Aardbeienbier

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Gedroogde aardbeien geven inderdaad een iets sterkere smaak en dat zou daar wel eens mee kunnen lukken maar die zijn zo duur. En oppassen want er zijn er die gesuikerd zijn.

Je kan je aardbeien natuurlijk ook zelf drogen maar daar heb je dan weer wat geduld voor nodig.

Wat ook een oplossing kan zijn, zijn de geconcentreerde fruitpurees zoals amoretti wederom kostelijk in gebruik.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik zou er alleen aan beginnen als ik naast een kweker zou wonen. Aardbeien en eigenlijk al het fruit worden te vroeg geplukt. Wat je zoekt zijn rijpe tot overrijpe aardbeien en dan ook van een cultivar die wat zuurder is dan gebruikelijk.
    Als je daar toegang toe hebt, gebruik er heel veel van in je bier.

• Ik zou er alleen aan beginnen als ik naast een kweker zou wonen.

Als je het echt zou willen kan je een paar plantjes in een pot op het terras zetten. Zo'n plantje geeft echt een mooie oogst doorheen het seizoen en die pluk je zo rijp als je wil. Hier staan er een paar planten maar die aardbeien overleven het nooit tot in de keuken :-)

Maar wat de initiële vraag betreft : polletaal ik denk dat als je een echte aardbeismaak in je bier wil, je ergens toch met additieven gaat moeten werken, wordt in realiteit ook met heel veel aardbeibereidingen ook zo gedaan. Maar met rijpe aardbeien kan je natuurlijk ook aan de slag in een bier. Ik zou een witbier brouwen en daar in een lagering aardbeien aan toevoegen. Ik zou het basisbier bewust laag in alcohol houden zodat je er veel aardbeien aan kan toevoegen. Het uiteindelijke bier zou ik ook niet te straf maken (mik op 5 - 5,5%) en met weinig hop om het aroma van de aarbeien maximaal de kans te geven om naar voor te komen.

• Ik zou er alleen aan beginnen als ik naast een kweker zou wonen. Aardbeien en eigenlijk al het fruit worden te vroeg geplukt. Wat je zoekt zijn rijpe tot overrijpe aardbeien

Hier inderdaad 'confituuraardbeien' bij de kweker gekocht. Zijn aardbeien die te klein zijn voor de supermarkten, maar dus wel rijp en lekker zijn. We hebben op 25liter 1,2kg rabarber en 1,2 kg aardbei gebruikt en uiteindelijk 20l gebotteld, dus reken dat verlies er zeker ook bij (fruit wordt pulp). overigens duurt het wel een 3tal maanden om alles te laten bezinken en het bier helder te krijgen.

Volgende experiment dat gepland staat is in lijn met wat Walter hierboven aanhaalde, basis witbier en daar physalis bij (2 planten in mijn serre hebben vorig jaar een beetje gewoekerd)

• 48gr aardbeien per liter. Dat lijkt me nu toch wel heel weinig om daar iets van te proeven. Niet?

Aardbei aroma zat vooral in de geur, minder in de smaak, daar was het zurige van de rabarber die er het meest doorkwam. Overigens hangt het er van af wat je wil bereiken: bier dat subtiel naar aardbei smaakt of aardbei frisdrank met een biersmaakje?

Moest ik nog flesjes hebben zou je zelf kunnen proeven, maar helaas ze zijn er allemaal doorgevlogen.

Voor fruitlambiek (kriek/perzik/braambes/pruim/...) gebruiken we inderdaad het dubbele (200-250gr/liter)

Ik kan ook melden dat bier met mispels in niet zo'n succes was :-)