Ik ga er voor!

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Verwacht hier nu niet onmiddellijk een grootse aankondiging, maar na wat inlezen in mijn aangeschafte boeken en hier ronddwarrelen op dit (zeer nuttige!!) forum wil ik toch mijn eerste biertje brouwen.

Mijn ideale scenario was eens een brouwdag van dichtbij meemaken bij iemand van het forum hier (ik heb gelezen dat verscheidene onder jullie daar voor open staan), maar gezien de huidige corona-maatregelen denk ik niet dat dit op korte termijn zal kunnen. En het kriebelt eigenlijk zo hard dat ik toch al eens wil "proeven" van deze heerlijke hobby door het brouwen van een blik (als W@lter daar ook mee is begonnen dan zie ik dat ook wel zitten ;-) ). Tegen dat dit biertje genuttigd kan worden zijn de maatregelen ondertussen misschien al wat versoepeld :-)

Ik denk te weten wat ik daar allemaal voor nodig heb maar wil het toch wel even afchecken. Ik heb zin in de Brewferm English IPA.

Om dit tot een goed einde te brengen voorzie ik:

• het blik uiteraard :-)
    • 2 emmers 30L (gistemmer en bottelemmer)
    • OXI reiniger
    • waterslot
    • roerspaan
    • maatbeker
    • meetglas en dichtheidsmeter
    • afvulpijp
    • flessen
    • reinigingsborstel flessen
    • kroonkurken
    • kroonkurkapparaat
    • o ja... suiker: is kristalsuiker goed of is het beter brouwsuiker te gebruiken?

Laat maar weten als ik nog iets meer zou kunnen gebruiken.

ps: als ik hier vele installaties zie of veel dingen van ervaren brouwers lees was ik een beetje terughoudend om mijn vraag te stellen, maar er moet met iets een eerste stap worden gezet, nietwaar?

Tony

• maar er moet met iets een eerste stap worden gezet, nietwaar?

Als éérste stap zou ik een andere topic-naam kiezen, ik heb da lang geleden es gezegd toen ik mijn vrouw leerde kennen, mensenlief heb ik daar …., voor de rest moet je maar gewoon iets doen, 't wordt altijd bier, misschien is 't niet te zuipen maar het is wel bier, kristalsuiker àltijd goed.

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Hey Tony,

dat pakket is voor 12 liter bier. Dan ben je volgens mij beter af met 1 kleinere emmer. Vergisten doe je dan in het 30-liter vat, nagisting/lagering doe je dan in de kleinere emmer (15 liter lijkt me voldoende).
    Flessen zijn makkelijk aan te komen. Even zelf aan de drank gaan en al je vrienden aansporen hetzelfde te doen. In no-time een hoop flessen. Ikzelf ben fan van steinies, maar dat is persoonlijk ntauurlijk. :)
    Wel na het inschenken best de flessen meteen omspoelen en omgekeerd bewaren, scheelt een hoop kuiswerk achteraf.
    En suiker... als je bedoelt bottelsuiker is gewone kristalsuiker perfect. Dan hoef je die dure 'speciale'suiker niet te kopen. Ik maak daar altijd een oplossing van (suiker + water koken tot de suiker volledig opgelost is), dit gaat dan in de bottelemmer (daar kan je die 30 liter evt. terug voor gebruiken) en hevel m'n bier over (zorg dat dit NIET klettert!). Zo is dat meteen goed gemengd. Sommigen doen klontjes of suiker in een flesje, anderen gebruiken weer een andere methode. Bepaal zelf hoe jij het liefst werkt.

En voor de rest... veel plezier, en vragen staat vrij.

• Er is absoluut niks mis met beginnen met een blik :thumbup:, en er is vandaag de dag ook een ruime keuze. Wat ik wel zou doen is zorgen dat ik een goede gist heb. Ik weet niet welk merk van blik je wil gaan proberen, maar meestal is de gist die erbij wordt geleverd niet echt goede gist. Maar gelukkig kost een korrelgist niet zoveel en kan je er makkelijk een goede bijbestellen.

Je mag zeker ook geen hevel vergeten te kopen, er zijn er heel goede die zichzelf aanzuigen. Eventueel kan je ook nog een fase inlassen waar je het bier gaat lageren/nagisten. Hiervoor heb je een mandfles nodig die net groot genoeg is, voor een brouwpakket van 15l is dit een mandfles van 15l. Hier heb je ook een passende rubber of silicone stop voor nodig en een waterslot (maar dat heb je al bij je brouwemmer). Voordeel van deze extra stap is dat het bier verder kan uitklaren en stabilizeren voor je het gaat bottelen.

