kriekendranken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• De kriekelaar bij mijn ouders staat terug enorm in bloei. Een goed oogstjaar zit er aan te komen. Nu, ik heb in mijn diepvries nog een 10 tal kilo krieken op pit. Ik wil deze niet verwerken in bier want ik heb er nog 15 liter staan. Ik zou graag een soort limonade maken ermee. Of een ander gefermenteerde drank.

Ik ben dus op zoek naar een drank op basis van krieken. Liefst iets verfrissend!

• Allemaal mooie voorstellen! Hier staat nog een fles kriekenjenever van 2 jaar terug. Iets fris zou rapper opgedronken geraken.

Kan ik een lichte fermentatie doen van de krieken gemengd met water? Of maak ik beter een siroop die ik vergist? Of moet ik richting kombucha/kefir denken?

• Als ik dit sap nu gewoon in 25cl flessen vul. Kan ik deze dan met kroonkurk pasteuriseren? Of gaan die knallen door de overdruk?

Ja dat kan zeker als maar net iets meer plaats laat zodat je vloeistof kan uitzetten. Ik steriliseer zo al jaren mijn opkweekwort. Deze wordt koud afgevuld gekroonkurkt en dan in een ketel met water gezet een 30 min gekookt (enkel mogen de flesje niet op de blote bodem staan er moet een rooster tussen liggen) Zie bijgevoegde foto voor een veilige de vullingsgraad voor 33 cl flesje.
    Als je echte champagne flessen gebruikt gaat zelfs de fles helemaal niet klappen maar de vloeistof tussen het kroonkrukje en de fles tussen uitkomen mocht je deze te ver gevuld hebben.
    Inwendig gaat het flesje nooit koken daar de druk er binnen in hoger is en als je de druk verhoogt verhoogt ook de kook temperatuur. Het water aan de buitenzijde wordt max 100°C (Vandaar dat ze ook op een rooster moeten staan om geen lokale hitte punten te krijgen in de fles)

• Tijdens het pasteuriseren zal de fles niet knallen door overdruk omdat deze de druk kan aankan? Bij het afkoelen zal de fles niet knallen door onderdruk omdat er geen lucht naar buiten werd gedrukt?

Waarom heeft het niveau invloed op deze werkwijze? Omdat je lucht niet kan samendrukken in een vloeistof?

Zet je de flessen dan volledig onder water?

• Ik heb vandaag 10 liter opkweekwort gemaakt met mijn GF, gewoon eenstaps uit pure luiheid, geen hop meegekookt.. Flessen van 75 cl 30' in de oven, begin altijd met koude oven, flessen erin en dan op 120°, zo warmen ze geleidelijk aan op ivm barsten, dan de hete bijna kokende wort in de fles tot aan de rand gevuld, kroonkurk erop, en omgekeerd in een doos zetten zodat kurkje ook heet wordt. Gewoon laten afkoelen, klaar, en maanden houdbaar...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb vandaag 10 liter opkweekwort gemaakt met mijn GF, gewoon eenstaps uit pure luiheid, geen hop meegekookt..

Ik wil je niet ontmoedigen Herman, ttz ik wil dat wèl maar jij kunt dat verdragen, :) ik heb ooit één keer niet gehopte wort een paar maanden bewaard voor een starter en toevallig of niet die stonk als de pest, ik denk dat het nog langer bewaart mèt hop. Ma ik kan abuis zijn.

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Ik wil je niet ontmoedigen Herman, ttz ik wil dat wèl maar jij kunt dat verdragen, :) ik heb ooit één keer niet gehopte wort een paar maanden bewaard voor een starter en toevallig of niet die stonk als de pest, ik denk dat het nog langer bewaart mèt hop. Ma ik kan abuis zijn.

Gehopte wort werkt eigenlijk de kweek van gist in de starter tegen, geleerd van een bekende brouwmaat "S", daarom dat ik het niet (meer) doe bij die opkweekwort, heb het al meerdere keren gedaan en nog nooit slechte/stinkende wort gehad, denk dat als je lekker hoog in temperatuur werkt qua flessen en wort er niet veel kan mis gaan, dus hete flessen met bijna kokende wort vullen zal geen probleem zijn, je moet wel de fles na vullen omkeren om ook het kroonkurkje te 'ontsmetten' met de nog hete wort.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Tijdens het pasteuriseren zal de fles niet knallen door overdruk omdat deze de druk kan aankan? Bij het afkoelen zal de fles niet knallen door onderdruk omdat er geen lucht naar buiten werd gedrukt?

Waarom heeft het niveau invloed op deze werkwijze? Omdat je lucht niet kan samendrukken in een vloeistof?

Zet je de flessen dan volledig onder water?

De headspace wordt gewoon samengedrukt door de uitzetting van de vloeistof.
    Heb je 5ml headspace en je vloeistof in het flesje zet vb 4ml ml uit dan is de druk in je flesje bij het steriliseren maar 5 bar en een flesje kan 16 bar aan!!

Ga je afkoelen dan gaat de druk gewoon terug naar atmosferisch.

• Beetje offtopi

De headspace wordt gewoon samengedrukt door de uitzetting van de vloeistof.
    Heb je 5ml headspace en je vloeistof in het flesje zet vb 4ml ml uit dan is de druk in je flesje bij het steriliseren maar 5 bar en een flesje kan 16 bar aan!!

Ga je afkoelen dan gaat de druk gewoon terug naar atmosferisch.

Ok ik snap het. Als ik te weinig headspace heb kan de vloeistof nergens heen bij het uitzetten.

@de gepensioneerden en off topic sympathisanten, misschien een apart topic starten? :huh:

• Het pensioen heeft inderdaad weinig met het onderwerp te maken. Ik zal de berichten afsplitsen naar een eigen onderwerp aan de toog.

Ik heb er een apart onderwerp voor gemaakt : Toogpraat ...

Daar kan trouwens over vanalles en nog wat worden gepraat, ik splits alle gesprekken die niet meteen met een onderwerp te maken hebben naar daar af.

Corona, mondmasker, dag baard ;(