Voss Kveik Ale

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Niet vergeten een Kveik heeft veel voeding nodig, dus wat extra gistvoeding lijkt me wel belangrijk zeker bij een laag alcoholisch bier gemaakt met DME

Citeer

Kveik yeast is able to tolerate high alcohol environments, generally around 13 — 16%, and is used to having all the nutrients it needs, due to years of fermenting high abv beers. If you’re planning something with a lower abv, it’s well worth adding yeast nutrients to help it along. Without the extra nutrients, it can be slow to ferment and may not have as good attenuation as normal.

• Vandaag deze gebrouwen. Alles goed verlopen, veel vlotter dan de eerste keer met mijn conical. Deze keer overgeheveld van de brouwketel naar het gistvat omdat ik vorige keer problemen had met een verstopte valve in mijn grainfather conical. Ongeveer 21L in het gistvat:thumbup:

De start SG is iets hoger uitgekomen dan de vooropgestelde en ik heb gistvoeding toegevoegd zoals aangegeven in jullie tips. Bedankt.

Het uiteindelijke recept:

https://share.brewfather.app/PhybOhTZfi4Kiq

• Zojuist een staal genomen aangezien mijn waterslot al zo goed als stilstaat. SG zat op 1012, na temperatuurscorrectie (zit op 30°C te vergisten op dit moment) kom ik dus ongeveer 1 puntje hoger uit dan de estimated final SG van brewfather.

Op een 3,5 dagen is hij dus al ongeveer volledig vergist.

Ik had al even geproefd en bij mij zit er eerder een soort "appel" smaakje aan (Troebel appelsap kleur trouwens ook dus ik hoop dat hij nog wat uitklaart :)).

Geen appelsien dus maar ik heb eigenlijk hoofdzakelijk vergist tussen 25 - 29°C, dus niet zeer hoog. Verder een vrij bitter droog biertje dus het kan wel iets lekkers voor in de zomer worden :pray:.

Ik zit nu enkel nog te twijfelen of ik al dan niet ga dry hoppen met de Tradition hop. Mogelijk ga ik een deeltje aftappen in mijn mini fermonster en dry hoppen met amarilo of dergelijke. Heeft er iemand al gedryhopped met tradition en daar goede ervaring mee?