Centennial Smash

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Aangezien ik op nog wat ingrediënten wacht voor mijn palm dobbel kloon wil ik met het aankomende Hemelvaart weekend eens wat proberen. En aangezien ik nog niet veel kennis heb van de verschillende smaken van gisten, hop en mouten leek het mij toepasselijk om een Smash te brouwen.

Zoals in de titel aangegeven zal het een Centennial Smash worden.

Opmerkingen om het recept te optimaliseren mogen altijd komen.

Ik zelf vind de hoeveelheid hop zo weinig lijken, maar dat zal waarschijnlijk komen door de hoge alpha zuren.

En de temperaturen heb ik van een ander recept online, maar zijn deze ook niet iets te hoog? Eerder richting 63°C en 75°C beter?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

002

Naam recept

Centennial Smash

Brouwdatum

09-05-2020

Bierstijl

Engelse India Pale Ale

Volume

15,0 l

Begin SG

1,059 SG

Berekende kleur (Morey)

17 EBC

Berekende bitterheid (Rager)

29 IBU

Brouwzaalrendement

60,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

15,00 l

Water uit Zutphen

7,57 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

12 mg/l

2 mg/l

27 mg/l

74 mg/l

12 mg/l

15 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

5,00 kg

Pale Ale mout

Dingemans

7 EBC

100,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Stap 1

67,0 °C

1 min.

45 min.

3,0 l/kg

Stap 2

78,0 °C

1 min.

10 min.

3,0 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

7,5 g

Centennial

bellen

10,5%

60 min.

15,6 IBU

19,0 g

Centennial

bellen

10,5%

20 min.

13,3 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

11,5 g

Safale American (US-05)

bovengist

• Wat je nog zou kunnen doen:

• Na vlamuit en koelen tot 80°C, 15g Centennial bijvoegen voor 10 tot 20 minuten en daarna verder koelen
    • Bij bottelen een hop thee maken om nog bij je bier te voegen

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Als je meer Centenial hebt, je eerste hopgift pas op 30 minuten doen, eventueel een paar gram minder, voor rond de 10 IBU ongeveer. Dan kan die van 20 omhoog en doe je er nog een tussen 2 en 5 minuten met flink veel hop.

En je berekent je bitterheid beter met Tinseth, die geeft een betere berekening van je bitterheid als Rager.

• Water uit Zutphen

Het blijft me verbazen hoeveel mensen er brouwen met water uit Zutphen ;), misschien kan je hier best eens je eigen water ingeven.

Wat het recept betreft : een maischschema met enkel een stap van 45 minuten op 67°C lijkt me te simpel, als je eenstaps gaat maischen, doe het dan langer (minimaal 60, beter 90 minuten) maar beter nog is om het meerstaps te maken, bijvoorbeeld 62 - 67 - 71 - 78, waarbij 20 minuten telkens op de eerste drie stappen en 5 minuten op de laatste. Dit gaat in combinatie met een correcte manier van spoelen een veel beter rendement geven.

Het recept ziet er goed uit, de late hopgift zou ik niet op 20 minuten doen maar eerder in de laatste 5 minuten, en ik zou ook drooghoppen. Geeft nog net iets meer hoparoma.

• Het blijft me verbazen hoeveel mensen er brouwen met water uit Zutphen ;), misschien kan je hier best eens je eigen water ingeven.

Wat het recept betreft : een maischschema met enkel een stap van 45 minuten op 67°C lijkt me te simpel, als je eenstaps gaat maischen, doe het dan langer (minimaal 60, beter 90 minuten) maar beter nog is om het meerstaps te maken, bijvoorbeeld 62 - 67 - 71 - 78, waarbij 20 minuten telkens op de eerste drie stappen en 5 minuten op de laatste. Dit gaat in combinatie met een correcte manier van spoelen een veel beter rendement geven.

Het recept ziet er goed uit, de late hopgift zou ik niet op 20 minuten doen maar eerder in de laatste 5 minuten, en ik zou ook drooghoppen. Geeft nog net iets meer hoparoma.

Haha, inderdaad. Ik ben al eens opzoek gegaan naar wat de waardes zijn van het water in Stabroek, maar ik vind deze niet zo snel. Weet iemand dan waar je gemakkelijk de waardes kan verkrijgen? Of zou dit ergens moeten genoteerd zijn op papieren die je krijgt over je water?

Het maisschema ga ik aanpassen, bedankt voor de opmerking.

