WLP561 Non STA1son Ale Yeast

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zou ik met deze the vault gist een goeie biere de garde kunnen brouwen ?

Heb ook nog een wlp 546 wild cacao liggen die ik dringend moet gaan gebruiken..wat zouden jullie daarmee brouwen ?

• Zou ik met deze the vault gist een goeie biere de garde kunnen brouwen ?

Neen want daar heb je een gist voor nodig met en SVG van 80 a 85% voor nodig en dat kan alleen met de de STA1+ gisten of je moeste een zo hoog gehalte aan simpele suikers gaan toevoegen dat je voorbij gaat aan het smaak profiel van een biere de garde.

Citeer

Heb ook nog een wlp 546 wild cacao liggen die ik dringend moet gaan gebruiken..wat zouden jullie daarmee brouwen ?

Een biere de garde natuurlijk ;)

• Neen want daar heb je een gist voor nodig met en SVG van 80 a 85% voor nodig en dat kan alleen met de de STA1+ gisten

nochtans voor de wlp561 geven ze een svg van 78-85% en ze zeggen zelf dat het een goede blend is voor een saison.

This blend of STA1 negative strains produces a complex expression of esters and phenols great for saison and farmhouse-style beers without the potential for super-attenuation commonly associated with many Belgian-style strains. White Labs Brewing Co. commercial trials and sensory panel identified fruit-like notes from this strain ranging from lemon and tropical fruit to chamomile, as well as an array of spice-like phenolic driven aromas like pepper, clove, and coriander.

Wel straf dat die tot 85% gaat zonder een diastaticus te zijn :/. De wild cacao daarentegen geeft maar 65-70% attenuatie.

• nochtans voor de wlp561 geven ze een svg van 78-85% en ze zeggen zelf dat het een goede blend is voor een saison.

ze geven aan dat het een saison "like" gist is

The strain is a blend of two STA1 negative strains that produce a saison-like fermentation profile with medium-to-light phenolic characteristics depending on the fermentation temperature.
    Many breweries got a scare due to recent genetic findings that some of the long-proven traditional strains carry the STA1 gene,” said Troels Prahl, vice president of innovation & European operations at White Labs. “The STA1 gene can in some cases be related to enzymatic activity with the release of fermentable sugars post the mashing process with hyper-attenuation as a result, which is not always wanted.”

Lijkt een beetje op het verhaal van Angel Yeast (zie rond min. 50) waar ze gisten aan het kruisen zijn om de eigenschappen van een saison te krijgen zonder de extreme vergistings graad en zonder STA1 + te zijn.

(Een nieuwe hype in de maak bij de gistproducenten: gekruiste of gemodificeerde gisten)

• 'K ben het niet helemaal met Serge eens. Een bier de garde is vooral eerst een bier dat gelagerd is. Dat wil niet zeggen dat het een onder of bovengister is en ook niet of het al dan niet een diastaticus moet zijn.
    Het is ook geen stijl maar een gelagerd bier uit een bepaalde omgeving. Het is er in alle kleuren en smaken. (net als een Engels Bitter niet echt een stijl is maar eerder een prijsklasse)
    Wel daarbij de opmerking dat het maar net is naar welk "tijdperk" je kijkt.
    Voor een biere de garde heb ik goede resultaten behaald met WLP072 en met diverse, warm vergiste, ondergisters.
    De commerciele versies van een jaar of 10 - 20 geleden waren voornamelijk wat zoetige bieren, redelijk sterk die wel iets van een lichte of amberkleurige Duitse bock hadden, bovengistend geproduceerd en dan gelagerd. Of denk aan een wat zoetere Alt.
    Het is zeker geen variant van de Saison (hoewel de spreiding daar ook groot is en er best overlap (geweest) is).

• 'K ben het niet helemaal met Serge eens. Een bier de garde is vooral eerst een bier dat gelagerd is. Dat wil niet zeggen dat het een onder of bovengister is en ook niet of het al dan niet een diastaticus moet zijn.
    Het is ook geen stijl maar een gelagerd bier uit een bepaalde omgeving. Het is er in alle kleuren en smaken. (net als een Engels Bitter niet echt een stijl is maar eerder een prijsklasse)
    Wel daarbij de opmerking dat het maar net is naar welk "tijdperk" je kijkt.
    Voor een biere de garde heb ik goede resultaten behaald met WLP072 en met diverse, warm vergiste, ondergisters.
    De commerciele versies van een jaar of 10 - 20 geleden waren voornamelijk wat zoetige bieren, redelijk sterk die wel iets van een lichte of amberkleurige Duitse bock hadden, bovengistend geproduceerd en dan gelagerd. Of denk aan een wat zoetere Alt.
    Het is zeker geen variant van de Saison (hoewel de spreiding daar ook groot is en er best overlap (geweest) is).

Bier de garde geen bier stijl :huh:
    In de BKG Biertypen vind je die niet ook maar niet volledig, daar heeft men immers plaats moeten maken voor een bok bier :P
    (correctie enkel de "bier de garde ambré" is er in vermeld op pagina 65)

In de BJCP onder nummer 24C.

• "All are malty yet dry, with clean flavors and a

smooth character."

Dry, clean? Kurkig, zwavelig en zoetig.

De relatie met Saison die er met de haren bij gesleept wordt. Ja, beiden werden gelagerd, maar de Saison niet noodzakelijk koud. Vandaar dat brett in een "authentieke" Saison op z'n plaats is en in een Biere de Garde niet echt.

De enige overeenkomst is dat de bieren waarop de beschrijvingen gebaseerd zijn recente herinterpretaties of heruitvindingen zijn.

Als je het te pakken kunt krijgen:

The Beers of France

-- John Woods & Keith Rigley

ISBN: 0952923831

Heel wat interessanter en beter dan wat die bjcpers er van maken. (al gaat het voornamelijk over de brouwerijen zelf)

• Bon, zeer boeiende discussie allemaal...ik denk dat ik met de 561 een lichte blonde zal maken, iets dat in de buurt komt van een bink of een zinnebir, al is die laatste eerder een belgische pale ale...

Met de wilde cacao weet ik het zo nog niet..wat zouden jullie ermee brouwen ?