Inox tanks, welke opties te nemen?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik ben momenteel aan het kijken om inox tanks aan te kopen. Hiervoor ben ik aan het kijken bij Letina:

http://letina.com/download/LETINA-catalogue-2020.pdf

Voorlopig kies ik voor ZK1040A10 (closed storey tank 1040 liter) ofwel de Tank PZ1100 H10.

CCT's zijn niet mogelijk wegens beperkt in hoogte / capaciteit.

Je kan kiezen uit vele opties, aangezien ik nog geen tanks heb of ervaring daarmee vroeg ik me af welke opties de moeite zijn om te hebben?

Je kan de mogelijke opties bekijken op pagina 8 van de catalogus.

Voorlopig zou ik al kiezen voor:

- thermoregulator with temperature control
    - tri clamp valves
    - cooling/heating plate 0.4
    - caps on valves and fittings
    - cip ball
    - adjustable legs

Alle hulp / ervaringen zijn welkom.

• De PZ optie zou ik laten vallen, om de reden van reinigbaarheid en cross contaminatie gevaar , Een vlottend deksel is niet zo eenvoudig te reinigen.
    De ZK is eenvoudiger van opbouw en dus ook eenvoudiger om te reinigen en daar heb je mist een goed opgezette reinigings methodiek veel minder kans op cross contaminatie, het enige "nadeel" is dat je bij een vaste tank mogelijk wat meer CO2 verbruikt hebt.

Wat betreft de opties,
    probeer je tank zo eenvoudig mogelijk reinigbaar te houden, zo is er standaard een pijlglas met een acryl buis op de tank voorzien, deze zou ik sowiso er niet opzetten maar eerder gaan voor de "closed level indicator" gaan als die eenvoudiger te reinigen is (of zelfs opteren voor geen aanduiding)

Dat je nu triclamps valves kiest of het type met de melkerij koppeling maakt niet zo veel uit als je maar voor één standaard gaat die je door je ganse brouwerij hanteert (op een plaats triclamps en op een ander plaats melkerij koppelingen zorgt enkel voor een meer kost aan dichtingen enz. en je gaat dan ook extra verloopstukken moeten voorzien)
    Melkerijkoppelingen koppelingen zijn makkelijker om mee te werken, maar net iets minder in hygiënische standaard dan triclamps.

Probeer ball valves te beperken of uit te sluiten in je bier/wort flow (in de CIP systeem maakt dit niet zo veel uit) kies hier vooral voor vlinderkleppen.

Wees je er van bewust de meeste tijd ga je steken in het reinigen, dus hoe eenvoudiger het model hoe makkelijke en sneller je de boel gereinigd hebt (minder toeters en bellen is het makkelijkste)

• Wel ik zie Letina dikwijls bij andere brouwerijen. Zelf ben ik niet zo'n expert in dergelijke zaken, maar als ik iets op veel plaatsen gebruikt zie worden dan verteld me dat toch wel iets.

Onze situatie:

- cider produceren in oplages van 1000 liter per batch, momenteel een afzet van 2 tot 3000 liter jaarlijks.

- bier 'int groot' wordt geproduceerd in een externe brouwerij, de afzet daar is momenteel te groot om alles zelf te produceren

- op termijn komt er een nieuwe brouwinstallatie van 200 tot 300 liter

- ik zou kiezen voor tanks van 1000 liter, dan zit ik aan het plafond (letterlijk, op 10 cm van de garagepoort in de hoogte). Bier zou hier dan ook in vergist worden, headspace genoeg zou ik denken ;) maar voor sommige brouwsels zouden er 2 batches in 1 gistvat gaan. De reden om voor 1000 liter tanks te gaan is vooral omdat dit aantal nodig is voor cider.

Ik heb nu een offerte gekregen van letina voor de Closed tanks (Z). Paar duizend euro duurder dan de PZ versie maar degelijkheid komt met een prijs natuurlijk.

Ik ga voor alles idd tri-clamp vragen.

Ik twijfel wel nog of ik in dergelijke tank alles goed gecoldcrashed krijg... Letina kon me daar ook geen duidelijk antwoord op geven.

Het voelt trouwens raar om niet in je gisttank te kunnen kijken na het reinigen bijvoorbeeld.

Onmisbaar lijkt mij:

- goede koeling om te coldcrashen voor er gepompt wordt naar de botteltank / bright beer tank

- cip ball

- stirrer (hoe ga je anders bottelsuiker in je bier mengen of andere vloeistoffen?)

- inert gass fitting (co2 aansluiting)

Dit zou op de tank aanwezig zijn:

— for beer (cold crash for dry hopped) and than moving into another tank for beer (cold crash for dry hopped) and than moving into another tank

— atmospheric pressure atmospheric pressure

— volume ca. 1040 lit volume ca. 1040 lit

— coat diameter 956 mm, height 1400 mm, t=2 mm coat diameter 956 mm, height 1400 mm, t=2 mm

— total height ca. 2102 mm total height ca. 2102 mm

— 3 legs, height 300 mm, adjustable M20 3 legs, height 300 mm, adjustable M20

— conical off-centered bottom and top, t=2 mm conical off-centered bottom and top, t=2 mm

— dry hopping fitting + cap dry hopping fitting + cap

— CIP ball dia.50 / 1/2" CIP ball dia.50 / 1/2"

— cleaning pipe + cap cleaning pipe + cap

— inert gas fitting inert gas fitting

— lifting lugs lifting lugs

— type plate with note card type plate with note card

— level indicator dia.16, scaled, closed to cleaning pipe level indicator dia.16, scaled, closed to cleaning pipe

— sample tap, DIN 15 sample tap, DIN 15

— inclined fitting for stirrer inclined fitting for stirrer

— valve, ball, DN32 DIN for stirrer valve, ball, DN32 DIN for stirrer

— thermometer with regulation thermometer with regulation

— el. box. switch, fuse, EM. valve 3/4'' el. box. switch, fuse, EM. valve 3/4''

— cooling jacket ca. 2.8 m, max.2.5 bar cooling jacket ca. 2.8 m, max.2.5 bar

— decanter DN40 decanter DN40

— valve, ball, DN32 DIN + cap for decanter valve, ball, DN32 DIN + cap for decanter

— manway door, oval, CL (340x440) manway door, oval, CL (340x440)

— clean discharge, valve, butterfly, tri-clamp 1.5'' clean discharge, valve, butterfly, tri-clamp 1.5''

— total discharge, valve, butterfly, tri-clamp 1.5'' total discharge, valve, butterfly, tri-clamp 1.5''

— welds inside: grinded (K180) and polished welds inside: grinded (K180) and polished

— material AISI 304, BA, mirror inside, circle polished outside