Brouwvolumes

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik moet mijn eerste (blik-)biertje nog brouwen (materiaal besteld) maar ben me ook al volop aan het inlezen (en dit super-forum aan het volgen) voor de volgende stap: graanbrouwen.

Ik stel me de vraag naar brouwvolumes. Velen spreken hier al gauw over 15-25L (en (véél) meer). Ik wil in de toekomst, na een paar "bewezen" recepten gebrouwen te hebben, toch redelijk wat experimenteren. Eens ik het in de vingers heb wil ik een "bakske iets nieuw" brouwen à rato van 2 keer in de maand. Ik wil uiteraard ook blijven op café gaan (als het terug mag) of biertjes aankopen in de betere doe-het-niet-zelf-zaak.

Mijn vraag: is mijn ambitie van 2 keer in de maand (brouwen hé!!) te groot, is mijn alcoholprobleem te klein of heb ik te weinig vrienden ;)

Neen serieus, zijn er nog mensen die 5-8L batches maken? Of een betere vraag: waarom zou ik dat niet moeten doen?

Tony

• Official Post

Ik heb verschillende volumes gebrouwen doorheen mijn carrière als hobbybrouwer en een paar wijsheden wil ik wel met u delen :

Het kost je evenveel tijd om 20 liter te brouwen als 5 liter. Tijdswinst haal je niet met kleinere hoeveelheden (tenzij bij het bottelen).

Relatief gezien is 5 liter brouwen qua installatie en grondstoffen ook niet veel goedkoper, je zal al bij al op ongeveer hetzelfde uitkomen.

Hou ook rekening met het feit dat je sowieso met verliezen te maken gaat hebben tijdens het brouwproces. Bij 5 liter is je reserve hiervoor 2x zo klein als bij 10 liter en 4x zo klein als bij 20 liter (overhevelen naar een lagerfles kan je al eens een litertje kosten, verliezen door proeven/meten, bij het bottelen, ...)

Ik brouw nog steeds geen grote hoeveelheden, 15 liter is tegenwoordig mijn streefdoel, en ik moet zeggen dat ik zelf 10 liter zowat als een minimum ervaar. Dat is een bak en half (ongeveer) en die kan je wel makkelijk de baas :) . Ik deel zelf vrij veel bier uit aan familie/goede vrienden en dan is een beetje reserve welkom.

• Kleine volumes hebben veel voordelen: meer variatie, als er eens eentje wat minder is, moet je ook geen bakken middelmatig bier drinken.

Maar ook nadelen: 16 liter brouwen is even veel werk als 8, je verliezen zijn in verhouding tot het totale volume veel groter.

Een tussenoplossing kan zijn: toch 16 liter brouwen, maar vergisten in 2 batches (2 gisten, met en zonder koudhop, ...) Zo heb je 2 versies voor even veel moeite en je leert ook uit de verschillen.

• Toen ik bijna een jaar geleden ben begonnen had ik net hetzelfde idee nl. om de 2 weken een nieuw biertje proberen brouwen maar ik moet zeggen dat ik daar nu toch al redelijk van ben afgestapt.

Zoals Walter en Koen reeds hebben gezegd het maakt niet echt uit of je nu grote of kleine volumes brouwt vele zaken zijn net hetzelfde en zo ook het reiningen!

Iets waar veel beginnende brouwers niet zo bij stil staan is dat ze meer dan de helft van de tijd nodig hebben om grondig te reiningen.

Dus als je grotere volumes maakt kan je misschien minder vaker brouwen maar moet je in verhouding dus ook minder reiningen.

Het brouwen doe ik nog steeds graag en ik zou nu ook nog graag 2x per maand een biertje brouwen maar dat reiningen pfffff dit heeft me toch wel een beetje doen temperen.

15L is ook volgens mij een ideaal volume tenzij je zeer veel vrienden hebt maar in deze Corona tijden maakt dit toch uit.

• Ik brouw in batches van +/- 20 liter, voornamelijk omwille van de hiervoor reeds aangehaalde redenen.

Een batch splitsen maakt het spannend (twee verschillende gisten, de ene koudhoppen en de andere niet, late suikertoevoeging met verschillende suikers... enz.).

Al is logischerwijs het ene bier lekkerder dan het andere, een batch in de afvoer gieten heb ik gelukkig nog nooit moeten doen...

