Mijn brouwinstallatie

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo forumleden!

Ik ben Willem en samen met mijn vader en schoonbroer brouwen we al enkele jaren lekkere biertjes in onze kelder. Mijn vader volgde in de jaren '90 een bierbrouwcursus en startte met brouwen in een oude wasmachine en later in open geslepen 50l fusten. Door enkele brouwsels die geïnfecteerd geraakten heeft mijn vader de roerstok links laten liggen en al het materiaal opgeborgen.
    Een 5-tal jaar geleden was er met mijn vader en schoonbroer het idee om terug bier te gaan brouwen. Omdat al het materiaal al voor handen was en mijn vader nog recepten had van vroeger was de stap niet zo groot om te gaan brouwen. Brouwsel na brouwsel werden we geroutineerder maar kwamen ook de tekortkomingen van de 'oude' installatie aan het licht en waren er verbeteringen nodig. Als materiaalfreak bouwde ik eerst een hevelfilter en later een spoelwaterketel met pomp en druppelring. Door veel te lezen en al de mooie installaties te zien op de fora was er de droom om ook een semi vaste installatie te gaan bouwen. Mijn uitgangspunt was om een installatie te maken waar we 50 liter bier mee kunnen brouwen. We kochten op 2dehands.be 3 inox ketels nl. een 100l ketel voor in te maischen, een 50l ketel voor spoelwater en een 70l ketel als kookketel (ketels worden nog altijd aangeboden en zijn echt top!). Om kosten te besparen is er gekozen om de ketels in trapvorm op te stellen en moeder natuur (graviteit) te gebruiken om vloeistof van de ene in de andere ketel te 'pompen'.

Even toelichten:

* Maischketel voorzien van een weldless Blichmann Brewmometer

* Spoelwaterketel voorzien van een weldless Blichmann Brewmometer en rvs kraan

* Kookketel heeft geen aanpassingen

* Roerder zelf gebouwd, deksel via het werk laten laseren, koppeling zelf gedraaid en gefreesd, onderaan het deksel zit nog een kunststof glijlager.

* Hevelfilter zelf gebouwd

* Druppelring voor spoelwater zelf gebouwd

* Koelspiraal had mijn vader nog liggen en komt uit een bierkoeler denk ik

* Schrootmolen is een grote schijvenmolen aangedreven door een motor met haakse reductie en riemoverbrenging. Fundatieplaat heb ik via het werk laten laseren en plooien.

* Statief waar de ketels opstaan heb ik door een vriend laten lassen. Kleine statieven waar maischketel en spoelwaterketel op staan heb ik zelf gelast. Brug die over ketels staat komt van het werk van mijn schoonbroer.

* Gasbrander voor maischketel is een paella brander van 11,4kW, die van spoelwaterketel is 7kW en voor kookketel is een Fokker van 15,8kW

Ondertussen dik 200 liter bier mee gebrouwen en gaat super!

Vragen of opmerkingen... ik hoor het graag!

Willem.

• Welcome Willem,

Een mooi opgebouwde installatie 8->

Druppelring voor spoelwater zelf gebouwd

Geen bang dat je door hel zo te laten druppelen niet te veel O2 inbrengt tijdens het spoelen van je filterbed ?
    Je zou hem ook omgekeerd met de gaatjes naar boven op je filterbed kunnen leggen zodat die net 1 a 2 cm onder ligt, zoals ook de Ss Brewtech Recirc Manifold wordt gebruikt?

'T is maar een idee!!

Moderne brouwerijen doen zoveel moeite om de negatieve invloed van O2 tijdens het brouwen zoveel mogelijk te beperken, Tegenwoordig strippen de brouwerijen zelfs eerst alle water van alle O2 alvorens dit te gebruiken.

Citeer
  • Hallo,
    Ondertussen nog enkele aanpassingen/toevoegingen gedaan aan mijn installatie en wilde dit toch graag even delen met de collega brouwers :hugging_face:.

* Schrootmolen voorzien van rvs trechter met daarin een emmer met uitgesneden bodem. Hierin kan netjes 8kg mout, dus laat maar lekker draaien!

* Druppelring wordt nu omgedraaid met gaatjes naar boven op het filterbed gelegd, geen kletterend spoelwater meer...

* Als temperatuur bewaking voor maischketel en spoelwaterketel heb ik bij Ikea enkele spotgoedkope bakthermometertjes gekocht (model Fantast) voor €8,99. Sonde recht geplooid en gaatje van 4,5mm in deksel geboord. Sonde blijft netjes op zijn plaats zitten op de verdikking waar kabel aan sonde is geperst.

