Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Gisteren deze gebrouwen, alles redelijk goed gegaan.

Bedoeling was om dit "nieuw" korrelgistje(Lallemand Kveik Voss) eens uit te proberen.

Wat er tot nu toe van beschreven werd is al bevestigd. Zeer snelle start van gisting en zeer hevig. Na 4 uur had ik al een goede vergisting met een tweetal centimeter schuim ondanks ik de korrel NIET gehydrateerd had.

Ook zeer fijn dat je maar moet koelen tot 30°.

Ben begonnen aan 30° en staat nu sinds vanmorgen op 35.5° daar ga ik hem op houden.

Benieuwd of deze geen bijsmaakjes gaat geven aan die starttemperatuur in het begin. Blijkbaar zou dat appelsien zijn??

BROUWCEL 1.1

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Vos(s)ke

Type van het bier : Blonde Style

Brouwvolume : 18 liter

Extractie-efficiëntie : 67%

Voorspelling begindensiteit : 1059,8 SG /14,7 °P /15,2 Brix

Waarvan suikers : 1004,2 SG /1,1 °P /1,1 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1010,9 SG /2,9 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,4%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 20 IBU / 10 EBC

MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

GrondstofEBCkg% Gewicht

Pilsmout 3 3 4,300 85,0%

Tarwemout 3 0,300 05,9%

Munich mout 15 (Brouwland) 15 0,150 03,0%

Weyermann CaraPils (Foam) 4 0,100 02,0%

Kristalsuiker 0 0,210 04,2%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

MaischWater : 17,7 liter aan 57 °C

54,0°C gedurende 10 min (1e fase, Eiwitrust)

62,0°C gedurende 30 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase)

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 11,8 liter aan max 80 °C

HOP

Totale kooktijd : 70 minuten

HopVormalfa%gramToev.na..'IBU

EastKent Golding (A)BLM4,8%30FWH17,7

EastKent Golding (A)BLM4,8%2065'1,7

Styrian Golding (A)BLM2,5%2565'1,1

Amarillo (U) bloemBLM7,5%30FO0,0

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

AdditiefAantalEenheidToev. na..'

Iers mos5,0g 55'

Rijsthulzen30,0gMaisch

VERGISTING

Gistnaam : Lallemand Kveik Voss

Gisteigenschappen : Krachtige gisting fruitige tonen appelsien bij vergisting hogere graden. Lagere graden neutraal (AT12´)

Advies temp. : 35 tot 40

Instructie gist : 12 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

BROUWVERSLAG

Bekomen stamwort : 1060 SG/ 14,8 °P/ 15,3 BRIX

Bekomen Einddensiteit : 1011 SG/ 2,8 °P

Gebotteld alcohol vol% : 6,9% vol

Bijkomende info : bij botteling IBU vermeerderen naar 26 met hopextract, ook maar 1 zakje gebruikt dus 11 gram

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Waarom nog die eiwitrust? Vermoedelijk heb ik die vraag in een eerder topic al gesteld. 😉

Ik heb nu bij mijn 5 laatste brouwsels een eiwitrust gedaan om een beter maischrendement te halen.

Zoals je kan zien in het maischschema hanteer ik nu 4 temperaturen omdat dit bij de Brewmonk een iets beter rendement geeft. Na de 10 min eiwitrust zit ik dan al aan +/-4°P.

Ook heb ik de indruk dat mijn schuim, allee, dat van het bier, iets beter, langer behouden blijft. Het kan natuurlijk een indruk zijn van mij.:-/

• Na 4 uur had ik al een goede vergisting met een tweetal centimeter schuim ondanks ik de korrel NIET gehydrateerd had.

Bij mijn laatste 5 bieren heb ik al niet meer gerehydrateerd. De reden hiervoor was de toenmalige discussie hierrond en het feit dat sommige fabrikanten aangaven dat het niet zoveel nut had voor ons hobbybrouwers. En ik moet zeggen dat die 5 bieren allemaal goed van start zijn gegaan +/- 6 uur na de toevoeging van de gist.

• Steinie

Welke calculator gebruik jij die ziet er heel overzichtelijk en goed uit.

Het bier zal best smaken volgens mij.

In alles wat ik al gelezen heb over kveik (meestel gemengde culturen) raden weinig hop te gebruiken of je overheerst de smaak van de gist. Wat is weinig?

Heb je al eens de echte kveik geprobeerd ik zou die binnenkort willen gaan testen

• Steinie

Welke calculator gebruik jij die ziet er heel overzichtelijk en goed uit.

Zelfgemaakte excel, op basis van Ronnie zijn Brouwplanner.(nog steeds aan het aanpassen en bijvoegen)

Steinie

In alles wat ik al gelezen heb over kveik (meestel gemengde culturen) raden weinig hop te gebruiken of je overheerst de smaak van de gist. Wat is weinig?

