Zoveelste Chouffe kloon

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bij deze ga ook ik een Chouffe kloon proberen maken. Vooral omdat het mij niet het moeilijkste recept lijkt om te maken en ik heb bij mijn vader een extra liefhebber in huis. (Plus ik moet hem ook tevreden houden aangezien ik zijn garage er voor gebruik 8o)

Opmerking: het zal mijn eerste volmout brouwsel zijn.

Voor het recept zal ik het bewezen recept van het nederlandse forum gebruiken.

Chouffe kloon - Hopmans

Naam brouwsel: CHOUFFE 2
    Biertype: Tripel
    Begin SG: 1070
    Eind SG: 1007
    Kleur (berekend): 10,5 EBC (Morey)
    Berekende bitterheid: 19,5 EBU (Tinseth)

Vermeld de hoeveelheden per 30 liter wort/bier

Mout
    8510 gram 92 % Pilsmout 3 EBC
    0740 gram 08 % Bruine kandij 17 EBC
    9250 gram totaal

Water
    35,0 L maischwater
    13,3 L spoelwater

Maischschema
    60ºC 45 min.
    70°C 30 min.
    75ºC 05 min.
    78ºC 05 min.

Hop
    35 gram Cascade 6,7 % alfa bloemen kooktijd 75 min
    18 gram Saaz 3,5 % alfa bloemen kooktijd 15 min

Kruiden
    16 gram Koreander(zaad) gevijzeld kooktijd 05 min

Kooktijd
    Totale kooktijd wort: 75 min

Gist
    Naam gist: La Chouffe
    Starter: 2 ltr 2 uur belucht

Vergistingstemperatuur en duur
    hoofdgisting 04 dagen bij 20 gr C
    lagering 14 dagen bij 20 gr C

Bijzonderheden
    Brouwzaalrendement: 54%
    Extractgehalte: 17,1 graden Plato
    Alc. 8,0 %vol.

Hierbij zal ik een kleinere hoeveelheid brouwen, ivm dat ik het gist Wyeast 3522 zal gebruiken en nog geen middelen heb om een giststarter te maken.

Als vraag hierbij wel:

Door geen voorraad bij brouwland heb ik geen styrian-golding of cascade kunnen bestellen. Deze waren beide in het oorspronkelijke of aangepaste recept gebruikt.

echter heb ik wel Goldings of Fuggles ter beschikking.

Welke zouden jullie aanraden ipv de bedoelde?

• Een zware brouwdag. Het is niet allemaal zo vlot gegaan als dat ik hoopte. En heb van de geoogde 11,5l maar 8 liter overgehouden. met een sg van 1075 zat ik wel in de richting al.

De kleur van mijn uiteindelijke wort vond ik vrij raar. Kan iemand mij zeggen dat dit normaal is? En dat het nog gaat goed komen. Of is het gewoon afwachten en misschien zelfs om weg te gooien?

• Wat je op die foto laat ziet kan ik niet echt plaatsen, maar de kleur gaat nog wel anders worden. Weggooien zou ik voorlopig nog niet aan denken. Hoe meer je afmaakt van dit bier, (en fouten of niet maakt) hoe meer je leert.

Ondertussen nog bedenken waar je missende liters zijn. Heb je na het maischen en voor het koken ook nog sg en volumes gemeten toevallig?

• Hoe meer je afmaakt van dit bier, (en fouten of niet maakt) hoe meer je leert.

Volledig mee eens. Nooit weggooien, altijd laten uitgisten en leren van wat je verkrijgt. Maar ik zou nog niet panikeren, soms heb je na het brouwen het idee dat het niet goed gaat komen maar een aantal weken later ben je aangenaam verrast.

Ondertussen nog bedenken waar je missende liters zijn.

Het is al dikwijls gezegd : meten = weten. Ik meet zelf mijn volumes doorheen heel het brouwproces nog steeds heel nauwkeurig, alsook de densiteit. Zo leer je je installatie het beste kennen en kan je ook al snel inschatten wat je rendement bij een volgend brouwsel zal zijn.

