Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Omdat het niet echt een bier is zet ik het hier maar even anders mogen de Moderatoren het gerust verwijderen of verzetten.

Aangezien ik al een paar jaar samen met een vriend een aantal biertjes brouw met wisselend succes weliswaar. Heb ik het als queeste gezien om alle gefermenteerde dranken die er bestaan te willen maken in mijn leven. Ondertussen heb ik zo een meteglien en een braambessen mede staan met bramen uit de tuin. Wijn heb ik ook al eens geprobeerd en nu ben ik met het volgende projectje bezig KVASS.

Dit omdat k dankzij de blijf in uw kot maatregelen weer wat tijd heb.

Ingredienten

16 sneden brood (hoe donkerder hoe liever)

9 l water

2 handsvollen rozijnen(goed wassen)

1 limoen (ik zat zonder citroenen)

2 x sap van citroen

1 kg suiker

bakkersgist

eventueel hop maar daar ga ik nog een beetje mee experimenteren.

Recept:

Rooster je brood tot donkerbruin zelfs zwart (boodrooster of oven)

doe het brood met de limoen/ citroen in schijven in een pot. voeg het water toe en kook.

als het kookt zet af en laat tot 8 uren staan zodat alle smaken van het brood in het water getrokken zijn.

Na 8 uren filtreer je en voeg je de suiker en het citroensap toe (nog even terug opkoken voor ontsmetting).

Gist toevoegen. en in vergistingsflessen of emmers.

Start SG was 1061

Na een aantal dagen zou dit reeds drinkbaar moeten zijn.

Ik heb het nu net getest na twee dagen vergisting en ik moet toegeven dat ik al slechter dingen gedronken heb hoewel ik een vermoeden heb dat mijn brood iets te veel geroosterd was waardoor er een brandsmaak is.

• Al bij al valt het goed mee. Zoals ik zij ik heb al slechter gedronken.

Ik heb het ook pas gemaakt na heel wat op te zoeken over kvass en de verschillende varianten van de Oost-Europese landen.

Ik wilde net zeggen geen typisch Kvass recept, limoenen en citroenen die waren er vroeger totaal nog niet beschikbaar
    Ooit ook wat info over vergaard en dit recept had ik nog zitten

Ingrediënten

225 gr (droog gewicht) 450 gr (nat gewicht) roggebrood (of ander brood)

3,8 L water

300 g honing (maar bruine suiker, is ook goed)

Kleine handvol gedroogde kruid(en) als smaakmaker (meestal gedroogde munt, tijm, jeneverbes, hondsdraf.....)

12 g rozijnen

150-200 ml wilde gist starter (of commerciële Kvass gist)

kvass-procedure

Snijd het brood in plakken en breek de plakken in kleinere stukken.
    Plaats ze in een voorverwarmde oven van 180°C gedurende 10 minuten en laat ze vervolgens even onder de gril kleuren tot ze bruin zijn (niet zwart laten verbranden)
    In principe moet het brood eruitzien als een bruin geroosterde toast, dit zou het brouwsel een mooie amberkleurige uitstraling en betere smaken moeten geven?

Giet het water en de honig in een ketel en breng aan de kook. Doe het geroosterde brood, de kruiden en de rozijnen er bij in en roer het kort door elkaar.
    Breng de vloeistof weer aan de kook en haal de pot vervolgens van het vuur.

Koel de brij af tot kamertemperatuur, en voeg vervolgens de giststarter toe

Vergist gedurende ongeveer 8 tot 24 uur...., (tot je wat blup's ziet in het waterslot)
    Zeef dan de vloeistof in PET flessen als je wilt carboniseren.

Eenmaal voldoende gecanoniseerd plaats de flessen in de koelkast !!!!, (aders vergist de wilde gist verder en barsten je flessen)
    Drink binnen een paar dagen (beter na enkele weken).

Ik ben er nooit aan begonnen na wat verslagen over de smaak van originele Kvass gelezen te hebben (niet die men commercieel in de winkel verkoopt)

• Hop heb ik nu nog niet gedaan. Dat is voor later.als dit me wat bevalt. Maak ik mischien wel meer en ga ik wat meer experimenteren. In ieder geval zal ik nooit genoeg maken om mijn mundchenk van 50l te kunnen gebruiken vrees ik.

Als je graag je oud brood kwijt wil, hier nog een receptje voor een gewoon bier dat ik al eens gebrouwen heb, (lees wel zeker de notities)

• Bedankt ik bekijk het. Het is bij mij gewoon het doel om zo veel mogelijk gefermenteerde dranken te maken in mijn leven. Het liefst wil ik ze allemaal wel eens gemaakt hebben. Gewoon omdat het kan.

