simpele saison

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik brouw de komende dagen een saison. Het doel is er 1 met en 1 zonder rogge te brouwen. Het is een tijdje geleden dus ik hou het simpel! Zo zal ik achteraf ook beter het verschil proeven met en zonder rogge. Volgens mij moeten er geen speciale mouten in een saison?

Ik heb voor de M29 gekozen voor het gemak, deze zou moeten gaan als een trein?

Maishschema heb ik simpel gehouden? Ik meen ergens gelezen te hebben dat die gist met veel overweg kan? Kan iemand dit toelichten?

Waterbehandeling doe ik nog niet dus ik ging 50% stadswater en 50% Montille nemen.

Jullie zullen zien dat ik aroma hoppen misbruik als bitterhop. Ik brouw zelden en altijd kleine batches. Ik heb enkele jaren terug een zakje Magnum gekocht als en er is daar nog bijna niets uit. Dus ik dacht gewoon een aroma hop te nemen. Is hier een groot nadeel aan verbonden? Gaat dit teveel aroma geven?

Ik heb voor het eerst BrouwHulp gebruik dus misschien dat er wel wat kemels in mijn recept staan.

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk1

Naam receptSaison (zonder rogge)

Brouwdatum03-06-2020

BierstijlSaison (Sterke)

Volume9.3 l

Begin SG1.048 SG

Berekende kleur (Morey)8 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU

Brouwzaalrendement75.0 %

Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

9.00 lWater uit Zutphen

5.10 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

2.20 kgPilsmoutDingemans3 EBC100.0 %

Maischschema

[tabular type=4]

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Amylaserust64.0 °C1 min.75 min.4.1 l/kg

Uitmaischen78.0 °C10 min.10 min.4.1 l/kg

[/tabular]

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

18.0 gSaazbellen3.6%70 min.17.6 IBU

10.0 gStyrian Goldingsbellen2.5%60 min.6.6 IBU

5.0 gSaazbellen3.6%10 min.1.7 IBU

5.0 gStyrian Goldingsbellen2.5%10 min.1.2 IBU

5.0 gSaazbellen3.6%5 min.0.9 IBU

5.0 gStyrian Goldingsbellen2.5%5 min.0.7 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

10.0 gFrench Saison (M29)bovengist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting20.0 °C

Max. temp. hoofdvergisting0.0 °C

Eind temp. hoofdvergisting0.0 °C

Eind SG hoofdvergisting1.000 SG

Schijnbare vergistingsgraad100.0%

Temp. nagisting0.0 °C

Temp. lagering0.0 °C

• Hey geiregjo,

Ik heb vorig jaar de M29 gebruikt voor een hopus kloon, gebruik je een vergistingskast? Dit gistje heeft het namelijk nogal graag warm. Ik was gestart op 26°C en ben in de loop van de vergisting naar 30°C gegaan. Niet te snel bottelen na de vergisting, mijn eind SG was 1000. Wat betreft je Bitterhop zou ik toch durven opteren voor Magnum, een mooie neutrale bitterhop. Als je saaz gaat gebruiken voor bitterhop geeft deze op de eerste stap geen aroma's, je gaat er gewoon meer van moeten gebruiken door zijn laag alfazuurgehalte. Als je het maishschema simpel wil houden kun je kiezen voor een eenstapsmaish van 65 of 66°C, dit gebruik ik veel en nog nooit problemen mee gehad. Waterbehandeling doe ik ook niet, ik zorg enkel voor een PH waarde tussen de 5,2 en 5,5. Wat betreft je hopstort zou ik de saaz en styrian goldings bitterhop vervangen door magnum, de styrian goldings hop kan je dan dtoevoegen op 30 minuten voor einde koken of samen met de saaz op 5 minuten voor einde koken. Pas wel je grammen aan zodat je je gewenste bitterheid haalt.

10 gr droge gist voor 9,3L bier is ook nogal veel, gebruik hiervoor mr malty yeast calculator, 5 a 6 gram is normaal genoeg. Wil je wat meer body aan je bier toevoegen kan je best gebruik maken van nog een extra mout in plaats van alleen pilsmout, heb je munchenermout op voorraad?

• Ik gebruik al jaren geen bitterhop meer, Je kan veel beter je aromahoppen opwerken als bitterhop dan steeds met oude hop te zitten knoeien, oude hop in je bier verwerken is veel nadeliger dan het gebruik van aroma hop als bitterhop.
    Trouwens Styrian Goldings wordt sowiso al in veel belgische bieren als bitterhop gebruikt.
    Laat die oude magnum maar verdwijnen in de GFT bak, zodat je in de toekomst al zeker niet oude aroma hopen moet gaan werken. dat zou al helemaal nefast zijn voor je smaak.
    Het aroma van de edele aromahoppen die je in het begin van de kook toevoegt als bitterhop, daar schiet totaal niets van over je hebt enkel de bitterheid over, aromahoppen met een uitgesproken karakter daar kan het zijn dat er wat aroma en of smaak van achter blijft maar alsnog is dit meestal te verwaarlozen.
    En in het vervolgt kleinere hoeveelheden aankopen vb bij Crosmyloof brew daar kan je al hop aankopen van af 25 gr!!

