Brewbubbles: Goed(koper) alternatief voor de Plaato.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik was dit DIY project al een tijdje aan het volgen en ook vrij actief mee bezig (testen, tips doorgeven, enz ...) en sinds we eergisteren

een kleine aanpassing hebben gedaan kan ik nu zeggen dat het zeer goed werkt.

Ik heb een paar youtube filmpjes (zonder modificatie) ( met modificatie) gemaakt van het effect van deze aanpassing.

Samen met de update van de laatste versie 2.0 (die het mogelijk maakt om de informatie ook naar een andere website

te sturen bv. Brewfather, Brewer's Friend, BrewPi, ...) lijkt mij dit nu een goed alternatief voor de Plaato.

Voor alle duidelijkheid het is een DIY project en het is wel niet zo eenvoudig om aan alle nodig onderdelen te geraken.

Maar voor de handige harry's of zij die hier interesse in hebben kan ik jullie de nodig tips geven waar ik mijn onderdelen heb gevonden.

Meer info over dit project kan je vinden op dit forum HomeBrewTalk of op de site van de ontwerper Lee Bussy -> BrewBubbles.

Samen met de iSpindel vind ik dit een zeer handig hulpmiddel om de vergisting van je bier te kunnen opvolgen.

• Ik weet dat tools zoals deze niet echt noodzakelijk zijn om een bier te kunnen brouwen maar de informatie die je krijgt kan soms wel handig zijn.

Gisteren (30 juli rond 22u) heb ik mijn bier overgeheveld naar een ander vat (om te lageren) en ik heb er toen een klontje suiker heb bij gedaan (tip van w@lter :thumbs_up:).

In onderstaande grafiek kan je mooi het resultaat zien:

De licht groene lijn toont een stijging van het aantal bubbels (Brewbubbles) en de zwarte lijn toont aan dat het SG (iSpindel) nog lichtjes is gedaald dus dat de gisting nog wat verder is gegaan en ik dus hierdoor weer extra CO2 in mijn vat heb verkregen.

Ter info de licht blauwe lijn geeft de temperatuur van mijn bier aan (ook iSpindel) dat nu langzaam stijgt over 6 dagen naar 24° en vervolgens op 2 dagen zal afkoelen naar 10° en dit zal aanhouden voor 4 weken mbv de Fermentrack temperatuursturing.

De Rode lijn is de temperatuur gemeten aan de buitenkant van mijn vat (Brewbubbles) en de donker blauwe lijn is de temperatuur in de kamer of hier mijn tuinhuis (Fermentrack).

Dankzij Brewfather kan ik dit allemaal via internet volgen en ook deze handige grafieken bekijken.

Nogmaals allemaal niet echt nodig maar ik heb graag controle over het hele proces en kan later eventueel dit nog bekijken om eruit te leren.