Blond: Viking "zero" malt...

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Komende zaterdag nog eens in de pot (GF) "roeren", ging eerder zijn, doch de opkweek van de OYL-033 is wat uitgesteld en moet mooi uitgezakt zijn daar ik geen andere wort in mijn bier wil dan deze met de Viking "zero" mout. Is een testbrouw om een low ox. biertje te brouwen (als dat al kan in een GF) zonder andere additieven. Laag(?) alcoholisch met en simpele mout- en hopstort. Ben benieuwd, komt na de gisting op keg en wordt onder tegendruk gebotteld, dus vanaf begin gisting tot op fles geen zuurstofinslag meer. Zal snel op keg zitten want de gist schijnt een fel beestje te zijn. Ook leuk om weten is dat ik met mijn "nieuwe" (of is 't nu propere...? :whistling:) platenkoeler eens ga kunnen koelen.... 8o

BROUWPLANNER RAPPORT - Datum Export: 26/03/2020

Naam van het bier : Viking Zero

Type van het bier : Type A

Brouwvolume : 23 liter

Extractie-efficiëntie : 68%

Voorspelling begindensiteit : 1052,0 SG /12,9 °P /13,3 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1005,7 SG /1,6 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,1%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 26 IBU / 8 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Viking "Zero" malt 4 6,000 100,0 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (M) Medium

Maischwater (RO+Ename): 20,2 liter aan 68 °C

63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater (RO+Ename): 19,9 liter aan Max.85°C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 60 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Magnum (B) BLM 13,4% 10 1' 13,8

Saaz CZ (A) BLM 3,5% 100 48' 12,0

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

Antioxin SBT 0,0 g maisch

Calciumsulfaat/gips (CaSO4) 3,0 g maisch

Calciumchloride 33% (CaCl2) 6,0 g maisch

Fosforzuur 80% 2,2 ml maisch

Melkzuur (Lactol) 4,4 ml spoel

Keukenzout (NaCl) 1,0 g maisch

VERGISTING

Gistnaam : OYL-033

Gisteigenschappen : Soort Kveik.

Volume giststarter: 2 liter maken met: 185 gram moutextract

en 3 gram gistvoeding in 1,8 liter water koken + pH aanpassen

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Die gist is blijkbaar een diastaticus, is snel op keg zetten dan we een goed idee? :-/

Ga wel wachten tot volledig uitgegist, ik zeg wel snel op keg, doch zal sneller dan anders zijn, maar ik ga niet gek doen hoor. Ook geen koudhop, dus geen creep te verwachten. En een keg kan tegen een stootje mocht hij toch beginnen dom doen... :)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ja mannekes, 't is mij het brouwdagje geweest. Ging in de Grainfather brouwen, ontspannen brouwen dacht ik.... Dacht ik...., na de 2de stap stopt kerel hier met opwarmen, de stappen gingen op de app gewoon verder, is tot 62,3° gegaan (zie je tot na de komma in het opwarmgrafiekje v/d app) en dan begon het te zakken naar 56°, maar niet op de GSM, daar ging de app verder alsof alles normaal was, doch de huidige temperatuur werd wel getoond. Man, wa was dees? GF kapot??? Nu weet ik dat er op de bodem een 'reset' zit voor de droogkookbeveiliging, maar daar kan ik niet aan als dat ding op de grond staat vol wort. Hoe het komt dat dit knopje was uitgesprongen weet ik niet, ik regel mijn wort altijd dat er 1 cm à 1,5 cm boven de filterplaat staat, heb nog niet anders gewerkt, dus...??? Volgende keer die GF op 3 blokjes zetten zodat ik er met mijn hand onder kan, alweer iets geleerd. Dus mand omhoog en stilletjes laten uitlekken, dan met pomp de wort in mijn gewone kookketel gepompt. Daarna de mout erbij gekieperd. Voila, nu kan het terug beginnen "dacht ik", idd, voor de 2de maal "dacht"...., steek mijn roerder in de maisch, zet die aan, "klak", gedaan met roeren, dus ruitenwissermotor of voeding kapot, dus maar lekker met de hand roeren... Alle verdere stappen handmatig gedaan, kan geen roerlepel meer zien, maar het wordt zeker en vast nog wel bier... Pfff, 't leven kan hard zijn hé voor een prutsende hobbybrouwer. Rendement was wel een pak hoger dan voorzien na het veder doen met mijn kookketels, is 23 liter aan 1072 SG geworden, volgens Brouwhulp gaat die op 8.2% uitkomen...

Edited once, last by HermanH ().