Binnen de bieren moet ik er nog heel wat doen. Voor de rest heb ik

Mede: cizer, meteglien, melomel met bramen. En Nog heel wat mede soorten te gaan.

Wijn: druiven check

(Mag dit wijn genoemd worden?: Frambozen/bramen/ rode bes)

Cider: appel peren mix check

Kvass: nu ook check

• Hallo Wim, welkom op het forum :thumbup:

Ik heb hier vorig jaar geprobeerd om Kvass te maken maar dat is een mislukking geworden. Maar mijn zoon wil een tweede poging wagen, maar originelofiel als hij is (alles moet zijn zoals het vroeger werd gedaan) kan ik dus niet aan de slag met citroenen en dergelijke. Wat ik vooral mis (en dat is deels de reden van mislukking) is deftig roggebrood. Dat is volgens mij toch de basis ervan, ik had van dat supermarkt pompernikkel gebruikt en dat gaf een ondrinkbare pap waar we verder niks mee konden. Volgende poging zal met (desnoods zelfgebakken) echt roggebrood zijn. Maar ik moet zeggen dat ik zelf niet meteen gewonnen ben voor de smaak die we verkregen, maar we zien wel waar we met poging 2 uitkomen.

• Walter Bedankt.

Wat er in een hele hoop verschillende recepten wel gezegd word is dat je best brood met lactose neemt. of zuurdesembrood.maar een zelfgebakken roggebrood zal ook niet slecht zijn.

hieronder een aantal van de bronnen waar ik voor mij de belangrijkste zaken heb uitgehaald.

https://natashaskitchen.com/an…s-easy-bread-kvas-recipe/

(hier krijg ik wel de zenuwen van)

https://www.homebrewersassocia…ow-to-brew-russian-kvass/

https://www.devoedzamekeuken.n…et-sinaasappel-en-gember/

https://www.food.com/recipe/limonny-kvas-lemon-kvass-292458

https://www.culturesforhealth.…kvass-lemon-ginger-honey/

• Die tweede is waar mijn zoon ook mee kwam. Wel grappig, "true Slav power" ^^ maar als je zijn uitleg volgt kom je nergens :)

Van die tweede krijg ik de kriebels. Maar ik heb zijn idee van de citroen gepikt dus ere wie ere toekomt.

Daarom ook dat ik een mengeling heb gemaakt van verschillende recepten. Om een bruikbaar recept te hebben dat ik eventueel zou lusten. Het zou zonde zijn iets te moeten maken waar je opvoorhand van weet dat het niet te drinken is.

Ondertussen is het dag drie en heb ik een licht bittere zacht bruisende drank. Een minieme alcohol toets. SGvan 1060 naar 1038.

Het gebrande is enkel nog licht in de nasmaak aanwezig. En de citroen is zeker welkom. Goed voor op het terras onder een parasol.

• Er zijn twee manieren om Kvass te maken. De ene zoals hierboven beschreven op basis van roggebrood met toevoeging van een beetje suiker of mout of honing. De andere is gebaseerd op mout.

Hiervoor wordt een speciale roggemout gemaakt, denk aan een rogge melanoidine mout en dan zuur als een zuurmout. De mout is heel donker en heel aromatisch, heeft geen enzymkracht meer en een potentieel extract van ca. 40%. De mout wordt niet geroosterd en heeft ~200EBC. De smaak is extreem rogge met wat gebrands. Die mout kun je zelf van gewone roggemout maken. Eerst weken, dan bij 40-50°C stuwen gedurende een paar dagen en dan in de oven drogen, eesten. Eventueel bij het stuwen besproeien met melkzuurbacterien.
    De mout wordt met verschillende mouten en meel gemengd en met water wordt er een deeg van gemaakt die men rustig een paar dagen laat staan zodat enzymen hun werk doen. Een soort zuurdesem, dan wordt het verdund met water en wordt aan de eerste batch gist toegevoegd.

De voornaamste gisting is de melzure gisting, het SG is laag en gist is te langzaam om echt alcohol te gaan produceren. De slurrie wordt telkens hergebruikt en bevat ook veel 'wilde' gisten.

Oh ja er is een derde manier. Ga naar een Duitse supermarkt een haal zakje droog mengsel voor Kvass. Water er bij en na drie dagen kun je drinken.
    In Rusland koop je Kvass op straat van de venter. Die heeft een vrachtwagentje met een grote gele tank. Daar laat je je emmertje oid vol tappen.
    Het is een zeer verfrissende drank, goed zuur met amper alcohol. Het is de drank die het CocaCola zo moeilijk maakt in Rusland.

Recente onderwerpen

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. kriekendranken 22

• geiregjo
    2. Berichten
      22
      Views
      1.3k
      22
    3. w@lter