Wat de suiker betreft : gewone kristalsuiker is prima. Maar de suiker niet gewoon in het gistvat kieperen, dan zinkt het naar de bodem en mengt het niet goed met de rest van het bier. Los het op in wat water (gelijk volume) en breng het even aan de kook tot de suiker is opgelost. Als je dit dan bij het bier voegt wordt het meteen goed opgelost en kan de gist er goed mee weg.

• OXI reiniger

Als je die als reiniger gaat gebruiken is dat OK ga je dat als desinfectie middel gebruiken heb ik daar toch mijn voorbehoud bij, Het is slechts licht desinfecterend en de oplossing is maar heel kort desinfecterend (20 tal minuten afhankelijk van de temp en eventueel aanwezige de vervuiling).
    Reinigen en desinfecteren hou je best gescheiden, er zijn in het hobby circuit eigenlijk geen desinfecterende producten verkrijgbaar die niet sterk negatief beïnvloed worden in hun desinfecterende eigenschappen door aanwezigheid van vervuiling.

Mijn inziens ga je veel beter als reiniger voor de gewone huis en tuin reinigingsmiddelen, en om te desinfecteren neem je veel beter Chemipro SAN (brouwland) of Puro san (Brouwmarkt), of zelfs gewoon Javel op voorwaarden dat je dit goed gaat naspoelen tot je het totaal niet meer ruikt, of chemisch gaat ontbinden door te spoelen met een zuur. (afreken van de resten hypochloriet naar gewone chloride) Het is algemeen geweten dat resten hypochloriet gaan zorgen voor nare bijsmaken in bier.

• Dankjewel. :rofl:

Haha...

...En inderdaad, niets verkeerd aan om wat handelingen uit te testen op een blikje. Ben zelf ook zo begonnen.;)

Als ik terugblik op mijn eerste brouwsel met blik blijkt dat de blik tijdens het brouwen nog steeds die blije blik is, beginnen met een blik is geen schande, ik heb die ook gebruikt, die Diabolo was best te drinken, ook al had hij niks van wat het blik deed vermoeden, gekocht ergens in een brouwwinkel te Beverlo, er stond toen op de toonbank een kleine frigo met het opschrift "gekoelde blikken", man, de blik van die kassierster was echt cool... 8o:cool:

PS: pas op, nog geen blikske bier gedronken hé, en zo al zeveren... :D

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• kroonkurkapparaat

Als je werkelijk wil blijven brouwen koop je dan zeker geen Emily kroonkurk apparaat, hel en verdoemenis ga je aanroepen bij het gebruik! Mogelijk krijg je zelfs gratis een Emily naar je hoofd gesmeten als je er om vraagt 8o
    Als je op tweedehands site's gaat kijken vind je Emily's in overvoed in aanbieding, dit heeft een reden!!!

Spender dan van in het begin een beetje meer en ga voor een net iets beter model vb Brewferm High Striker, of de Lisa of in de zelfde gelijkwaardige klasse.
    Als je geld te over hebt kan je natuurlijk voor de Rolls Royce onder de kroonkurk apparaten gaan de Corona, Chroma
    of iets wat er tussen in zit als de TEC

• Als je werkelijk wil blijven brouwen koop je dan zeker geen Emily kroonkurk apparaat, hel en verdoemenis ga je aanroepen bij het gebruik! Mogelijk krijg je zelfs gratis een Emily naar je hoofd gesmeten als je er om vraagt 8o
    Als je op tweedehands site's gaat kijken vind je Emily's in overvoed in aanbieding, dit heeft een reden!!!

Spender dan van in het begin een beetje meer en ga voor een net iets beter model vb Brewferm High Striker, of de Lisa of in de zelfde gelijkwaardige klasse.
    Als je geld te over hebt kan je natuurlijk voor de Rolls Royce onder de kroonkurk apparaten gaan de Corona, Chroma
    of iets wat er tussen in zit als de TEC

Heb zelf ook de Lisa, en ben daar zeer content van. Ook op aanraden van de leden hier dat ik niet zo'n Emily gekocht heb... waarvoor nog steeds dank trouwens. Mss moet je in het begin een klein beetje olie in de kop van het apparaat doen, want mogelijk klemmen de flesjes hard. Heb dat zelf niet voorgehad, maar is een tip die ik hier al vaak heb zien passeren.

• Mss moet je in het begin een klein beetje olie in de kop van het apparaat doen, want mogelijk klemmen de flesjes hard. Heb dat zelf niet voorgehad, maar is een tip die ik hier al vaak heb zien passeren.

