beugelfles manometer adapter (3D print)

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik had eigenlijk ondertussen dit en dit besteld bij Ali maar de levering door Corona zijn nu zeer traag geworden waardoor ik weinig progressie kan maken.

Het heeft inderdaad een tijdje geduurd maar de RVS ventielen zijn eindelijk binnen en dit lijkt toch aardig te lukken.

Gewoon een gat van 10mm in het dopje van een cola flesjes en dan het ventil daarin vastschroeven.

De ventielen worden met de nodige dichtingen meegeleverd.

Goed voor 4 flesjes.

De ontvanger heeft een ingebouwde batterij die kan worden opgeladen via micro-usb of eventueel op zonenergie.

Voorlopig de flesjes gevuld met een fietspomp en de druk is toch al een paar dagen constant.

• Het heeft inderdaad een tijdje geduurd maar de RVS ventielen zijn eindelijk binnen en dit lijkt toch aardig te lukken.

Gewoon een gat van 10mm in het dopje van een cola flesjes en dan het ventil daarin vastschroeven.

Goed voor 4 flesjes.

De ontvanger heeft een ingebouwde batterij die kan worden opgeladen via micro-usb of eventueel op zonenergie.

Voorlopig de flesjes gevuld met een fietspomp en de druk is toch al een paar dagen constant.

Handig, heb die ventielen en de draadloze meter ook besteld. Kan ik ook een meting doen tijdens drukvergisting van mijn CCT... :thumbs_up:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Daar had ik nog niet aan gedacht maar ik heb dan ook nog geen CCT... :loudly_crying_face:

In die SS Brewtech kan ik dat niet, met extra spanklemmen krijg ik daar hooguit 400 gram druk op, die Chinese CCT is veel degelijker en daar heb ik al 2 Bar op gezet zonder probleem. Maar ik vergist niet altijd onder druk ook hoor, een Duvelkloon zou ik nog wel eens onder druk zetten, is cleaner zo, de rest gaat gewoon zijn gang, een Saisongist zou er bvb minder tegen kunnen..?

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Er zijn gisten die het open zelfs beter doen zoals enkele weizen gisten. Sommigen beweren dat de druk van het waterslot eigenlijk al te hoog is. (Een stelling voor de mythbusters denk ik).

Even kietelen :winking_face:

En dan natuurlijk het vervolg:

I stumbled on what I think is the magic trick to prevent the "Dupont" stall and confirmed it with much brainier folks than I who work with intimately with the strains - those main Saison strains are backpressure sensitive. The increased pressure and CO2 levels created by an airlock or blowoff tube are possibly the culprits causing the stallout. At least that's the speculation I get from the PhD types who work with the strains all the time! How did I discover this by accident? I've been fermenting "open" for years in my primaries and noticed "wait a tick, I don't stall when using those critters, why?" All I do for primary is slap a piece of sanitized foil on top of the carboy or keg and wait for primary fermentation to subside. As long as the yeast are active, they'll keep bad things at bay and the foil prevents dust and bugs from raiding the fermenter.

.....

Hey I Don't Believe You (Updated - July 2016)

Well, that's fine - a great many people don't. You're not alone. Most of the objections lay around the idea of the strains being that backpressure sensitive. I get it. Seems absurd that an inch or two of water would have an impact. Fortunately, you don't have to believe me. We ran a test on the Experimental Brewing Podcast with 6 different brewers following my simple protocol. Of the six, five saw the airlocked batch stall out while the lone outlier - Marshall Schott of Brulosophy.com - didn't see any stall in either batch. (That jerk). You can read Marshall's results here. You can hear Denny, Drew and Marshall discuss the experiment on Episode 18 - Saison Under Pressure of the Experimental Brewing podcast. The writeup is coming shortly!

Om de pret nog leuker te maken, de laatste info die ik op een info sessie bij brouwland van Angel Yeast daar over te horen was dat de oorzaak van de "Stall" bij de Dupont te zoeken is in hun onvermogen om maltotriose te vergisten, en dat deze gisten een stevige metabolisme lag hebben tussen de maltose vergisting en het afscheiden van de glucoamylase, welk dan de maltotriose en andere hogere suikers eerst moet omzetten naar simpele wel vergist bare suikers. (ik kan de video niet meer terug vinden maar de vraag werd op het einde gestel bij de Q&A moment)

Maar CO2 gevoeligheid bij gist bestaat wel degelijk volgens meerdere wetenschappelijke onderzoeken.
    (Goolge even "CO2 sensitivity of yeast fermentations" of "pressure sensitivity of yeast fermentations")

:smiling_face_with_halo:

• Nu heb ik een sensor in een gewoon kroonkurk kunnen monteren en opnieuw met een fietspomp op druk gezet. Het was wel een kroonkurk die ik reeds had gebruikt dus misschien dat deze zijn druk wel wat zal verliezen maar blijkbaar lukt dit zo ook dus moet ik dan geen pet flesjes meer gebruiken.

