kraan monteren in een ketel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag Heren,

Al tijden geleden dat ik hier nog ben geweest.

Een tijdje geleden heeft mijn elektrische brouwketel het begeven. en sindsdien kriebelt het weer om een 3 pans installatie te bouwen.

Ik heb ondertussen al een paar biervaten een kopje kleiner gemaakt, dus ik heb al ketels. maar ik zou er graag een paar kraantjes in monteren omdat dit natuurlijk altijd handig is. Gezien ik geen las apparatuur heb dacht ik van de gaan kijken naar een montage met koppelstukken. maar hoe kan ik dit zo goed mogelijk afdichten terwijl alles toch nog netjes waterdicht blijft en bestand blijft tegen de warmte?

thx.

• Welcome Back, Peter :thumbup:

Ik denk dat je op zoek moet gaan naar "weldless" stukken. Ik ben zeker dat Serge hier een pak links naartoe heeft, het enige wat ik kan toevoegen is dat je eens moet kijken of je het kraantje van je brouwketel niet kan hergebruiken? Bij mijn ketel is dit vast geschroefd en kan je het makkelijk hergebruiken?

Maar de vraag die ik me eerder stel is of je die kraantjes wel nodig hebt? Ga je je maischfilter eraan bevestigen? Of wil je na het koken via dat kraantje het wort naar het gistvat overbrengen?

• de elekrische ketel kan gelukkig hersteld worden. Blijkbaar was enkel de schakelaar stuk. dus dat wordt een warm water ketel.

maar zou best handig zijn om inderdaad vanuit de kook ketel naar een platenkoeler te kunnen lopen met een kraan zo dat je het debiet kan afstellen naar je eigen zin.
    Verder heb ik een goede hevelfilter maar ik stond te kijken naar die filterhex systemen. lijkt me best een mooi opzet.

• Zoek even op RVS huiddoorvoer en laat vooral de rommel die men verkoopt met wat rondelen en O ringen en nippels liggen.
    Wel even silicone pakkingen er bij bestellen of zelf snijden van een silicone bak mat
    ik heb het dus over deze modellen in RVS

Met de rommel bedoel ik dus voorbeelden als dit :

Ik gebruik tegenwoordig zelf meer en meer de triclamp weldless doorvoeren je kan daar dan uiteindelijk op monteren wat je wil zolang het maar met tri-clamps is (maar dit is wel beduiden duurder)

Deze is ook wel een redelijk alternatief (prijs kwaliteit)

• Dichting springt er uit, dicht niet 100%.

Zat je dichting aan de buitenzijde? Deze die je aan de binnenzijde plaatst heeft geen enkel nut, daar er altijd vocht langs de schroefdraad door de opening van de ketel kan, de beste dichting is deze aan de buitenzijde dus, die dicht op de ketelwand en de flens van de doorvoer. Is maar een idee hé, zeg niet dat dit bij jou ook zo was...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Omdat ik zelf mijn brouwinstallatie terug aan het opbouwen ben lees ik natuurlijk alle items hierover op de site.

Laatste reactie was reeds van april, maar ik wil hier toch nog eens op reageren.

Ik gebruik altijd een drinkwatergekeurde versie van wat de meeste kennen onder de merknaam "lock-tite (dik vloeibaar tot pasta...).

Dat pasta ik eens toe bij een stoomketerl (13 bar en met drie overdrukbeveiligingen). Alles perfect dicht!

Ik treed ook HermanH bij, een juiste montage is even belangrijk als het onderdeel zelf.

De huid doorvoeren die men verkoopt bij RVS paleis (https://www.rvspaleis.nl/) hebben natuurlijk een prachtige flens langs de binnenzijde. Dat geeft natuurlijk meer zekerheid een goede dichting te bekomen.

Maar voor een maish ketel stel ik mij dan wel de vraag hoe je daar langs de binnenkant het bazoukafilter op zou kunnen monteren?

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Als het om de plaatsing van het bazooka filter te doen is, gebruik dan een hevelfilter zo heb je geen kraan nodig op je ketel. De hevelfilter die je bij mij kan laten maken op maat van uw brouwketel, heeft een kraan op de buis en vervolgens een slang die je op de bodem van je kookketel legt. Met hoogte verschil loopt alle wort vanzelf over van de ene ketel naar de andere.

Veel beter rendement en altijd kraakhelder wort.

• @brouwerwalderdonk: Ik sta al te ver om nu nog te veranderen, omdat ik het het systeem maak van de maishketel met valse bodem (geperforeerde plaat in bodem), die ik nadien omhoog trek aan een takel. De takel hangt aan een rails en nadien kan ik de maishketel opzij 'rijden' tot boven het verzijp van mijn gootsteen om leeg te maken en te kuisen.

Hoofdreden dat ik dit systeem neem is dat ik niet meer dan 10kg mag dragen (rugprobleem). Na het koelproces gaat de wort dan ook met een (waaier-)pomp naar het vergistingsvat. En omdat een waaierpomp niet zelf aanzuigend is moet ik op de kookketel onderaan die huiddoorvoer plaatsen.