Ik doe dat tegenwoordig met een stuk van een theelichtje dat ik erin rondwrijf, olie gebruikte ik vroeger, doch vond het te vettig...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb twee kroonkurk apparaten. Eentje à la emily en eentje à la high striker (het zijn al wat oudere exemplaren). Ik moet zeggen dat ik geen klagen heb van beide toestellen.

Wat wel is, de high striker is voor een deel ook van plastic gemaakt en op een gegeven moment wordt dat moe. Ik zie dit nu bij mijn apparaat dat na een 10-tal jaar wat meer mee begint te geven als je een kroonkurk op een fles duwt.

• Allen,

Veel dank voor de reacties en de tips. Ik ga hier al zeker mee aan de slag.

Wel nog een paar vragen/opmerkingen:

Ik weet niet welk merk van blik je wil gaan proberen, maar meestal is de gist die erbij wordt geleverd niet echt goede gist. Maar gelukkig kost een korrelgist niet zoveel en kan je er makkelijk een goede bijbestellen.

Het is dus de Brewferm English IPA die ik wil proberen. Welke gist zou ik hier dan eventueel moeten bijbestellen en hoeveel?

Als je werkelijk wil blijven brouwen koop je dan zeker geen Emily kroonkurk apparaat, hel en verdoemenis ga je aanroepen bij het gebruik! Mogelijk krijg je zelfs gratis een Emily naar je hoofd gesmeten als je er om vraagt 8o

Ik had al voor mezelf uitgemaakt dat ik toch iets meer wil doen dan dit ene blik, dus ik had mijn oog al laten vallen op De Brewferm Highstriker, Corona wil ik vooralsnog niet ;-)

Heb wel nog een vraagje over de kroonkurken: ik zie dat er ook O2-absorberende bestaan, hebben die een toegevoegde waarde? Iemand ervaring mee?

Tony

• Heb wel nog een vraagje over de kroonkurken: ik zie dat er ook O2-absorberende bestaan, hebben die een toegevoegde waarde? Iemand ervaring mee?

Geen ervaring mee, maar volgens mij maakt dit niet zo veel uit als je hergist op fles. De vergisting zet deze zuurstof (mss heb je die dan wel juist nodig) dan volgens mij om in CO2, en dat heb je net wel nodig in je bier.

Maar mogelijk ben ik hier wat uit mijn nek aan het lullen en hebben de meer ervaren brouwers op dit forum een beter en duidelijker antwoord. In dat geval kan ik er natuurlijk ook maar van bijleren.

• Zelf exact hetzelfde begonnen. En komend weekend, na mijn eerste 2 blikbrouwsels, eindelijk beginnen met volmout brouwen.

1e recept:

* Brewferm bierkit Belgian Tripel

* Gist: Belgian Tripel M31

*late suikertoevoeging

En als tweede heb ik al iets extra geprobeerd (drooghoppen) (recept gevonden op Nederlands forum)

* Brewferm bierkit English IPA

* Gist: Safale US-05

ipv 1kg suiker:

* --Half beerkit enhancer muntons

* --Half Moutextract poeder Muntons donker 44-70 EBC (achteraf bleek dit te donker)

* drooghoppen met hopkorrels Goldings

Het 2e recept durf ik zowaar lekker te noemen. En niet veel complexer gemaakt.

Hierbij wel de opmerking dat ik bij het 2e recept een gistingskast had gebouwd, dus dit kan ook de smaak veel beïnvloeden.

Veel succes alvast. En als je dingen nog moet aankopen, kijk zeker 2dehands. Zelf mijn starterkit voor de helft van de prijs kunnen kopen en deze was maar 1 keer gebruikt. Als je dan de microbe te pakken hebt kan je stap voor stap dingen bijkopen:

Zelf heb ik dit al extra bijgekocht:

(Voor mijn 2e blikbrouwsel)

*Gistingskast:

*--oude koelkast (gratis op 2dehands)

*--inkbird itc-308 (via aliexpress, €32, maar soms met korting op amazon nog goedkoper)

*--7m verwarmingsdraad (via aliexpress, €12)

*--klemmen

(voor het volmout brouwen)

*moutmolen (€15 2dehands)

*koelspiraal (€20 marktplaats.nl) (je kan ook een warmtewisselaar kopen, maar leek voor mij meer moeite om schoon te maken en aan te sluiten)

*weckketel (€40)

*Mattmill filterplaat (€20, via nederlandse hobbybrouwforum)

Dit is mijn vooruitgang tot nu toe. Het is niet perfect, maar wel een voorbeeld hoe dat je verder in je brouwen kan geraken door niet te grote kosten te moeten doen. Ik zou zeggen, kijk vooral ook veel op 2dehands/marktplaats. Hier kan je veel spullen vinden van hobbybrouwers die stoppen. Ook kan je geluk hebben op de marktplaats van dit forum

• Geen ervaring mee, maar volgens mij maakt dit niet zo veel uit als je hergist op fles. De vergisting zet deze zuurstof (mss heb je die dan wel juist nodig) dan volgens mij om in CO2, en dat heb je net wel nodig in je bier.

