Affligem Tripel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Omdat ik eerst mijn Wyeast gist wil gebruiken ga ik een van mijn favorieten tripels proberen.

Hieronder een recept dat ik heb gevonden dat in de buurt zou moeten komen, alle tips zijn welkom.

De Wye Challenger hop heb ik niet in huis dus zou ik deze eventueel vervangen door Perle, ik denk voor bitterhop dat dit niet zo veel zal uitmaken.

Verder ga ik dit recept wel aanpassen voor een batch van ong. 15 L hangt een beetje af hoeveel ik nog in huis heb.

Affligem Abbey Tripel Clone v2.0

Belgian Tripel

9.1% / 20 °P

All Grain

Profiel: Default

80% efficiency

Batch Volume: 3.79 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 6.89 L

Sparge Water: 2.18 L

Total Water: 9.07 L

Boil Volume: 7.99 L

Pre-Boil Gravity: 1.046

Vitals

Original Gravity: 1.083

Final Gravity: 1.014

IBU (Tinseth): 29

Color: 10.4 EBC

Mash

Temperature — 65 °C90 min

Malts (1.13 kg)

1.07 kg (84.3%) — Dingemans Pilsen — Grain — 3.2 EBC

60 g (4.7%) — Dingemans Aromatic Malt — Grain — 45 EBC

Other (140 g)

140 g (11%) — Riet suiker (Amber) — Sugar — 8 EBC

Hops (19.8 g)

5.7 g (9 IBU) — Styrian Goldings 2.8% — Boil60 min

4.2 g (16 IBU) — Wye Challenger 6.8% — Boil60 min

5.7 g (4 IBU) — Styrian Goldings 2.8% — Boil15 min

4.2 g (1 IBU) — Styrian Goldings 2.8% — Boil3 min

Miscs

1.669 ml — Biersol — Boil15 min

1.419 g — Orange Peel, Sweet — Boil15 min

Yeast

1 pkg — Wyeast Labs 1762 Belgian Abbey II

Fermentation

Primary — 22 °C14 days

Carbonation: 8 g/L

• Ik zou die oranjeschil erin laten. Gaat een mooie toevoeging zijn aan het geheel. De Styrian Goldings gaat nu ook niet die hopbom zijn en dan kan je dat extra misschien wel gebruiken. De hoeveelheid bier is wat raar maar dat kan je makkelijk aanpassen naar een groter volume.

Ik was sowieso al van plan om de oranjeschil te gebruiken en de hoeveelheden ga ik inderdaad nog aanpassen met brewfather naar het werkelijke volume dat ik ga brouwen maar dat ga ik pas beslissen tijdens de voorbereiding. Ik zal eventueel laten nog het definitieve recept toevoegen.

• Ok dit is een iets aangepaste versie voor 15L maar 't zal vermoedelijk voor vrijdag worden:

Affligem Abbey Tripel Clone v2.1

Belgian Tripel

9.1% / 19.7 °P

All Grain

Brew Monk 30L

79.4% efficiency

Batch Volume: 15 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 18.37 L

Sparge Water: 4.43 L

Total Water: 22.8 L

Boil Volume: 19.43 L

Pre-Boil Gravity: 1.056

Vitals

Original Gravity: 1.082

Final Gravity: 1.013

IBU (Tinseth): 29

Color: 11.6 EBC

Mash

Temperature — 65 °C90 min

Malts (4.21 kg)

4 kg (83.2%) — Dingemans Pilsen — Grain — 3.2 EBC

210 g (4.4%) — Dingemans Aromatic Malt — Grain — 45 EBC

Other (600 g)

480 g (10%) — BMS Wijndepot Candi suiker (Light) — Sugar — 8 EBC

120 g (2.5%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 2 EBC (for bottleling)

Hops (69 g)

16 g (15 IBU) — Perle 6% — Boil60 min

8 g (7 IBU) — Golding Mathon ('t Hoppencruyt) 5.9% — Boil60 min

23 g (5 IBU) — Styrian Goldings 2.8% — Boil15 min

12 g (1 IBU) — Golding 5.9% — Boil3 min

10 g (1 IBU) — Styrian Goldings 2.8% — Boil3 min

Miscs

6 g — Orange Peel, Sweet — Boil15 min

1 g — Yeast Nutrients — Boil — 10 min

6 ml — Biersol — Boil5 min

Yeast

2 pkg — Wyeast Labs 1762 Belgian Abbey II

Fermentation

Primary — 22 °C14 days

Carbonation: 5.9 g/L

• Ik heb deze dan toch vandaag gebrouwen, maar dit was achteraf gezien toch geen goed idee geweest.

Het begon al met een slechte start. Te veel water bij de mout gedaan waardoor het schroten zeer moeilijk verliep.

De Grain Gorilla houdt niet zo van vochtige mout en daardoor verstopte deze constant met als gevolg dat de granen niet zo goed waren gebroken. Tip voor de volgende keer: geen water meer toevoegen aan de mout want voordien ging dit altijd vlot!

En het schoonmaken was ook een veel moeilijker dan voordien.

De rest van de brouw liep redelijk vlot behalve omdat ik met dit mooie weer op het terras wou brouwen moest ik constant vechten om de pollen niet in mijn brouwketer te laten vallen.

