Bier met geur en smaak van appelsap en cider

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vanochtend een bier gebotteld dat al 6 weken had staan lageren..saison met blaugies gist en 30 % speltmout..gist herpitched van vorige batch na 2 weken in de koelkast..hoofdvergisting in goed gevuld inoxen gistvat, lagering in bijna volledig gevulde dame jeanne ..had wel al gemerkt dat waterslot zelfs na 2 weken lagering niet stil bleef..1 blupje per minuut ongeveer, ook bij 8 graden..dan nog maar even terug warmer gezet op 25 graden om vergisting helemaal te beeindigen..pas een week geleden stopte het waterslot met bluppen..vanochtend gebotteld, maar toen viel me onmiddellijk die geur van zuur appelsap of cider op.. toch maar gebotteld , maar vrees dat ik voor het eerst een besmetting vast heb..melkzuur bacterieen of iets anders ? Meteen al mijn brouwgerief in de ontsmetting gezet..Iemand een idee wat oorzaak kan zijn en of dit nog drinkbaar zou kunnen worden..:(;(:-/

• tgv het ontbreken van de nodige FAN en andere essentiële voedingsstoffen als de gist terug beginnen vergisten is na het tussentijds lageren.
    Gewoon bottelen de bottelgist gaat dit grotendeels opruimen !!

Echt.. dat zou me verbazen, nog nooit zoiets straf geroken en geproefd.. ben inderdaad zeer benieuwd.. zou half wonder zijn als dit nog goed komt.. gisting was zeker niet uitgevallen.. zat op 1002 , komende van 1058