Deze staat nu op 3,4 bar (linksonder)

• Hoe krijg je die drukmeter op de kroonkurk? Je moet daar dan toch een gaatje in boren ofzo?

Je kan het ventiel volledig demonteren.

Ik heb inderdaad eerst een klein gat van 5mm in een kroonkurk gemaakt en daarna vergroot met een boor van 10mm.

Met enkel de 26mm kop van mijn Corona kroonkurkapparaat heb ik dit dan met de hand stevig op het flesje geduwd en tot op vandaag staat de druk nog steeds op 3,4 bar.

• Ik heb wel lang moeten wachten op die ventielen dus hopelijk worden die bij jouw wel iets sneller geleverd.

De TPMS was daarentegen wel vrij snel geleverd.

Die drukmeters (had 2 verschillende besteld) zijn hier idd ook snel geleverd, nu nog wachten op de ventielen...

drukmeters.jpg

• Zo, de ventieltjes zijn eergisteren gearriveerd, volgende hergisting op fles eens mee volgen sie, heb het eens op druk gezet met een fietspomp en blijft mooi op 1,9 Bar sinds gisteren... :thumbs_up:

drukventiel_hergisting.jpg

• Ik heb deze ook besteld op 3 okt. en nog geen 2 weken later al in huis

De koppen moeten afgeslepen worden , kunnen juist niet in een fles van 33cl

deze ook maar besteld in Frankrijk omdat het rapper zou gaan , maar van dit nog niets gezien , tja Frankrijs is ver hé

De mijne passen perfect in een Steinie flesje er is zelfs nog wat ruimte over!

Ik heb gemerkt dat de laatste tijd de bestellingen van Ali sneller toekomen en meestal werden ze via de luchthaven van Luik ingevoerd. :thumbs_up:

Ik heb ook eens iets besteld bij Ali zogezegd vanuit Frankrijk maar de opschriften op de verpakking waren toch wel in het chinees maar ja er zitten daar ook veel in Frankrijk hé :rolling_on_the_floor_laughing:

• Welke is dat als ik vragen mag?

Zat al te lonken naar een Brewtech maar... auw mijn portemonnee doet pijn. Mooi spul met een prijs

Mooi idee trouwens met die druk meters vd autoband. Top!

Was een paar jaar geleden een samen-aankoop op het NL-forum. Zeer kwalitatief spul, weegt 21,5 kg voor zijn 46 liter tot aan de bovenrand, dus deksel niet inbegrepen, die SS-brewtech die ik hier staan heb weegt 11,5 kg voor zijn 53 liter inhoud, dus "Chinese brol" is relatief eigenlijk hé... :beaming_face_with_smiling_eyes: Verzendingskosten inbegrepen, denk rond de 395 Euro, doch met fooi voor de moeite heeft hij mij 425 Euro gekost. Zo ziet ie eruit: (stickertje was niet inbegrepen... :grinning_face_with_sweat:)

cct.jpg

• Eigenlijk kost(te) de CCT maar 225 Euro, de rest is verzending en (ik denk 30 Euro) fooi. Er werden er 4 aangekocht van dit formaat en 4 grotere, denk dat die 100 liter waren, allen tegelijk verzonden, dus was totale verzending gedeeld door het aantal CCT's.

• Welke is dat als ik vragen mag?

Zat al te lonken naar een Brewtech maar... auw mijn portemonnee doet pijn. Mooi spul met een prijs

Toch nog een iets te grote investering op dit moment dan 😅

Als je puur naar de functie van een CCT gaat kijken, dan zijn er wel betaalbare RVS CCT's, zeker als je de SS Brewtech met de bolkranen gaat vergelijkend met ander CCT's waar geen vlinder kleppen op staan.
    Vb bij deze verkoper kost een 35l CCT slechts 220€ incl en een 55l slechts 258€ incl (de opgegeven prijzen op de site zijn volgens mij zonder BTW)
    Dezelfde CCT's op E-bay voor de 35l voor 265€ incl en de 55l versie voor 314€ incl
    Ook door Mr Malt aangeboden en daar kosten ze respectievelijk 285€ voor de 35l versie en 338€ voor de 55l versie
    en door Beer&Wine 260€ incl. BTW voor de 35l versie en 300€ voor de 55l versie.

Toch een groot verschil met de 27 l SS Brewtech die 479€ kost en de 53l SS Brewtech 599€

En nu de echte dooddoener, Ga je nu echt beter bier maken in een SS brewtech t.o.v. die spotgoedkope CCT's
    Neen natuurlijk niet beide zijn van RVS en beide hebben een Conus van 60° en beide hebben zowel een aftappunt als gist dump kraan.

• En nu de echte dooddoener, Ga je nu echt beter bier maken in een SS brewtech t.o.v. die spotgoedkope CCT's
    Neen natuurlijk niet beide zijn van RVS en beide hebben een Conus van 60° en beide hebben zowel een aftappunt als gist dump kraan.

