Zwavel en gekookte eieren, zelfs rotte eieren

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste vrienden,

Das nu al de tweede keer op rij dat ef wat scheelt met mijn gebottelde bier..verleden keer onverwacht felle geur en smaak van cider en zure appels, deze keer sterke zwavelgeur..ik brouwde een blond bier met een opgekweekte gist uit depots van zinnebir..omdat de vergisting bleef hangen heb ik halverwege..sg 1030 ..een zakje mj31 toegevoegd..daarna vergistte het zaakje verder uit, maar heeft toch een 4 weken in primaire vergisting gestaan bij 21 graden..teveel gist, te lange tijd, te hoge temp..ik weet het niet..lagering duurde 2 weken in nieuwe emmer, bij 8 graden, daarna gebotteld...nu na een week op fles..goed schuim, mooie kleur en eigenlijk goede smaak , ook van die zinnebir gist , maar helaas gedimineerd door zwavel geur en smaak bijna rotte eieren..die het bier komt verpesten..trekt dit nog weg of is het gootsteenbier..echt zennewater dus..:(||X(:-/

• verleden keer onverwacht felle geur en smaak van cider en zure appels, deze keer sterke zwavelgeur..ik brouwde een blond bier met een opgekweekte gist uit depots van zinnebir...............

maar helaas gedimineerd door zwavel geur en smaak bijna rotte eieren..die het bier komt verpesten..trekt dit nog weg of is het gootsteenbier..echt zennewater dus..:(||X(:-/

Met dat opkweken van gist uit het depot ben je ergens zwaar in de fout gegaan en heb je iets opgekweekt wat niet thuis hoort in het gistvat, Vandaar die rotte eieren, zwavelgeur en zure appels.

Wegtrekken gaat dat niet, enkel nog erger worden.

• Heb het ook al 2 keer gehad, de eerste keer had ik mijn dosering Antioxin verkeerd ingeschat, bier was vergist met de korrelgist Nottingham, nu de laatste keer was het een blonde met Omer-gist, opkweek van een pipetje uit de diepvries, die heb ik al meerdere keren gebruikt. Waren beide blonde bieren, en met Antioxin, steek het daarop dat die zwavel gevormd werd. Ga nu eens die Dufel TH brouwen de komende week met enkel in het maischwater Antioxin en niet meer in het spoelwater, als test dus, we zien wel...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Er kunnen vele oorzaken zijn van een zwavel tot rotte eieren geur.
    De meestvoorkomende op en rijtje en hun oorzaken.

En er zijn er nog wel enkele.
    Bron:

• Ok, die twee bakken ga ik ergens ver wegsteken en binnen een half jaar nog eens eentje proeven...en dan waarschijnlijk gootsteen..of guezevat in..merci voor de deskundige commentaren..straks pogen een nieuw bakske vers zinnebir te scoren bij den brouwer en dan toch nog eens extra clean trachten op te kweken en een tijdje de antioxin mijden..zien wat dat geeft:danku:

• Ik begin een opkweek meestal met een klein bric je appelsap toe te voegen aan bodem bier, flessenhals ontsmetten met vlam en dan ballon erop die eerst gespoeld werd met starsan oplossing..als ballon zich opblaast , voeg ik gekookte dme moutextract toe, samen met wat gistvoeding die ik ook meekook..en zo verder opschalen op roerder..appelsap kook ik niet vooraf, maar koop alleen gepasteuriseerd sap en gooi rest van bric (20 cl ) altijd weg..nog nooit problemen mee gehad, behalve nu dus

• Omgekeerd wonder !

update: verleden week een paar van die zwavel flesjes koud gezet..en dit weekend en zonet geproefd.. bijna geen zwavel meer, geen rotte eieren meer, fris en lekker biertje met veel karakter.. lijkt eigenlijk ook op zinnebir.. zeker ijskoud dus echt wel lekker

Hoe kan dat toch ? Wat een verschil op 1 week tijd.. en dat terwijl Serge beweerde dat het alleen maar erger zou worden..

Het andere bier daarentegen, dat met de cider en zure appelsmaak en geur, waarvan ook Serge zei dat dit mogelijk wel zou wegtrekken, na 2 weken nogmaals geproefd..Dit is net veel erger geworden....dat wordt wegkappen, bierazijn voor de vensters te kuisen of het gueuze vat, want minder zuur worden zit er niet meer in.. vrees dat ik daar iets misfoeterd heb met de herbruik gist koek (blaugies gist )

Alvast een kaarske branden voor ons liefvrouwke, en verder zijn alle commentaren over dit omgekeerde wonder wel welkom !

• Heb mijn "zavel-Omer" dees week ook nog eens uit de frigo gehaald, is veel minder dan voorheen, maar ik zal nog paar maand geduld moeten hebben denk ik.... <X Het bier op zich is wel lekker, maar de geur is echt "k*t"... ;(

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Edited once, last by HermanH ().

• Af en toe zoek ik wat verklaring en inspiratie buiten dit forum.. één van die bronnen is een favoriete blog van Amos Browne " Browneandbitter" die nu van het net verdwenen is, maar waarvan ik een offline kopie heb. Hij schreef meerdere stukken over De la Senne en De baets. Kijk wat hij schrijft over de gist die hij opkweekte uit een flesje Taras Boulba:

"The De La Senne yeast did reasonably well. At first the beer had lots of sulphurous off flavours, but these have dissipated over time. It didn't attenuate as much as I expected, ending at around 1.010, and I was also surprised that it didn't seem to be a good top-cropper (though now I think about it I've no reason to think that DLS do this)."

Net hetzelfde wat ik voorhad..

• Bij geen van beide bieren heb ik dat gesteld wat jij mij hier toeschrijft! :-/

Bij dit bier heb ik mogelijke oorzaken aangehaald niet meer dan dat, vier stukjes uit de Complete Beer Fault Guide zelfs nergens gesteld dat het erger gaat worden toch?

Bij het bier met de zure appelsmaak heb ik gereageerd op het bericht van aatjebanaantje.
    Als het acetaldehyde is zoals aatjebanaatje aanhaalde dan verdwijnt het weer door de nagisting op fles.

Alvorens je een naam koppelt aan uitspraak Misschien eerst eens verifiëren of dit werkelijk zo wel is!!!

(mijn licht overdreven verontwaardiging
    verwijderd daar die ook niet gepast was)

• aiai. Grote mea culpa..krijgt ge met dat veelvuldig citeren...het was brouwerwaldonk die beweerde dat het alleen maar erger zou worden..oprechte excuses, terechte verontwaardiging...en weer wat leven in de brouwerij😰😇