• Wat ik een beetje opgestoken heb uit "Farmhouse Ales" van Markowski, en een beetje experimenteren met meer hop in lichte blonde bieren, is dat het gebruik van (veel) aromahoppen in het laatste half uur het bier veel interessanter maakt.

Originele saison bieren werden blijkbaar met veel meer late hoppen behandeld, voor smaak en aroma. Pas op, deze originele bieren waren na het brouwen (in de winter) wel veel bitterder, niet alleen van de hop maar ook van het water dat blijkbaar veel carbonaten bevatte, maar ze werden opgeslagen tot in juli en augustus. Hierdoor verdween veel van de bitterheid (mijn eerste bier was ook zo, bitter door tannines, maar zes maanden later was dat weg).

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• meunske

Ik heb een vergistingskast. Ik zou moeten starten op 26 maar dacht misschien iets lager te beginnen? Ik vind 26 om te starten extreem hoog.

Met waterbehandeling bedoelde ik ook PH aanpassen. Ik ga dit in de toekomst doen maar nu nog niet.

Ik ging gewoon gans het zakje gebruiken. Tenzij deze gist niet goed overweg kan met overpitchen?

Mijn mout in stock is al enkele jaren oud en ik overweeg deze weg te gooien. Ik begrijp dat de meeste Saison recepten extra mouten gebruiken zoals Vienna of Munich.

Serge

Blij te horen dat je dit ook doet! Ik dacht dat een aroma hop bij langdurig koken ook vele aroma ging afgeven. Maar dit zijn vluchtige stoffen dus tegen het eind van de kook is er al terug heel wat verdwenen?

Crosmyloof verkoopt vooral pellets. Ik heb er nog nooit mee gewerkt. Voorlopig blijf ik bij bellen, ik wil eerst eens mijn bazooka filter uittesten. Ik heb gelezen dat die niet zo fan zijn van hop pellets.

Ik ga de overschot van de 100g die ik gekocht heb splitsen in kleine vacuum verpakkingen. Voordien zaten mijn hoppen in diepvriesdoosjes. En ik denk dat ik hierdoor wat rare bijsmaken in mijn laatste bieren geintroduceerd heb.

@chtlon

Ik heb meer latere hopgiften toegevoegd.

Het enigste waar ik nu nog aan twijfel is mijn maisschema. Ik wil maar 1 stap. Mag ik aannemen dat een lichte body de hoppen meer tot hun recht zullen laten komen? Drinkt het dan ook makkelijker door?

Het recept werd upgedate. Bedankt voor jullie feedback!

• De M29 gist goed door onafhankelijk van het maish schema. Ik heb er verschillende saisons mee gemaakt, en die eindigden allemaal laag. Ik denk dat ik toen meestal een enkele stap van 66,6° C gebruikte.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Je kan veel beter je aromahoppen opwerken als bitterhop dan steeds met oude hop te zitten knoeien,

Volledig mee eens en ook een goede tip naar beginners toe :ok:

Sinds een paar jaar gebruik ik mijn hop op in één, maximaal twee brouwsessies. Dat is het hoparoma in mijn bieren zeker ten goede gekomen. Vacuum verpakt in de diepvriezer blijft hop heel lang vers maar eenmaal het pakje open...

• Beginnersvraagje dan: Door de lagere bitterheid (veel) meer aromahop gebruiken ipv echte bitterhop?

Met een simpel formuletje kan je de nieuwe hop (dus een aromahop die je gaat gebruiken als bitterhop) berekenen.

Het oude recept heeft bvb deze hopwaarden: 20 gram met bvb 9% alfazuur, welk bvb 22 IBU geeft in die batch. De nieuw gebruikte hop heeft bvb slechts 4,6 IBU.

De IBU van je oude recept: bvb 20 gram aan 9% alfazuur en de verwachte bitterheid 22 IBU

Het brouwsel met de nieuwe: x gram nog te bepalen, 4,6% alfazuur > verwachte bitterheid 22 IBU

De berekende grammage hop wordt dan als volgt:

20g x 9% = 39,13 gram te gebruiken als nieuwe vervanghop (van 4,6% alfazuur)

4,6%

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Edited once, last by HermanH ().

• Ik vind het grappig dat zoveel mensen het doen. Dit zou in boeken en cursussen vermeld moeten worden!

Mijn brouwdag verliep voor de verandering eens vlot. Het filteren ging eens goed! Waarschijnlijk komt dit omdat voorheen altijd wel 1 of andere graanvlok toevoegde die de boel deed dichtslibben.

Heel tevreden over brouwhulp. Het was me wel minder duidelijk wanneer ik moet stoppen met filteren. Het programma geeft aan welke waarde het aflopende wort moet hebben. Maar deze waarde schommelde afhankelijk van hoeveel filterwater er op het filterbed stond. Ik meet liever in de kookketel zelf na goed roeren.