• guidomarree: Na eigenlijk vrij veel hetzelfde voorgehad te hebben met missende liters, kwam ik tot de conclusie dat ik te weinig spoelde, en dus begon ik twee liter extra water te gebruiken op het einde van het spoelen, en dit werkte.

Het probleem met de hobbybrouw wereld is dat dit meestal wordt verwoord als: "spoelen tot je de juiste hoeveelheid wort hebt". Maar wat men altijd weglaat is de reden. De reden is dat er vrij veel vocht achterblijft in je beslag door capillaire werking (niet door absorptie), dat dit wel kan doorsijpelen, maar dat dit relatief lang duurt.

Door te blijven spoelen kan je je wort tot de juiste hoeveelheid aanvullen.

Wat ik tegenwoordig doe is mijn filteremmer laten staan. Nadat ik heb gekookt, zie ik dat daar in nog zeker twee liter wort (ongeveer 1l/kg mout) nog vrijkomt, met zelfs een graviteit van 1.020.

Ik zie dat je 9kg mout hebt gebruikt, en dat je ipv van 11,5 l maar 8 liter had, ik zou dus denken dat je met minstens drie liter te weinig gespoeld hebt.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Bedankt voor de uitleg. Ik heb zelf het recept ingevoegd in brouwhulp en daaruit kwam de hoeveelheid spoelwater. Dus ook letterlijk die hoeveelheid toegepast.

Maar het recept dat hierboven staat is niet de hoeveelheid dat ik heb gebruikt. Aangezien die voor 30 liter wort is en ik maar 11,5 wilde bereiken. Het aangepaste recept zal ik zo online proberen te zetten. Misschien vind je daar de fouten in.

• Je totale hoeveelheid water hangt af van 4 parameters:

- de moutabsorptie: die berekent BrouwHulp automatisch correct

- het verlies bij het filteren: dit vul je in bij Brouwinstallatie onder 'verlies filterkuip'

- het verlies in je kookketel: dit vul je in bij Brouwinstallatie onder 'verlies in kookketel'

- de verdampingssnelheid: volume begin koken-volume eind koken

Alles goed meten en noteren. Na een aantal keren brouwen krijg je min of meer constante gegevens die je dan kan corrigeren in je brouwinstallatie, zodat de cijfers daarna meestal kloppen, behalve voor heel special brouwsels.

• En wat brouwhulp niet goed doet is je hoeveelheid spoelwater berekenen. Wat brouwhulp wel goed doet is in de checklist aangeven tot hoeveel liter je in de kookpan moet spoelen. Dus zorg voor een 2 tot drie liter meer spoelwater wat brouwhulp berekend, en spoel tot het juiste volume in de ketel.

Maar belangrijk, zorg dat jouw installatie goed in brouwhulp staat, anders gaan de berekeningen mis. Begin met de juiste liters en afmetingen van je pannen. Later kun je na een paar keer brouwen je verliezen, verdamping en rendement finetunen.

• BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving Waarde

Kenmerk: 001

Naam recept: Chouffe Kloon

Brouwdatum: 25-04-2020

Bierstijl: Bitter blond

Volume: 12,0 l

Begin SG: 1,075 SG

Berekende kleur (Morey): 10 EBC

Berekende bitterheid (Rager): 17 IBU

Brouwzaalrendement: 75,0 %

Kooktijd: 75 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid Ingrediënt

13,00 l Water uit Zutphen

4,70 l Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca Mg Na HCO3 Cl SO4

12 mg/l 2 mg/l 27 mg/l 74 mg/l 12 mg/l 15 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid Naam Mouterij Kleur %

