Gouden Carolus

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Graag zou ik iets willen proberen te brouwen in de richting van de Gouden Carolus. Is er iemand die een voorstel heeft als recept

• Het kan zeker geen kwaad om af en toe dezelfde vraag te stellen. Er kan ondertussen iemand met een beter recept zijn of inzichten in een bepaalde materie kunnen veranderen.

Ik weet niet of dit je helpt Jo64 , maar deze gegevens heb ik over de Gouden Carolus :

BierStamwort (°P)Stamwort (SG)Eind °PEind SGAlc. Vol.%EBC kleurIBU
    Gouden Carolus Classic18,71,0774,31,0178,572,215,5
  • Het kan zeker geen kwaad om af en toe dezelfde vraag te stellen. Er kan ondertussen iemand met een beter recept zijn of inzichten in een bepaalde materie kunnen veranderen.

Ik weet niet of dit je helpt Jo64 , maar deze gegevens heb ik over de Gouden Carolus :

BierStamwort (°P)Stamwort (SG)Eind °PEind SGAlc. Vol.%EBC kleurIBU
    Gouden Carolus Classic18,71,0774,31,0178,572,215,5

Volgens Kevin Verstrepen zijn boek Belgische bier getest en geproefd geeft die voor de Gouden Carolus volgende gemeten waarden op:
    Alcohol gehalte = 8.5 vol% Kleur 62 EBC (gemeten) Bitterheid 13 IBU (gemeten) Calorieën 71
    Als je dat ingeeft in de rekenmodule van de Deense brouwrijschool komt die reken module uit op.
    (0.5 vol% minder ingegeven voor de nagisting op fles)

Citeer

Calculation of the beer composition

When 2 figures are entered for a composition of beer, the Beer Calculator will find the total composition of the beer by using the formulas and tables prescribed by EBC plus some assisting formulas

.
    Handig tooltje als je bier wil klonen!!!

Beide waarden liggen zo dicht bij elkaar dat je met grote zekerheid kan stellen dat deze 100% correct zijn

• De waarden die ik opgaf komen uit een lijst die ik een jaar of 7 geleden van iemand kreeg via een pb. Het boek van Verstrepen heb ik ook liggen en ik zou aan de hand van dat boek mijn lijst eens moeten updaten. Maar de waarden die ik gaf komen toch heel kort in de buurt ervan dus voor een kloonpoging zijn ze zeker voldoende.

• De waarden die ik opgaf komen uit een lijst die ik een jaar of 7 geleden van iemand kreeg via een pb. Het boek van Verstrepen heb ik ook liggen en ik zou aan de hand van dat boek mijn lijst eens moeten updaten. Maar de waarden die ik gaf komen toch heel kort in de buurt ervan dus voor een kloonpoging zijn ze zeker voldoende.

De minieme verschillen tussen de streef waarden van de brouwerij die jij vermoedelijk hebt en de gemeten waarden van Kevin Verstrepen, die zijn te verwaarlozen, Geen van ons alle heeft zo een goede smaak en geur om dat te kunnen proeven of ruiken.