* Ondertussen ook een Fermzilla van 55l aangeschaft. Ideaal om 50l bier in te vergisten i.p.v. in 2 glazen dame jeannes. Na hoofdvergisting opvangbal leegmaken en zonder overhevelen naar navergisting.

Ondertussen aan het nadenken om het reinigen van flessen en het bottelen wat efficiënter/sneller te laten verlopen. Voor het reinigen en desinfecteren ben ik aan het denken om een bak met flesjes in zijn geheel op een spoelkop te zetten...

En ben ook nog aan het twijfelen om een Enolmatic (wel duur voor wat het is) aan te schaffen om d.m.v. vacuum rechtstreeks uit de Fermzilla te bottelen... zou hier het overhevelen naar een bottelvat willen elimineren maar wat met het toevoegen van suiker en bottelgist, voeg ik deze dan in de Fermzilla toe :thinking_face:? Lijkt mij dan weer niet zo een goed plan... en flesjes één voor één voorzien van suiker en bottelgist... pfff

Ideeën altijd welkom (is wel iets voor in een ander topic dan...)!

Enfin nog stof om over na te denken! Als materiaalfreak is het natuurlijk ook wel net het leuke dat je steeds kan fantaseren en gaandeweg realiseren met een beperkt budget.

Gegroet Willem.

• Je gaat zeker de goede kant uit, Willem :thumbs_up:

Wat het bottelen betreft : als je zo'n doseerspuit van de veearts koopt dan heb je heel snel een flesje voorzien van bottelsuiker. Hetzelfde gaat op voor bottelgist. Vanuit een CCT, wat je Fermzilla tenslotte ook is, kan je een kort silicone slangetje en een bottelpijpje gebruiken. Kost zo goed als niks en werkt heel goed en snel. Ik bottel al jaren zo en ik denk niet dat ik het makkelijker of sneller op een andere manier zou kunnen.

• Je gaat zeker de goede kant uit, Willem :thumbs_up:

Wat het bottelen betreft : als je zo'n doseerspuit van de veearts koopt dan heb je heel snel een flesje voorzien van bottelsuiker. Hetzelfde gaat op voor bottelgist. Vanuit een CCT, wat je Fermzilla tenslotte ook is, kan je een kort silicone slangetje en een bottelpijpje gebruiken. Kost zo goed als niks en werkt heel goed en snel. Ik bottel al jaren zo en ik denk niet dat ik het makkelijker of sneller op een andere manier zou kunnen.

Bedankt voor de goede tip Walter!

Hoeveel volume suiker en gist voorzie jij dan voor een 33cl flesje, 5ml suiker, 5ml gist ofzo? Is misschien afhankelijk van wat je het beste kan aflezen van de gebruikte spuit... ?

• Als je bij de Fermzilla een druksetje koopt kun je hierin carboniseren. Daarna bottelen met een Blichmann Beergun. Geen gedoe meer met bottelsuiker en -gist en weg met het gevaar op oxidatie!

Dat klinkt als toekomst muziek Pol :hugging_face:... spookt ook al wel door mijn hoofd om misschien op termijn met CO2 onder druk te vergisten en zo over te brengen op fles en/of keg. Maar komt nog wel heel wat apparatuur bij kijken en lijkt mij allemaal wel aardig wat te kosten... niet?
    Bottel jij op deze manier?

• Ik gebruik altijd een doseerspuit met ml aanduiding. Afhankelijk van de suikersiroop zit ik dan ergens rond de 3 ml/flesje. Bottelgist gebruik ik niet, maar moest ik het wel doen, dan zou ik dit toevoegen net voor de kroonkurk erop gaat in een heel dunne waterige oplossing en daar een ml van gebruiken. Je hebt immers niet veel bottelgist nodig.

• Bedankt voor de goede tip Walter!

Hoeveel volume suiker en gist voorzie jij dan voor een 33cl flesje, 5ml suiker, 5ml gist ofzo? Is misschien afhankelijk van wat je het beste kan aflezen van de gebruikte spuit... ?

