Dag Iedereen,
Deze week heb ik me voorgesteld op het forum en bij deze meteen mijn eerste vraagje.
2 weken geleden heb ik een hele basic set bierbrouwen gekocht bij Braumarkt, het bier dat ik erbij gekocht heb is Duvels Nat.
Op zondag 26 april heb ik mn eerste brouwsel gemaakt. De SG voor de vergisting was 1070, wat perfect uitkwam met wat de handleiding had gezegd. De handleiding zei ook, bottelen na 7 dagen wanneer het SG tussen de 1010 en 1007 is.
Ik had hier al wat gelezen en er stond dat ik best na 10d (ipv de 7 van de handleiding) opnieuw de SG mat. Dit heb ik dan ook dinsdag (5 mei) gedaan, maar toen was de SG 1023. Vandaag heb ik het dan opnieuw gemeten: 1018. De vergisting is dus nog niet gedaan.
Nu vroeg ik me de volgende zaken af:
1) Is het normaal dat dit bier zolang moet gisten? De emmer is inderdaad nog steeds "opgezwollen" en het waterslot horen we soms nog (al is dit echt niet vaak). Het bier staat op een temperatuur van 19,5°C.
2) Wacht ik het best dus nog enkele dagen? En meet ik de SG binnen 3/4d opnieuw? Of wat raden jullie aan/stellen jullie voor?
Merci alvast voor de antwoorden!