Men bedoelt dan waarschijnlijk zo weinig mogelijk overweldigende citrushop?

Trouwens bij de hevige vergisting en die hoge vergistingstemperaturen gaat er sowieso veel aroma verloren.

Met echte Kveik bedoel je dan de vloeibare versie.(de echte kveik werd op een stok gedroogd dacht ik;)) Neen nooit gebruikt. Hier op het forum zijn er mensen die er al mee gewerkt hebben en in hun gistbank hebben.

• In alles wat ik al gelezen heb over kveik (meestel gemengde culturen) raden weinig hop te gebruiken of je overheerst de smaak van de gist. Wat is weinig?

Heb je al eens de echte kveik geprobeerd ik zou die binnenkort willen gaan testen

Ik heb al een aantal kveik's al uitgeprobeerd en vele mogen proeven, En wat me steeds opvalt is dat Kveik's in combinatie met sterk aromatische hoppen steeds wat tegen vallen, de bieren die een hop bom zijn zoals (NE)IPA's en konsoorten hebben echt geen baat bij een Kveik gist, je kan daar beter bij de standaard gebruikte gisten blijven naar mijn gevoel.
    De Kveik's die met edele hoppen zacht gehopt zijn kunnen me in zekere zin wel bekoren. (mogelijk prefereer ik gewoon meer de traditionele belgische stijlen)
    De Landrace Farmhouse gisten uit Litouwen en Rusland en dan voornamelijk de POF+ (fenolisch off flavour) stammen daar heb ik al enkele zeer lekker bieren mee gebrouwen. Zowel met sterk aromatische hoppen als met de edele hoppen. (eventueel met een brett'je achteraf bij in de fles)
    Heel de Kveik hype is een beetje ontkracht aan het raken, De betere stammen zijn ondertussen meestal al commercieel verkrijgbaar (dikwijls als de meest aromatische single strain)

Maar voor de beginnende hobby brouwer zijn het wel de ideale gistjes om je eerste giststarter mee te maken, zeker nu ondertussen blijkt dat in vele gevallen de lage piching rate (0.1 a 0.3 milj cels/ml/°p) die bij een kveik als "Key' werd beschouwt totaal niet zo belangrijk is als eerst gedacht. (dus ideaal om je eerste starters mee te maken de fout marge is heel groot)
    Zelfs met de normale pitching-rates van een standaard Ale gist (0.75 milj cels/ml/°p) behaal je in vele gevallen gewoon het zelfde (kveik)karakter in je gebrouwen bier.
    Enkel de vergistings snelheid zou sterk verschillen in functie van de piching-rate (wat ook is bij een gewone Ale), maar ongeacht de toegepaste pitching-rate behaal je toch nog een zelfde eind SG. (wat het dus heel makkelijk maakt in gebruik)

En je hoeft totaal niet temperatuur geregeld te vergisten,
    De smaak verschillen die je zou verwachten als je met een Kveik vergist bij kamertemperatuur of de extreem hoge temperaturen die origineel toegepast worden zorgen ook niet voor extreem grote verschillen.

:thumbup:

• Vandaag al eens een drupje getest op de refractometer van men labgisting: 8,5°P omgerekend SG 1017.

Naar ‘goede’ gewoonte had ik dit weer op de keukenfrigo geplaatst omdat dit het warmste plekje is in het huis. Maar ja, in mijn gistkast is het nu 35° dus heb ik de labgisting maar bij mijn gistvat gezet. /:):rolleyes:

• Gisting lijkt al precies na 2 dagen zo goed als achter de rug. Snelle jongen.

Mijnen eerste ging ook rap maar ik heb 'm toch tien dagen laten staan dàn twee weekjes lageren, 'm is geraakt tot SG 1014, ik moet zeggen; Speciale smaak, mààr ik had voor het éérst full palemout en nog iets erbij gebruikt, om het smaakprofiel te bevestigen zou ik 'm nog es een 88 tal keren opnieuw moeten brouwen, mijnen tweede keer met een starter met slurrie van den éérste keer was een catastrofe, ik heb zelfs de Nottingham ingeschakeld om aan een acceptabel eind SG te geraken, maar ik denk, ondanks het commerciële gedoe errond dat ie toch een meerwaarde kan zijn in het gistuniversum.

• Vandaag de labgisting en de batch gemeten met refracto. beide 7.6°P omgerekend dus 1011. Alees is trouwens al een paar dagen hetzelfde gebleven. Morgen beginnen koelen en regelmatig wat CO2 bijsteken want anders "krimpt" de Fermzilla serieus.

• Ook op 35°C vergist?

Sorry Bruno, nu pas gezien, neen ben begonnen op 26°, nà drie dagen op 30° gezet voor zeven dagen, dàn twee weken op 22°.

30° is zo'n denkbeeldige drempel in mijn hoofd, wàrmer kan ik me niet voorstellen dat het ergens béter voor is, da's bijna zo warm als soep hè, lauwe koffie, warme pis....

