Hobbybrouwen als vzw

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Je moet beginnen vanuit je passie en vooral niets doen wat je zelf niet wilt. Jezelf niet forceren.

Wij zitten nu aan een productie van maandelijks 120 liter bier (cider even niet meegerekend).

Waarom maar 120 liter? Omdat we niet meer willen brouwen. Die 120 liter is dan altijd direct weg, vooral aan particulieren, daar zijn de marges hoger. We zien wel altijd dat we stock hebben en daarvoor laten we sommige bieren 'int groot' brouwen.

Maar als je elke maand 120 liter wilt brouwen en aan een deftige prijs verkopen moet je natuurlijk wel niet afkomen met Joske tripel of Blond mieke fzo, in dat segment zijn de prijzen die je kan vragen te laag.

• Ik ben zelf ooit eens aan het rekenen geslagen en eigenlijk moet je, om deftig uit je kosten te geraken, al beginnen met elke week 1000l te brouwen. Je gaat er dan zeker en vast nog niet rijk van worden maar je scheurt er dan je broek ook niet aan.

10.000 € is sowieso veel te weinig, zelfs met een kleine installatie ga je al snel aan een investering zitten van +50.000 €.

maar met het doel zoals beschreven om 100 liter per week te brouwen, moet dat met 10.000 €zeker lukken; Veel hangt er van af van hoe 'hands on' je deze onderneming wil aanpakken. Wil je 'druk op de knop' brouwen, bottelen, etiketteren ..., dan zal de investering een veelvoud zijn. Ben je bereid er veel manueel werk ( kost in principe ook geld ) in te steken, dan geraak je er zeker. Met de investering die ik deed in mijn garage heb ik die 100 liter capaciteit, maar niet de vierkante meters om dat wekelijks te doen. Had ik die wel, zouden een paar bijkomende tanks voldoende zijn om dat te doen, en ik zou nog flink onder de 10.000 € landen

• Je vergeet de strenge normen waaraan je moet voldoen vanwege het FAVV, je komt er niet met gewoon wat verf op de muren te kletsen. Dat kost geld. Ook je installatie gaat al snel richting een paar duizend euro en zo begint het verhaal heel snel aan te dikken.

Zoek maar eens rond naar installaties waar je 100 liter mee kan brouwen en wat die kosten. Reken daarbij nog een bottelinstallatie (zelfs een heel simpele) en de nodige ruimte om alles in onder te brengen en je raakt er nooit met die 10,000 euro. En het doen uit passie voor het bier is goed en wel, en die motivatie ga je ook een tijdje kunnen volhouden, maar op een gegeven moment ga je eens neerzitten en nadenken over waarmee je bezig bent. Gert van brouwerij Keun was hier vroeger veel actief en die is op kleine schaal in zijn schuur begonnen met drie speidels van 50l. Daar is hier zelfs ergens een onderwerp over.

• +/- €3000 kookcapaciteit 150 liter.

+/- €1500 2 gistvaten van 79liter.

Resp. 2120 en 2 keer 400 euro

Je vergeet de strenge normen waaraan je moet voldoen vanwege het FAVV, je komt er niet met gewoon wat verf op de muren te kletsen. Dat kost geld. Ook je installatie gaat al snel richting een paar duizend euro en zo begint het verhaal heel snel aan te dikken.

Zoek maar eens rond naar installaties waar je 100 liter mee kan brouwen en wat die kosten. Reken daarbij nog een bottelinstallatie (zelfs een heel simpele) en de nodige ruimte om alles in onder te brengen en je raakt er nooit met die 10,000 euro. En het doen uit passie voor het bier is goed en wel, en die motivatie ga je ook een tijdje kunnen volhouden, maar op een gegeven moment ga je eens neerzitten en nadenken over waarmee je bezig bent. Gert van brouwerij Keun was hier vroeger veel actief en die is op kleine schaal in zijn schuur begonnen met drie speidels van 50l. Daar is hier zelfs ergens een onderwerp over.

tja, en ik zeg je dat ik ver onder de 10000 ben gebleven, favv ok en al.

• Lukt inderdaad zeker om te starten en zo gradueel uit te breiden.

B150Pro van brewtools, en zelfs om te beginnen 210 liter vaten van Brouwland (al wil ik die asap naar inox).

Bottelmachine hebben we niet, een heel gedeelte vullen we af op vaten voor cafe's (nu minder gezien de lockdown).

Nu hebben we een 120 liter imperial milk stout in het gistvat steken en dat gaat wel een pijnlijke worden om te bottelen met een bottelpijpke :D de machines zijn in volle ontwikkeling en ik wacht op de eerste tegendrukvuller die zowel 33cl fles, 75cl fles als blik kan.

• Dus 3,000 euro voor de brouwketel. Hoe ga je spoelen? En dat water opwarmen? Of ga je niet spoelen en met een veel lager rendement werken?

Hoe ga je het wort transfereren tussen ketels en gistingsvaten? Met een gewone hevelfilter? Of voorzie je daar ook een pomp voor? Vergeet niet dat 120 liter bier/wort ook effectief meer als 120 kg weegt. Zonder de verpakking mee te rekenen. Dat verplaats je niet gewoon even.

Gecontroleerd vergisten : ga je dit doen? En zo ja, waar ga je gecontroleerd in vergisten? Met 1 koelkast ga je er niet komen. Je kan temperatuur gecontroleerde CCT's nemen maar die kosten veel geld.

Plastic gistingsvaten is om miserie vragen als je 1x per week gaat brouwen. Je komt er ook niet met twee vaten (gesteld dat je afzonderlijk gaat lageren) want elke week brouw je weer een nieuw bier maar is het oude nog niet uitvergist. Volgens mij zit je dan al snel aan een achttal vaten. Ga je voor RVS (en veronderstel ik CCT), dan zit je al snel met een stevige investering daar.

Dan nog de ruimte waarin je gaat werken : die moet conform de huidige FAVV reglementering zijn, dat wil zeggen dat je waarschijnlijk ook daar in gaat moeten investeren. Gewoon in je garage gaat hier niet op, die garage moet worden aangepast met de juiste aan- en afvoeren. Wand- en vloerbekleding moet goedgekeurd zijn door het FAVV. Afvoeren moeten op bepaalde plekken zitten.

Ik denk dat ik de 10,000 al voorbij ben.

Bottelen : zoals je al zelf zegt ga je er met een bottelpijpje niet komen. Zeker niet als je elke week 120l moet bottelen. Dat zijn 360 flesjes per keer, oftewel 15 bakken van 24 flesjes. Daar moet je ook ruimte voor hebben.

Je hebt dus een afvulinstallatie nodig (staat er net eentje te koop in de zoekertjes, voor 2000 euro is ze van u. Kan 4 flesjes per keer vullen) en ook nog eens een kroonkurkapparaat waarmee je makkelijk 360 flesjes in 1 keer kan afsluiten. Die 15 bakken moet je telkens ook ergens kunnen zetten. Als je gaat hergisten op fles moet je ook nog een warme kamer voorzien.

120 liter per week brouwen wil ook zeggen dat je de nodige voorraden moet aanleggen. Naast de aankoop ervan moet je er ook ergens mee naartoe kunnen. Lijkt misschien banaal, maar het is ook weer ruimte waar je rekening mee moet houden. Hop kan je niet gewoon warm bewaren, die moet de koeling in. Gist ook. En ook hier komt het FAVV weeral kijken : dat zijn voedingsmiddelen en zijn dus ook onderhevig aan de nodige regels.

Soit, ik kan nog even doorgaan als je wil. Maar als je dit allemaal kan bolwerken voor minder als 10,000 euro dan vind ik dat op z'n minst heel indrukwekkend.

• Elke week is een ander verhaal.

Elke maand 1x brouwen lukt makkelijk met 1 koelkast waat een 210 liter vat in past.

Spoelen met water dat je aftapt van de brouwketel (en dus eerst mee opwarmt), hier zijn wel betere manieren voor.

Pomp heb je voor 100 a 200 euro.

Aanpassingen garage hebben ongeveer 2000 euro gekost (verf, extra stopcontacten, waterleidingen, vliegendeur).

• Elke maand 1x brouwen lukt makkelijk met 1 koelkast waat een 210 liter vat in past.

Ah, dan spreken we inderdaad over iets anders. Ik dacht dat we spraken over 1x per week. My mistake.

Let ook even naar je elektriciteitsinstallatie, als ik goed reken heeft die ketel 29 ampère nodig. Dat is niet niks.

Qua vergisting zou ik dan toch wat meer investeren in 1 goede CCT met temperatuurscontrole. Dan hoef je niet te hevelen, kan je rechtstreeks vanuit de cct bottelen en bespaar je ook nog wat plek.

• Als ik de brouwapparatuur op de gilde bekijk dat is een nieuwe 100l brouw installatie met 2 150l CCT's
    Alles inclusief pompen, CIP sproeiballen flexibels, flessen wasser, detergenten, desinfectiemiddelen, reserve stukken en dichtingen op stock, enz... dus echt compleet geïnstalleerd alles nieuw klaar om te starten = 8000€
    Het geen we niet hebben is een bottelapparaat en etiketeer apparaat maar dat kost samen ook nooit meer dan 2000€ voor een 100l brouwinstallatie
    Je mag dus afronden op 10.000€ en daar zit dan ook alles in zelfs de sokkels om de apparatuur op te zetten elektriciteiten aanpassingen aanpassingen van de watervoorziening enz...

Voor 10.000€ kan je dus makkelijk om de 3 weken 100l brouwen.

• mijn brouwinstallatie ( dus meer dan 1 ketel ) is een polsinelli easy 100, 2120 euro 2 gekoelde vlakke bodemtanks van 120 liter aan 400 per stuk, een omgebouwde tweedehands tapkoeler van 200 euro, een gravitair bottelapparaatje van 285 euro. Een rek van 200 euro en een occasie omgebouwde vaatwas om ketels en tanks te reinigen. 200 euro voor electronisch en elektrisch materiaal en een stc3008 voor temperatuurcontrole en tenslotte om en bij de 1000 euro voor afwerking van de ruimte en bijleggen van 3 aardgaskranen. Dat maakt 4405 euro. Aan de emmertjes, meetgerief, roerstok, maatbekers en ander klein materiaal heb ik bij mijn weten geen 5000 euro uitgegeven. Alle administratie, kpb, borg accijnzen, favv en hulp van de boekhouder zou ik moeten nagaan. In elk geval, ik heb 8000 euro op een nieuwe beroepsrekening gezet, +650 euro inkomsten uit een ander bijberoep, alles daaruit betaald en ben nooit onder 0 geweest. En daar zijn al een paar overbodige luxes ( een pallet nieuwe lege bakken ) 1 domme aankoop ( etiketten zonder offerte aan 1 euro per stuk aub )afgegaan ook.

• Ik ben zelf ooit eens aan het rekenen geslagen en eigenlijk moet je, om deftig uit je kosten te geraken, al beginnen met elke week 1000l te brouwen. Je gaat er dan zeker en vast nog niet rijk van worden maar je scheurt er dan je broek ook niet aan.

10.000 € is sowieso veel te weinig, zelfs met een kleine installatie ga je al snel aan een investering zitten van +50.000 €.

In mijn berekening van BRAUW, ga ik ervan uit dat ik op termijn 4x500L/week brouw.