Ik brouw toch wel een keer of 15 per jaar (heb dorstige vrienden en familieleden...) 😂

• Zelfs 1 bier opsplitsen met verschillende koudhoppen is fenomenaal om te ontdekken, ooit onze Duvelkloon simultaan met Serge gebrouwen, elk in onze eigen ketels, man, die verschillende koudhopversies waren echt andere bieren, dus je hoeft er niet veel werk in te steken, ook al was onze 'zuivere' niet gekoudhopte versie 99,9% identiek, ondanks ander water. 20 à 30 liter bier brouwen en na de gisting opsplitsen en koudhop erop, relatief weinig brouw en vergistingswerk, doch zeker verschillende bieren qua beleving... :thumbup:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik brouw telkens met een doel tussen de 20liter (bier) en 40liter(mede).

Vooral omdat mijn ketel bij te kleine volumes droog kan komen staan. En de test baches mede zelf maar per 4 liter maar die zijn op het fornuis in de keuken en kosten mits goede voorbereiding maar een halve dag.

Anderen zijn me voor geweest maar het komt telkens op het zelfde. Een geoefend brouwer kan misschien als er niets misloopt zijn brouwdag onder de 6 uur krijgen. Mij is dit met de beste planning nog niet gelukt. Als ik dan een hele dag aan iets werk moet er wel genoeg product van zijn

• Ik brouw 5-6l batches. ik doe dit volgens het BIAB principe (zakbrouwen^^).

voor mij is dit het gemakkelijkst omdat ik op een appartement zit en ik brouw op een inductie kookplaat. ik ga niet proberen een 20tal liter bier daarop aan de kook te brengen.

Ik drink niet zoveel en ik krijg meestal een 12tal flesjes. meestal wat extra. Voor mij genoeg voor een maand (mss 2) en af en toe eens delen. daarvoor vul ik ook een paar halve liters ipv 33cl. Variatie in bierstijlen is ook een grote plus.

ik weet niet hoelang mensen zitten aan 20l maar ik ben meestal klaar in een 3tal uur met een 60 min kook en een 60min maisch. Daar zit opkuis bij! Ik kan opkuisen terwijl alles staat te maischen en te koken aangezien ik inductie heb en het gewoon af en toe eens kijken is.

Het koelen duurt wat langer aangezien het gewoon in de gootsteen zetten is met koud water. Geen groot probleem aangezien ik dan wat kan ontspannen (of wat meer kan opkuisen). Desnoods laat ik het met een deksel overnacht staan om de dag erna gist erin te pitchen.

Als het slecht is -> Gootsteen. Ik heb het eens uitgerekend en voor 5,5 l van mijn saison heb ik in grondstoffen 4 a 5 euro betaald. en ik heb er nog genoeg overschot liggen voor het nog 6 keer te brouwen.

enigste irritante is dat bijna alles per kilo word verkocht qua graan. ik heb nu wel wat overschot die ik langzaam wegwerk maar ik denk dat dat een tijd gaat duren. Hetzelfde met hop per 100 gram. gist identiek (3gr per keer).

Voor mij werkt dit allemaal goed. Ik had het merendeel liggen qua materiaal omdat ik ooit eens een beginnerskit had gekocht voor extractbrouwen met bijna alles in. Alleen een zak, graanmolen en een kleiner fermentatievat gekocht (en grondstoffen natuurlijk).

Sorry voor de lange uitleg. eenmaal ik begin wil ik alles proberen uit te leggen.

• Ik brouw tussen de 7 en 9 liter, en ik heb mijn proces vrij goed onder controle, zodat ik 's avonds kan brouwen (meestal de vrijdagavond) tussen 17:00 en 22:00. Ik plan alles vooraf, zodat alles eigenlijk klaarligt op zo'n avond.

• Reverse osmose water verzamelen en mineralen toevoegen, meestal wel een paar dagen op voorhand
    • Mout verzamelen en schroten de avond voordien
    • Alle potten en hulpmiddelen voorbereiden.
    • Nodige gist aan het begin van de brouwavond hydrateren of een starter klaarhebben

Dat komt voor mij neer op ongeveer 15 minuten water opwarmen, 60 tot 90 minuten maish (inclusief pH aanpassen), 30 minuten filteren, 15 minuten tot aan koken, 60 minuten koken, tijdens koken al zoveel mogelijk reinigen, 10 minuten koelen. Op dit ogenblik verkort ik mijn brouwavond nog wat meer door mijn gisten rechtstreeks in de brouwketel te doen, na een half uur wachten tot koude breuk neergeslagen is, en ik gebruik een open vergisting (wel gecoverd met een ontsmette kaasdoek). Na een paar dagen doe ik het bier over in een normaal gistvat om te laten uitgisten.