En ik heb in totaal 100g Centennial, dus zal ook eens kijken voor te drooghoppen. Hoeveel g/l wordt er dan meestal aangeraden? En is dit ook afhankelijk van de alpha en beta waarden?

Als je meer Centenial hebt, je eerste hopgift pas op 30 minuten doen, eventueel een paar gram minder, voor rond de 10 IBU ongeveer. Dan kan die van 20 omhoog en doe je er nog een tussen 2 en 5 minuten met flink veel hop.

En je berekent je bitterheid beter met Tinseth, die geeft een betere berekening van je bitterheid als Rager.

Zal eens bekijken hoe ik dit moet veranderen in brouwhulp, bedankt. En zal ook jouw tips eens bekijken voor het recept.

• Haha, inderdaad. Ik ben al eens opzoek gegaan naar wat de waardes zijn van het water in Stabroek, maar ik vind deze niet zo snel. Weet iemand dan waar je gemakkelijk de waardes kan verkrijgen? Of zou dit ergens moeten genoteerd zijn op papieren die je krijgt over je water?

Voor Stabroek moet je op https://www.pidpa.be/ons-aanbod/je-gemeente/stabroek zijn. Je straat ingeven en meer onderaan kan je een pdf dowloaden met alle gegevens.

• KLopt, BrouwHulp berekent dit op basis van je brouwwater en je moutstorting (daar zitten veel mineralen in). Bij mij is die berekende hoeveelheid melkzuur bijna altijd correct.

Er komen minder minerale uit je mout als je zou verwachten.

Dit is dus een gemiddelde samenstelling na het brouwen en deze bevat dus ook al de mineralen uit een gemiddeld brouwwater en uit de mout en de hop,
    Je verliest trouwens ook nog een deel mineralen door het brouwen.

In bijlage het heel stukje tekst uit " Brewing Yeast and Fermentation ­ Christopher Boulton David Quain"

• Oke, even aangepast aan jullie voorstellen en het Stabroekse water toegevoegd.

Zelf zit ik nog wel even te twijfelen of ik toch niet voor 2 mouten zal gaan.

4,8kg Pils en 0,2kg cara 120 zou het dan zijn. Ben heel benieuwd wat de invloed is van een cara op de smaak. Is dat heel duidelijk te merken? Of best gewoon brouwen en vanzelf ontdekken?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

002

Naam recept

Centennial Smash

Brouwdatum

20-05-2020

Bierstijl

Engelse India Pale Ale

Volume

15,0 l

Begin SG

1,059 SG

Berekende kleur (Morey)

17 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

30 IBU

Brouwzaalrendement

60,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

15,00 l

Water uit Stabroek

7,57 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

86 mg/l

6 mg/l

27 mg/l

215 mg/l

19 mg/l

85 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

5,00 kg

Pale Ale mout

Dingemans

7 EBC

100,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Stap 1

62,0 °C

1 min.

20 min.

3,0 l/kg

67,0 °C

5 min.

20 min.

3,0 l/kg

71,0 °C

4 min.

20 min.

3,0 l/kg

Stap 2

78,0 °C

7 min.

5 min.

3,0 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

15,0 g

Centennial

bellen

10,5%

60 min.

23,8 IBU

20,0 g

Centennial

bellen

10,5%

5 min.

6,3 IBU

25,0 g

Centennial

bellen

10,5%

koudhop

0,0 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

11,5 g

Safale American (US-05)

bovengist

• Het recept ziet er goed uit, ik zou de mout laten zoals hij is. De Cara 120 kan wel en gaat een zoetigheid toevoegen aan het bier maar een IPA als deze zou ik clean laten. Als het kan zou ik de dryhop verhogen naar 30 of 35g. Dan zit je op +2g/l en dat is goed voor een mooi hoparoma.

Het voorspelde verschil in eind SG met de Cara 120 of zonder de cara 120 is theoretisch amper 2 SG punten. (1013 ipv 1.011 SG)
    Of je deze extra zoetigheid van 2 SG punten bij 30 IBU gaat kunnen waarnemen is twijfelachtig, daar er door de US05 amper maltotriose wordt achtergelaten (11gr/l) daar de SVG van deze gist al 81% is. zeker als je in het achterhoofd houd dat de zoetkracht van malthotriose amper 0.3 tov sucrose is.