3,26 kg Pilsmout Dingemans 3 EBC 92,1 %

0,28 kg Bruine kandijsuiker Supermarkt 10 EBC 7,9 %

Maischschema

Omschrijving Temperatuur Stap tijd Rust tijd Beslagdikte

60 60,0 °C 5 min. 45 min. 4,0 l/kg

70 70,0 °C 10 min. 30 min. 4,0 l/kg

75 75,0 °C 5 min. 5 min. 4,0 l/kg

78 78,0 °C 5 min. 5 min. 4,0 l/kg

Hop

Hoeveelheid Naam Type % alfazuur Kooktijd/toevoeging IBU

13,5 g Fuggle bellen 4,5% 75 min. 15,0 IBU

7,0 g Saaz pellets 4,3% 15 min. 2,2 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid Naam Type Gebruik

6,10 g Korianderzaad specerij koken

Als extra opmerking wel dat ik bij het filteren, na het maischen, het spoelwater er te vlug heb bijgedaan. Dus te ongeduldig met het wachten op het verkrijgen van een filterbed en waarschijnlijk te bruut het spoelwater er bij gedaan, waardoor het filterbed ook weer werd verstoord

Uit deze totale ervaring toch beseft dat ik eens een dag met een ervaren brouwer zou willen meelopen. Dus als de quarantaine voorbij is zal ik eens enkele personen, die in mijn buurt wonen van op dit forum, contacteren.

• En wat brouwhulp niet goed doet is je hoeveelheid spoelwater berekenen. Wat brouwhulp wel goed doet is in de checklist aangeven tot hoeveel liter je in de kookpan moet spoelen. Dus zorg voor een 2 tot drie liter meer spoelwater wat brouwhulp berekend, en spoel tot het juiste volume in de ketel.

Maar belangrijk, zorg dat jouw installatie goed in brouwhulp staat, anders gaan de berekeningen mis. Begin met de juiste liters en afmetingen van je pannen. Later kun je na een paar keer brouwen je verliezen, verdamping en rendement finetunen.

Oke, zal hier volgende keer zeker rekening mee houden.

Voor dat ik ben beginnen brouwen heb ik al mijn waarden inderdaad zo goed mogelijk in brouwhulp geïmplementeerd. Ook al op voorhand gemeten hoeveel water er zou verdampen en dergelijke. Dus hoop dat dit al juist zit, maar zal met de tijd verbeteren.

• Ok, en ik geloof u op uw woord zenne, maar ik vraag het me gewoon af. Ik weet dat er lijsten rond gaan hierover maar van waar komt de kennis vandaan?

De brouwerijen selecteren een gist en nemen die initieel af van een gistbank, als een gist producent de zelfde gist bestelt bij die gistbank, is de cirkel snel rond.
    Zo was er vroeger de gistbank op de brouwerijschool in Gent daar zaten vele belgische gisten in op naam van de brouwerij die je daar kon bestellen als commerciële identiteit of als onderzoeker.
    Veel kennis ging er vroeger dus niet mee gepaard, je moest enkel de naam van de brouwerij kenen en bestellen.
    In het heden worden de bier gisten net iets meer beschermt maar elke onderzoeker kan nog steeds gewoon elke gist bestellen bij vb de NCYC. En commerciële gist producenten mits betalen van een Licence Fee
    zo zit bij de NCYC daar in de gistbank zit vb de Voss Kveik of de oranjeboom gist, en dat is niet de enige gistbank die gisten bewaart en verkoopt.

• Ok, duidelijk :thumbup:

Nu vraag ik me nog iets af : zou zo'n gist muteren? Dus stel nu dat ik een flesje chouffe gist heb die ik hergebruik. Ik plaat hem steeds mooi uit, brouw ermee, neem een nieuw staal en plaat dit opnieuw uit. Hoe lang zou het duren eer ik een volledig nieuwe gist heb als origineel?

Telkens je gist terug gaat opkweken geeft die een heel kien aantal mutaties maar die gaan meestal op in de massa. Wel worden je gist cellen steeds kleiner en kleiner per generatie waardoor je SVG stijg daar deze minder makkelijk bezinken.

