Mijn brouwinstallatie

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Daar zit dus wel degelijk een verschil in, je hebt als met een slangetje werkt moet de veer de weerstand van de suiker oplossing in de slag en de opvoer hoogte dus mee te overwinnen.

Mijn flesje met siroop staat iets hoger dan mijn flesjes dus moet dit bij mij niet echt veel hoogte overwinnen. Maar wat ik bedoelde is dat ik niet hetzelfde type Eco-Matic gebruik als w@lter en dat ik toch ook geen enkel probleem er mee heb. De versies die wij gebruiken hebben volgens mij gewoon een veel sterkere veer dan die van springerke of HermanH

• Ik heb deze met een slangetje en de spuit vult niet altijd vol als ik met de suikerstroop werk , met water werkt het wel

De eerste maal had ik ontdekt dat het slangetje lucht meetrok waar de slang op de spuit steekt dit is nu opgelost maar toch vult de spuit zich niet altijd volledig met een wisselende hoeveelheid.

• Ik gebruik de versie met een slangetje dus daar ligt het zeker niet aan, maar vermoedelijk aan een zwakkere veer in hun versie?

Ik heb dezelfde (de 5ml versie)bij dezelfde leverancier en moet toch ook altijd een handje helpen. Zou het kunnen omdat ik de suiker altijd bereken op 5ml zodat de veer de hele weg terug moet gaan naar achteren?:pieker:

Uiteraard is de siroop dan wat vloeibaarder. Volgende keer eens proberen de siroop op 3ml te berekenen. Dan moet de veer maar iets meer dan een halve weg terug.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Volgende keer eens proberen de siroop op 3ml te berekenen. Dan moet de veer maar iets meer dan een halve weg terug.

Ik vrees dat de siroop dan alweer minder water gaat bevatten en dikker stroperig zal zijn, dus ook niet een hulp voor die veer, ik zorg ervoor dat de siroop vloeibaarder is en dat helpt heel veel om niet telkens met de duim die hendel mee te moeten open trekken. De "nieuwere" versies, dus die "pistolen" (de gele kunststof en RVS-versie) hebben een sterkere veer, ben daar wel tevreden over, doch de spuit met die V-vormige handvaten heeft een zwakkere veer vind ik, dus daar gebruik(te) ik een vloeibaardere siroop voor. Lucht aanzuigen/door schieten zoals bij Springerke heb ik ook eens gehad, doch denk dat dit te maken heeft met het soort reinigingsmiddel waarmee je de spuit gereinigd hebt, heb die eens met een Dreft-oplossing gereinigd en dan schiet die rubberen ring in die zuiger gelijk door op de cilinderwand van die spuit. Smering of anti-smering, te veel ontvet of wat het ook mag zijn....? 'k Zou het niet weten. Met Enzybrew of vaatwaspoeder in warm water heb ik dat niet meer gehad, ik pomp wel voor het gebruik ook eerst wat Starsan-oplossing door de spuit, zo nog geen problemen mee gehad.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• om niet telkens met de duim die hendel mee te moeten open trekken. De "nieuwere" versies, dus die "pistolen" (de gele kunststof en RVS-versie) hebben een sterkere veer, ben daar wel tevreden over,

Ik heb ook die gele en toch moet ik 'm soms nog opentrekken met de duim, 'm in de starsan zetten is geen verbetering, je zou een soort glijmiddel moeten hebben om 'm weg te bergen, en neen Herman, niet het glijmiddel dat jij bedoelt.

• Ik heb ook die gele en toch moet ik 'm soms nog opentrekken met de duim, 'm in de starsan zetten is geen verbetering, je zou een soort glijmiddel moeten hebben om 'm weg te bergen, en neen Herman, niet het glijmiddel dat jij bedoelt.

Awel Theo, kom jij dan maar eens met je spuit(je?) langs, ik zal ze eens insmeren... :grinning_face_with_sweat::rolling_on_the_floor_laughing: Nee nee, even ernstig (alsof ik dat al kan zijn natuurlijk...? :grinning_squinting_face:), schijnt dat glycerine ook niet een oplossing 'mag' zijn, ik heb het al gebruikt en het werkt wel, doch ergens in de 'handleiding' staat naar het schijnt dat je dit niet mag gebruiken, doch voorlopig mag ik niet klagen van mijn spuit, en nee, niet deze die je denkt dat het is, ik heb nl. 4 spuiten in huis, 3 bottelspuiten en een slagroomspuit, die andere is om een brandje te blussen.... :beaming_face_with_smiling_eyes:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Hallo!