• Vandaag labgisting eens gemeten evenals hetgeen in het potteke van de fermzilla zit maar met een hydrometer. Labgisting 1012. Batch: 1013.

Jongbier komt zeer zoet over dus ik zal zeker de IBUkes optrekken van 20 naar 26 met wat hopextract.

• Vandaag labgisting eens gemeten evenals hetgeen in het potteke van de fermzilla zit maar met een hydrometer. Labgisting 1012. Batch: 1013.

Jongbier komt zeer zoet over dus ik zal zeker de IBUkes optrekken van 20 naar 26 met wat hopextract.

Hoi, ik ben ook van plan met de Voss kveik te brouwen. Lijkt deze vrij clean te blijven (niet pils/lager achtig maar niet overdreven?)

• Ik heb hem enkel gebruikt op 35°. Gisteren bij het proeven leek het toch een appelsiensmaakje te hebben. Of wou ik dat nu proeven?? Maar uiteindelijk is het nog wachten tot hij gebotteld is en hergist op de fles.

Bij lagere temp zou hij eerder neutraal van smaak zijn.

• Vrijdag deze gebotteld rechtstreeks uit de Fermzilla en gebruik gemaakt van de Eco-Matic. Suiker in erlenmeyer gedaan, aangevuld tot gewenste hoeveelheid goed gewalst, laten afkoelen, hoeveelheid hopextract erbij gedaan, stop met gat erop. in het gat het slangetje gestoken en doseren maar. Ik heb dat ding hier al een half jaar liggen en kan me wel voor het hoofd slaan dat ik het niet eerder heb gebruikt.

Nu Is het weer 14-tal daagjes wachten om te proeven.

Edited once, last by Steinie: Foute botteldag. ().

• Gisteren al eentje geproefd. Ik weet het VEEL te vroeg. Maar kon niet wachten.:blush:

Schuim is al top na die paar dagen hergisting. Mooi wandklevend. en blijvend tot de laatste druppel.

Smaak lijkt me nog wat zoetig en toch appelsien te proeven volgens mij. Hoop dat dit nog wat wegtrekt (de zoetigheid), want qua bitterheid is hij nu veel te zacht. (26IBU)

Qua aroma heb ik mijn bedenkingen bij het vergisten aan 35°C. Volgens mij gaat het aroma voor het grootste gedeelte verloren tijdens de gisting want de fruitigheid die ik rook tijdens de vergisting was imens. Nu ruik ik enkel nog caramel ondanks ik maar 2% carapils gebruikt heb in het recept. Afwachten wat het geeft na een maandje. :/

Hieronder nog eens het aangepaste recept:

BROUWCEL 1.2

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Vos(s)ke

Type van het bier : Blonde Style

Brouwvolume : 18 liter

Extractie-efficiëntie : 67%

Voorspelling begindensiteit : 1059,8 SG /14,7 °P /15,2 Brix

Waarvan suikers : 1004,2 SG /1,1 °P /1,1 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1013,1 SG /3,5 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,1%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 26 IBU / 10 EBC

Voorspelling BU:GU : 44

Voorspelling RBR : 45

MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

GrondstofEBCkg% Gewicht

Pilsmout 3 3 4,300 85,0%

Tarwemout 3 0,300 05,9%

Munich mout 15 (Brouwland) 15 0,150 03,0%

Weyermann CaraPils (Foam) 4 0,100 02,0%

Kristalsuiker 0 0,210 04,2%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

MaischWater : 17,7 liter aan 57 °C

54,0°C gedurende 10 min (1e fase, Eiwitrust)

62,0°C gedurende 30 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase)

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 11,6 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1012 SG (Of 3,2 °P of 3,3 Brix)

HOP

Totale kooktijd : 70 minuten

HopVormalfa%gramToev.na..'IBU

EastKent Golding (A)BLM4,8%30FWH17,7

EastKent Golding (A)BLM4,8%2065'1,7

Styrian Golding (A)BLM2,5%2565'1,1

Amarillo (U) bloemBLM7,5%30FO0,0

Geïsomeriseerd Extract- -6,0%18(Nadien)6,0

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

AdditiefAantalEenheidToev. na..'

Iers mos5,0g 55'

Rijsthulzen30,0gMaisch

VERGISTING

Gistnaam : Danstar Kveik Voss

Gisteigenschappen : Krachtige gisting fruitige tonen appelsien bij vergisting hogere graden. Lagere graden neutraal (AT12´)

Advies temp. : 35 tot 40

Instructie gist : 12 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

BROUWVERSLAG

Brouwdatum :27/04/2020

Botteldatum :15/05/2020

Bekomen stamwort : 1060 SG/ 14,8 °P/ 15,3 BRIX

Bekomen Einddensiteit : 1013 SG/ 3,4 °P

Gebotteld alcohol vol% : 6,7% vol