Waarom zou je gist gaan oogsten uit je gistvat? Die is verontreinigd met hop en trub moet je eventueel eerst gaan wassen enz..
    Uitplaten zou ik sowiso niet doen om gist te bewaren (te beperkt houdbaar om met generatie opkeek te werken)
    Uitplaten is goed om te controleren of je je stam nog zuiver is.

Algemeen wordt aangenomen dat je gist maar 10 keer terug mag opkeken alvorens je echt verschillen gaat hebben.
    Maar 10 x opkweken wil zeggen als je 10 moeder vails invriest dat je makkelijk 1010 batches kan maken.

Het principe:

De eerste keer dat je op kweekt je doe je vb 10 vails in je vriezer. ( = generatie 1)
    Als je gist nodig hebt neem je 1 vail van generatie 1, vervolgens kweek je de gist op voor je batch maar vult ook terug 10 vails af voor in de vriezer. ( = 2e generatie)
    Als je aan de laatste vail van de 2e generatie gaat gebruiken kweek je de gist op voor je batch maar vult ook terug 10 vails af voor in de vriezer. (= 3e generatie)
    Als je aan de laatste vail van de 3e generatie gaat gebruiken kweek je de gist op voor je batch maar vult ook terug 10 vails af voor in de vriezer. ( = 4e generatie) zo tot je aan de 10e generatie bent.
    En dan begin je pas aan je 2e vail van generatie 1
    enz.. enz..

• Ne mens moet hem ergens mee bezig houden hé :-)

Neen, het is gewoon een vraag hoor. Ik ben het niet van plan, ik ben verslaaft aan de korrelgist : zakje open en op het wort strooien. Klaar en altijd zeker dat je met de juiste gist bezig bent.

Hoewel ik in de toekomst nog wel eens met de chimay gist aan de slag wil. Gisteren nog een witte chimay gedronken en dat gistprofiel is gewoon top.

• Bij deze ga ook ik een Chouffe kloon proberen maken. Vooral omdat het mij niet het moeilijkste recept lijkt om te maken en ik heb bij mijn vader een extra liefhebber in huis. (Plus ik moet hem ook tevreden houden aangezien ik zijn garage er voor gebruik 8o)

Opmerking: het zal mijn eerste volmout brouwsel zijn.

Guido, Ik heb je gisteren een antwoord gestuurd op uw vraag betreffende de hevelbuis. Sorry voor het laattijdige antwoord.

• Brouwsel staat op fles. Na 5 en 7 dagen op fles eens geschonken en geproefd.

Compleet geen schuim, of indien ik hard genoeg schenk om schuim te creëren, verdwijnt dit binnen de seconde. (zie video)

Video

En de smaak is ook heel raar. Geur vind ik wat zurig, maar niet appel zurig. Iets anders dat ik nog niet kan plaatsen.

Weet er iemand een mogelijke fout? Of mogelijke oplossing. Ik laat het zeker nog wat staan, maar weet niet of ik het nu al in de kelder zou zetten.

O ja, er ligt nog wat bezinksel op de bodem. Lijkt korrelig. Overblijfselen van gist dacht ik, dus geen fout normaal?

• Indien je geen bottelgist hebt toegevoegd, dan kan de hergisting op fles wel redelijk wat tijd vragen met de Wyeast 3522 (heb ik vroeger ook ervaren). Dit is een gist die zeer goed uitvlokt en waar je dus maar weinig gistcellen in oplossing overhoudt bij het bottelen. Zonder bottelgist had die bij mij zeker tussen de 2 en 3 weken nodig om de hergisting volledig af te ronden. Op de video zou ik op het eerste zicht gokken op een nog niet volledige hergisting. Koolzuur begint te vormen, maar er zal waarschijnlijk nog acetaldehyde (tussenproduct in de omzetting van suiker naar ethanol) aanwezig zijn. Zoiezo geeft dit een minder aangename smaak en negatief effect op het schuim. Mijn advies: geduld en zeker nu nog niet gaan koelen. Laat dit rustig bij kamertemperatuur staan en binnen een week of veertien dagen nog eens proeven. Grote kans dat alles goed komt.