Op de gilde gebruiken wij deze voor suikeroplossing (deze ligt als reserve) en deze voor gehydrateerdegist oplossing.
    Deze repeteerspuiten van aliexpress hebben een sterkere veer dan de repeteerspuiten van Eco-matic en vullen zich dus veel makkelijker met suiker oplossing.
    De hoeveelheid die je per flesje wil toevoegen kan je dus gewoon instellen via een instel schroef op de repeteerspuit .
    Herman gebruikt de gele die wij als reserve liggen hebben op de gilde.
    De suiker oplossing aanmaken daar heeft Herman een Excel voor (staat bij de interessante bestanden)

Maar moeilijk is dat eigenlijk niet. (zeker als je per flesje telt)
    Wetende dat je tot 2 kg suiker in 1l water kan oplossen (maar het moet vloeibaar blijven)
    Als je vb 33cl flessen gebruikt en je wil 9 gr/l bottelsuiker dan moet je dus per flesje 3 gr suiker toevoegen.
    Moet je 50 flessen vullen dan is het 3 x 50 = 150gr suiker in totaal.
    Als je dit per 5ml via een repeteerspuit wil toevoegen moet je dus die 150gr suiker in een pot doen en die aanvullen met kokend water tot 250ml (= 50 flessen x 5 ml)
    Wij doen deze suiker oplossing dan in een gedesinfecteerde zware champagne fles, en daar wordt de aanzuigslang in gehangen. Zo een zware fles val niet te snel om.

De bottel gist die hydrateer je gewoon in 50ml water doe je in het flesje van de repeteerspuit en daarvan doseer je 1ml in elk flesje als je het gevuld hebt met bier net voor je het gaat kroonkurken

Op de gilde vullen wij af in 75cl flessen en doen standaard 10ml per fles aan suikersiroop. In deze 10ml zit dan 6 gr suiker, dit is nog best vloeibaar en makkelijk te doseren.

Bij het bottelen doseer je eerst de suiker oplossing in je flesjes, dan vul je deze met een bottelpijpje, hierdoor wordt de suiker oplossing gemengd. vervolgens net voor het kroonkurken doseer je nog eens 1ml van de gehydrateerd gist.
    Reinigen van die spullen is gewoon spoelen met water en achteraf nog een doorspoelen met starsan aangemaakt in RO water zodat deze inwendig gedesinfecteerd blijven.
    Voor gebruik spoelen wij die nog eens met starsan en dan doseren we 3 a 4 keer suiker oplossing naar de riool.

(De bottelgist bij in de suikersiroop doen wordt door sommige ook gedaan, maar dan stel je de bottelgist bloot aan extreme osmotische stress wat niet echt optimaal is, en dan moet je ook de siroop zeker eerst voldoende laten afkoelen)

• Aan bottelsiroop reken ik niet meer, heb gewoon een brouwtooltje gemaakt waar ik de bekomen hoeveelheid siroop inspuit met een spuit zoals Serge aangeeft, heb ze nl. ook alle 2. Voor een makkelijk inspuitbare siroop die goed aangezogen kan worden door die spuiten moet je wel zien dat je tussen de 4 à 5 ml in moet spuiten, ander zuigen die niet goed aan, daar die veren niet echt sterk zijn bij de aanzuigslag van die zuigerveer. Dus aanlengen tot je het nodige volume aan siroop hebt in die file.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Let ook op, je moet de W/V verhouding hebben, die staat ook op de suikersiroop van Boni. Ben net even gaan kijken : 82,5g per 100ml.

Stel ik gebruik deze suikersiroop van Boni (82,5g per 100ml) en wil suiker toevoegen à 5g/l in een bierfles van 330ml dan voeg ik met een doseerspuit 2ml (=1,65g) suiker toe. Maar rekening houdend met wat HermanH schrijft

Voor een makkelijk inspuitbare siroop die goed aangezogen kan worden door die spuiten moet je wel zien dat je tussen de 4 à 5 ml in moet spuiten, ander zuigen die niet goed aan, daar die veren niet echt sterk zijn bij de aanzuigslag van die zuigerveer. Dus aanlengen tot je het nodige volume aan siroop hebt in die file.

dien ik de suikersiroop eerst te verdunnen. Dus voor bijvoorbeeld 150 flessen te voorzien van suiker gebruik ik 300ml suikersiroop aangelengd met 300ml water. Concentratie wordt dan 41,25g/100ml (uiteraard de helft van de oorspronkelijke concentratie:nerd_face:). En nu dus 4ml per fles met de doseerspuit. Klopt?

