3x mislukte batch (medicinaal?)

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag iedereen,

Voor ik het probleem omschrijf wil ik me even voorstellen:

Ik ben samen met mijn vriendin fiere hobbybrouwers (gestart in 2017) met +- 45 batches achter de rug van telkens 20 liter, dit met de nodige investeringen en problemen natuurlijk :).

Nooit zware problemen gehad tot nu...

Brouwmateriaal:

- Brewmonk 20 liter.

- SS brewtech Conical fermenter met temp controle.

- SS brewtech Brewbucket met temp controle.

- 2x Speidel 20 liter vergistingsvaten (bottelvaten).

- ...

Kuistechniek Gistingstank en Bottelmateriaal.

1- Kort spoelen met Caustic.

2- uistpoelen met kraantjeswater.

3- Spoelen met Star san (schuimend)

-> deze vervolgens niet meer uistpoelen met water, met restant schuim gistingsvat vullen, flessen vullen.

Nu zit ik met een brouwprobleem die al mij al 3 batches teistert...

Deze zijn gestart na mijn verhuis van Antwerpen centrum naar Edegem.

Tijdens de lagering van de 3 verschillende bieren geen probleem waar te nemen en na een postitieve smaaktest ook overgegaan tot het bottelen.

Na 2 weken nagisting op fles (20°) een eerste keer geproefd en recept 1 tot 3 gaf een medicinale smaak af, 2 weken later was het bier niet meer drinkbaar, ranzige vervallen smaak...

-> Kan dit chloorfenol zijn van de chloor in mij drinkwater?

Recept 1: algemene tripel met pils (Boortmalt hoog in beta glucaan) en pale ale (weyermann), Gist M36 liberty bell. Vergisting 20° 1.5 week + 1 week lageren op 15.

- 10m 54 graden.

- 45 min beta amylase 63°

- 25m Amylase 72°

- 5m Uitmaishen 78° , spoelen met aangezuurd water (5.2) van 78°

- 60M koken

-> deze had ook een medicinale smaak maar ook diacetyl denk ik, kook was niet krachtig en lang genoeg.

-> Kooktijd aangepast naar de volgende recepten

Recept 2: Pale ale met pale ale en pilsmout, Gist US05, Vergisting 20° 1.5 week, 1 week lageren op 15°.

- 40 min beta amylase 63°

- 20m Amylase 72°

- 75M koken

Recept 3: Blonde met pils en pale ale malt, Gist: T58, Vergisting 20° 2 weken, 1 week lageren op 20°.

- 40 min beta amylase 63°

- 20m Amylase 72°

- 75M koken.

Kunnen jullie hier mij mee verder helpen?

Hoopvolle groeten!:danku:

• Uit de The Complete Beer Fault Guide v. 1.4

Chlorophenol (Phenol)

Detected in: Aroma, flavor, mouthfeel.

Described As: Adhesive tape, antiseptic, Band-AidTM, ChlorasepticTM, disinfectant,

“hospital-like,” medicinal,

mouthwash, plastic, trichlorophenol (TCP), uncured lacquer. In high levels they might have an

astringent, drying, numbing, prickly or puckering mouthfeel.

Typical Origins: Process/equipment faults, contamination.

Typical Concentrations in Beer: 0 mg/l.

Perception Threshold: 1-5 µ g/l in water, 3-40 µ g/l in beer.

Beer Flavor Wheel Number: 0504.

Discussion: Chlorophenols (e.g., 2,6-dichlorophenol) are a class of phenols (see Phenols); a large

family of aromatic alcohols consisting of a benzene ring plus a hydroxyl group and side chains.

Chlorophenols are phenols with a chlorine side chain. They are formed from chemical reactions

between alcohol and chlorine-based sanitizers, chlorine or chloramines used to treat water

supplies, or water polluted with chlorine compounds.

Unlike esters or fusel alcohols, phenols are largely non- volatile and don’t get converted into

other compounds. This means that once they’re in a beer, they tend to remain in it.

There is genetic variation in the ability to detect certain phenolic compounds and some people are

completely insensitive to them. Also see Bromophenols, Iodoform, Phenol, Smoky, Spicy and Vanilla.
    To Avoid: * Use chlorine-based cleaners and sanitizers in

the proper concentrations; more isn’t necessarily better * Thoroughly rinse brewing equipment and

packaging to remove chlorine sanitizer. * Treat treated water to remove chlorine or chloramines.

Filter through a carbon filter to remove chloramines and chlorine. Let tap water sit

overnight to remove chlorine (won’t work for chloramines). Add 1 Campden tablet (40 mg potassium

metabisulfite) per 20 gallons of water to remove chloramines; let stand 15 minutes or boil. * Don’t

use polluted water (e.g., exposed to industrial pollutants).

When Are Chlorophenols Appropriate?: Never. Off- flavors and aromas from chlorophenols are

always a fault in

beer.

Er staan nog wel meer vermeldingen naar "medicinal" in deze guide, maar uit bovenstaande toelichting kan je daar de meeste uit elimineren.

• Het allereerste waar ik aan dacht is het brouwwater. Volgens mij ligt het probleem daar. Smaakt dat water lekker om te drinken of heeft het een chloorachtige achtersmaak? Dan heb je eigenlijk je probleem al gevonden. Chloor gaat zich tijdens het brouwproces met het wort binden om nadien die medicinale smaken te produceren.