@Walter: Neen, ik heb gezocht maar met die bredere flens, geen enkele gevonden waar de draad doorloopt tot aan de binnenzijde. Maar dat ga ik oplossen door bij de huiddoorvoor van Aliexpress langs beide zijden van de ketel dezelfde rondel te plaatsen (tussen de buitenste en de ketelwand die kunststof dichtingsrondel ertussen) en het geheel monteren met overal Locktite ertussen.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ik heb twee exemplaren zoals op de link die HarmanH hierboven aangeeft.

Er zit bij elk ook een grote rondel bij.

Ze steken er ook twee dichtingsringen bij maar je moet natuurlijk slecht 1 gebruiken, en zoals een andere collega brouwer elders op dit forum reeds aanduidde: "enkel langs de buitenzijde".

Daar gebruik ik dan ook die grote dichtingsring ('rondel') en... op alle draad van die doorvoer doe ik dan ook nog eens Locktite pasta.

Voor de bolkraan gebruik ik wel teflon om gemakkelijk te kunnen demonteren (idem voor de draadverbindingen op de pomp).

• Rudy M, heb jij hetzelfde type van doorvoer als HermanH aangaf ?

pasted-from-clipboard.png

Ik veronderstel dat het linkse stuk van de doorvoer (waar de bazooka aan komt) uit één stuk is gemaakt en dat je langs de buitenkant er een moer dient op te schroeven. (Dus in feite heb je dus één stuk en een moer om hierop te schroeven).

In dat geval is zelfs die dichting in uw ketel hét belangrijkste om te plaatsen. Dit moet een voedselveilige dichtingsring zijn.

Door een afdichtingsring langs binnen te steken (zoals op de foto) kan er geen vloeistof uit uw ketel ontsnappen tenzij door de doorgang. Nadat het doorvoerstuk is geplaatst (met 2 dichtingen) doe je op de draad buiten de ketel wat teflon op de draad en hier kan je dan uw kraan op schroeven. Op uw bazooka schroefdraad niets aandoen. Zo kan je hem er makkelijk afhalen.

Als je uw kraan erop schroeft moet je de moer in uw ketel tegenhouden zodat deze niet gaat meedraaien (en uw dichtingsringen beschadigen).

• In dat geval is zelfs die dichting in uw ketel hét belangrijkste om te plaatsen. Dit moet een voedselveilige dichtingsring zijn.

Door een afdichtingsring langs binnen te steken (zoals op de foto) kan er geen vloeistof uit uw ketel ontsnappen tenzij door de doorgang.

Rudy heeft wel gelijk , de dichting moet langs buiten , een dichting langs binnen heeft geen enkele zin

De vloeistof kruipt tussen de draad en de moer , als je dan de dichting langs buiten plaatst kan er geen vloeistof ontsnappen

Veelal geven ze een nylon rondel mee om langs binnen te plaatsen en dit om uw moer beter te kunnen aanspannen zonder beschadiging.

• enkele mogelijkheden van doorvoer waarop je een bazooka filter kan ansluiten.

Let wel dat de draad Ok is.

https://nl.aliexpress.com/item/32996496777.html

https://nl.aliexpress.com/item/32512833164.html

Dat is de naam doorvoeren niet waard het is een samenraapsels van wat moeren moffen rondellen en o-ringen die totaal niet bedoelt zijn om een doorvoer mee te maken. (Je moet hier rekenen op de afdichting van de loctite op de moer om het dicht te krijgen, niet op de O ring!!)
    Ik zou er echt niet voor opteren als je een nieuwe installatie gaat samen stellen, er zijn er zovele waarbij dit na verloop van tijd begint te lekken en uiteindelijk toch nog moet over gaan op een echte doorvoer.

• Rudy heeft wel gelijk , de dichting moet langs buiten , een dichting langs binnen heeft geen enkele zin

De vloeistof kruipt tussen de draad en de moer , als je dan de dichting langs buiten plaatst kan er geen vloeistof ontsnappen

Veelal geven ze een nylon rondel mee om langs binnen te plaatsen en dit om uw moer beter te kunnen aanspannen zonder beschadiging.

springerke Als het "gladde" stuk uit één geheel is gemaakt (zijnde "het gladde stuk" + moer + draad die door de ketel gaat) kan er geen vloeistof kruipen tussen de draad en de moer. Als men geen dichting steekt langs de binnenkant kan dit wel gebeuren en heeft uw dichting langs de buitenkant in feite weinig zin gezien de vloeistof dan wel tussen de draadstang en de moer kan lopen.

Rudy M Kun je een foto posten met alle stukken van de doorvoer uit elkaar gevezen ?

• Serge Het koppelstuk van HermanH is idd véél beter (als het uit 2 stukken bestaat). Hoe minder schroefdraad, stukken en moeren hoe beter.

Heb eens gekeken naar die koppeling op de link die ik doorstuurde, als je image 2 bekijkt en hoe die in de kraan zit moet de dichtingsring aan de binnenkant en moet je bvb teflon aan de draad van uw kraantje, of er komt zeker wort gelekt langs de schroefdraad, ook aan de slangtuit natuurlijk...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• springerke Uw thermowell is anders gemaakt (voor zover ik kan zien). Uw vast stuk gaat van buiten de ketel naar binnen en je schroeft uw moer langs de binnenkant van uw ketel. Klopt dit ?

