Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Nog eens een biertje brouwen voor de vriendin van de jongste zoon, ze wil eens een Duvel tripel hop van eigen makelij proeven, dat er verschil gaat op zitten is zeker, maar we kunnen nog maar eens een poging doen voor het goeie doel hé, en aan haar glimlach kan je niet weerstaan, dus maar direct ja gezegd... :) Ga een paar soorten hop koudhoppen, altijd leuk om het verschil te ontdekken...

BROUWPLANNER RAPPORT - Datum Export: 28/04/2020

Naam van het bier : DuFel TH

Type van het bier : TypeC

Brouwvolume : 35 liter

Extractie-efficiëntie : 78%

Voorspelling begindensiteit : 1069,8 SG /17,0 °P /17,5 Brix

Waarvan suikers : 1015,1 SG /3,8 °P /3,8 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1009,3 SG /2,5 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 8,0%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 34 IBU / 7 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Extra pale mout 3 7,000 72,5 %

Rijstvlokken 0 0,750 07,8 %

Havervlokken / havermout 4 0,200 02,1 %

Tarwevlokken 4 0,200 02,1 %

Basterdsuiker 0 1,500 15,5 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

Maischwater (RO): 27,4 liter aan 67 °C

60,0°C gedurende 10 min (ß amylase (maltose))

62,0°C gedurende 35 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase )

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater (RO): 32,8 liter aan Max.80°C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 60 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Saaz CZ (A) BLM 3,0% 80 1' 16,0

Styrian Golding (A) BLM 3,5% 90 45' 8,6

Tetrahop > Vlst. 109,0% 2,5 ml (Nadien) 7,8

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

Antioxin SBT 2,6 g enkel maisch

Calciumsulfaat/gips (CaSO4) 3,5 g maisch

Calciumchloride 33% (CaCl2) 10,0 g maisch

Fosforzuur 80% 1,7 ml maisch

Melkzuur (Lactol) 1,5 ml spoel

Biersol 8,0 ml 10' koken

VERGISTING

Gistnaam : 1388 Belgian Strong Ale

Gisteigenschappen : Fruitig aroma en palet droog zurige afdronk / Duvel.

Volume giststarter: 1,9 liter maken met: 180 gram moutextract

en 7 gram gistvoeding in 1,9 liter water koken + pH aanpassen

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Edited 4 times, last by HermanH: Hopgiften aangepast i.v.m. toevoegen van Tetrahop. ().

• Welke koudhopjes ga je uitproberen Herman?

Heb nog Citra en Sorachi Ace, ga zeker nog eens de combo Simcou/Mosaic gebruiken, die was heel lekker vorige keer, Amarillo heb ik ook nog, dus ik moet nog even in overleg met mijn diepvriezer om te zien hoeveel ik van elk nog zitten heb....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Heb nog Citra en Sorachi Ace, ga zeker nog eens de combo Simcou/Mosaic gebruiken, die was heel lekker vorige keer, Amarillo heb ik ook nog, dus ik moet nog even in overleg met mijn diepvriezer om te zien hoeveel ik van elk nog zitten heb....

Combo Amarillo, mosaic ook lekker.:drool:

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ah, toch ook nog Amarillo gevonden? Nu kun je toch zeker wel wat mooie combinaties maken.

Yep, nog 2 zakjes zelfs, doch een combo met een andere leuke aromahop zou zeker niet misstaan... 8o:thumbup:

• Gisteren het smack pack een paar goede linkse gegeven en vandaag is er al leven in de brouwerij, had het niet verwacht, was al een tamelijk oud pak, 2/7/2019, heb nog 1388 in de vriezer, dus ik had een backup maar ga die niet moeten aanspreken zo te zien...

1388_29_4_20.jpg

• Nog 13% van de cellen is in leven in dat pak. Uiteindelijk heb je maar 1 levende cel nodig om gist op te kweken :) Ik zou wel een extra starter stap er

Is geen haast bij, dus ik ga die in stappen opkweken en een paar keren laten bezinken, afgieten en telkens nieuwe wort geven. Vandaag wat appelsap met snuifje gistvoeding gegeven, morgen de eerste lading wort erop...

