Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Normaal gezien is je bier helder alvorens je gaat bottelen door het lageren (uitgezonderd de witbieren en nog enkel ander uitzonderingen)
    Bij het bottelen is het belangrijk dat je zo weinig mogelijk lucht mengt in je bier, dus filtreren wordt door de hobbybrouwer enkel in heel uitzonderlijke situaties gedaan. Vb na het dryhoppen met pellets wordt soms een stukje hydrofobe watten rond de hevel en droesem kapje om geen hop gruis mee te nemen naar je bottel vat.

• Dat zijn toch niet meer dan samengesmolten hydrofobe watten in een velletje. ;)

Ah, ik dacht dat die grover zouden zijn....? Misschien is de filter die we van vadertje staat krijgen ook wel OK...? 8o

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Een haze is leuk, maar groen bier met gruis is toch niet zo lekker.

Ik heb een hoptube hiervoor en daardoor heb ik ook 0,0 gruis in mijn bier. Is volledig uit RVS en kan gewoon mee in de vaatwasser na gebruik. En het weinige aan stof dat toch door de mazen glipt gaat mee weg met de uitgezonken gist als een groene waas erop.

Corona, mondmasker, dag baard ;(

• Ik heb een hoptube hiervoor en daardoor heb ik ook 0,0 gruis in mijn bier. Is volledig uit RVS en kan gewoon mee in de vaatwasser na gebruik. En het weinige aan stof dat toch door de mazen glipt gaat mee weg met de uitgezonken gist als een groene waas erop.

Dit lijkt me een goed idee en ga ik mij misschien ook aanschaffen maar bestaat deze eventueel ook in een kleinere versie? 29cm lijkt me toch wat groot voor in mijn 11L FerMonsters.

• Ik heb een hoptube hiervoor en daardoor heb ik ook 0,0 gruis in mijn bier. Is volledig uit RVS en kan gewoon mee in de vaatwasser na gebruik. En het weinige aan stof dat toch door de mazen glipt gaat mee weg met de uitgezonken gist als een groene waas erop.

Heb mij paar weken geleden ook zo een aangeschaft om te koudhoppen in mijn kegs. Wat ik er wat "dwaas" aan vind is dat de mazen x-aantal micron zijn en dat er in het dekseltje gewoon gaten gemaakt zijn van ongeveer 1,5 mm. Ik heb daarom aan de binnenkant van het dekseltje een plastiek schijfje geplaatst, anders lopen de pellets er zo uit indien opgelost... :)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• grotere theebuiltjes uit RVS waar ook wel wat in kan.

Had daar ook al aangedacht maar van Madam mag ik het hare niet gebruiken ;(

(Voor er andere op reageren ik bedoel dus wel haar RVS theebuiltje :P)

Bij Ali een kleiner model gevonden maar ook bij deze lijken de gaten van boven groter te zijn.

Ondertussen gezien dat de grote wel in de 11L FerMonster gaan en zo veel schilt het niet in prijs met Ali dus zal het waarschijnlijk eerder bij brouwland kopen.

• Ziet er inderdaad een goedkoper alternatief uit maar blijft deze dan niet drijven? Of stop je er een gewicht in?

eenmaal de pellets wat bier opzuigen drijven die niet meer. Dus niet vergeten een touwtje aan de zak te binden of je mag gaan vissen...

Als je kleinere hoeveelheden hoppellets toevoegt zou het misschien beter zijn om knikker toe te voegen, maar ik doe meestal 160g op 40l, dus dat zinkt wel.

• Ergens wel, maar die gaten zitten aan de bovenkant en de hop zakt uit naar beneden, dus echt last heb ik naar nog nooit van gehad in mijn CCT

Ja, maar in het begin drijft die boven, en idd, wat er ook zou uit geraken zullen zeer kleine partikeltjes zijn en die zakken later (zeker als je koelt bij het koudhoppen) ook mooi naar de bodem, doch ik moet na de koudhopperiode bottelen of ik moet die keg open doen om de zeef eruit te vissen en dat doe ik liever niet.... :/8o

• Ik gooi de pellets er liever los in, dat geeft toch meer contact met het wort, dus meer smaak. Ik test het overhevelen met RVS hevel met droesemkapje + watten bij mijn volgend brouwsel. Ik post mijn bevindingen later.

Vandaag gebrouwen met hopbellen en redelijk wat hoppellets, meteen ook de hevel met droesemkapje en watten getest In het begin liep het erg traag met vrij helder wort maar halverwege was de boel verstopt. Wat een geknoei! Ik denk dat ik toch een monofilament fikterzak van 100 micron ga kopen voor de pellets. 😬

• Ik heb een RVS hopfilter/zeef van 300 micron, kook mijn bellen en pellets mee in de/het wort en hevel vanuit deze filter naar het gistvat via mijn platenkoeler (met als tussenstap een ontsmette 30 liter-emmer en een paar demi-flessen alvorens deze in mijn CCT te dumpen). Het zeer fijne gruis van de pellets komt er wel nog door, doch laat mijn wort zeker een uur in de CCT staan en tap dan met de onderste kraan af voor ik de gist er bij gooi. Werkt perfect... :thumbup: Bij mijn Grainfather doe ik het andersom, hopbellen en pellets in de zeef, maar daar gebruik ik dan een tikkeltje meer hop omdat de bellen en de pellets gevangen zitten en niet zoveel afgeven alsof ze zouden los meekoken...

• Ik brouw enkel nog met pellets en een hopspider en heb sindsdien geen problemen meer. Bij het filteren zal er wel een beetje hopgruis zijn maar dat zakt naar de bodem. Hopbellen daar begin ik niet meer aan, teveel gedoe (voor mij).

Ook bij het dryhoppen enkel nog pellets in de koker die ik hierboven al aanhaalde. Alle prut&gruis blijft daar mooi in en ook hier gaat het beetje dat toch los komt mee weg met de afgelaten gist in mijn CCT.

Corona, mondmasker, dag baard ;(