Even voorstellen :)

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag iedereen!

Ik ben Kenny, 23j. Op dit moment woon ik te Bikschote.

Ben vooral de laatste aantal jaren geïnteresseerd geraakt in bier. Door mijn (misschien iets te) grote nieuwsgierigheid ben ik beginnen lezen over het productieproces.

Mijn brouwervaring is tot nu toe vooral theoretisch (online bronnen) en veel minder praktisch. Enkel een blik en een bierkit met moutpoeder (?) gebrouwen.

Beiden echter nog niet geproefd. Daar komt echter snel verandering in! :D

Het doel op dit moment is genoeg materiaal samen te rapen (met een niet te groot budget) om dan toch de stap te nemen naar het "echte werk". Ondertussen lees ik waarschijnlijk gewoon nog even verder tot ik er eindelijk ben.:/

• Welkom :thumbup:

En het kan echt low budget en lekker bieren maken. gewoon enkel basis regels in acht nemen en je komt heel ver!!
    Vb:
    - Reinigen en desinfecteren zien als 2 verschillende stappen.
    - Werk zo zuiver mogelijk.

- Beperk zoveel mogelijk spetteren en lucht inmengen doorheen het ganse brouwproces (met uitzondering bij de beluchtings stap) en focus vooral om na de vergisting zo weinig blootstelling aan de lucht te hebben (volle gistflessen, niet te veel staal liggen nemen,..)
    - Ga voor kwaliteit ipv kwantiteit, beter een litertje bier minder en een uitmuntend bier dan een liter bier meer van matige kwaliteit,
    Je moet er mee leven dat je steeds met een deel verlies zit.
    - Doe geen gekke investeringen, slaap er nog enkel dagen over voor je iets aanschaft. En vraag eerst op zo veel mogelijke plaatsen raad
    - Ga op verschillende plaatsen mee brouwen zo dat je kan stelen met je ogen, en je ook de verschillende brouwopzetten tov elkaar kan vergelijken. Iedereen vind meestal zijn eigen opzet de beste maar probeer daar een beetje overheen te kijken.
    - Koop je een goed boek waar alles netjes in uitgelegd staat als, iets waar je steeds kan op terug vallen en waardoor je dikwijls het kaf van het koren in alle raadgevingen die je krijgt kan toetsen. (Meestal een van de beste investeringen die je kan doen als het over zelf bier bouwen gaat)
    (Er zijn nog vel ander goede boeken dan de vooropgestelde link, ieders heeft zijn eigen voorkeur ;))
    - ....... (men zal het lijstje wel verder aanvullen)

• Welkom Kenny (coole avatar van Deadpool trouwens :-) ).

Low budget brouwen kan best, ik ben zelf ook zo begonnen.

Zoek ( desnoods in een kringloopwinkel) eens naar een oude maar goed geïsoleerde frigobox, wat koperen pijpjes in de brico en je hebt al een maischketel. Geloof me, ik heb daar heel goed bier mee gebrouwen, zeker niet slechter als met mijn huidige installatie.

Mout moet je wel schroten maar als je je adres ingeeft in de ledenkaart, dan zal je vast wel ergens een ander forumlid zien die wel een schrootmolen heeft en waar je even langs kan gaan om je mout te schroten.

Om je wort te koken kan je aanvankelijk op je gasfornuis werken met een kookpot, die vind je ook in alle maten en prijzen, hier en daar zelfs heel goedkoop. Of anders in de kringloopwinkel kijken of ze er geen oude weckketels hebben staan.

Vergisten kan makkelijk in die grote emmers van 30l die je voor een 10-tal euro in de brouwwinkel koopt, eventueel koop je er een lagerfles bij van de juiste maat maar dat is om te beginnen niet absoluut nodig.

En het belangrijkste van al : voor goede raad mag je zeker en vast al je vragen hier stellen, er bestaan geen domme vragen en geloof me, we hebben ons in het begin allemaal ook diezelfde vragen gesteld ;-)

• Welkom Kenny

Ben ook een beginneling en mijn eerste blik-brouwsel (English IPA) staat sinds vorige week woensdag te "brubbelen"...

