Donker Tafelbier

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor mijn goed helpende knechten (4 en 7 jaar) wil ik samen met hun een zeer laag alcoholisch tafelbiertje (bruin) brouwen.

Vroeger bij de grootmoeder mochten we daar ook al eens een glaasje van drinken, stukje nostalgie dus...

Heb het forum afgezocht op de term Tafelbier, maar heel veel receptuur niet direct tegengekomen.

Wel rekening gehouden met de reeds gemelde zaken:

- moutstort: veel Munchener en een 10% Aroma (120-150EBC) en 10% Carapils

- stevige body, dus eenstapsmaisch op 72°C voor een volle zoete smaak

- begin SG van om en bij de 1.025-1.030 voor een laag alcoholpercentage (+-1,5%)

- simpele hop

- gist met een niet al te hoog vergistingspercentage

Hierbij het recept, met 'opkuisen' van restjes mout

Advies en tips welkom!!

VanneSmied Tafelbier - 1,6%

Type: All Grain

IBU : 12 (Tinseth)

Kleur : 44 EBC

Pre-Boil Gravity : 1.022 / 5.6 °P

Original Gravity : 1.025 / 6.4 °P

Final Gravity : 1.013 / 3.3 °P

Brew Monk 30l

Batch Size : 25 L

Boil Size : 30.53 L

Boil Time : 70 min

Water

Maischwater : 22.78 L

Spoelwater: 10.35 L

Totaal Water : 33.13 L

Ingrediënten:

Fermentables (2.63 kg)

1.5 kg - Munich 15 EBC (59.3%) => 0.8 kg - Munich 15 EBC (30.4%)

0.7 kg - Pale Ale 9 EBC (26.6%)

0.5 kg - Carapils/Carafoam 4,5 EBC (19%)

0.3 kg - Aroma 150 EBC (11.4%)

0.13 kg - Carafa Special I 900 EBC (4.9%)

0.1 kg - CaraAroma 400 EBC (3.8%)

0.1 kg - Chocolate 900 EBC (3.8%)

De donkere mouten geschroot 24u ervoor en in 2.5l koud water gezet

Worden toegevoegd na maischen, voor spoelen

Hops (70 g)

15 min - 35 g - Saaz - 3.1% (7.6 IBU)

5 min - 35 g - Saaz - 3.1% (3.9 IBU)

Yeast

1 pkg - Lallemand Kolsch (75%) of

1 pkg - Lallemand CBC-1

Maischschema

72°C - 60 min

78°C - 10 min

Vergistingsprofiel

13°C - 1 dag - Hoofdgisting15°C - 7 dagen - Hoofdgisting

17°C - 7 dagen - Nagisting

2.5°C - 5 dagen - ColdCrash

Laat maar horen...

Vergisting VanneSmied - Bosberry
    VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    Op fles VanneSmied - Tripel
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /

Edited 3 times, last by GekkeGwuido: Recept bijgewerkt op basis van alle aangehaalde tips CBC-1 gist niet tijdig binnengekregen, dus maar met de Kolsch aan het vergisten ().

• Ik zou het vergisten met de CBC-1 vergisten voor een tafelbier

• Ik zou het vergisten met de CBC-1 vergisten voor een tafelbier

Laat ik die nu niet in huis hebben, en gezien enkel de essentiële verplaatsingen van toepassing zijn, zou het me dubbel zoveel aan verzendkosten bedragen dan dat het zakje waard is...

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Unibrew stuurt gist op per briefpost kost je slechts 1€ extra voor de verzending

Hey Serge, leuk om te melden, ga ik direct bekijken...

Wat betreft die CBC-1: dacht dat deze enkel voor hergisting op fles te gebruiken was om de 'originele' gist te verdoezelen, net zoals de F2 bottelgist.

Maar je zegt dat die ook voor de hoofdvergisting gebruikt kan worden?

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Ik zou boven de 10 IBU blijven dan is het bier van een hoog genoeg bacteriostatisch niveau om de meeste lacto strains te remmen.

Dat had ik ook al gelezen om het IBU niet onder de 10 te laten zakken, en al zeker ook voldoende hop om de houdbaarheid te garanderen. 't Is niet dat ik verwacht dat ze 25l zeer snel gaan uitdrinken...

Kan het dan wel richting de 12IBU of zo brengen

Hops (70 g)

15 min - 35 g - Saaz - 3.1% (7.7 IBU)

5 min - 35 g - Saaz - 3.1% (3.9 IBU)

En aangezien ze zeer laat worden toegevoegd bij het koken verwacht ik niet echt een 'strenge' bitterheid...

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Hey Serge, leuk om te melden, ga ik direct bekijken...

Wat betreft die CBC-1: dacht dat deze enkel voor hergisting op fles te gebruiken was om de 'originele' gist te verdoezelen, net zoals de F2 bottelgist.

Maar je zegt dat die ook voor de hoofdvergisting gebruikt kan worden?

Ja de CBC-1 wordt ook in primaire fermentatie gebruikt oa voor zoete fruitbieren (zie link naar technische fiche)

• Die zou ik er niet in doen eigenlijk. Ze geven imo veel te uitgesproken smaken die niet meteen in een tafelbier thuis horen. Heb je caramel om mee aan te kleuren?