Vandaag dan maar de knoop doorgehakt en bij AliExpress de doseerspuiten besteld zoals Serge ze ook gebruiken bij de gilde nl. deze (€19,66) en deze (€12,88). Bedoeling zou zijn zoals aangegeven die met de aanzuigslang te gebruiken voor de suikersiroop en die met het opschroef flesje voor de bottelgist. Het is hier wel enkele keren ter sprake gekomen dat bottelgist niet nodig zou zijn maar heb de spuit toch ook maar mee besteld... Kga binnenkort wel eens enkele flesjes bottelen zonder toevoeging van bottelgist kwestie van eens te kunnen vergelijken... en wie weet de bottelgist op termijn achterwege te laten.

In mijn post van 17 aug. liet ik ook al vallen dat ik twijfelde om een Enolmatic aan te schaffen voor het semi automatisch vullen van flessen. Door op zoek te gaan naar gebruikerservaringen op o.a. het hobby brouwforum van onze noorderburen kwam ik een topic tegen waar de Zonesun GFK-160 vacuüm vulmachine (aangeboden door AliExpress) wordt getest en omschreven als een TOPAANKOOP! Incl. verzending komt deze op €80,90 dus ik dacht... geen reisjes kunnen maken door corona.... dan maar aan iets anders spenderen dus hop in winkelwagentje :smiling_face:. Dus nu is het wachten... er zullen ook nog wel douane kosten bij komen, hoeveel dit gaat zijn daar zal ik binnenkort wel achter komen!

• Hallo,

Afgelopen weekend 48l bier gebotteld! En wat een plezier om dit met de Zonesun GFK-160 (https://nl.aliexpress.com/i/32337791233.html) te kunnen doen!! Het instellen gaat vanzelf. Je dient de tijd in te stellen hoelang de vacuumpomp moet draaien om een fles te vullen. Door dit op voorhand met water uit te proberen en aan de hand van trial and error methode is dit zo gebeurt. Ook kan de snelheid van vullen ingesteld worden.... heb deze eerder laag gehouden met oog op minimale schuimvorming. Er is ook een automatische functie waarbij je de pauzetijd tussen 2 vul beurten kan instellen maar tijdens de test is gebleken dat dit wat tricky is, voor je het weet ben je helemaal nat! Dus dit laten we mooi uitstaan tijdens het bottelen en starten elke vulbeurt met een tik op pedaal. In het begin is het wel wat zoeken natuurlijk maar eens je hier handeling in krijgt gaat het als een trein! Het enige minpuntje is dat het bier vanboven in het flesje valt en er dus wat schuimvorming is wat op het einde net overschuimt. Door de vulmond wat schuin tegen de binnenkant van de fles te richten is het beter maar moet nog wat gefinetuned worden.

Suikeroplossing en bottelgist werden met de dosseerspuiten zoals vermeld in vorige post toegevoegd en ging super goed! Suikeroplossing al volgt gemaakt: 280g suiker aangelengd tot 700ml met kokend water (net te weinig achteraf gebleken).

Voor de flessen te spoelen heb ik de Fastwash24 en Fastrack24 aangeschaft bij Brouwland! Super handig, de Fastrack past mooi op een bierbak (24x 33cl) waardoor je de flesjes door het omdraaien van de bak in één vlotte beweging alle 24 omgekeerd in het rek hebt staan. 144 flesjes desinfecteren is op 10min. gefixed!

Flessen reinigen en bottelen alles bij elkaar een dikke 2u mee bezig geweest m.a.w. een succesvolle botteldag! Erg tevreden dus over mijn laatste aankopen!

Opmerkingen of reacties? Ik hoor het graag :grinning_face_with_smiling_eyes:

• 280 gr suiker op 48 liter bier is 5,83 gr/liter. Niet overdreven eigenlijk, dus gaat de sis ook niet mega zijn, zeker als je bier uitgegist was en er niks meer bijkomt aan restsuiker van het bier zelf dan.

• 280 gr suiker op 48 liter bier is 5,83 gr/liter. Niet overdreven eigenlijk, dus gaat de sis ook niet mega zijn, zeker als je bier uitgegist was en er niks meer bijkomt aan restsuiker van het bier zelf dan.

280g/700ml x5ml per flesje komt op 2g suiker per 330ml fles = 6,06g/l.