• Komt ie nu nog maar uit je buidel? Was het zo lastig je kindje los te laten? Sliep dat gemakkelijk? :rofl:

Ja, een dagje in huis rond lopen als een zwangere vrouw met het pak op uwe buik en een lintje rond uwe nek is echte toewijding, lichaamswarmte heeft er goed aan gedaan...

• Voila, de eerste opkweek van 1 liter is uitgezakt, straks een 2de lading (1,5 liter) op zijn doos, dan nog eens laten uitzakken en 2 liter wort erop na opnieuw afgieten.

dufel_opkweek1.jpg

Een simpel etiketje is ook al voorradig:

dufel_met_foto.jpg

De foto is van zijn onder 1 Bar druk vergiste collega Dufel van een tijdje geleden. Die was echt lekker en mooi helder. Verder geen gegevens op het etiketje daar ik toch kroonkurklabeltjes gebruik.

• na hoeveel dagen roeren mag je het laten uitzakken? En hoe lang laat je het uitzakken alvorens af te gieten?

Normaal is een dagje roeren OK , kan zelfs minder, en dan 3 dagen uitzakken, dan afgieten en dan maal 1,5 en de volgende keer x 2. Zo doe ik het en dat lukt perfect. Wel steeds de pH aanpassen (ik doe die steeds rond de 5) en mespuntje gistvoeding. Ik belucht in delen, staat op ongeveer 4' beluchten en 8 à 10' niet beluchten, ondertussen wel constant roeren.

Edited once, last by HermanH ().

• Gisteren dit duivels biertje uit de ketel geperst. Ontspannen brouwdagje gehad, was tevens eerste test van mijn regelbaar roerwerk, top, ook qua lawaai van de ruitenwissermotor die anders echt op de zenuwen indreunde, de vorige was stiller, doch, een gekregen paard.... Eindresultaat 38 liter aan 1068 ipv 35 liter aan 1069,8 vooropgesteld. Dus gaan we een IBU'tje Tetrahop moeten bijsteken bij het bottelen en einde hoofdgisting nog een weinig suiker toevoegen. Alhoewel, het zal op die 0,2% alcohol niet komen zekers. Staat al mooi te vergisten, had tijdens het uitzakken van de eiwitten in de CCT een beetje wort op de afgegoten starter gedaan, dus die was snel vertrokken. Wel eerst paar pipetjes eruit gehouden zodat ik beetje nageslacht kan bewaren met glycerine in de diepvriezer om later op te kweken.

Volgend projectje wordt een opkweek St. Feuillien blond, madam vond dat gisteren een lekker biertje, dus die staat met scheutje appelsap wakker te worden. Of ze bottelgist gebruiken? Iemand deze al gebrouwen? Poging tot receptje?

• Volgend projectje wordt een opkweek St. Feuillien blond, madam vond dat gisteren een lekker biertje, Poging tot receptje?

Nog een madam met smaak!

Of ze bij St. Feuillien bottelgist gebruiken weet ik niet en kon deze ook niet terugvinden in deze lijst.

Maar voor de Tripel heb ik wel een recept gevonden en deze stond al op mijn agenda maar ik zou dan wel de Wyeast 1214 gebruiken ipv de WLP530.

Opkweken van gist daar ga ik nog eventje mee wachten.

• Nog een madam met smaak!

Tja, idd, anders had ze mij niet gekozen...! 8o^^

Maar voor de Tripel heb ik wel een recept gevonden en deze stond al op mijn agenda maar ik zou dan wel de Wyeast 1214 gebruiken ipv de WLP530.

Goch, ik vond die St. F. wel iets kruidigs hebben, misschien kan je er wel een saisongist bij kieperen...?

• Misschien de t58? Die heeft wat saison-achtig.

Ja, maar dat biertje had niets zoetigs eigenlijk, of ik moet nog eens een paar gistjes mengen, heb dat al gedaan in het verleden, zelfs gisteren nog, een WY1388 + BRY-97.... 8o:angel: