Eerste ervaringen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Na lang inlezen is het eindelijk zover. Zondag ga ik voor de allereerste keer brouwen!

Ik heb een starterskit tripel (ik ben verzot op tripel) gekocht bij brouwbroeders. Daar zit al een goede handleiding bij, top!

Nu wou ik alvast eens vragen naar jullie eerste ervaringen? Hoe was dit voor jullie? Hebben jullie toen dingen gedaan die je daarna nooit nog op diezelfde manier hebben gedaan?

Zelf ben ik ook van plan om alles heel goed te documenteren. Wat zijn de belangrijkste zaken om te noteren tijdens een eerste brouwproces?

Ik kijk uit naar jullie ervaringen!:):bier:

• Hallo Jonas, allereerst welkom op het forum :thumbup:

Voor een eerste keer brouwen is zo'n pakket zeker niet verkeerd. Welk soort ketel ga je hierbij gebruiken? Werk je met een hevelfilter of filteremmer of ... ? Ook dit zal een rol spelen in hoe goed het resultaat zal zijn.

Wat mijn eigen ervaringen betreft : ik heb nog nooit 2x hetzelfde bier gebrouwen. Bij elke brouwsessie zijn er wel dingen waarbij ik zeg : dat doe ik volgende keer anders. Niet dat de vorige keer dan verkeerd was, maar er zijn zoveel inzichten en technieken in het brouwen dat ik nog wel even zoet ben.

Wat het noteren betreft : ik ben daar altijd heel lui in geweest en dat beklaag ik me nu wel. Hoe meer je noteert en bijhoudt, hoe meer je op termijn kan terugkijken naar wat werkt en wat niet. Dus koop je een goed notitieboekje en hou alles nauwgezet bij. Probeer ook een goede brouwsoftware of rekenblad te gebruiken om je brouwsessie op te volgen (er bestaan gratis en betalende applicaties allemaal met hun voor- en nadelen).

En belangrijkst van al : als je vragen hebt, stel ze gerust! Je kan veel vinden met de zoekfunctie van het forum en op de FAQ staat ook al wat, maar een vraag opnieuw stellen brengt vaak met zich mee dat er ook nieuwe informatie opduikt dus ik moedig het zeker aan.

• Ik ga gebruik maken van een grote RVS-kookpot. Die staat maar stof te vangen in de keuken, kan ik hem maar beter nuttig gebruiken:P

Wat betreft het filteren, ga ik gebruik maken van een filteremmer. Dit lijkt me om te beginnen veruit het makkelijkste om te doen.

Ik ben verder wel van plan om op termijn over te schakelen naar een hevelfilter, maar dan wil ik eerst weten of ik deze kookpot ga blijven gebruiken. (Waarschijnlijk niet, hij gaat wat te klein zijn vanaf het moment ik iets grotere hoeveelheden wil brouwen)

Dan zal ik maar alles waar ik aan denk (hoe banaal ook) best noteren zondag. Teveel kan je nooit noteren denk ik dan.

• Kan je al de pH waarde meten en aanpassen?

Beslag na 10 minuten op 5,5 brengen. Spoelwater eerst naar 80° dan meten en naar 5,2 aanpassen. Wort begin koken naar 5,1 aanpassen.

Zorg dat je genoeg gist geeft, beter iets te veel dan te weinig.

• Ah die eerste keer! 8-> Wat een hoop geknoei...
    Maar het geraakte in de fles en eruit ging het als een knaller?! :S
    ... En toen was er geen weg meer terug!
    Alles optimaliseren, opschalen en nog steeds een fantastische hobby:thumbup:

Mijn tips:
    Inlezen en proper werken!
    Relax alles komt goed, volg je stappenplan, check alles mooi af,
    voor die eerste keer niet direct alles zoals een pro gaan doen, gewoon kijken of het je ligt :angel:

Succes & geniet! :bier::bier::bier:

• Ik zou zeggen alles wat je gebruikt, wanneer en op welke tijdstippen je het gebruikt opschrijven en bewaren , je zal maar zoals ik je eerste bier brouwen en niet meer weten wat en hoeveel je hebt gebruikt en dan horen zeggen of vragen om nog zo een bier te brouwen om dat ze het zo graag dronken

Zal ook wel toeval geweest zijn dat mijn eerste bier zo goed geslaagd was , wel met de nodige kopzorgen gebrouwen geweest , want alles liep niet van een strooien dakje , zeker het spoelen en overhevelen naar gistvat waren er problemen.

uit een goede kraan stroomt geen water

• Voor mij de eerste keer was net zoals een gerecht koken - een pot siroop in heet water zetten en dan maar zien.

Blikbrouwsel, de microbe gekregen, maar direct na die eerste keer naar volmout brouwen.

Vooral 'bang/onwetend' proberen met zelf opengeslepen fusten met gemonteerde kranen op gasbranders.

Heel veel onzekerheden, maar vooral alles neerschrijven ja. En gewoon doorgaan, ook al zit er ergens iets tegen.

Je moet al vies verkeerd doen om er echt geen bier uit te krijgen.

Je vraagt wat belangrijk is om op te schrijven: kortweg alles

Ingrediëntenlijst, receptuur, maisch-stappen, afwijkingen in de temperaturen, afwijkingen in de geplande minuten, SG meten doorheen heel het proces (zelf meet ik SG om de 10 minuten vanaf start maisch tot op einde kook - icm de temperatuur - gewoon al om het SG verloop over tijd en temp te zien in een grafiekje), hoeveelheid water, hoeveelheid spoelwater, etc etc

Ik denk niet dat je teveel kan neerschrijven, enige wat gaat gebeuren is dat op een bepaald moment alles bij elkaar komt de eerste keer en dat je vergeet te schrijven :)

Wat ik je zou aanraden is ook vooral het SG durven te meten tijdens de vergisting; ontsmet je kraantje voldoende achteraf en kans op infectie is verwaarloosbaar (althans uit mijn ervaring).

Verder wat ik vooral niet meer doe sinds de eerste keer is die hele opstelling op gas gebruiken; heb nu een BrewMonk en die staat permanent klaar en vind ik persoonlijk makkelijker te regelen dan die gasbekkens. Maar daar zal menig ander brouwer een ander idee over hebben. Waar ik vroeger eerst een uur al nodig had om de opstelling klaar te zetten, hoef ik nu maar simpel de ketel te vullen en aan te zetten...

Vergisting VanneSmied - Bosberry
    VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    Op fles VanneSmied - Tripel
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Er is een mooi spreukje voor: "De eerste keer ging het niet, de tweede keer ging het van den eerste keer..." Hopelijk gaat het van de eerste keer.... 8o:thumbup:

Hieronder een "verslagje" van mijn eerste keer, en ook het verder verloop van mijn brouwen, het is ook gelukt van den eerste keer... :-B Welkom op het forum trouwens...

http://www.chateau-ifach.be/eerste_brouwseltje/

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Welkom. Teveel noteren kan inderdaad niet, en na een paar keer ben je de details toch al vergeten. Mooi dat je het dan kan terugvinden.

Noteer ook je volumes na het maischen, voor en na het koken. Eenvoudig met een duimstok meten vanaf de rand van je pan. En op die momenten ook het SG. Je krijgt dan goed inzicht in de verliezen van jouw setup.