• Stel ik gebruik deze suikersiroop van Boni en wil suiker toevoegen à 5g/l in een bierfles van 330ml dan voeg ik met een doseerspuit 2ml (=1,65g) suiker toe. Maar rekening houdend met wat HermanH schrijft

dien ik de suikersiroop eerst te verdunnen. Dus voor bijvoorbeeld 150 flessen te voorzien van suiker gebruik ik 300ml suikersiroop aangelengd met 300ml water. Concentratie wordt dan 41,25g/100ml (uiteraard de helft van de oorspronkelijke concentratie:nerd_face:). En nu dus 4ml per fles met de doseerspuit. Klopt?

Even alles op een rijtje:

Als je 5gr suiker per liter wil "enten" als bottelsuiker heb je voor 49,5 liter bier (150 flesjes van 0,33 liter) 247,5 gr. suiker nodig. Dus om een beetje speling te hebben nemen we (voorlopig) 260 gram aan aanwezige suikers. Als je siroop 67% suiker bevat heb je voor uw aantal liters bier (49,5 Liter) 388 gram siroop nodig., welke eigenlijk maar 260 gram suiker bevat. Dus cel D6 wordt 260 gr. Indien je 350 ml water gebruikt en 388 ml siroop (met 260 gr. suikerwaarde) dan schat ik het eindvolume in uw beker (moet je na mengen wel nameten en het juiste getal ingeven) ongeveer 738ml totaal aan siroop zal zijn. Nu als je 5 gr. suiker wil per liter ga je van die siroop 4,68 ml moeten inspuiten per flesje van 0,33 liter. Wat een mooie vloeibare suikersiroop zal geven in koude toestand, moet koel zijn ivm het toevoegen van gist, of je moet wat gehydrateerde gist na het vullen in elk flesje druppelen, dan mag ze warm in het nog te bottelen flesje. Nu zou je een beetje restsiroop over moeten hebben na ieder flesje gevuld te hebben omdat we 260 ipv de benodigde 247,5 gram gebruikt hebben die nodig waren.

suikersiroop_67percent.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Oeps, zie nu dat die siroop 82,5 gr suiker per 1OO ml bevat. (Was die aan het verwarren met Serge zijn voorgestelde siroop van 67%... :smiling_face_with_halo:)

Dan worden de waarden de volgende:

Cel D5 = 350 ml water

Cel D6 = 260 gr suiker (blijft dezelfde, doch volume zal slechts 315 zijn ipv 388.)

Cel D7 = 655 ml

Aan 5gr/ liter moet je dan 4,22 ml inspuiten ipv de in eerdere post bevolen 4,68 ml.

Als je achteraf paar druppels gehydrateerde gist toevoegt per flesje mag je cel E7 negeren, anders moet je het volume van je gistsopje er nog bij tellen, doch dan heb je kans dat de gist verbrandt, best na bottelen toevoegen.

suikersiroop_67percent2.jpg

PS: sorry voor de slechte "printscreens", het zijn nl. gewoon foto's genomen, geen deftig progje hier in de mobi op die Macbook, kon online ook wel foto bewerken, maar ben paar dagen met vakantie, dus lui eigenlijk... :grinning_face_with_sweat:

• dien ik de suikersiroop eerst te verdunnen.

Niet doen, gewoon recht uit de fles van Boni in je doseerspuit en zoals je zegt 2ml per flesje toevoegen. Het leven is soms zo simpel ;-)

HermanH : jij spreekt over een oplossing met 0,391 g/ml suiker, ik over eentje met 0,825 g/ml. Daar heb je dus minder van nodig :-) En die suiker kan je perfect doseren met een spuit van eco-matic, gewoon rustig de zuiger terug naar achteren laten gaan na elke spuit.

• HermanH : jij spreekt over een oplossing met 0,391 g/ml suiker, ik over eentje met 0,825 g/ml. Daar heb je dus minder van nodig :-) En die suiker kan je perfect doseren met een spuit van enolmatic, gewoon rustig de zuiger terug naar achteren laten gaan na elke spuit.

Wel Walter, die Eco-matic spuit die ik gekocht heb (en zelfs de nieuwe van Ali) was/zijn véél te week van veer om die siroop op te zuigen zonder ze handmatig mee te helpen bij de "terugkeer" van de hendel, ook de Candi syrup puur gebruiken lukt daar ook niet mee, dus hoe makkelijk kan het zijn om wat gekoeld gekookt water toe te voegen, je helpt er alleen jezelf mee, ik blijf niet sukkelen als er iets niet werkt, hoe een ander werkt, tja, daar kan ik mij niet mee bemoeien en dat wil ook niet, dan sukkelen ze maar verder...