Maar mogelijk ben ik hier wat uit mijn nek aan het lullen en hebben de meer ervaren brouwers op dit forum een beter en duidelijker antwoord. In dat geval kan ik er natuurlijk ook maar van bijleren.

De zuurstof in de kopruimte oxideert sneller je bier dan de gist dit kan opnemen bij de hergisting op fles, je gist heeft immers eerst een lag fase van enkel uren alvorens die de O2 gaat opnemen.

Die O2 adsorberende kroonkurken werken wel echt, (studies te over die dat bevestigen)
    Op voorwaarde dat:
    1: Je het bier al niet is geoxideerd door na de vergisting er te veel lucht onder te mengen.
    Dus cold side oxidation moet je eerst en vooral al proberen te vermijden, vb bij het overhevelen ligt je slang niet tot op de grond van je lager vat, je hebt te veel kopruimte over bij het lageren, of bij het bottelen vul je het flesje niet van onder naar boven op waardoor je veel lucht mengt door je bier. .....
    2: Heb je bij het brouwen te veel luchtinslag gehad en je hebt veel precursors gevormd die later gaan leiden tot oxidatie smaken, dan helpen die O2 adsorberende kroonkurken daar natuurlijk niet tegen, deze oxidatie processen verloopen namelijk zonder invloed van de zuurstof in je flesje maar door chemische reacties tussen precursoren dus zonder invloed van O2

Maar sta even stil wat O2 adsorberende kroonkurken per flesje bier je meer kosten, dat maakt slechts een verschil van 0.005€ per flesje als je ze met de 1000 koopt (en 0.01€ als je ze per 100 koopt, maar wie koopt nu kroonkurken per 100 stuks??)
    Dus voor de prijs moet je het echt niet laten. (Onder het motto als het niet baat het schaad al zeker niet)

Van waar komen welke oxidatie smaken:

• Dus voor de prijs moet je het echt niet laten. (Onder het motto als het niet baat het schaad al zeker niet)

Daar heb je gelijk in, voor de meerkost moet je het niet laten. Maar het zijn zo'n lelijke blauwe dingen :). De volgende keer dat ik kroonkurken moet bestellen ga ik er ook zo'n nemen.

Ik maak me wel een bedenking : mijn bier is bij aanvang van het bottelen voor een deel gesatureerd met CO2. Door het bottelen op zich komt daar bij het vullen een deel van vrij. Ik vraag me af of die headspace dan wel echt zo vol met gewone lucht is als we denken?

• Er is absoluut niks mis met beginnen met een blik :thumbup:, en er is vandaag de dag ook een ruime keuze. Wat ik wel zou doen is zorgen dat ik een goede gist heb. Ik weet niet welk merk van blik je wil gaan proberen, maar meestal is de gist die erbij wordt geleverd niet echt goede gist. Maar gelukkig kost een korrelgist niet zoveel en kan je er makkelijk een goede bijbestellen.

Ik heb dus op aanraden Nottingham bijbesteld. Nu, bij het blik zit een pakje van 8g, in het pakje Nottingham zit echter 11g. Mag ik dat er dan volledig bij doen of beter ook slechts 8g?

• Wel bij 20 graden gemeten? Anders kan het komen door een onjuiste temperatuur tijdens het meten.

Heel veel mis met het SG kan het niet gaan met een blik zolang je watervolume klopt en alle inhoud uit het blik in je gistvat is gekomen.

• De juiste hoeveelheid suiker er bij gedaan? In de oude handleidingen was de omschrijving van het aantal suiker dat je moet toevoegen een beetje verwarrend. Voor een English IPA stond er 50gr/L Ik twijfelde toen ook of dit voor het aantal liter water was dat je hebt toegevoed of voor het totaal volume. Het is dus dit laatste maw 50gr x 12 = 600gr. Maar in de nieuwe handleidingen hebben ze dit gelukkig vereenvoudigd nl English IPA is het 600gr suiker toevoegen.

• Je kan ook andere bronnen van suiker gebruiken zoals honing, agavesiroop, kandijstroop, ... De mogelijkheden zijn enkel begrensd door je eigen verbeelding :-)

Je zou bijvoorbeeld eens zo'n blik kunnen nemen voor een sterke blonde (iets à la duvel) en in plaats van suiker gewoon honing gebruiken. Om de hoeveelheden te weten doe je het gewicht van de suiker * 1,2 en dan komt het wel goed.