Brewfather toevoegen hop

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bij het maken van een recept stuit ik bij de hoppen op het volgende.
    Wanneer de hop moet toegevoegd worden kan je een paar opties kiezen.
    Kan iemand deze opties even verduidelijken aub? Zo staat er bvb whirlpool en flame-out niet bij. Mogelijk is dat hier anders vertaald.

Dit zijn de mogelijke opties.

Alvast bedankt!

• Boil = in de kookketel voor een bepaalde tijd laten mee koken
    Dry hop = dryhoppen einde vergisting of tijdens het lageren
    Aroma (Hopstand) = Whirlpool of flame-out (A hopstand can occur during a whirpool or in still wort after flameout)
    First Wort = eerst je hop in je je kook ketel en dan pas je gefilterde wort toegegeven en vervolgens heel de tijd laten mee koken.
    Vergeten is men:
    Mash hop = hop toevoegen in je maisch

• Boil = in de kookketel voor een bepaalde tijd laten mee koken
    Dry hop = dryhoppen einde vergisting of tijdens het lageren
    Aroma (Hopstand) = Whirlpool of flame-out (A hopstand can occur during a whirpool or in still wort after flameout)
    First Wort = eerst je hop in je je kook ketel en dan pas je gefilterde wort toegegeven en vervolgens heel de tijd laten mee koken.
    Vergeten is men:
    Mash hop = hop toevoegen in je maisch

Thanks Serge, maar er staat toch Mash bij de mogelijkheden... 8o

Wat betreft die Aroma... wat doet dat precies met je bier/hop. Geeft dat meer smaak of dergelijke?

• Thanks Serge, maar er staat toch Mash bij de mogelijkheden... 8o

Wat betreft die Aroma... wat doet dat precies met je bier/hop. Geeft dat meer smaak of dergelijke?

Meestal doet men dat als er gekoeld is onder de 80°C Dan treed er geen isomerisatie meer op van de alfazuren in de hop (dus minder bitterheids bijdrage) en verdampen er ook minder hop aroma's tgv de lagere temperatuur
    Je houd er beduiden meer aroma mee over dan vb 5 min laten mee koken,
    Wordt door sommige gebruikt als een alternatief voor het dryhoppen, maar je kan niet zeggen dat je er 100% identieke resultaten mee behaalt als met dryhoppen.
    (ik ben er fan van)

• Whirlpool en flame off vallen volgens mij onder de aroma (hopstand); Je kan de temperatuur waarop je het doet aanpassen in de software.

Aja, zou kunnen, tja, ik heb alleen naar de bijlage gekeken en daar de hopgiften bekeken, ik werk niet met BrF, dus als ik mis was, 1000 x excuses.... Zal zien dat ik volgende keer nuchter ben, of tenminste beter bij de pinken... 8o:)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Meestal doet men dat als er gekoeld is onder de 80°C Dan treed er geen isomerisatie meer op van de alfazuren in de hop (dus minder bitterheids bijdrage) en verdampen er ook minder hop aroma's tgv de lagere temperatuur
    Je houd er beduiden meer aroma mee over dan vb 5 min laten mee koken,
    Wordt door sommige gebruikt als een alternatief voor het dryhoppen, maar je kan niet zeggen dat je er 100% identieke resultaten mee behaalt als met dryhoppen.
    (ik ben er fan van)

TOP! Ga er wat mee experimenteren dan. Nog een tip over hoe lang je dat best laat 'trekken',? En houd je ook een constante temperatuur aan dan?

Thanks!

• TOP! Ga er wat mee experimenteren dan. Nog een tip over hoe lang je dat best laat 'trekken',? En houd je ook een constante temperatuur aan dan?

Thanks!

Ik koel meestal tot 85°C met mijn koelspiraal door het aanwezige water in de koelspiraal zakt de temp nog veder tot ongeveer 80°C voeg de hop(pellets) toe en roer dan 20 min alvorens verder te koelen.
    Ik ga zeker niet terug bij verwarmen daalt de temp tot 70°C tijdens die 20 min dan is dat maar zo. (bij verwarmen heeft ook geen toegevoegde waarde)