Bottelen met hergisting na 5 weken lageren op 4 graden

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Volgende week wens ik mijn trippel en fruitbier te bottelen na 5 weken lageren op 4 graden

Ik wens te werken met de gist F2 voor hergisting op fles met toevoeging suiker 8 gr/ l

1 e vraag/ moet ik vooraf de temperatuur van het te bottelen bier naar 20 granden brengen vooraleer ik de F2 gist toevoeg?

2e vraag/ ik wens bij het kriekengeneverbier ook hergisting op fles met F2. De kriekengenever 100ml/ L werd pas bij de lagering toegevoegd.( hier zit dus ook nog niet vergiste suiker in) Ik dacht geen suiker meer toe te voegen bij de botteling?

• Volgende week wens ik mijn trippel en fruitbier te bottelen na 5 weken lageren op 4 graden

Ik wens te werken met de gist F2 voor hergisting op fles met toevoeging suiker 8 gr/ l

1 e vraag/ moet ik vooraf de temperatuur van het te bottelen bier naar 20 granden brengen vooraleer ik de F2 gist toevoeg?

2e vraag/ ik wens bij het kriekengeneverbier ook hergisting op fles met F2. De kriekengenever 100ml/ L werd pas bij de lagering toegevoegd.( hier zit dus ook nog niet vergiste suiker in) Ik dacht geen suiker meer toe te voegen bij de botteling?

1 e vraag => Neen je bottelt beter koud alle chemische reacties verlopen per 10°C warmer dubbel zo snel dus ook oxidatie. Met andere woorden als je bottelt bij 0°C ga je maar 1/4 van de oxidatie hebben dan als je bottelt bij 20°C
    2 e vraag => Als je weet hoeveel suiker er in die krieken jenever zit kan jet toch uittellen hoeveel bottelsuiker dit vertegenwoordigd en eventueel aanvullen tot het gewenste niveau (achterkant etiket bij de voedings waarde staat meestal de hoeveelheid suikers per 100ml)

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Originele bier had alcohol% van 8 graden

Kriekengenever 20 graden. Dus verhouding 1/10.

(Er komt ongeveer 1 graad bij.)

Vraag; Zal de F 2 gist niet kapotgaan als ik hem toevoeg aan het te bottelen bier met een temperatuur van 4 graden? Op de verpakking F2 staat vergisten tussen 15 en 25 graden.

Geen zorgen, je bewaart de gist toch ook koel. Op het pakje staat de temperatuur waarbij de gist goed presteert.

• 1 e vraag => Neen je bottelt beter koud alle chemische reacties verlopen per 10°C warmer dubbel zo snel dus ook oxidatie. Met andere woorden als je bottelt bij 0°C ga je maar 1/4 van de oxidatie hebben dan als je bottelt bij 20°C
    2 e vraag => Als je weet hoeveel suiker er in die krieken jenever zit kan jet toch uittellen hoeveel bottelsuiker dit vertegenwoordigd en eventueel aanvullen tot het gewenste niveau (achterkant etiket bij de voedings waarde staat meestal de hoeveelheid suikers per 100ml)

Hoe moet je hier dan je bottelsuiker aan aanpassen? Bvb bottelen bij 0 graden ipv aan 20

• Hoe moet je hier dan je bottelsuiker aan aanpassen? Bvb bottelen bij 0 graden ipv aan 20

De temperatuur van je te bottelen bier staat los van de hoeveelheid bottelsuiker.

Daar tegenover de eind temperatuur van je vergisting die bepaalt in principe een beetje hoeveel bottelsuiker je best gebruikt, daar je op dat moment eigenlijk vastlegt hoeveel CO2 er in je jong bier opgelost is net na de vergisting. Ben je geëindigd op het einde van de vergisting op een lage temperatuur zal er sowiso al meer CO2 in je jong bier opgelost zijn dan je de vergisting eindigt bij een hoge temperatuur, Sommige hobby brouwers houden er hier rekening mee, maar het verschil is in de meeste gevallen te verwaarlozen daar de handelingen die je achteraf doet ook nog een invloed hebben.

Mijn advies is hou het simpel (doe ik trouwens wat betreft bottel suiker ook) gebruik gewoon een gemiddelde hoeveelheid bottelsuiker suiker, dan heb je het minst kans dat het resultaat tegenslaagt.
    Gebruik gewoon om te bottelen 7 a 8 gr bottelsuiker ongeacht wat.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk