Fruitbiertje

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Een tijdje geleden hier wat vragen gesteld (en antwoorden gekregen) ivm een kriekenbier. Binnenkort moet ik weer grondstoffen bestellen en gaat dit biertje er uiteindelijk een keer van komen. Enkel al om de vrouw stil te krijgen. 8o
    Het is wel geen kriekenbier meer, maar een bier met rood fruit (bosvruchtenmix uit de dirpvries van de Colruyt)

Hieronder het recept. Zoals altijd zijn opmerkingen of tips meer dan welkom.
    Belangrijkste vraag is van wanneer het fruit toe te voegen en hoe lang?

Alvast bedankt.

Fruitbiertje

8.0% / 16.9 °P

All Grain

Easybrew

79.4% efficiency

Batch Volume: 16 L

Boil Time: 70 min

Mash Water: 19.15 L

Sparge Water: 5.53 L

Total Water: 24.68 L

Boil Volume: 21.08 L

Pre-Boil Gravity: 1.056

Vitals

Original Gravity: 1.070

Final Gravity: 1.009

IBU (Tinseth): 27

Color: 7.9 EBC

Mash

01 — 62 °C — 35 min

03 — 72 °C — 30 min

04 — 78 °C — 5 min

Malts (4.5 kg)

3.5 kg (77.8%) — Dingemans Pilsen — Grain — 3.2 EBC

500 g (11.1%) — Brewferm Pale Ale — Grain — 6.5 EBC

500 g (11.1%) — Dingemans Pale Wheat — Grain — 3.2 EBC

Hops (55 g)

40 g (24 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4% — Boil — 65 min

15 g (3 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4% — Boil — 10 min

Miscs

5 kg — Red Fruit — Secondary

Yeast

1 pkg — Fermentis K-97 SafAle German Ale

Fermentation

Primary — 17 °C — 14 days

Nunc est bibendum.

• Brouw een witbier met begin sg rond de 1050.

Hou je bitterheid laag, 15 IBU max.

Voeg het fruit toe in de lagering. Haal het fruit de avond voor het overhevelen uit je diepvries. Doe het in een ontsmet gistvat, best een glazen mandfles of petfles want het fruit moet er even in blijven, en sluit dit af met een stop of waterslot. Hevel de volgende dag je bier (dat al uitgegist was!) op het fruit. Het fruit is tijdens de nacht ontdooid en de gist krijgt geen temperatuurschok. De suikers uit het fruit zullen ervoor zorgen dat de vergisting terug begint. Laat het fruit een aantal weken, 1 tot 2 maand zelfs, in het bier. Als de gisting gedaan is en er voldoende smaak en kleur in het bier is (proeven!), hevel je over en ga je bottelen.

• Brouw een witbier met begin sg rond de 1050.

Hou je bitterheid laag, 15 IBU max.

Voeg het fruit toe in de lagering. Haal het fruit de avond voor het overhevelen uit je diepvries. Doe het in een ontsmet gistvat, best een glazen mandfles of petfles want het fruit moet er even in blijven, en sluit dit af met een stop of waterslot. Hevel de volgende dag je bier (dat al uitgegist was!) op het fruit. Het fruit is tijdens de nacht ontdooid en de gist krijgt geen temperatuurschok. De suikers uit het fruit zullen ervoor zorgen dat de vergisting terug begint. Laat het fruit een aantal weken, 1 tot 2 maand zelfs, in het bier. Als de gisting gedaan is en er voldoende smaak en kleur in het bier is (proeven!), hevel je over en ga je bottelen.

na het overhevelen best ook weer een weekje (of 2) op een graad of 20-22, of mag dat die hele periode? En daarna dan een weekje lageren?

Nunc est bibendum.

• toevallig een 'killer' recept???

Bier brouwen met 60% pilsmout en 40% tarwevlokken, als gist de Brewferm Blanche en de hop maakt niet zoveel uit, gewoon een bitterhop gift aan het begin van het kookproces en mikken op 15 IBU of zelfs wat minder. Als je een bier brouwt van +/- SG 1,050 dan heb je ruimte om veel fruit toe te voegen en toch op een redelijk sterk bier uit te komen.

Corona, mondmasker, dag baard ;(

• Bier brouwen met 60% pilsmout en 40% tarwevlokken, als gist de Brewferm Blanche en de hop maakt niet zoveel uit, gewoon een bitterhop gift aan het begin van het kookproces en mikken op 15 IBU of zelfs wat minder. Als je een bier brouwt van +/- SG 1,050 dan heb je ruimte om veel fruit toe te voegen en toch op een redelijk sterk bier uit te komen.

Met een reractometer kan je het sg van een druppel sap van het ontdooide fruit meten, zo heb je een indicatie van de suikers die je via het fruit toevoegt.

• Bier brouwen met 60% pilsmout en 40% tarwevlokken, als gist de Brewferm Blanche en de hop maakt niet zoveel uit, gewoon een bitterhop gift aan het begin van het kookproces en mikken op 15 IBU of zelfs wat minder. Als je een bier brouwt van +/- SG 1,050 dan heb je ruimte om veel fruit toe te voegen en toch op een redelijk sterk bier uit te komen.

Die tarwevlokken, mss een domme vraag, ik heb er nu die er uit zien zoals op onderstaande foto. Tot nu toe gaan die gewoon mee de molen in met het mout om te schroten. Moet dit in feite wel geschroot worden, want zo op het eerste zicht zien die er al 'gebroken' uit.

Daarna vraag 2. Hoe kan ik weten hoeveel alcohol er in mijn uiteindelijke bier zal zitten, aangezien het fruit (en hun suikers) er pas na de hoofdvergisting bijgaan.

Alvast bedankt alweer.

#ooitzalikhetallemaalzelfkunnen....

Nunc est bibendum.

• Als je het SG en de hoeveelheid van uw sap weet, dan kan je op internet even zoeken hoeveel alcohol dit gaat geven, het zal wel altijd dieper uitgisten dan bier daar er enkel vergistbare suikers in zitten. Als je dat weet kan je onderstaande TOOLTJE gebruiken dat ik in mekaar geknutseld heb, simpel.... :thumbup:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Vlokken moet je niet schroten.

Alcohol: meet de densiteit van het sap met een refractometer. Vermoedelijk zal die niet veel verschillen van je begin sg van je wort. (Zo was het voor mij toch met krieken). In dat geval hebben de suikers van het fruit weinig invloed op het alcoholgehalte.

maar uiteindelijk voeg ik toch extra suikers toe, maar verhoogt mijn volume niet (ik voeg volledige fruit toe, geen sap), of zie ik dat hier verkeerd?

Nunc est bibendum.

• anyway, op aanraden van W@lter zou dit ongeveer het recept moeten zijn...

Fruitbiertje 2.0

Witbier

5.3% / 12.4 °P

Recipe by

De Gujenhoek

All Grain

Easybrew

79.4% efficiency

Batch Volume: 15 L

Boil Time: 70 min

Mash Water: 15.37 L

Sparge Water: 7.14 L

Total Water: 22.51 L

Boil Volume: 20.03 L

Pre-Boil Gravity: 1.040

Vitals

Original Gravity: 1.050

Final Gravity: 1.010

IBU (Tinseth): 15

Color: 5.9 EBC

Mash

01 — 62 °C — 30 min

02 — 67 °C — 15 min

03 — 72 °C — 30 min

04 — 78 °C — 5 min

Malts (3.1 kg)

1.8 kg (58.1%) — Dingemans Pilsen — Grain — 3.2 EBC

1.3 kg (41.9%) — Wheat Flaked — Grain — 3.2 EBC

Hops (20 g)

20 g (15 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4% — Boil — 60 min

Miscs

5 kg — Red Fruit — Secondary

Yeast

1 pkg — Brewferm Y015 Blanche Ale Yeast

Fermentation

Primary — 20 °C — 14 days

Secondary — 20 °C — 30 days

Cold Crash — 5 °C — 7 days

Carbonation — 22 °C — 7 days

Conditioning — 22 °C — 30 days

Carbonation: 2.6 CO2-vol

secondary = toevoeging fruit

Nunc est bibendum.

• maar uiteindelijk voeg ik toch extra suikers toe, maar verhoogt mijn volume niet

Toch wel eigenlijk want je fruit bestaat voor het grootste deel uit sap. Normaal gezien kan je in Brewfather het moment van toevoegen bepalen en gaat dit mee berekenen hoeveel water je wanneer nodig hebt en wat je uiteindelijke SG zal zijn.

• OMG!!! Soms kan het leven simpel zijn. Nu nog enkel bepalen hoeveel suiker er in het fruit zit. Is dat gewoon een druppel van het sap nemen en meten met de refractometer? Waar voeg ik dan die waarde in in Brewfather?

Nunc est bibendum.

• Dat kan inderdaad gewoon met een druppel sap te meten. Best wel een paar metingen doen met sap van verschillende stukjes fruit en daar een gemiddelde mee berekenen.

Deze lijst kan je ook wel wat meer informatie geven rond de suikergehaltes in fruit. Waar ik wel mee zit is dat je fruit ook veel water bevat en ik zie niet in hoe dit wordt behandeld in BrewFather. Ik ga nog wat met het programma spelen om dit beter te begrijpen.

• Is het niet zo dat van al die extra vergistbare stoffen je de opbrengst en vochtgehalte als 2 waardes kunt ingeven. Bij suikers is dat in ieder geval zo, siropen bevatten ook veel vocht.

• Is het niet zo dat van al die extra vergistbare stoffen je de opbrengst en vochtgehalte als 2 waardes kunt ingeven. Bij suikers is dat in ieder geval zo, siropen bevatten ook veel vocht.

Dat is toch niet nodig? Je meet het begin sg en het volume van je wort en de densiteit van het sap via refractometer. Je voegt het fruit toe in de lagering. Na de lagering hevel je het jongbier van je fruit en je meet weer je volume. Het verschil tussen de volumes is de hoeveelheid sap die je hebt toegevoegd. Je berekent dan het gemiddeld begin sg en trekt daar het eind sg van af. Dan heb je toch het alcoholgehalte!

Er zit wel een kleine foutenmarge op omdat je ook gist en trub achterlaat bij het overhevelen, maar dat is denk ik verwaarloosbaar.

• Nodig is het niet maar ik denk dat het de bedoeling is om een recept te kunnen maken voor het brouwen met daar de waarden van het sap in.

Nu ben ik eens gaan snuffelen in andere rekentools en er wordt nergens met dat volume rekening gehouden. Wel met de toevoeging van de suikers maar niet met de toevoeging van het extra volume.

• Dat is toch niet nodig? Je meet het begin sg en het volume van je wort en de densiteit van het sap via refractometer. Je voegt het fruit toe in de lagering. Na de lagering hevel je het jongbier van je fruit en je meet weer je volume. Het verschil tussen de volumes is de hoeveelheid sap die je hebt toegevoegd. Je berekent dan het gemiddeld begin sg en trekt daar het eind sg van af. Dan heb je toch het alcoholgehalte!

Er zit wel een kleine foutenmarge op omdat je ook gist en trub achterlaat bij het overhevelen, maar dat is denk ik verwaarloosbaar.

En dan heb je die waardes toch gevonden voor een volgende keer.

• Nog even iets over die volumes, ik heb intussen mijn Brewers Friend abonnement nog eens verlengd voor een jaar en ben wat gaan spelen met alle cijfers/instellingen en heb dat vergeleken Brewfather.

Brewers Friend houdt dus wel rekening met de volumes die afkomstig zijn van fruit, suikersiroop en dergelijke meer. Als je bij zo'n gift de "late addition" aanvinkt, dan kan je bij je water requirements zien hoeveel dat is. Brewfather doet dat (nog) niet.