In dit geval moet je idd uw dichting langs buiten steken want er kan nog altijd vloeistof lopen tussen de moer en de schroefdraad.

Het zou daarom beter zijn mocht uw buisje en de linker moer (op uw foto) één geheel zouden zijn en dat je de schroefdraad door het gat steekt en buiten uw ketel hier een moer opschroeft.

Dit zou het 'ideale" model zijn https://nl.aliexpress.com/item/32437204447.html

Het doorloopstuk van HermanH is net andersom gemaakt. Het vast stuk gaat in de ketel en wordt door de opening in de ketel gestoken en de moer wordt er langs buiten opgeschroefd.

HermanH ik zou zelfs aan de kant van de bazooka geen teflon doen gezien je deze toch veelvuldig zult willen losschroeven om deze uit te kuisen. Als het bij de bazooka aansluiting wat zou lekken geeft dit verder geen probleem.

• Walter, Rudy werkt denk ik met een filterbodem en wil daaronder nog een bazookafilter met kraantje steken denk ik, dus uw mega beproefde spiraal/hevelfilter zal voor hem helaas niet zijn wat hij zoekt of kan gebruiken denk ik.

• Ja hij wil vasthouden aan zijn idee dat dit het enige is wat goed werkt voor hem.

Ja, meerdere wegen leiden naar Rome, doch afhankelijk van uw setup ben je genoodzaakt om keuzes te maken, ik persoonlijk zou niks anders meer willen dan die spiraal hevelfilter uit Ekeren, top filter... :grinning_squinting_face::thumbs_up:

• HermanH ik zou zelfs aan de kant van de bazooka geen teflon doen gezien je deze toch veelvuldig zult willen losschroeven om deze uit te kuisen. Als het bij de bazooka aansluiting wat zou lekken geeft dit verder geen probleem.

Ja, idd, ik had het nog eens bekeken en er moest geen teflon aan die filter, had mijn post al aangepast, dus je zal deze nog gezien hebben toen er nog stond dat je teflon aan die bazookafilter moest doen (heeft dus totaal geen nut in deze setup van flens en kraan vanop de link), doch teflon is denk ik niet helemaal "voedselveilig"., doch alcohol is ook dodelijk denk ik dan.... :zany_face:

• Heb je zo geen doorvoeren met een schroefdraad aan de binnenkant? Daar zou je de filter dan kunnen opschroeven.

Rudy M ik heb er nog een kwalitatief goede doorvoer gevonden met aan twee zijde schroefdraad en deze is speciaal ontwikkeld om te demonteren (voor het reinigen tussen de pakkingen)

Men heeft daar nog wel ander mooi kwalitatief materiaal voor van alles en nog wat om het brouwen leuker te maken :upside_down_face:

• Ja, ik werk met een filterbodem (RVS plaat met gaatjes van 2 mm), in de binnenketel.

In de bodem van de binnenketel maak ik 16 gaten van 33mm met een trekpons (dat werkt heel vlot), waarop de RVS filterplaat met gaatjes van 2mm komt te liggen.

De wanddoorvoer heb ik enkel nodig voor de kraan buitenketel.

De bazoukafilter in de buitenketel plaats ik enkel voor de zekerheid als extra beveiliging voor de pomp.

(En omdat die bazoukafilter langs de binnenzijde zit komt daar natuurlijk geen teflon op de draad...)

Na de kraan op de buitenketel komt de waaierpomp (lager omdat ze niet zelfaanzuigend is).

Als ik al een eind verder sta plaatst ik wel wat foto's op het forum.

Allen toch al bedankt voor de vele tips!

Rudy

• Uitleggen is allemaal goed en wel, daarom hiermede toch reeds twee "fotokes".

De rail hangt al aan het plafond (16 pluggen en vijzen rechtstreeks in de betonplaat).

De "railwagen" is gemaakt met twee stukjes L-profiel met gaten (het type L-profiel van oude metalen schabben...).

Daar heb ik een U mee gemaakt. De wagen loopt vlot van links naar rechts.

Er komt ook nog een simpel zwengelmechanisme aan om het katrol omhoog te trekken (mogelijk plaats ik er later een kleine motor met womkastje op).

De andere foto is de filterplaat en de reeds half afgewerkte binnenketel. Ik moest stoppen met de trekpons van 33mm omdat de draad van de trekbout licht beschadigd is (reservebouten zijn reeds besteld).

In afwachting van de trekbouten werk ik verder aan een "kleine stoel" met dezelfde L-profielen als hierboven vermeld.

En ondertussen lees ik hier op het forum en het Nederlandse forum de ervaringen en constructies die onze collega brouwers publiceerden ivm het hele CraftBeer Pi gebeuren.

Ik geniet evenveel van het rustig in elkaar knutselen van mijn installatie als van het brouwen zelf.

• Ik vind het een akelige gedachte om daar een moutkorf mee omhoog te takelen... Als de korf naar beneden dondert heb je een probleem.