beugelfles manometer adapter (3D print)

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik zoek al een tijdje een manier om de druk op te volgen in mijn flessen. De beschikbare oplossingen kosten vaak veel geld. Onlangs kwam ik onderstaande tegen op Thingiverse. Deze zijn voor een appel en een ei te 3D-printen, een manometer van ali erop en voor enkele euro's ben ik geholpen. Ik zou deze laten printen door een vriend.

Ik heb hier geen ervaring mee en vroeg me af welke het beste ontwerp van de 2 zou zijn?

https://www.thingiverse.com/thing:2935651

(laag design met draad voorzien in het gat van de manometer)

https://www.thingiverse.com/thing:2657181

(hoog design waar de manometer moet in gelijmd worden)

• Ik zou deze nemen om te schroeven, Doch het is heel makkelijk zelf op te lossen of te maken met bvb en flesje van Cola of water, die kunnen ook heel wat druk aan. Ik heb mezelf zo iets in mekaar geflanst. Onderkant dopje zit het warteltje tegen een rubberen o-ringetje, dit blijft mooi zitten wegens de rand in het dopje, de rondel en de manometerdraad aan de bovenkant is voorzien van Loctite 542. Gebruik het regelmatig en tot op heden nog geen lekken oid mee gehad:

manometer_dop.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb deze https://www.thingiverse.com/thing:2657181 enkele weken terug geprobeerd maar het is niet gelukt!

Omdat ik geen ervaring had met 3D printen heb ik dit met de verkeerde INFILL laten printen waardoor deze niet luchtdicht is.

Misschien dat het met 100 wel zal lukken maar ik vind het eveneens te kostelijk om daar mee te experimenteren daar ik zelf geen 3D printer heb en het mij iedere keer €12 kost.

Ik heb ondertussen een andere mannier gevonden om de druk te kunnen volgen:

https://bierselbermachen.de/flaschenmanometer-selber-bauen/

en deze methode werkt wel.

De onderdelen heb ik in de Brico gevonden en de Manometer via Ali

• Ik heb net in de commentaren van het eerste model gelezen dat ze eveneens problemen hebben gehad met de luchtdichtheid!

Op de site 't Wort wat hebben ze in 2017 een werkende versie verkocht aan leden. Je kan er nog de 3d tekeningen terugvinden maar ik ben er nog niet in geslaagd om daar zelf een 3D model van te maken.

• Of misschien is deze manometer ook bruikbaar HUBO

Best neem je een manometer tot 6 bar (overal te vinden in elke grote sanitair winkel)

Als je dus een trippel laat nagisten met de veronderstelling dat je 4 vol CO2 wil halen dan geeft dit een druk van
    4 x 1.96 = 7.8 gr/l CO2 laat je dit nagisten bij een temperatuur van vb 25°C dan zit je net over de 4 bar
    (gr/l CO2 naar Vol CO2 = vermenigvuldigen met 0.51. Van Vol CO2 naar gr/l CO2 = vermenigvuldigen met 1.96)

Drukken in flesjes bij normale vulling (= 3cl kopruimte of ongeveer 4.7 cm voor een longnek) bij 20°C in gr/l CO2

• OK dan is deze waarschijnlijk beter geschikt want deze kan tot 10 bar aan.

• Ik heb er een tot 4 Bar en die is nog nooit in het rood gegaan, doch als je bier bottelt waar nog restsuikers in zitten en je hebt gekoudhopt (ivm hop creep) kan je misschien beter een 6 of 10 Bar versie kopen, maar dan gaan gewone flesjes wel al een beetje gaan kreunen onder de druk denk ik, ook al geven ze daarvoor + 8 Bar, ik zou het niet willen uittesten... 8o:cool:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb er een tot 4 Bar en die is nog nooit in het rood gegaan, doch als je bier bottelt waar nog restsuikers in zitten en je hebt gekoudhopt (ivm hop creep) kan je misschien beter een 6 of 10 Bar versie kopen, maar dan gaan gewone flesjes wel al een beetje gaan kreunen onder de druk denk ik, ook al geven ze daarvoor + 8 Bar, ik zou het niet willen uittesten... 8o:cool:

Dat wou ik ook eigenlijk weten tot hoeveel bar een steinie flesje kan gaan alvorens dit uit één knalt. 8 bar dus?

• Dat wou ik ook eigenlijk weten tot hoeveel bar een steinie flesje kan gaan alvorens dit uit één knalt. 8 bar dus?

Steinie heeft een gegarandeerde testdruk van 16 bar (zie bijgevoegde technische tekening met de spec's)
    Andere flesjes:
    Jupiler 25cl (Vichy retour) = 16 bar
    Jupiler 33cl (Vichy retour) = 10 bar
    Westmalle en Orval 33cl = 18 bar
    NWR 50cl = 12 bar
    Vele technische tekeningen en natuurlijk ook de drukbestendigheid van flesjes vind je op de site van Wiegand glas de grootste flesjes producent van Europa

• Dat wou ik ook eigenlijk weten tot hoeveel bar een steinie flesje kan gaan alvorens dit uit één knalt. 8 bar dus?

Had het ooit ergens gelezen maar te lui om het op te zoeken, grenzen moet je niet opzoeken hé... :/ Wist de juiste druk niet meer, doch denk dat het van flesje tot flesje afhangt, denk dat er in de wand wel verschillen in dikte zitten tijdens het blazen, dus ik zou het persoonlijk niet willen testen... :cool:

• Maar niet alle Steinie flesjes zijn dezelfde toch? Ik weet dat er dikkere en dunnere zijn. Die kunnen allemaal niet tot 16 bar verdragen?

Klopt je hebt de Steinie retour fles en je had of hebt ook het dunner model "one way Steinei"
    (maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat de "one way Steinei" op vraag van de brouwers bij vele glas producenten uit uit productie is genomen)

• Inderdaad tenzij je ze meerdere keren kan hergebruiken als je ze voorzichtig open maakt?

Ondertussen heb ik deze gekocht met de bedoeling om deze eventueel zelf na te maken, maar voorlopig nog niet de tijd gehad.

Eigenlijk heb ik alleen het deel nodig want in de fles geschroefd wordt. Als manometer gebruik ik sinds kort een sensor met 1/4 draad. Volgens mij dezelfde draad als op een manometer. In ieder geval wat zitten rommelen en die sensor past nu op een 0,33 beugelflesje.

Dus mocht je bedenken dat je het zelf na gaat maken, dan wil ik er wel een paar van je overnemen.