• 2jaar geleden een blond bier gebrouwen en dit was helemaal niet mijn smaak , vond het echt niet lekker en vond er een raar smaakje aan dit bier en heb het dan maar aan de kant gezet om eens op te stoken , de laatste die er van gedronken heeft is wimdm , denk dat ik één meegegeven heb als hij hier was na hij van BMS kwam.

Eergisteren na 2 jaar kwam het in mijn handen en heb toch één open gedaan om te proeven , en moet zeggen dit was een lekker bier geworden en gisteren nog één open gedaan uit de bak die naast de frigo staat en deze was een veel donkerder bier met een heel andere smaak maar ook zeer lekker, en heb vandaag lopen piekeren hoe dat kan komen.

De eerste staat in frigo maar hij staat niet aan, de tweede naast de frigo in mijn warme tuinhuis

Deze avond is het waarom uitgekomen , de bak naast de frigo is geen blonde maar een tripel waar ik geen weet meer van had en de blonde heb ik terug gevonden onder een stapel lege bakken en onmiddellijk één gekoeld in de diepvries voor 15 min. en geproefd en 't is een heel lekker bier

Zo zie je maar lang wachten werpt zijn vruchten af en bijna 3 bakken bier :P

• 2jaar geleden een blond bier gebrouwen en dit was helemaal niet mijn smaak , vond het echt niet lekker en vond er een raar smaakje aan dit bier en heb het dan maar aan de kant gezet om eens op te stoken , de laatste die er van gedronken heeft is wimdm , denk dat ik één meegegeven heb als hij hier was na hij van BMS kwam.

Je had me er 4 meegegeven maar het blond biertje kan ik mij niet zo goed meer herinneren maar wel dat ik ze alle vier zeer lekker vond. :thumbup:

• Hoewel velen het flauwekul vinden, en het waarschijnlijk ook nergens echt bewezen kan worden, houd ik altijd 1 week 'rijpen' op fles aan per % ABV. Natuurlijk proef ik tussendoor ook wel eens, maar toch lijkt het telkens weer ongeveer juist te zitten qua smaak na het aangehouden aantal weken.
    Natuurlijk wijken sommige bieren hier sterk van af. Mijn stout van 6% van vorig jaar bvb was na 6 weken niet slecht, maar nu een jaartje later is dat nog minstens 10 keer verbeterd...

• Neem nu bijvoorbeeld Duvel , deze moet 4 maanden wachten voor hij de brouwerij mag verlaten

Als je de verkooppraat mag geloven wel.

Werkelijk:
    Eerste vergisting; 5-6 dagen bij 16- 28 C

in 3 dagen afkoelen van 28 C naar lager temperatuur

21 dagen lageren, ondertussen ook dryhoppen

Filtreren + bottelsuiker

Bottelen.

10 - 14 dagen nagisten op fles bij 22 C

6 weken rijpen bij 4-5 C

Totaal = 11 a 12 weken ;)

Hoewel velen het flauwekul vinden, en het waarschijnlijk ook nergens echt bewezen kan worden, houd ik altijd 1 week 'rijpen' op fles aan per % ABV. Natuurlijk proef ik tussendoor ook wel eens, maar toch lijkt het telkens weer ongeveer juist te zitten qua smaak na het aangehouden aantal weken.
    Natuurlijk wijken sommige bieren hier sterk van af. Mijn stout van 6% van vorig jaar bvb was na 6 weken niet slecht, maar nu een jaartje later is dat nog minstens 10 keer verbeterd...

Toch nog eens goed luisteren wat de echte experts daar over denken.

