest te dikwijls niet wat er staat maar wat hij wil dat er staat. En door alleen de focus op de laatste regels te leggen gaat een mens dit weer interpreteren.

• Een mens kán tenminste interpreteren, evalueren, beslissingen nemen en bijsturen. Joepie!

Ik ga er van uit dat je als hobbybrouwer alles doet wat in je mogelijkheden ligt om al die "pijnpunten" zo goed mogelijk te benaderen. Zo goed mogelijk, want je hebt uiteraard niet de mogelijkheden van de professioneel, maar als je weet waar het zou kunnen misgaan, kun je daar toch fel naartoe werken. Doe je dat niet, dan ben je aan 't prutsen.
    En die laatste regel is zeker iets waar we naartoe kunnen werken en waarover eigenlijk nog nooit veel gezegd is.

• Het probleem is natuurlijk dat we de laatste regel niet volledig kunnen controleren. Het zou handig zijn opdat die regel volledig onder controle is, dan kunnen we wat meer prutsen alle voorgaande stappen. :)

Maar aangezien dat dit vooralsnog fictief is, kunnen we misschien beter focussen op het daarvoor zo goed mogelijk te doen (dat hebben we zelf in handen), waardoor het effect van de laatste regel minder invloed heeft.

• En die laatste regel is zeker iets waar we naartoe kunnen werken en waarover eigenlijk nog nooit veel gezegd is.

Daar verschillen wij als hobby brouwers net in grote maten met de groot en Kraft brouwerijen.
    Als hobby brouwer hebben wel heel onze keten in handen (ook de distributie van uit de kelder naar de ijskast tot in het glas) en hebben we zelf dus alle stappen die invloed hebben op het eind resultaat in handen.

• Het blijft moeilijk voor beide partijen, pro's en hobbymensen. Als pro kan je er alles aan doen om het 99,99% perfecte bier op de markt te zetten, als de klant foutief met hun producten omspringt mogen ze er alles aan doen, het gaat, zeker op termijn, nooit worden wat ervan verhoopt was, te warm weg zetten, maanden in te veel licht of zon, veel te lange tijd na aankoop consumeren en noem maar op. Wij denken dan wel goed bezig te zijn, doch bij de meeste hobbybrouwers halen de biertjes zelfs geen 2 maand na botteldatum, dus denken idd zelf dat ze zeer goed bezig zijn en er niks oxidatie in hun brouwsels zit. Ikzelf probeer er al meer aan te doen dan een doorsnee 'man met een roerstok', (allé, denk ik toch... :/) en nog moet ik vaststellen dat het soms minder is als je eentje uitschenkt van + 1 jaar oud, zeker blonde bieren. Dus of we het zelf 100% gaan kunnen beperken/uitschakelen blijft de grote vraag, ikzelf blijf erin geloven, doch of de hoop ooit uit komt zal wel een utopie blijven denk ik, of ik moet allemaal mijn biertjes binnen 2 maand uitdrinken en denken dat ik goed bezig ben... 8o

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Het blijft moeilijk voor beide partijen, pro's en hobbymensen. Als pro kan je er alles aan doen om het 99,99% perfecte bier op de markt te zetten, als de klant foutief met hun producten omspringt mogen ze er alles aan doen, het gaat, zeker op termijn, nooit worden wat ervan verhoopt was, te warm weg zetten, maanden in te veel licht of zon, veel te lange tijd na aankoop consumeren en noem maar op. Wij denken dan wel goed bezig te zijn, doch bij de meeste hobbybrouwers halen de biertjes zelfs geen 2 maand na botteldatum, dus denken idd zelf dat ze zeer goed bezig zijn en er niks oxidatie in hun brouwsels zit. Ikzelf probeer er al meer aan te doen dan een doorsnee 'man met een roerstok', (allé, denk ik toch... :/) en nog moet ik vaststellen dat het soms minder is als je eentje uitschenkt van + 1 jaar oud, zeker blonde bieren. Dus of we het zelf 100% gaan kunnen beperken/uitschakelen blijft de grote vraag, ikzelf blijf erin geloven, doch of de hoop ooit uit komt zal wel een utopie blijven denk ik, of ik moet allemaal mijn biertjes binnen 2 maand uitdrinken en denken dat ik goed bezig ben... 8o

De jacht is mooier als de vangst, ;)
    Of anders gesteld het streven naar perfectie is voor sommige een hobby op zich.
    (En waar dit streven stop dat bepaal natuurlijk je zelf.)

Maar we zijn eigenlijk al lang :focus:

• doch bij de meeste hobbybrouwers halen de biertjes zelfs geen 2 maand na botteldatum

Hangt ervan af hoe vaak en hoe veel je brouwt. Ik brouw 10 keer per jaar 20 liter en de meest van mijn bieren gaan toch langer mee, de laatste flesjes van een brouwsel tot een jaar of zelfs langer als ik ze (bv. een RIS) wil bewaren.

Vorige week nog een NEIPA gedronken van voorjaar 2019, die was verrassend fris en fruitig.

• De jacht is mooier als de vangst, ;)
    Of anders gesteld het streven naar perfectie is voor sommige een hobby op zich.
    (En waar dit streven stop dat bepaal natuurlijk je zelf.)

Maar we zijn eigenlijk al lang :focus:

Ja, da's waar, kijk maar naar bvb amateur wielrenners, er zijn er die met een fiets van 500 Euro mee rijden, zijne maat heeft er een van 10.000, doch de hoofdmoot blijft hetzelfde, fietsen door berg en dal, dus duwen op de pedalen.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Vorige week nog een NEIPA gedronken van voorjaar 2019, die was verrassend fris en fruitig.

Awel, dan heb je ondervonden dat je heel goed bezig bent, maar dat had je niet geweten als je uw bieren in minder dan 2 maand leeg dronk. Iedereen zou eigenlijk ter controle een paar flesjes opzij moeten zetten, en eens zien wat het na lange tijd geworden is. Ikzelf verschiet er ook van dat het soms niks geworden is na 1 jaar, of juist wél nog lekker, ook al is het in dezelfde installatie gebrouwen en er idem aan gedaan, behalve dan carboniseren (of gedeeltelijk + nog weinig bottelsuiker) en onder tegendruk vullen, die blijven blijkbaar langer goed. Dus ik wijs zeker niemand hier op ons forum en ver daarbuiten met de vinger hé, ik wou maar aankaarten dat we kunnen denken goed bezig te zijn maar het nog niet ondervonden hebben hoe goed we bezig zijn, dus goed of minder goed... :blush:

• Het gaat vaak verrassend goed met de leeftijd van homebrews. Ik zit nu aan een Saison die ik 11 maanden gelden gebrouwen hebt. Ik proef geen oxidatie, ik heb het idee dat die nog ongeveer net zo smaakt als een maand of twee na het brouwen. En zuurstofvrij/arm werken lukt met de huidige setup niet echt. Het kan dus vast beter.

• Ik heb er wel wat problemen mee, ik heb er op zich geen last van want ik brouw telkens een bier dat ik eerst opdrink voor ik een ander brouw, maar het occasionele flesje dat hier een jaartje blijft staan begint wel die kartonsmaak te krijgen.

Daarom ben ik mijn hele proces aan het herbekijken. Een eerste oplossing wordt bij mij het afschaffen van de pomp tijdens het maischen. Ik heb mijn oude weckketel boven gehaald om als maischketel te dienen met een goede ouderwetse hevelfilter. Back to basic zeg maar.

Corona, mondmasker, dag baard ;(