Dit was de eerste keer dat we de flesjes afzonderlijk van bottelsuiker voorzagen. Voorheen hevelden we het uitgegiste bier over uit een dame jeanne naar het bottelvat. Vervolgens bottelsuiker en bottelgist aan toevoegen en flesjes vullen. Hierbij verschillende dosissen suiker uitgeprobeerd en mijns inziens beste resultaat met 6g/l... Afwachten wat het nu geeft :winking_face: I

• 280g/700ml x5ml per flesje komt op 2g suiker per 330ml fles = 6,06g/l.

Dit was de eerste keer dat we de flesjes afzonderlijk van bottelsuiker voorzagen. Voorheen hevelden we het uitgegiste bier over uit een dame jeanne naar het bottelvat. Vervolgens bottelsuiker en bottelgist aan toevoegen en flesjes vullen. Hierbij verschillende dosissen suiker uitgeprobeerd en mijns inziens beste resultaat met 6g/l... Afwachten wat het nu geeft :winking_face: I

Ja, het maakt niet echt veel verschil qua CO2-volume die 5,83 of 6,06 gr,/liter, maar idd, als je 5 ml hebt ingespoten had je suikersiroop te kort op het einde. je had immers theoretisch 5.83 gr/liter in uw siroop. 6,06 gr suiker per liter komt overeenkomt met 3,03 Vol CO2 als je geen rest CO2 in je bier had, dus met een beetje geduld komt het nog wel goed denk ik....

• Dat is toch geen geld voor zo'n doseertoestel? Gebruikt het een peristaltic pompsysteem?

Als het zo'n peristaltic pomp was zou ze pulserend pompen en op de filmpjes van die vullers loopt de vloeistof precies toch tamelijk gelijkmatig....

• Kan die Fastwash24 tegen sterk alkalische of zure reinigings middelen ?

Serge de FastWash en FastRack zouden gemaakt zijn uit HDPE... Na wat opzoeking vindt ik hier het volgende over terug:

Chemische resistentie:

In het algemeen heeft polyetheen een zeer goede chemische resistentie tegen zuren, basen (logen), olie, diesel, oplosmiddelen, schoonmaakmiddelen, etc, etc. HDPE is niet altijd geschikt voor sterke zuren zoals bijvoorbeeld 96% zwavelzuur.

Biologische eigenschappen:

Doordat polyetheen een lage oppervlaktespanning heeft hecht vuil zich moeizaam, ook zitten er geen weekmakers in. Daardoor is HDPE zeer geschikt als materiaal waar voedsel mee in contact mag komen. Het beïnvloed niet de geur of smaak van het voedsel.

Voor de rest een mooie opzet als je niet te veel moet bottelen.

Hoe bedoel je? Deze opstelling lijkt mij net interessant wanneer je veel moet bottelen...

• Hoe bedoel je? Deze opstelling lijkt mij net interessant wanneer je veel moet bottelen...

Op de gilde hebben wij brouwsels van 100l a 120l
    Wij werken per bak zonder de flesjes uit de bakken te halen.
    - De gereinigde flesjes staan gewoon in een bierbak
    - Eerst wordt de suiker oplossing per bak gedoseerd met een doseerspuit
    - Via een bottelpijpje dat via een slag gekoppeld is aan de op lichte overdruk gebrachte CCT (±150 mbar) gevuld tot deze net overlopen. Als je het bottelpijpje er dan uittrek zijn de flesjes net voldoende gevuld
    - De gehydrateerde bottelgist wordt toegevoegd met een doseerspuit
    - De flesje worden per bak gekroonkurkt (hier moeten ze wel voor uit de bak)
    - De bakken met flessen er in worden in wasbak afgespoeld

- De flessen worden gelabeld met een kroonkurk etiket
    - De flessen worden als het het nodig is in de nagistingskast gezet.
    (Thuis werk ik op het zelfde principe, maar dan uit een bottel vat op hoogte geplaatst waar de suiker en de bottelgist reeds is toegevoegd.)
    Werkt echt sneller, is eenvoudig, geen instellingen afhankelijk van de fles inhoud/model, bijna geen investeringskost buiten een slangetje en bottelpijpje, alles is eenvoudig te reinigen en te demonteren :-/

Volgens mij het grote voordeel is dat we per bak werken en niet per flesje.
    Het nadeel is dat je dit niet echt in je keuken kan doen, maar een brouw ruimte nodig hebt waar je wat mag morsen.

Afvullen per bak is iets dat jij eventueel ook zou kunnen toepassen als je een lagere slang aan je doseerpomp zou hangen. ('t is maar een idéé)