Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste collegae,

Morgen wil ik een NEIPA gaan maken en heb een prima recept gevonden. Alleen begrijp ik niet helemaal hoe ik het hopschema moet lezen.

Dit staat in het recept

Hop:

25 g Columbus (pellets, 7,5%, 5 min)

8 g Galaxy (pellets, 14%, 5 min)

8 g Mosaic (pellets, 11,8%, 5 min)

8 g Simcoe (pellets, 13,1%, 5 min)

8 g Galaxy (pellets, 14%, whirlpool 20 min)

8 g Mosaic (pellets, 11,8%, whirlpool 20 min)

8 g Simcoe (pellets, 13,1%, whirlpool 20 min)

8 g Citra (pellets, 14,9%, whirlpool 20 min)

Moeten de eerste vier maar 5 minuten meegekookt worden en de rest 20 minuten?

Ik ben nog maar een beginner, vandaar.

Graag hoor ik jullie tips en tricks.

• Ik pik hier effe op in maar als je die op maar 5 minuten meekookt wordt je bier dan nog wel bitter genoeg?

Ik heb wel eens een testbier gemaakt met alleen vlamuit en whirlpool hop, en dat was toch bitter genoeg. Zolang je nog boven de 80 graden zit komt er bitterheid ondanks dat veel software dit niet berekend.

Het is dus wel heel lastig in te schatten met de 0 IBU die brouwsoftware berekend.

• Brewfather rekent wel IBU's aan voor hopgiften tijdens de whirlpool als je boven de 80°C zit. Dus daarmee kan je het wel berekenen.

mikevdl : voor hoeveel liter wort is die hop? Ik wil me ook wel eens een NEIPA brouwen eigenlijk. Een link naar het volledige recept mag ook :-)

Nou, dat was dus mijn volgende vraag; het gaat om een batch van 10 liter. Maar er staat niet bij hoeveel liter startwater en hoeveel liter spoelwater er gebruikt moet worden.

Het recept heb ik van de volgende pagina: https://www.thamersch.nl/neipa/

Dus wellicht komen we er met z'n alle uit?

• Nou, dat was dus mijn volgende vraag; het gaat om een batch van 10 liter. Maar er staat niet bij hoeveel liter startwater en hoeveel liter spoelwater er gebruikt moet worden.

Dat is eigenlijk van een paar dingen afhankelijk. Kan je wat meer info geven over je installatie? Wat we missen is de hoeveelheid water die je verdampt gedurende een uur koken, eventueel verlies in de maischketel dat achter blijft in de maischketel (optioneel) en verlies dat je hebt bij het overhevelen van je wort van de kookketel naar het gistvat. Daarmee gaan we al een stuk verder staan.

Waarom moet ik dat allemaal weten? Voor de volgende formule toe te kunnen passen op jouw systeem :

1. Maischwater berekenen is simpel : gewoon het gewicht van de mout vermenigvuldigen met hoeveel water je per kilo mout gaat gebruiken. Gangbaar is 3.5 - 4 l/kg. Stel dat we uitgaan van 4l/kg dan zitten we voor dit recept aan 11.2 liter maischwater
    2. Spoelwater is iets ingewikkelder. Eerst en vooral moeten we het uiteindelijke resultaat in het gistvat weten, in dit geval 10l.
      1. Daar tellen we een aantal verliezen bij, eerst en vooral de hoeveelheid water die zal achterblijven in het bostel (de mout na het maischen). Dit zal grofweg +/- 1l/kg mout zijn. In jouw geval dus 2.8l (aangezien je stort 2.8kg mout is)
      2. Het kookverlies. Dit is iets dat je eens moet meten door 10l water in je kookketel gedurende een uur te koken en dan zien hoeveel je nog over hebt. Het verschil is je verlies per uur. Gebruik nooit een percentage, dat zal niet altijd kloppen. De absolute waarde wel. Neem in jouw geval een verlies van 2l/uur als voorbeeld. Aangezien het recept zegt dat je 75 minuten moet koken, kan je deze formule handhaven : 2/60*75=2.5l.
      3. Wat achterblijft in je kookketel nadat je het gekoelde wort naar je gistvat hebt overgebracht. Dit hangt een beetje af hoe je te werk gaat gaan, maar reken toch op een liter verlies.

Hiermee kunnen we het volgende berekenen :

We hebben 10 liter wort nodig. Het maischen levert ons 11.8 - 2.8 = 9l wort op. Hier moeten we even een paar verliezen aftrekken. 9l - 2.5l (verdamping) - 1l (kookverlies) = 5.5l wort. We moeten dus nog 4.5l extra spoelwater toevoegen.

In het kort : 11.2 liter maischwater en 4.5l spoelwater. In totaal dus 15.7l. Je kan met die hoeveelheden spelen door bijvoorbeeld een liter minder bij het maischwater te nemen en deze bij het spoelen toe te voegen.

Hopelijk helpt je dat al wat verder, en mocht je meer informatie hebben over je installatie laat dan zeker iets weten.

• Oh wow, dit zijn wel echt handige weetjes. Dit ga ik zeker in mijn map bewaren, zodat ik het voor volgende recepten kan gebruiken.

Zelf gebruik ik de 2020 Brewmonk 30, maar heb er nog geen test mee gedaan. Dus ik weet niet precies hoeveel verlies ik heb.

Dat zal ik binnenkort eens gaan doen, dan kan je toch nog wat nauwkeuriger brouwen.

1. Wat achterblijft in je kookketel nadat je het gekoelde wort naar je gistvat hebt overgebracht. Dit hangt een beetje af hoe je te werk gaat gaan, maar reken toch op een liter verlies.

In mijn systeem blijft er helemaal niets achter nadat ik het wort heb overgeheveld naar het gistvat.

Ik kook de hopbellen los mee en na het leegmaken leg ik de ketel plat, schraap alle verkookte bellen naar voor en laat die laatste 1,5L doorheen de aangedrukte dam uitstromen. Dat komt daar glashelder uit.

Met dat wort doe ik de labgisting.

• Zelf gebruik ik de 2020 Brewmonk 30, maar heb er nog geen test mee gedaan. Dus ik weet niet precies hoeveel verlies ik heb.

Er zitten hier verschillende Brewmonk brouwers op het forum. Steinie brouw jij niet met een Brewmonk? Misschien kan jij wat meer info geven over die verliezen?

Dode ruimte onder de moutkorf: 6,5Liter

Verlies na maischen/spoelen: hangt natuurlijk af hoelang je je zeef laat uitlekken. Ik neem de zift vrij snel weg omdat ik tijdens het opwarmen naar koken graag wat rustig roer om eventueel aanzetten te voorkomen maar laat de zift steeds in een emmer uitdruipen. Dit giet ik na een half uurtje bij het kokend wort.(Is dan makkelijk 1,5Liter)

Verkoken: 3,7L/uur

Verlies na koken bij hevelen/aflaten: 0,5L (maar ik gooi steeds mijn hop los bij het koken)

Zo hopelijk heb je er wat aan. Succes!