Relatief klein volume en goede planning maakt het mogelijk om sneller te brouwen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• De bottleneck is uiteindelijk je gistvat. De standaardemmers van 30 liter zal je ergens verplichten tss de 20-25 liter te vergisten. Wil je minder, dan zal je zeker voor je lagervat iets kleiners moeten kiezen of je zit met teveel kopruimte en risico op infectie.

Trouwens, lageren doe ik al jaren in hetzelfde vat, want al dat overhevelen is extra (kuis)werk en risico infectie. Voorwaarde is dan wel dat je een gistkast met temperatuurscontrole hebt.

• De bottleneck is uiteindelijk je gistvat. De standaardemmers van 30 liter zal je ergens verplichten tss de 20-25 liter te vergisten. Wil je minder, dan zal je zeker voor je lagervat iets kleiners moeten kiezen of je zit met teveel kopruimte en risico op infectie.

Trouwens, lageren doe ik al jaren in hetzelfde vat, want al dat overhevelen is extra (kuis)werk en risico infectie. Voorwaarde is dan wel dat je een gistkast met temperatuurscontrole hebt.

Laat je dan je trub ook in het vat zitten of begrijp ik dit verkeerd?

• Jep, gistkoek zet zit neer op de bodem na 1-2 weken, als je daarna nog 1-2 weken max. koud lagert en op het einde héél koud (0-5°), plakt die netjes neer en kan je bijna zonder verlies naar je bottelvat hevelen. Als ik koudhop met pellets, gooi ik ze er los in, en dan 'plakken' die na een paar dagen in die koek. Soms moet je het niet te ver gaan zoeken, en elke extra handeling is kuiswerk en infectiegevaar, zuurstofinslag etc.

Op het einde gewoon niet het 'onderste uit het vat' willen. En bottelen kan met een bottelgist, die 'plakt' het depot in je fles netjes onderaan vast, en mits deftig uitschenken, krijg je helder bier (geen doel op zich tuurlijk, maar voor een pils nog zo fijn).

• Jep, gistkoek zet zit neer op de bodem na 1-2 weken, als je daarna nog 1-2 weken max. koud lagert en op het einde héél koud (0-5°), plakt die netjes neer en kan je bijna zonder verlies naar je bottelvat hevelen. Als ik koudhop met pellets, gooi ik ze er los in, en dan 'plakken' die na een paar dagen in die koek. Soms moet je het niet te ver gaan zoeken, en elke extra handeling is kuiswerk en infectiegevaar, zuurstofinslag etc.

Op het einde gewoon niet het 'onderste uit het vat' willen. En bottelen kan met een bottelgist, die 'plakt' het depot in je fles netjes onderaan vast, en mits deftig uitschenken, krijg je helder bier (geen doel op zich tuurlijk, maar voor een pils nog zo fijn).

Dan mag je wel maar een heel klein beetje trub mee naar je gitsvat zijn gegaan (beter is zo goed als niets van de neergeslagen eiwitten of hop gruis van uit de kook ketel) anders heb je gegarandeerd een negatief smaakeffect op je uiteindelijke bier.
    Je laat toch ook geen koud hop of hop toegevoegd bij de gisting 14 dagen of langer in je bier dat geeft al snel een grassige smaak,
    Voor de gist op zich is dit geen probleem, die zal niet stukgaan en zijn slechte smaken afgeven (om het verboden woord niet aan te halen)vermits wij toch geen 20000l tanks gebruiken.

• En rehydrateren :rofl:

Haha, ja ook zo'n hangijzer... 8o

Kijk, dit soort nuancering is echt af en toe wel eens nodig. :thumbup:

We willen het allemaal te goed doen denk ik Walter, daarom dat we te diep willen gaan voor ons bescheiden brouwseltjes... :vic:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Op het moment komt het er niet echt vaak van dus brouw ik ~20l. Normaal brouw ik ca. 40x per jaar en dan 10l per keer (17l gistvat).

Zomerse doordrinkers die op de tap gaan en je niet steeds opnieuw wilt brouwen gaan in de 70l installatie (80l kookketel is soms ook gistvat).