• Ik heb het onlangs opgezocht voor een collega-hobbybrouwer die zelf een Duvel-kloon wou brouwen:

- eerste vergisting: start bij 20°C en loopt geleidelijk op naar 26°C

- lagering in de lagertanks: -2°C

- hergisting op fles: 2 weken op 24°C in de warme kelders. Dit is om de toegevoegde bottelsuiker (voor Duvel ongeveer 9 g/liter) te laten vergisten zodat het bier gecarboniseerd is op natuurlijke wijze. Ze voegen hiervoor ook bottelgist toe die familie is van de gist voor de hoofdgisting maar niet identiek. Het is een gist die beter aan de bodem plakt, zodat het residu bij het uitschenken niet opdwarrelt.

- rijping op fles: 6 weken op 5°C (?) in de koude kelders. Daardoor stabiliseert het bier, het rijpt heel langzaam verder. Deze extra lange rijpingsperiode is een uniek procedé dat Duvel op punt heeft gezet. Het draagt bij tot de verfijnde smaak en het zuivere aroma van Duvel. Ik vermoed dat dit mee verantwoordelijk is voor de zeer fijne pareling die zo typisch is voor Duvel.

Zo duurt het volledige productieproces van duvel (90 dagen) erg lang in vergelijking met de meest andere bieren van hoge gisting (50 tot 60 dagen).

• Dus je zou die kunnen opkweken vanuit het flesje en als brouwgist kunnen gebruiken?

Eigenlijk zoden we dat moeten doen, zeker voor je bewaar bieren daar dat ook een gist is die veel SO2 produceert. (= eigenlijk op natuurlijk weg sulfiet aan je bier toevoegen)
    Een verhoogd SO2 gehalte in je bier zorgt er voor dat het niet snel onderhevig is aan oxidatie, dit tot de SO2 op gereageerd is tot SO4 natuurlijk
    Maar bottelgist uit het zakje werkt toch zo makkelijk, :)

• Ik plan om ergens dit jaar te beginnen werken met opgekweekte gisten uit flesjes. Ik heb nog korrelgist liggen voor 1 brouwsel en dan ga ik met flesgisten aan de slag.

Bij mijn volgend brouwsel ga ik gewoon 2 liter meer brouwen en deze na het maischen opzij houden. Heet afvullen in weckpotten & flessen en daarna gebruiken om een gist op te kweken. Bij een volgend brouwsel doe ik dat dan opnieuw en zo heb ik steeds vers wort kant en klaar voor gebruik. Maar ik wijk af van het originele onderwerp :focus:

• Eigenlijk zoden we dat moeten doen, zeker voor je bewaar bieren daar dat ook een gist is die veel SO2 produceert. (= eigenlijk op natuurlijk weg sulfiet aan je bier toevoegen)
    Een verhoogd SO2 gehalte in je bier zorgt er voor dat het niet snel onderhevig is aan oxidatie, dit tot de SO2 op gereageerd is tot SO4 natuurlijk
    Maar bottelgist uit het zakje werkt toch zo makkelijk, :)

Eigenlijk als je er even verder over nadenkt, die bottelgist is wel 100% OK
    MAAR zit er alleen van die bottelgist in een Duvel flesje of ook nog een paar Duvel (McEwans) gistcellen????.
    Dan is dit mogelijk niet zo een best plan gewoon van de dreg op te kweken daar de de Duvel gist een Diastaticus is en zelfs met een paar Diastaticus gistcellen ga je dus je onvergistbare suikers omzetten naar vergistbare, met over carbonisatie, gushers tot gevolg.

Je moet die opgekweekte bottelgist eerst uitplaten, en dan van een kolonie verder vertrekken,
    Die ene kolonie verder opkweken en er eerst een vergistings test op uitvoeren om zeker te zijn dat het de bottelgist is.

• Als er nog iets van Diastaticus in zit, dan moet Duvel toch ook verder doorgaan in de fles? 🤔

Zelfs zonder dat er een gistcel in zit zou die dan ook verder moeten gisten toch?
    Daar het afgescheiden glucoamylase enzymen sowiso in het bier aanwezig blijven na de hoofd gisting. (de glucoamylase is immers een extracellulair enzym)
    Dus de restsuikers die in een duvel zitten kunnen sowiso niet verder afgebroken worden door glucoamylase.