Ik denk wel dat ik het topic wat aan het kapen ben met de CCT vraag... excuses

Dank vd links, zeer leerzaam en ook genoeg stof tot nadenken.

Voorlopig doe ik het wel met de Fastferment. Bezig met de koelkast montage

Een CCT past er wel beter in, afh vd grootte.

• Ik denk wel dat ik het topic wat aan het kapen ben met de CCT vraag... excuses

Geen probleem ik ben eigenlijk ook op zoek naar een CCT dus deze info is zeer welkom.

Alleen vind ik het model wel lelijk maar zoals Serge al aan gaf het bier dat je ermee gaat maken zal zeker niet slechter zijn.

Ter info bij BMS stond de Ss Brewtech CCT 27L aan €399(gratis verzending). Voorlopig is deze niet in voorraad. Ik heb al de vraag gesteld maar ze konden geen datum doorgeven of zelfs niet bevestigen dat ze deze nog gaan verkopen. :loudly_crying_face:

Misschien indien er meerdere belangstelling hebben kunnen we ze overhalen? Tontin is ook al geïnteresseerd.

• Deze italiaanse heeft wel een grotere opening, denk echter dat de opening te hoog zit voor gist aflaten.

Is enkel bedoeld om de flessen te vullen of over te hevelen....

BMS is inmiddels zover dat de ss spullen eraf zijn gehaald. Enkel wat restanten.

Deze van Brew Monk is ook prima zie ik. Geen idee vd kwaliteit 169 euro

NB de sfeer hier is top. Beter dan in ons landje op een niet nader te noemen forum.

Daar filter ik vaak rare reacties....

• Ik heb op mijn ene CCT 1,5" vlinderkleppen, te zien welke gist het is, maar soms moet ik extra een duwtje CO2 bij geven om te kunnen aftappen, zijn soms echte "hondendrollen", dus die kraantjes zullen nog erger zijn denk ik, eigenlijk niet te lang wachten om al een beetje te tappen, zo heb je geen al te vaste trub gist zitten onderaan het vat...

• Deze italiaanse heeft wel een grotere opening, denk echter dat de opening te hoog zit voor gist aflaten.

Is enkel bedoeld om de flessen te vullen of over te hevelen....

Het grote verschil tussen een Brew bucket en een CCT is de hoek van de conus.
    On je gist en trub echt goed te kunnen afscheiden heb je een conus nodig van 60° nodig. (dat is al lang in de brouw industrie bewezen materie)
    De conus van de brew bucket is veel te stomp om echt ALLE trub of gist te kunnen afscheiden (is iets van ik wil wel maar kan het niet echt)
    Dat je een brewbucket of een RVS tank met vlakke bodem gebruikt maakt in wezen geen verschil, er blijft bij beide gist in achter.

• Ik heb deze ook besteld op 3 okt. en nog geen 2 weken later al in huis

De koppen moeten afgeslepen worden , kunnen juist niet in een fles van 33cl

deze ook maar besteld in Frankrijk omdat het rapper zou gaan , maar van dit nog niets gezien , tja Frankrijs is ver hé

Ik had er ook nog 4 extra besteld en deze al een tijdje geleden ontvangen maar nu pas kunnen testen en inderdaad deze passen ook niet in een Steinie flesje. Nu zie ik ook pas dat bij de omschrijving staat dat deze 17mm breed zijn terwijl de vorige maar 16mm breed waren. :frowning_face:

• Hoe heb je dat gedaan? Ik heb niet echt het iets in huis om die dingen wat af te slijpen. Ondertussen wel al andere besteld dezelfde als die die HermanH heeft besteld.

Met een slijpmolen om beitels te slijpen.

Ik weet niet of die meting klopt , heb een flesje Jupiler gevuld met water klein schepje suiker en beetje gist (F2) de volgende dag geeft de meter al 2,8 bar aan , kan dit zo rap gaan ? na 2 uur was het al 0,2 bar

• Met een slijpmolen om beitels te slijpen.

Ik weet niet of die meting klopt , heb een flesje Jupiler gevuld met water klein schepje suiker en beetje gist (F2) de volgende dag geeft de meter al 2,8 bar aan , kan dit zo rap gaan ? na 2 uur was het al 0,2 bar

eigenlijk zou je 2 flesjes moeten vullen met exact dezelfde inhoud en op één een referentie manometer bv Mattmill en op de andere de digitale sensor. Zo heb ik het gedaan en bij mij zaten ze toch zeer dicht bij elkaar.

Als extra test heb ik de drukmeter van een voetfietspomp gebruikt en deze gaf ook ongeveer dezelfde druk aan.

• Met een slijpmolen om beitels te slijpen.

Waarom zou dat niet kunnen?
    Vermoedelijk relatief veel gist tov een normaal gebotteld bier, geen last van de alcohol en andere stoffen die in bier zitten die het vergisten wat storten.