• Niet doen, gewoon recht uit de fles van Boni in je doseerspuit en zoals je zegt 2ml per flesje toevoegen. Het leven is soms zo simpel ;-)

HermanH : jij spreekt over een oplossing met 0,391 g/ml suiker, ik over eentje met 0,825 g/ml. Daar heb je dus minder van nodig :-) En die suiker kan je perfect doseren met een spuit van enolmatic, gewoon rustig de zuiger terug naar achteren laten gaan na elke spuit.

Wel Walter, die Eco-matic spuit die ik gekocht heb (en zelfs de nieuwe van Ali) was/zijn véél te week van veer om die siroop op te zuigen zonder ze handmatig mee te helpen bij de "terugkeer" van de hendel, ook de Candi syrup puur gebruiken lukt daar ook niet mee, dus hoe makkelijk kan het zijn om wat gekoeld gekookt water toe te voegen, je helpt er alleen jezelf mee, ik blijf niet sukkelen als er iets niet werkt, hoe een ander werkt, tja, daar kan ik mij niet mee bemoeien en dat wil ook niet, dan sukkelen ze maar verder...

Veel hangt af van hoeveel flessen je moet bottelen, ik zou nooit meer willen beginnen aan die 120 flessen op de gilde met die Eco-matic, we deden er minimaal 2x zo lang over om alles gebotteld te krijgen.
    De persoon die de flessen vulde met bottelsuiker siroop kon de 2 man die de 75cl flessen vulde met bier via een bottelpijpje uit de CCT's zelfs niet voorblijven.
    Daar tegenover als je maar als je maar 24 flesje moet doen en je hebt tijd genoeg dan speelt het allemaal minder rol natuurlijk.
    'T is maar wat je zelf wil toch?

• Ja, idd Serge, maar een doorsnee hobbykerel heeft geen 120 liter te bottelen, en ik zou het wel weten, zelfs al is het mar 24 flesjes, zolang ik die veer niet moet meehelpen werkt zij voor mij en ik niet voor haar... :smiling_face_with_halo::grinning_face_with_smiling_eyes:

EDIT: ja, heb het nu ook gezien de verwarring, niet erg, ik wou gewoon maar beamen dat de spuit voor u moet werken ipv omgekeerd en daar doet een beetje vloeibaardere siroop wonderen...

• Daar tegenover als je maar als je maar 24 flesje moet doen en je hebt tijd genoeg dan speelt het allemaal minder rol natuurlijk.
    'T is maar wat je zelf wil toch?

Klopt, maar ik heb daar dus absoluut geen problemen mee, met die veer. Misschien heb ik een ander model of geluk met de veer die erin zit, ik weet het niet, maar ik kan daar vlot flesjes mee van suiker voorzien. Ik zal volgende keer eens proberen om er video van te maken.

(ik heb de naam in mijn vorige post ook aangepast, kwestie van het de zoekmachine wat makkelijker te maken).

• Klopt, maar ik heb daar dus absoluut geen problemen mee, met die veer. Misschien heb ik een ander model of geluk met de veer die erin zit, ik weet het niet, maar ik kan daar vlot flesjes mee van suiker voorzien.

Bij mij is dit ook zo nog nooit problemen mee gehad, de veer is voldoende sterk in mijn Eco-Matic en zelfs met de verhouding 9gr/L werkt deze nog steeds prima.

• Wat ik me afvraag : hebben jullie eentje met een slangetje of eentje waar je een busje op moet steken? Het zou kunnen dat die met een slangetje meer moeite hebben omdat ze de siroop van verder moeten aanzuigen? Bij mij heb ik een flesje gemaakt dat bovenop het apparaat staat, misschien maakt dat het verschil?

Deze dus : https://www.schippers.be/nl/in…t-eco-matic-M1408200.html

• Wat ik me afvraag : hebben jullie eentje met een slangetje of eentje waar je een busje op moet steken? Het zou kunnen dat die met een slangetje meer moeite hebben omdat ze de siroop van verder moeten aanzuigen? Bij mij heb ik een flesje gemaakt dat bovenop het apparaat staat, misschien maakt dat het verschil?

Ik gebruik de versie met een slangetje dus daar ligt het zeker niet aan, maar vermoedelijk aan een zwakkere veer in hun versie?

Daar zit dus wel degelijk een verschil in, je hebt als met een slangetje werkt moet de veer de weerstand van de suiker oplossing in de slag en de opvoer hoogte dus mee te overwinnen.