Als je het toevoegt voor wat meer zoet achter te laten in het bier heeft dit echt amper toegevoegde waarden.
    Voeg je het toe voor de smaak kleur en een beetje het mondgevoel dan heeft dit wel een (beperkte) bijdrage.
    Ik zou persoonlijk dan geen Cara 120 toevoegen maar eerder Melanoidin, Cookie Malt, Cara red,... Mouten die extra toetsen van Moutigheid Brood, Biscuit, Caramel en Toffé gaan toevoegen en niet de koffie, de geroosterde of gebrande smaken. (

• Spijtig genoeg heb ik geen van de vernoemde mouten op dit moment beschikbaar. Maar ze staan bij op mijn 'nog te kopen' lijst. Deze begint al veel te groeien 😅

• Die verwachte vergistingsgraden kloppen zelden bij mij, al zeker niet genoeg om die conclusies te trekken met betrekking tot het al dan niet gebruiken van caramouten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoonlijk een stuk hoger eindig qua SVG dan wordt aangegeven door de software. Een goed voorbeeld daarvan is de opgegeven SVG voor Danstar Belle Saison. De vooropgestelde SVG (hangt een beetje van het programma af) ligt tussen 80 en 90%. Ik ben met die gist nog nooit boven de SG 1,000 geëindigd en dat wil een SVG van 102 - 104% zeggen. Is ook logisch gezien het type gist (diastaticus), maar de programma's slaan er naast.

Mijn opmerking over de Cara 120 komt voornamelijk omdat ik vind dat die een zoetigheid toevoegd aan je bier. Ik heb er een paar keer mee gebrouwen en dat bleef er me van bij. Cara120 heeft heel weinig tot geen gebrande smaak maar gaat eerder richting rozijnen. Uiteraard kunnen de mouten die je zelf aangeeft ook dienen voor de smaakbeleving, maar ik ging ervan uit dat Guido die niet op voorraad heeft.

• Die verwachte vergistingsgraden kloppen zelden bij mij, al zeker niet genoeg om die conclusies te trekken met betrekking tot het al dan niet gebruiken van caramouten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoonlijk een stuk hoger eindig qua SVG dan wordt aangegeven door de software. Een goed voorbeeld daarvan is de opgegeven SVG voor Danstar Belle Saison. De vooropgestelde SVG (hangt een beetje van het programma af) ligt tussen 80 en 90%. Ik ben met die gist nog nooit boven de SG 1,000 geëindigd en dat wil een SVG van 102 - 104% zeggen. Is ook logisch gezien het type gist (diastaticus), maar de programma's slaan er naast.

Mijn opmerking over de Cara 120 komt voornamelijk omdat ik vind dat die een zoetigheid toevoegd aan je bier. Ik heb er een paar keer mee gebrouwen en dat bleef er me van bij. Cara120 heeft heel weinig tot geen gebrande smaak maar gaat eerder richting rozijnen. Uiteraard kunnen de mouten die je zelf aangeeft ook dienen voor de smaakbeleving, maar ik ging ervan uit dat Guido die niet op voorraad heeft.

Inderdaad, correcte conclusie, ik heb enkel de cara120 op dit moment.

Ondertussen is de smash al gebrouwen, enkel met pale ale.

Zelf heb ik wel meer spoelwater gebruikt om uiteindelijk op een sg van 1054 (na maischen) te komen. En na koken kwam ik op een sg van 1060.

Dus volgens het recept, maar wel gecompenseerd met extra spoelwater en uiteindelijk ook 1,5 liter meer wort dan berekend. Meer bier vind ik niet erg ^^

• anders pas ik aan voor een volgend brouwsel zoals Serge.

Hier idem.

Ondertussen is de smash al gebrouwen, enkel met pale ale.

Logisch anders heb je geen SMASH meer maar een DMASH en dat is moeilijk uit te spreken.;)

Bij mij kloppen de cijfers bijna altijd,

Ik heb dan nog mijn dubbele controle van mijn labgisting. Die zit meestal een paar puntjes lager dan de "grote" batch.

Vreemd dat dit zo weinig in gebruik is want het is eigenlijk helemaal geen moeite om te doen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Pas je dan de SVG's niet aan voor de gisten die je gebruikt hebt en waarvan de SVG standaard te laag is ingesteld in je brouwsoftware?

Ja, maar ik doe dat op basis van eigen ervaring en niet op basis van specs die bij de software zitten. Als ik een gist nog niet heb gebruikt, snuffel ik hier op het forum rond of er al iemand wel ervaring mee heeft.