RVS of inox kookketel voor gas

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

ik zoek een kookketel die goed isoleert (RVS of inox) want verwarming met gas in open lucht. Momenteel met opengesneden biervaten maar dit duurt enorm lang om tot koken te komen na het maischen als het koud weer is. Kan er iemand een betaalbare ketel aanraden, kraan kunnen we er zelf wel op zetten...

Dit vond ik ook: https://www.2dehands.be/a/huis…abe740c1b&previousPage=lr. Iemand (goede) ervaring mee?

Bedankt!

• Hallo,

ik zoek een kookketel die goed isoleert (RVS of inox) want verwarming met gas in open lucht. Momenteel met opengesneden biervaten maar dit duurt enorm lang om tot koken te komen na het maischen als het koud weer is.

Ik denk dat al die RVS ketels met een isolatieprobleem te kampen hebben.

Mij lijkt het zinvoller om een isolatiemantel (heb mijne voor de kookketel fust zelf gemaakt met glaswol afgeschermd in veel alufolie) te maken of te kopen voor je fusten.

Vergisting VanneSmied - Bosberry
    VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    Op fles VanneSmied - Tripel
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Een oude gamel gebruiken, die zijn dubbelwandig en heel af en toe kom je ze nog 2ehands tegen. Hier op de bovenste foto zie je die. De bodem van de buitenketel is eruit geslepen en bovenin zijn gaten geboord om de ketel als schoorsteen te laten werken.

Zoiets zou je ook kunnen maken van 2 pannen. Isolatie om een pan plakken die op gas staat brand er zo weer af.

• Je kan ook met wat plaatstaal (hoeft niet dik te zijn) een soort scherm maken dat rond je ketel en gasvuur past. Neem iets met een diameter dat pakweg 15cm breder is. Dit scherm gaat dan het effect van de omgeving minimaliseren omdat je hittebron zijn warmte beter zal kunnen focussen op je kookketel. Je kan dan gewoon met je biervaten blijven werken.

• Mooi gedaan! Ik ken ook een handige harry, hoop ook zo iets te maken :cool::cool:

Ik zie regelmatig foto's langs komen van mensen die binnen met gas brouwen, zelfs al laat je een deur open, dit is toch levensgevaarlijk? Volle kracht verwarmen met weinig verntilatie is vragen om CO.... :(

• Waarom? Je kookfornuis staat toch ook binnen?

Is maar een klein pitje en dat staat ook geen uren op maximum aan zoals je met een gasbrander doet.. ook een dampkap boven je vuur... brandgassen moeten toch afgevoerd worden en CO ook als je dat begint aan te maken. Een CO alarm kan je idd wel aanschaffen, maar zelf dan lijkt het me niet aan te raden...

• Het grootste gevaar van gasbranders binnenshuis is het afstellen. Ik zie vaak slecht afgestelde branders en dan heb je extreem veel CO vorming. En ook nog een slecht rendement.

Maar als alles goed afgesteld is houd je alleen het waterdamp probleem over.

• Het allergrootste probleem/gevaar is de Sus&Klus opstellingen die je soms ziet die met oude, eigen gebouwde of niet gekeurde branders werken. Gas is best veilig (niet minder dan een elektrisch vuur) maar je moet er wel verantwoord mee omspringen.

Trouwens : een dampkap gaat je niet redden met een gaslek. Propaan/butaan/aardgas is zwaarder als lucht en gaat naar de grond zinken. Door je dampkap gaat het zich makkelijker met de bovenlucht mengen waardoor er eigenlijk meer ontploffingsgevaar is. Maar nogmaals : deftig materiaal op een verantwoorde manier gebruikt levert geen gevaar op. Waar ik wel voor zou oppassen is dat je voldoende ventilatie hebt om CO vergiftiging tegen te gaan. Maar een raam op een kier zetten is hiervoor al voldoende.