Die dag ook een thermowell in het deksel van mijn SS BrewBucket Mini geplaatst. Waarom in het deksel? Dan hoef ik niet in te zitten met lekken. En een nieuw deksel is goedkoper om te vervangen als ik het verknoei. Ik heb hem ook niet vast gemonteerd, maar een silicone doorgang voor een waterslot gebruikt. Zo kan ik de thermowell er gewoon inschuiven. Nu heb ik een nog betere temperatuur controle.

• De M29 is een gist die zelf enzymen afgeeft om de rest suikers af te breken. Sommige van die gisten vergisten zelfs totaal geen maltotriose (vb de Dupont en de belle saison) dus die vergisten in het begin als een ander bier, maar eenmaal de simpele suikers en de maltose op hebben en als die dus honger krijgen, schakelen die over van op een ander metabolisme, dit duurt soms wel een weekje (de befaamde gistingspauze bij deze gisten) dan gaan die de enzymen afscheiden, deze enzymen gaan dan de onvergistbare restsuikers omzetten naar vergistbare.
    Des te hoger de temperatuur des te sneller dit omzetten van onvergistbare naar vergistbare suikers verloopt maar dat is en blijft een langzaam process.

• We zij 14 dagen verder en de saizon ligt nog steeds stil. Laat ik hem nog even doen of onderneem ik iets?

DAGTEMPERATUUROBSERVATIES
    dag 124
    dag 225
    dag 326
    dag 427
    dag 528
    dag 629stilgevallen op 6 brix (niet gecorrigeerd)
    dag 729
    dag 829
    dag 929
    dag 10295,6 brix (niet gecorrigeerd)
    dag 1129
    dag 1229
    dag 1329
    dag 14295,6 brix (niet gecorrigeerd)
  • Ik heb mijn Saison met de M29 gisteren eens gemeten, start SG 1047, gemeten na gisting (gisteren) 1020 SG, omgerekend 1003,8 = 5.87%. Dees week op keg en een 5 liter opzij houden om te koudhoppen.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Met wat heb je gemeten? En welke waarde had je voor je omrekende? Blijkbaar gebruik ik de verkeerde tool?

Zoals ik hierboven schreef: Begin SG 1047, gisteren met refractometer gemeten SG 1020, is omgerekend 1003,8, is 5,87% alcohol.

Ik gebruik het tooltje van Ronnie:

• Ik voel me dom. Ga nog me nog eens verdiepen hoe die correctiefactor zit. Gierig dat ik ben offer ik liever geen 100ml op om te meten. Heb het toch gedaan, hij zit op 1.002, dit klopt ongeveer met de de waarden van BrewKing.

Die gist heeft dus zijn werk heel goed gedaan. En was dus eigenlijk al een week klaar.

Volgend weekend ga ik aan de slag met de versie met rogge. Maar ik wil het nieuwe wort op mijn huidige gistcake sorten.

Ik denk dat ik best al begin met alles terug af te koelen naar 20 graden?

• Dit weekend is de versie met rogge aan de beurt. Ik heb al veel horror verhalen gelezen over rogge. Voeg ik een extra maischstap toe op 53 graden? Ook al zitten denken om aparte te maischen en dan op mijn filterbed van pilsmout te scheppen. Maar dat is wss een beetje overdreven?

Basis

Kenmerk2
    Naam receptSaison (met rogge)
    Brouwdatum3/28/2020
    BierstijlSaison (Sterke)
    Volume9.3 l
    Begin SG1.053 SG
    Berekende kleur (Morey)9 EBC
    Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU
    Brouwzaalrendement75.0 %
    Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten

9.00 lWater uit Zutphen
    -0.17 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten

1.60 kgPilsmoutDingemans3 EBC72.7 %
    0.60 kgRoggemoutDingemans6 EBC27.3 %

Maischschema

Amylaserust67.0 °C2 min.60 min.4.1 l/kg
    Uitmaischen78.0 °C2 min.10 min.6.5 l/kg

Hop

18.0 gSaazbellen3.6%70 min.17.7 IBU
    10.0 gStyrian Goldingsbellen2.5%70 min.6.8 IBU
    5.0 gSaazbellen3.6%10 min.1.7 IBU
    5.0 gStyrian Goldingsbellen2.5%10 min.1.2 IBU
    5.0 gSaazbellen3.6%5 min.0.9 IBU
    5.0 gStyrian Goldingsbellen2.5%5 min.0.7 IBU

Gist

10.0 gFrench Saison (M29)bovengist
  • Als je dit maischschema aanhoud en boven de 4 L/kg beslag hebt zul je weinig problemen krijgen. Het kritische bereik is van ongeveer 50 tot 62 graden en dan moet je nog lang genoeg in dat gebied blijven. Eventueel doe je er rijsthulzen bij.