Het verwachte OG (1.082) heb ik ook niet gehaald waarschijnlijk door de problemen met het malen van de mout. OG was uiteindelijk 1.072 omdat ik er extra rietsuiker heb bijgevoegd en 15min langer heb laten koken. Met de gist was het ook niet zoals het hoorde, één van de packs was niet voldoende gesmackt waardoor de voeding(suiker) nog een groot deel in het kleine zakje zat (dit heb ik pas achteraf gemerkt).

Hopelijk loopt de rest zoals het hoort en kan ik over een paar maanden genieten van een heerklijk biertje.

• één van de packs was niet voldoende gesmackt waardoor de voeding(suiker) nog een groot deel in het kleine zakje zat (dit heb ik pas achteraf gemerkt).

Dat zal niet veel kwaad kunnen. De Lag-fase zal alleen wat langer zijn. Maar vermits het andere pak goed gesmakt was, zie ik hierin geen probleem.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Affligem blond ipv Affligem Tripel?

Inderdaad volgens Brewfather zal ik vermoedelijk eerder uitkomen op 7,7% ABV. Maar dat vind ik niet zo erg als het maar lekker smaakt. :)

Ik heb ook de hopgiften moeten aanpassen want ik had minder Styrian Goldings en heb dus wat extra Mathon Golding in de plaats moeten gebruiken. Hierdoor zal de uiteindeliike IBU ook wel hoger liggen. Ik vermoed eerder 36 ipv 29.

• De volgende keer gaat het schroten toch goed en hoef je niet te corrigeren.

Maar met moutsiroop zou ik het niet doen, daar zit meer smaak, en is nog redelijk donker vergeleken met lichte DME of suiker.

Over je nat schroten, klam is de bedoeling. Ongeveer 10 gram water per kg mout is ruim genoeg.

• De volgende keer gaat het schroten toch goed en hoef je niet te corrigeren.

Inderdaad de vorige keren heb ik dit ook niet nodig gehad.

Over je nat schroten, klam is de bedoeling. Ongeveer 10 gram water per kg mout is ruim genoeg.

Eerlijk gezegd kan ik me niet juist herinnneren hoeveel water ik heb gebruikt maar waarschijnlijk inderdaad veel te veel. Maar voor de Grain Gorilla is dit eigenlijk zelfs niet nodig. Weer een les geleerd.

• Eerlijk gezegd kan ik me niet juist herinnneren hoeveel water ik heb gebruikt maar waarschijnlijk inderdaad veel te veel. Maar voor de Grain Gorilla is dit eigenlijk zelfs niet nodig. Weer een les geleerd.

Voor uw schrootmolen is dat water/vocht niet nodig, maar voor uw kafjes is een "beetje" water wel een must, ze worden taaier en blijven bijna heel, dus betere doorstroming van uw spoelwater achteraf. Ik gebruik ongeveer 1 dl per 10 kg mout, niet allemaal ineens toevoegen, 2/3 bij gieten, roeren, even laten staan (5 à 10') en terug roeren en voelen/kijken hoe de mout aanvoelt en eruit ziet, dan indien nodig beetje vocht bij geven tot het klam aanvoelt en niet nat. Om je schrootmolen te drogen kan je altijd een paar handvollen droge mout over houden en als laatste erdoor jagen.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik zie daar een hop tussen staan waar ik nog niet van heb gehoord (Mathon Golding). Heb je daar al mee gebrouwen?

Ik was mis ik had de Golding hop wel al eens gebruikt in mijn Majesteit (Bolleke kloon) en dit biertje viel zeer goed in de smaak bij mijn familie dus het belooft :)

Ik had de naam van de hop in Brewfather gewijzigd naar Styrian Goldings vandaar de verwarring.

Dit is iets wat ik nog mis in Brewfather nl. een goede zoekfunktie naar ingredienten in je recepten. Dan had ik hier sneller kunnen op antwoorden ^^

• Dat zal niet veel kwaad kunnen. De Lag-fase zal alleen wat langer zijn. Maar vermits het andere pak goed gesmakt was, zie ik hierin geen probleem.

Je had gelijk het vergisten is zeer vlot verlopen na 4 dagen van 1.071 naar 1.007 (verwacht 1.010) dus ABV 8.5% als nu de smaak nog goed is dan ben ik tevreden.

Ga nog een weekje wachten en dan SG eens meten met de hydrometer ter controle.

• Eind SG is uiteindelijk 1.010 gemeten met de hydrometer (volgens de iSpindel 1.009 dus hij zat redelijk in de buurt).

Vandaag uiteindelijk 14L kunnen bottelen en hij smaakt al redelijk goed maar bij het berekenen van mijn bottelsuiker heb ik ergens een fout gemaakt denk ik want ik had net niet genoeg suikerwater om met de Ecomatic het laatste flesje te vullen. Deze dan maar met 4gr suiker gebotteld. Voor de eerste keer ook de Tretrahop gebruikt dus ben ik ook zeer benieuwd.

Mijn Brewhouse Efficiency was wel zeer laag 67%! Maar de volgende keer beter.