Ik ga er voor!

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voilà, mijn eerste "brouwsel" is gemaakt en mag beginnen "brubbelen" :-)

Mijn begin SG was wel maar 1.060 en volgens de gebruiksaanwijzing bij het blik moest dat eerder 1.065 zijn. Ik heb er mij niets van aangetrokken, de gist er bij gedaan en het deksel op de emmer. We zien wel wat het geeft.

De quote was van 6 mei. Ondertussen zijn we 11 dagen verder en het staat nog te "brubbelen"... (blikbrouwsel Brewferm English IPA)

In plaats van het bijgeleverde zakje gist heb ik er Notthingham in gedaan. Was vrij snel aan de gang (na 5 uurtjes al) maar heeft (zoals ik soms lees) nooit staan gisten "als gek". Nu is er zowat om de 3 minuten nog wat activiteit en de SG is 1014 (op het papiertje bij het blik staat verwachte SG 1017).

Gewoon... nog.... wachten....?

• Nog altijd aan het bluppen dus, ondertussen nu net een blik Strong Bond "in de emmer gedaan", vooraleer met het "grotere werk" te beginnen.

Heb wel een vraagje voor het rijpen. Normaal gezien moet je de flesjes na het bottelen een 2-tal weken op kamertemperatuur (18-22) zetten. Daarna op een koelere plaats rijpen. Maar wat is "koel"? Ik heb niet echt een koele kelder dus ik kom niet veel lager in temperatuur uit. Frigo is een oplossing, maar dat is dan onmiddellijk al 3°C.

• Mijn eerste ervaringen met blikbrouwen (hoe moeilijk kan het zijn??) vallen wat tegen, niettegenstaande ik mij toch aan de regels heb gehouden en ik zeker aandacht heb besteed aan hygiëne.

• BrewFerm English Pale Ale (wel Notthingham gist gebruikt ipv bijgeleverde New World)
      • Begon al met een te laag SG (1.060 ipv voorziene 1.065)
      • Normaal gezien 7-10 dagen gisten: we zijn nu al aan dag 22 en nog altijd een blup om de 4-5 minuten
      • Zit al aan SG 1.012 ipv voorziene 1.017
      • Wel staan gisten in niet ideale omstandigheden (temp 20-23 graden)
      • Smaak is wat muf/bedorven (komt dit nog goed?)
    • BrewFerm Strong Blond (bijgeleverde New World gebruikt)
      • Begon zeer snel te gisten met hevig bluppen
      • Lijkt mij nu na 6 dagen gestopt
      • Temp constant 18 graden
      • Voorziene begin SG (1.075) was OK. Verwachte SG (1.012) is zeker niet OK: 1.026!!

Valt aan de ene of de andere nog wat te doen?

• OK, ik zal afwachten.

Mijn ervaring met de Nottingham en de New World is eigenlijk wel anders. De Nottingham is nooit echt als een gek beginnen bluppen en doet er lang over. De New World daarentegen ging snel nogal hevig te keer, maar laat het nu wat afweten bij een nog veel te hoge SG.

Stel, na wat geduld, in het slechtste geval, dat het brouwsel met de New World niet echt meer vergist, kan ik dan mss wat nieuwe gist toevoegen of dan gewoon zo bottelen?

• Voila, de English IPA uiteindelijk vandaag samen met het vrouwtje gebotteld, de Strong Blond zoals voorgesteld warmer gezet en die is nog altijd gezapig aan het bluppen... (niet het vrouwtje, die is wel strong maar eerder donker ;))

Bij de English IPA zoals aangegeven 7g/l suiker toegevoegd alvorens te bottelen. Nu staan 32 flesjes op kamertemperatuur klaar om 2 weken te rijpen en dan verhuizen naar de kelder. Moet ik hier nu nog enige activiteit zien of gebeurt dat rijpen onzichtbaar voor het menselijke oog?

• Nadat je bier in de fles zit zal je niet veel meer zien veranderen. Je kan eventueel wel een manometer op één van je flesjes installeren en dan zal je de druk wel zien toenemen maar dit is eerder een optie.

Een optie die je na enkel jaren brouwen ook nog zelden meer gebruikt, daar als je bottelgist gebruikt (of als je max 2 weken lagerd) toch met een zekerheid van 99.99% gecarboniseerd bier hebt na 14 dagen.

• Mijn eerste biertje is een feit (English IPA). Na veel geduld te hebben gehad bij het gisten 2 weken geleden gebotteld en op kamertemperatuur gezet. Vandaag super nieuwsgierig een flesje opengetrokken en ik hoorde een bevrijdend mooi "gesis". Schuimkraag was ook zeer mooi en standvastig.

In de smaak zat wel nog iets "scherp" wat ik niet zo goed thuis kan brengen en ik miste ook wat volheid.

Ik laat mijn flesjes nog een weekje op kamertemperatuur en dan mogen ze de kelder in om verder te rijpen voor een aantal weken.

Ik stel me de vraag: wat gebeurt er nu net bij dat rijpen? Of is het antwoord daarop te complex?

Tony

• Het is zeker niet eenvoudig, ik denk dat er vele processen plaatshebben tijdens het rijpen. Sommige goed, andere wat minder. Het negatiefste gaat uiteraard oxidatie zijn. Je mag proberen wat je wil, je bier gaat uiteindelijk wel oxideren. De vraag is alleen hoe snel. Daarom drukken we steeds op de voorzichtigheid hieromtrend. Maar er is geen reden dat jouw bier het op dit gebied slecht gaat doen hoor ;-)

Een beetje oxidatie is trouwens goed, (heel klein beetje dan) het zorgt mee voor het complexe rijpingsproces. Wat nog zal gebeuren is dat alle bottelsuiker zal worden opgebruikt en je bier iets droger zal worden. De hopcomponenten gaan nog wat veranderingen ondergaan waardoor de hopbitterheid/aroma er binnen een paar weken helemaal anders zal uitzien. Er gaat in beperkte mate autolyse beginnen optreden, geen schrik voor hebben, part of the process en tot op zekere hoogte heeft het, net als oxidatie, een positieve invloed op je bier.

In het beknopt gaat je bier in de komende weken beter in balans komen tot op een punt dat het niet beter meer kan (regelmatig proeven is de boodschap :-) ). Daarna gaat het stapsgewijs weer achteruit en hier gaan die oxidatie en autolyse een rol beginnen spelen in de slechtere smaakeigenschappen. Die twee onder controle houden en beter nog kunnen doseren is imo de sleutel.

• oei, oei oei , geduld hebben maar ik ken dat , ben ook zo , weet ge nog dinsdag gebotteld en je mag zeker zijn woensdag gaat er hier ook ene sneuvelen , gewoon om te kijken of er schuim op staat hé ;)

Zie maar dat uw bottelpijpke nie scheurt... 8o^^:angel:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."