Kölsch (bewezen receptje)

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• De wyeast 2565 is geen pure lager maar een hybride

"Een hybride met eigenschappen van ales en lagerbieren. Deze giststam ontwikkelt een uitstekende moutigheid met matige fruitigheid en een verfrissende afdronk. Goede vergisting bij lagere temperaturen. Vergistingstemperatuur = 13°-21°C. Vergistingsgraad = 73%-77%.

Trouwens, vanmorgen kleine schuimlaag en goed bluppend..na een nachtje op 14 graden en gisteravond beetje gewalst..nu terug op 13 graden gezet voor komende paar dagen, daarna steeds hoger..

Net nu eerste proevertje na een weekje pas op fles..mooi schuim, blonde lichte kleur en fluweelzachte smaak ..zeer zeer lekker en geslaagd ! Fijn recept herman ! Enige minpuntje is een licht stoffige geur als je je neus in het glas steekt..maar dat komt mogelijk door nog wat diacetyl of lichte oxidatie, maar lang zal dit biertje niet staan..topper en bij deze wat mij betreft echt bewezen recept

• Net nu eerste proevertje na een weekje pas op fles..mooi schuim, blonde lichte kleur en fluweelzachte smaak ..zeer zeer lekker en geslaagd ! Fijn recept herman ! Enige minpuntje is een licht stoffige geur als je je neus in het glas steekt..maar dat komt mogelijk door nog wat diacetyl of lichte oxidatie, maar lang zal dit biertje niet staan..topper en bij deze wat mij betreft echt bewezen recept

Is idd een zeer lekker biertje, heb die gecarboniseerd op keg en er ook een paar van gebotteld met tegendrukvuller. Die tapversie was in geen tijd op dronk, denk dat een hergiste versie wel iets meer dan een week nodig heeft, doch je zal zien, het wordt top. Heb nu een variant met (ik denk, zou moeten kijken...) 58% tarwemout in de stort, ook met de K-97, die is nu denk ik uitgegist, moet nog eens meten. Ben benieuwd wat dat gaat geven. Blij dat hij in de smaak valt, hij zal er alleen maar op beteren... :thumbup:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."