Wilde wat de restjes opwerken, vooral om te kleuren zoals je zelf aangeeft

Caramel heb ik zelf niet in huis, kan ik die eventueel zelf maken? Iemand ervaring hiermee?

En wanneer die dan toe te voegen? Laatste minuten van de kook?

Brouwdag is gepland voor morgen, dus als ik dan geen alternatief heb, wordt het toch gewoon via de mouten

Wat ik eventueel ook overweeg is de donkere mouten te weken of te koken en het 'kleurwater' toe te voegen bij de kook?

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Wat ik eventueel ook overweeg is de donkere mouten te weken of te koken en het 'kleurwater' toe te voegen bij de kook?

Als je minder moutbitterheid en/of koffiesmaak wil zou ik dit zeker doen. Heb het ook al een paar keer gedaan, donkere mouten schroten, 24u weken in koud water en filteren, dit sapje de laatste 5 à 10' meekoken en klaar....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Als je minder moutbitterheid en/of koffiesmaak wil zou ik dit zeker doen. Heb het ook al een paar keer gedaan, donkere mouten schroten, 24u weken in koud water en filteren, dit sapje de laatste 5 à 10' meekoken en klaar....

Zo heb ik het nu ook gedaan

Alle donkere mouten geschroot net en 2.5l koud water toegevoegd.

In plaats van ze de laatste minuten mee te koken, denk ik dat dit mengseltje gewoon op het einde van de maisch toevoeg, dan hoef ik deze niet nog apart te filteren; of zie ik hierbij iets over 't hoofd?

Denk dat dit geen verschil gaat geven aangezien er toch geen bijkomende enzymewerking gaat zijn...

Ook de moutstort minimaal aangepast: had geen 1.5kg Munich, dan maar wat Pale Ale erbij en ook nog 100g Chocolate liggen...

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • In plaats van ze de laatste minuten mee te koken, denk ik dat dit mengseltje gewoon op het einde van de maisch toevoeg, dan hoef ik deze niet nog apart te filteren; of zie ik hierbij iets over 't hoofd?

Nee hoor, gaat ook perfect lukken, zelfs de laatste minuut toevoegen gaat nog OK zijn, is toch gewoon voor de kleur en een tikkeltje smaak...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Een zeer leuke en geslaagde brouwdag gehad - berekende volumes en SG behaald

Staat nu in de klimaatkast op 15°C, lichte activiteit begint...

Hier wat foto's van de brouwdag met de jongens, wiens geduld nu vooral op de proef wordt gesteld

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Update: na 15 dagen vergisten op 15°C/16°C zonet overgeheveld naar ander gistvat, nu nog een weekje op 17°C

SG verloop: 22/4 -> 1.013, 29/4 -> 1.013

Vermoed dat deze dus al uitvergist is, maar misschien dat er nog een puntje afgaat met de iets hogere temp

Hoeveel bottelsuiker zouden jullie hier bijvoegen? Kan niet direct het gewenste volume CO2 vinden voor een tafelbier.

Dacht anders gewoon de 'standaard' 7gr/l aan te houden.

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Tafelbier niet veel koolzuur? Ik herinner mij heel goed de schuimkoppen en soms de gushers.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Veel schuim heeft niet met se met koolzuur te maken.

En waarom zou je gushers willen? Ik heb mijn bier liever in mijn glas.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat de Piedboeuf donker toch wel vrij veel koolzuur bevat. En een ander voorbeeld uit mijn jeugd, Krüger tafelbier blond, had toch ook vrij veel koolzuur. Ik proef bij allebei de prik nog op mijn tong.

Dat van die gushers, dat was toen het zomer was, en een verse fles nog niet lang genoeg in de koelkast had gestaan.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Dat maakt het natuurlijk niet makkelijker :)

Iemand een idee onder welke bierstijl (BJCP of BKG of...) deze vallen?

Misschien dat daar ergens richtlijnen te vinden zijn over CO2 volume of dergelijke

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Er bestaat niet echt een bierstijl voor. Ik ben wel eens gaan kijken in het boek "Belgisch Bier, getest en geproefd" van Kevin Verstrepen en daar staat een IBU waarde van 1 in en een alcoholgehalte van 1,1% voor de piedboeuf blond (de donkere staat er niet in). Koolzuur zal inderdaad vrij gewoon zijn, dus 7 g/l moet zeker volstaan en zal dan +/- 0,5% alcohol toevoegen. Dus als je aan 1% alcohol kan geraken door de vergisting moet je wel goed zitten. Aanzoeten van zo'n bier wordt trouwens traditioneel gedaan door onvergistbare suikers toe te voegen. Daar wordt, denk ik, zowat alles voor gebruikt van saccharine tot aspartaam.

Corona, mondmasker, dag baard ;(

• En saccharine, als er iets is dat ik onthouden heb van de etiketten van Piedboeuf donker te lezen, dan is het saccharine. Ik spreek nu wel van de jaren '70.

Maar Krüger blond tafelbier werd zeker niet aangezoet. Als kind vond ik het te bitter.