Dobbel Palm kloon

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn volgende bier op de planning zal een Dobbel Palm kloon zijn. Aangezien deze enkel tijdens de feestdagen te verkrijgen is en ik deze gewoon heel het jaar wil kunnen drinken 8o. Na wat opzoekwerk bij dit recept uitgekomen.

Iemand ervaring en opmerkingen/verbeteringen aan mijn recept?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

003

Naam recept

Dobbelere Palm

Brouwdatum

20-05-2020

Bierstijl

Pale Ale (Belgisch)

Volume

15,0 l

Begin SG

1,050 SG

Berekende kleur (Morey)

14 EBC

Berekende bitterheid (Rager)

25 IBU

Brouwzaalrendement

75,0 %

Kooktijd

90 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

15,00 l

Water uit Zutphen

6,15 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

12 mg/l

2 mg/l

27 mg/l

74 mg/l

12 mg/l

15 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

1,65 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

48,5 %

1,65 kg

Pale Ale mout

Dingemans

7 EBC

48,5 %

0,10 kg

Caramunich II

Weyermann

120 EBC

3,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Stap 1

53,0 °C

1 min.

10 min.

4,4 l/kg

Stap 2

60,0 °C

1 min.

40 min.

4,4 l/kg

70,0 °C

1 min.

25 min.

4,4 l/kg

78,0 °C

1 min.

5 min.

4,4 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

21,0 g

Saaz

pellets

4,3%

90 min.

19,9 IBU

21,0 g

Saaz

pellets

4,3%

15 min.

5,3 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

11,5 g

SafAle English Ale (S-04)

bovengist

• Ik zou een andere gist nemen, eentje die meer banaan-esters geeft, misschien de 3787?

Van de website van Palm:

Citeer

The aroma is determined to a significant extent by yeast. Through intensive selection, the Van Roy family has amassed a lavish collection of the various yeast strains, each of which gives the beer its own fruity character. Dobbel PALM is fermented with a specific yeast strain which provides a distinct banana fruitiness.

• Wlp515?

= De koninck toch? of zit ik er naast?
    Ik zat er dus naast !!!

Citeer

WLP515 has been released on a regular basis in September-ish and is now on the Vault waiting list. Omega explicitly say that their OYL-049 Belgian Ale DK is equivalent, and Wyeast 3655-PC Belgian Schelde is a clean yeast "from East Flanders-Antwerpen". Or it could be easier to just buy a bottle of de Koninck ......

The DNA and phenotype data suggests that WLP515 is best regarded as a sibling of BRY-97, WLP051 California V and WLP090 San Diego - clean but with a characteristic spike in propyl acetate (pear/pear drops). But noone thinks of it like that because of the name, so they make Belgian beers with it when perhaps they would be better making hoppy stuff instead. But they seem to like it :

• Mout, MFB special aromatic, 100%. Da's een hele lichte ~12 EBC aroma mout. Bij mijn weten niet in Europa voor de gewone sterveling verkrijgbaar. Zou me overigens niet verbazen als Rodenbach iets dergelijks gebruikt.

Ik zou het dus eerder in pale + aroma50 zoeken dan in Caramouten. Misschien zelfs een Vienna + Aroma50.

• Bedankt voor de opmerkingen/aanvullingen allemaal. Zelf heb ik veel van de genoemde ingrediënten niet, dus moet even kijken of dat ik het nog ga bijbestellen. Of dat ik ga wachten voor bij een grotere bestelling en nu gewoon even met mijn beschikbare ingrediënten ga brouwen.

Eventueel kan ik dan beide maken, en achteraf vergelijken welke er het beste is uitgekomen.

• Wat heb je liggen? Met die S-04 heb ik in het verleden zelf eens een dobbel palm proberen te "klonen", leek er niet 100% op maar ik zat wel in de buurt.

Wat ik eventueel wel zou aanpassen is die Caramunich. Heb je iets liggen zoals biscuit of aromamout? Dat gaat een beter resultaat geven imo.

Qua hop hoef je niks speciaals te doen, een dobbel palm is niet hoppig. Gewoon een bitterhop voor de juiste IBU's en klaar ermee.

• Op dit moment geen biscuit of aromamout liggen. Maar zal misschien al eens een boodschappenlijst beginnen opstellen. Dan kan het zijn dat ik genoeg heb om het bij te bestellen.

En zal ik in de tussentijd wel een centennial smash ofzo proberen brouwen. Die staat ook nog op de to brew lijst :)

Edit: Of is er ergens een winkel met lage verzendkosten?

• Edit: Of is er ergens een winkel met lage verzendkosten?

Over het algemeen is Braumarkt de goedkoopste qua verzendkosten maar daar hebben ze tegenwoordig bijna niks meer in voorraad. Ik vind zelf Brouwland best meevallen, zeker als je je bestellingen wat groepeert en maar 1x verzendkosten moet betalen. Ik geloof dat het een euro of 7 is.

• Over het algemeen is Braumarkt de goedkoopste qua verzendkosten maar daar hebben ze tegenwoordig bijna niks meer in voorraad. Ik vind zelf Brouwland best meevallen, zeker als je je bestellingen wat groepeert en maar 1x verzendkosten moet betalen. Ik geloof dat het een euro of 7 is.

Wel rekeninghouden met een iets langere leveringsperiode bij brouwland. Het ligt niet echt aan Brouwland maar aan hun

transporteur (DPD).

Mijn laatste bestelling van 02/05 lag al klaar voor verzending op 06/05 maar is pas door DPD opgehaald op 08/05 en hopelijk mag ik het vandaag ontvangen.

Ik weet dat het drukker is t.g.v. Corona maar met andere leveranciers (transporteurs) heb ik daar minder problemen mee ondervonden.