Er staat ook al een tweede blikbrouwsel (Strong Blond) op de agenda om dan, beginnend met bescheiden middelen, te starten met het "echte werk". Ik hoop ook dat we stilletjes aan terug naar het "normale" gaan zodat ik toch mogelijks (zoals Serge aangeeft) eens kan "stelen met mijn ogen" bij een of meerdere collega-forumleden.

Het boek dat Serge ook vermeldt kan ik wel (naast andere) zeker aanraden... heb het al 2 keer van voor naar achter en van achter naar voor gelezen :-) . En het forum hier is een schatkamer aan informatie en goeie tips.

Veel brouw- en proefplezier!

Tony

• Mout moet je wel schroten maar als je je adres ingeeft in de ledenkaart, dan zal je vast wel ergens een ander forumlid zien die wel een schrootmolen heeft en waar je even langs kan gaan om je mout te schroten.

Je kan ook alle mouten voor je recept hier bestellen. Ze sturen het geschroot naar je.
    Ben je toch van zin iets aan te schaffen om zelf te schroten, koop een walsenmolen, kost wat meer, maar zeker zijn geld waard t.o.v. een schijvenmolen

• Merci allemaal voor het warme welkom! :D

Ik neem jullie tips alvast mee en heb Serge's aanbevolen boek besteld en zal me ondertussen eens verder verdiepen in het maken van een maischketel en bijhorende zaken. Waar je eigenlijk verrassend veel info over vindt. Een echte inventieve DIY hobby dus haha :)

• Als je BIAB (brew in a bag) wilt doen is het boek Brouwen van James Morton zeker een aanrader. Maar ook als je niet per se BIAB wil doen is het gewoon een goed boek. Verander water in bier is technischer (maar verstaanbaar), terwijl Brouwen meer lijkt alsof je samen met de auteur een biertje gaat brouwen en hij je uitlegt wat je allemaal stap voor stap kan/moet doen.

• Ik ga stevig vloeken in de kerk maar ik vind het boek "Verander Water in Bier" niet zo'n goed boek. Persoonlijk vind ik het nogal onoverzichtelijk en iets te hoogvaardig geschreven. Laatst uitgeleend aan iemand die met brouwen wil beginnen en ik kreeg prompt de feedback dat het boek toch wat te ingewikkeld is voor mensen die met blikken en extracten willen beginnen. Maar smaken en kleuren...

Het boek van James Morton is wat toegankelijker, het boek van John Palmer begint met moutextracten wat de drempel nog lager legt.

• Het boek van James Morton is wat toegankelijker

Hm, ik zal zien ofdat Verander Water in Bier iets heeft. Is het inderdaad te onoverzichtelijk, kan ik het later nog steeds gebruiken voor het latere raadplegingen.

BIAB lijkt me eigenlijk wel nog interessant. Lijkt me net iets minder omslachtig dan overhevelen naar hier of naar daar. Ik zal dat allesinds in mijn achterhoofd houden. :/

• Hm, ik zal zien ofdat Verander Water in Bier iets heeft.

Ik heb de eerste versie van dat boek, voor iemand die echt van "nul" af aan begint is dat zeker OK, om lekker bier te brouwen hoef je geen chemicus te zijn, simpel is het codewoord. Heb in het begin ook de fout gemaakt om tig moutsoorten in 1 brouwsel te kieperen, vanaf ik beginnen "dimmen" ben werden mijn biertjes een pak lekkerder, ook dankzij een paar brouwmaten die er meer van weten of wisten dan ik (en nog... :angel:), is het een pak leuker en plezanter brouwen, dus je zal met dat boek (ook al bestaan er diepgaandere exemplaren, meestal in het Engels, behalve "de Praktijkbrouwer", die heb ik ook en is een stuk uitgebreider en moeilijker te volgen als leek, doch na een paar brouwsels heb je genoeg kunde om ervan te genieten, een dagje brouwen is dan zalig, zeker als je weet dat er wat lekkers volgt... :thumbup:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."