• Ja mannekes, 't is mij het brouwdagje geweest. Ging in de Grainfather brouwen, ontspannen brouwen dacht ik.... Dacht ik...., na de 2de stap stopt kerel hier met opwarmen, de stappen gingen op de app gewoon verder, is tot 62,3° gegaan en dan begon het te zakken naar 56°, maar niet op de GSM, daar ging de app verder alsof alles normaal was, doch de huidige temperatuur werd wel getoond. Man, wa was dees? GF kapot??? Nu weet ik dat er op de bodem een 'reset' zit voor de droogkookbeveiliging, maar daar kan ik niet aan als dat ding op de grond staat vol wort. Hoe het komt dat dit knopje was uitgesprongen weet ik niet, ik regel mijn wort altijd dat er 1 cm à 1,5 cm boven de filterplaat staat, heb nog niet anders gewerkt, dus...??? Volgende keer die GF op 3 blokjes zetten zodat ik er met mijn hand onder kan, alweer iets geleerd. Dus mand omhoog en stilletjes laten uitlekken, dan met pomp de wort in mijn gewone kookketel gepompt. Daarna de mout erbij gekieperd. Voila, nu kan het terug beginnen "dacht ik", idd, voor de 2de maal "dacht"...., steek mijn roerder in de maisch, zet die aan, "klak", gedaan met roeren, dus ruitenwissermotor of voeding kapot, dus maar lekker met de hand roeren... Alle verdere stappen handmatig gedaan, kan geen roerlepel meer zien, maar het wordt zeker en vast nog wel bier... Pfff, 't leven kan hard zijn hé voor een prutsende hobbybrouwer. Rendement was wel een pak hoger dan voorzien na het veder doen met mijn kookketels, is 23 liter aan 1072 SG geworden, volgens Brouwhulp gaat die op 8.2% uitkomen...

Low ox zal het niet worden.

Hoeveel pech kan je hebben op 1 brouwdag. 😭

Maar wie weet wordt een van je beste bieren. 👍

• Low ox zal het niet worden.

Hoeveel pech kan je hebben op 1 brouwdag. 😭

Maar wie weet wordt een van je beste bieren. 👍

Tja, denk het ook niet, alhoewel ik er wel op gelet heb, wort overgepompt ipv gewoon in mijn ketel te kieperen en roeren met een grote lepel heb ik ook zachtjes gedaan, de rest was gewoon brouwen zoals anders, doch ik weet weer wat "echt" brouwen is zonder automaat of roerwerk... 8o

• 't enige 'voordeel' van dit rustig brouwdagje as dus blijkbaar het rendement ...

En inderdaad, zoals hierboven ergens al staat : hoeveel pech kan je op één brouwdag hebben?

Ja, denk om de bitterheid wat op te schroeven met Tetrahop bij het keggen/bottelen, zal anders een ferme boterham zijn, volmout zonder suikerstort en 8,2%. Kon ook aangelengd hebben met water tot die 6,1 à 6,2%, maar dan moet ik nog meer Tetra gebruiken, dus laat het voorlopig wel zo. Is momenteel al aan het gisten als een gek, ferm gistje precies.

• Ik doe ook graag mijn duit in het zakje..vorige brouwdag verknoeid door een schroef, een vijs ! Die was op een of andere wijze mee in mijn schrootmolen terecht gekomen, terwijl ik volop met boormachine stond te schroten...oude boormachine zonder slepende koppeling..gevolg : vijs blokkeert rollen, boormachine draait door en verstuikt mijn pols, draait verder rond zijn as en snoer tot elektrische kabel breekt, ondertussen vliegt de hele schrootmolen door de lucht, geeft een ware regen van mout en bovendien valt ook mijn al geschrote emmer om...alles, alles onder..boormachien kapot, as van schrootmolen krom, 2u kuiswerk..brouwdag voorbij..

Les: toch even checken of er niets vreemds in je mout is gevallen en gebruik een boormachine met slepende koppeling !

• Niet echt on topic misschien, maar ik heb een paar jaar in allerlei technische omgevingen gewerkt, van fabricage tot onderhoud. Ik heb een electronica diploma (met toevoegingen in hydraulica en pneumatica), en weet dus hoe de meeste dingen in elkaar zitten. Mijn dagelijkse werk is ook automatiseren van administratieve processen.

Ik brouw ondertussen ook al een jaar of vijf, en mijn ervaring in fabricage en productie omgevingen is voor mij de belangrijkste reden om zulke geïntegreerde systemen te mijden. Ze gaan (om een of andere reden) altijd stuk op het meest ongelegen ogenblik, en herstellingen uitvoeren (tenzij je echt over professioneel materiaal, kennis en ervaring beschikt) is quasi onmogelijk.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Niet echt on topic misschien, maar ik heb een paar jaar in allerlei technische omgevingen gewerkt, van fabricage tot onderhoud. Ik heb een electronica diploma (met toevoegingen in hydraulica en pneumatica), en weet dus hoe de meeste dingen in elkaar zitten. Mijn dagelijkse werk is ook automatiseren van administratieve processen.

Ik brouw ondertussen ook al een jaar of vijf, en mijn ervaring in fabricage en productie omgevingen is voor mij de belangrijkste reden om zulke geïntegreerde systemen te mijden. Ze gaan (om een of andere reden) altijd stuk op het meest ongelegen ogenblik, en herstellingen uitvoeren (tenzij je echt over professioneel materiaal, kennis en ervaring beschikt) is quasi onmogelijk.

Tja, als je ziet wat die brouwautomaten maar kosten, een goede temperatuurregeling voor 4 metingen en een schermpje, zoals een S7-1200 (360 > 900 Euro), goede PT100 kaart (350 Euro), of goede PID, plus sensor Jumo P300, kastje en noem maar op kom je al aan een behoorlijk bedrag, zeker al 3 van die goedkope 30-liter installaties, dus het moet ergens zitten hé...