Misschien is het eens een goed moment om zelf brouwwater te beginnen samenstellen. Kost eigenlijk 2x niks maar kan je probleem waarschijnlijk wel van de baan helpen. Hiervoor heb je de bekende brouwzouten nodig (er staat vanalles over in de FAQ), een nauwkeurig weegschaaltje dat tot op 0,1g kan meten en gedemineraliseerd water uit de supermarkt (wel geen geparfumeerd kopen natuurlijk). Dat laatste kost je iets van een 80ct per 5 liter. Hiernaast heb je ook nog een brouwsoftware nodig die je waterprofiel kan samenstellen (staan ook in hetzelfde artikel in de FAQ) en dan kan je beginnen spelen. (als je trouwens op de in het vet gekleurde woorden klikt kom je vanzelf op de FAQ uit)

Welkom op het forum trouwens :-h

• Er staat nergens dat er gebrouwen word met kraantjeswater? Het gaat over het reinigen. En dan nog, dan zou die chloor toch moeten verdampen tijdens het koken? Of is het dan al te laat?

Ik gebruik ook altijd kraantjeswater om te brouwen maar laat mijn water een nacht staan zodat de chloor kan verluchten.

Ik volg!

Chloor, hypochloriet en Natriumdichloorisocyanuraat (het laatste is het chloor bestanddeel van chemipro of purocaustic) zijn chemisch gezien sterk verschillende verschillende dingen
    Chloor ionen zitten steeds in je brouw water maar zorgen niet voor deze smaak afwijking en je kan ze ook niet uitkoken.
    Hypochloriet (javel) dat kan je wel voor een groot deel uitkoken maar een heel klein deel bind zich aan eventueel minuscule achtergebleven vervuiling door zijn polariteit en dat gebonden deel ga je zeer moeilijk kunnen verwijderen door je brouw water eerst te koken.
    Hypochloriet wordt door niet veel meer gebruikt in België om kraan water te desinfecteren meestal wordt dit enkel nog gebruikt indien er overschrijdingen zijn op microbiële verontreiniging of indien het nog een heel oude productie unit is. maar dit is een punt dat je kan na kijken op je water analyse en het verslag dat de water maatschappij moet uitbrengen over de overschrijdingen van de normen.

Ga je vertrouwen op het koken tijdens het brouwen dan is het kwaad al geschied en wordt dit zelfs versterkt.

Natriumdichloorisocyanuraat ga je niet verdampen door te koken, maar moet je zorgvuldig weg te spoelen, zelfs minimale resten hiervan in je brouw apparatuur of je flesjes zullen heel snel leiden tot bovenbeschreven smaak afwijkingen.

Niet dat ik ga zeggen dat Minus zijn probleem hier rechtstreeks aan gerelateerd is, maar er zijn indicaties dat dit een mogelijke oorzaak is.

Aangezien hij temperatuur geregeld vergist, er zowel fenolisch of favor als niet off flavor gisten gebruikt zijn, en aan de uitgebreide vraagstelling je kan afleiden dat hij vermoedelijk een stevige basis kennis heeft van bier brouwen en er dus weinig kans is geweest op een brett besmetting nog dat eventueel er te weinig gist gebruikt is.
    Al deze laatste factoren sluiten bijna alle andere oorzaken uit van deze smaak afwijking.

Het is aan Minus om zelf uit te maken of je hij werkelijk de laatstgenoemd factoren helemaal onder controle heeft gehad.

• Gebruik je plastiek emmers of vaten. Zo ja dan kan de besmetting daaruit komen. in de wanden van die plastiek vaten of emmers zitten microscopische kleine gleufjes waarin bier of wort achterblijft die stilaan begint te rotten.

Door de grotere oppervlakte spanning van water met ontsmettings produkt dan die van bier of wort, wordt achterin de gleufjes niets weggewassen of ontsmet.

• Bedankt iedereen voor de feedback:thumbup:

Brett vermoed ik niet omdat de vergisting op fles is "afgelopen", geen gushing...

Morgen brouwdag waar ik het volgende ga proberen met hetzelfde recept.

Batch 1:

Alles met flessenwater.

Vergisten in de SS brewtech fermenter (miss brett in maar lijkt van niet)

Batch 2:

Zoals gewoonlijk met kraantjeswater dat ik dan een nacht laat verluchten.

Vergisten in de brewbucket (nieuw).

Ik geef een update, wel 4-5 weken wachten natuurlijk :)

• Wel brouwzouten gebruiken met flessenwater, daarin missen ook een aantal stoffen die gunstig zijn voor de vergisting. In ieder geval niet puur demiwater gebruiken. Bronwater is een stuk geschikter. Zeker aan gistvoeding denken.

Succes.

• De donkerdere kleur zou kunnen wijzen op oxidatie door hypochloriet en andere oxiderende chloor verbindingen

Citeer

Bron: Water: A Comprehensive Guide for Brewers

Maar dit is hypothetisch er zijn zoveel andere redenen in je watersamenstelling die ook kunnen zorgen voor een verkleuring.
    Als je vb geen PH aanpassingen doet dan leid een ander brouwwater mogelijk ook tot een andere eind PH en dus ook tot een andere kleur en zelfs een andere smaak.