Reinigen platenkoeler na bijna 8 jaar intensief gebruik....

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ja mannekes, dit was even een binnenkomertje, niet alleen het Corona doet mensen huiveren/verschieten blijkbaar... :huh: Na gebruik spoel ik mijn platenkoeler (50-plaats) altijd braaf door met heet water in beide richtingen tot er helder water uit stroomt. Net vóór het gebruik stop ik die in een snelkookpan met wat citroenzuur in een 6 cm water tegen kalkvorming en sterilisatie. Nu, in tijden van verveling dacht ik om die eens goed door te reinigen met mijn Grainfather als poetshulp, daar deze kan pompen en verhitten. Nu, actie dan maar, er Enzybrew 10 bij gehaald en groot was mijn verbazing wat een lelijk sop daar uit kwam, Heb tot 5 keer toe het water moeten verversen, de eerste 2 spoelingen waren echt dramatisch vuil en weinig verschil in kleur, heb grote ogen getrokken, ik die dacht dat ik goed bezig was met langs beide kanten heet water erdoor te sturen na een brouwdagje. Heb hem zelfs nooit laten uitdrogen net na koelen van het wort, dus daaraan zal het niet liggen. Op de foto's zijn van spoeling 1 tot 5, daarna met citroenzuuroplossing de eindspoeling gegeven. Moet toch eens gaan nadenken over een spiraalkoeler denk ik... :/ Dus ik zou het zelf ook eens proberen mocht ik van jullie zijn... :cool:

platenkoeler_reiniging.jpg

Daarna nog een upgrade gedaan van mijn filter in mijn Grainfather, als dees niet beter werkt stop ik definitief om met losse hopbellen te koken en ga ik altijd koken met mijn hopspider van 300µ.

nieuwe_filter_GF.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Zo, daar is nog flink wat modder uit losgemaakt. Zal best ook wel gaan schelen met koelen.

Denk het ook, het rare is dat er niks van vuil uit kwam tijdens die 15' koken in de snelkookpan om te steriliseren, enkel een zeer licht groen sopje door het citroenzuur en de koper binnenin...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Toch terug de spiraalkoeler..die kan je netjes reinigen aan de juiste kant

Yep, als de Corona-gekte wat voorbij is ga ik er mij 2 bestellen in Duitsland, een kleine voor in de GF en een grotere voor in mijn kookketels, HIER zijn ze nog niet te duur, tip van onze Serge.... :thumbup:

Edited once, last by HermanH ().

• Smakelijk is anders, maar ik denk dat je toch wel kan zeggen dat die smurrie ook bleef plakken tijdens het koelen dus dat er zo goed als niks in je bier terecht kwam.

Ja, echt nooit iets van ondervonden, temeer omdat ik die eerst 15' afkook voor het koelen en dat water niet bruin maar lichtgroen zag door het citroenzuur en de koper binnenin de platenkoeler. Nu, ik had misschien wel meer schoonmaakwater kunnen gebruiken, heb telkens maar een liter of 4 à 5 gebruikt, dus dat is vlugger verzadigd met vuil dan bij bvb 10 liter, telkens 1 uurtje à 1,5 rondgepompt bij 60 graden met Enzybrew 10. Ook nog nooit een infectie gehad, maar die snelkookpan zal er wel voor iets tussen zitten hé...

• Dat stukje buis staat me niet aan [-(

Welk stukje buis Enzo...? Tussen de platenkoeler en de temperatuurmeter? Da's een stukje tuinslang, doch inwendig is zit daar een stukje siliconen slang in, die weekmakers in de tuinslang ben ik ook geen fan van... 8o

• Flexibel was beter woord geweest :blush:
    Het stuk na de inox-buis dus :oef:

Oei, heb mijn post hierboven aangepast terwijl jij hebt geantwoord...

• Flexibel was beter woord geweest :blush:
    Het stuk na de inox-buis dus :oef:

Aha dat is omdat bij die spiraalkoeler de inox buis maar een wanddikte van 0.5mm heeft en er geen standaard koppeling is voor 11mm buis en 0.5mm onvoldoende stevig kan gelast worden
    De andere spiraal koelers (zoals de chil'in) hebben een wanddikte van 1mm a 1.5mm en zijn dus 12mm, daar bestaan wel koppelingen voor en kunnen gelast worden maar de warmte overdracht is maar half zo goed of minder.
    Ik heb voor dat ik deze ooit aangekocht heb stevig over nagedacht en dat stukje flexible voor lief genomen ook om dat je mooie passende spacers om je spiralen uit elkaar te houden er bij kon krijgen.

• Ja, nu snap ik Enzo zijn post, was op die spiraalkoeler ipv op mijn stukje "tuinslang" van mijn platenkoeler, maar ik vind dat niet erg, zolang die uiteinden van die spiraalkoeler buiten de ketel komen en naar beneden gericht zijn zie ik geen problemen, ook al zijn die koppelingen niet direct op de inox buis gekneld....

• Aha dat is omdat bij die spiraalkoeler de inox buis maar een wanddikte van 0.5mm heeft en er geen standaard koppeling is voor 11mm buis en 0.5mm onvoldoende stevig kan gelast worden
    De andere spiraal koelers (zoals de chil'in) hebben een wanddikte van 1mm a 1.5mm en zijn dus 12mm, daar bestaan wel koppelingen voor en kunnen gelast worden maar de warmte overdracht is maar half zo goed of minder.
    Ik heb voor dat ik deze ooit aangekocht heb stevig over nagedacht en dat stukje flexible voor lief genomen ook om dat je mooie passende spacers om je spiralen uit elkaar te houden er bij kon krijgen.

Thnx! Weer iets bijgeleerd... Nooit bij stilgestaan dat dit om de wanddikte ging :blush:
    Ik heb deze gekocht: wanddikte 0.5mm, diameter 11mm incl spacers
    Maar kan er toch Gardena-koppelingskes opdraaien :evil:

• Daarna nog een upgrade gedaan van mijn filter in mijn Grainfather,

Deze werkt bij mij perfect Herman, bij 't pompen naar het gistvat moet ik zelfs de pomp smoren omdat de tegenstroomkoeler nie kan bijhouden, er blijft wel een half litertje méér achter omdat de originele dichter tegen de kant aanzit maar wat is nu een half litertje in een mensenleven?

Alhoewel vijftien keer brouwen op jaarbasis is 7.5 l. Op tien jaar? Negen volle bakken hé, als ge de dingen wat uitvergroot maakt da toch altijd meer indruk hé, net zoals tellen in 'oud geld'. ;)

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen