Hobbybrouwen als vzw

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Moest een thread als deze al bestaan, mijn excuses voor de herhaling maar in dit topic vind ik het alvast niet direct terug.

Omdat mijn maat en ik toch telkens investeren in onze 'installatie' en grondstoffen zonder enige return on investment (ROI) zijn we aan het denken, na heel wat toogpraat, op heel kleinschalige manier ons bier op de markt te brengen om een klein beetje ROI te krijgen. Dit door bijvoorbeeld via een bierproevers vereniging.

We hebben onszelf de opdracht gegeven om maandelijks 20tal liter te brouwen om recepten en technieken aan te scherpen dit jaar en dit op te drijven naargelang de tijd. We willen nog altijd plezier beleven maar toch iets terug verdienen. Dus wilden we even vragen hier of starten met vzw een goed idee is om bieren op de markt te brengen? (9/10 met BTW nummer)

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

PS, we zijn momenteel gevestigd in Gent.

PPS, momenteel geniet ik van enkele verlofdagen en vandaar ben ik wat actiever aan het worden op dit forum na al heel veel info vergaard te hebben. :P

• Ik denk dat met brouwsels van 20 liter je ROI negatief gaat werken omdat je dan alle vergunningen in orde moet hebben. Lekker zelf opdrinken.

Zonder bier te verhandelen ga je uiteindelijk een goed rendement halen zolang je maar materialen koopt die jaren mee kunnen. De eerste periode kost relatief veel, maar daarna ga je toch vrolijk goed bier brouwen voor de prijs van goedkope supermarkt rommel. Dat is op zich ook een goede ROI. Mijn laatste blond was 0,64 per liter.

• Zelf ook vrij nieuw op dit forum, maar zat ook wat aan de financiële kant te denken.

Voor wie maak je op dit moment het bier? Want indien het enkel voor jezelf en vrienden is, kan je altijd aan je vrienden een kleine bijdrage vragen. Opzich drinken ze dan een exclusief, handgemaakt, ambachtelijk bier :thumbup: en nog goedkoper dan uit de supermarkt. En met het geld dat je er van terugverdient kan je toch al nieuwe grondstoffen kopen. Dat is toch mijn planning 8o (indien het bier te smaken valt :|)

Om de grotere investering terug te verdienen heb ik nog niet over nagedacht. Zelf ben ik nog maar kleinschalig bezig. Maar dan zou inderdaad de volgende logische stap misschien een vzw zijn. Alhoewel ik niet weet hoeveel je moet brouwen om een ROI te krijgen.

• Laat me de vraag dan zo stellen, vanaf hoeveel liter op jaarbasis wordt het interessant om een soort van vereniging op te zetten?

Momenteel brouwen we nog voor onszelf en de mensen dat we kennen om in de legale zaken te blijven... Toch kriebelt het om misschien toch een klein stapje hoger te gaan en via verenigingen te verhandelen.

An sich, we kunnen van vrienden wel een bijdrage vragen maar vrienden zijn ergens Wel biased omdat ze je kent dus open we ook via zo'n Bierverenigingen ook een markt te krijgen.

Bijkomend, mag de ROI momenteel nog negatief zijn ;)

• Laat me de vraag dan zo stellen, vanaf hoeveel liter op jaarbasis wordt het interessant om een soort van vereniging op te zetten?

Ik denk dat je dan al richting een grote plas bier gaat - zelf probeer ik een en ander te berekenen, maar lijkt me dat je pas vanaf 200hl (40 weken = 40 brouwdagen aan 500 liter) echt over rendabiliteit mag gaan spreken

Momenteel brouwen we nog voor onszelf en de mensen dat we kennen om in de legale zaken te blijven... Toch kriebelt het om misschien toch een klein stapje hoger te gaan en via verenigingen te verhandelen.

Je raakt heel snel in het vaarwater van de accijnzen... Entrepot aanvragen, accijnzen in order brengen voor het brouwen, FAVV, ...

En verhandelen/verkopen/meegeven (eigenlijk alles als het je huis verlaat) valt allemaal onder de 'legale zaken'

Vergisting VanneSmied - Bosberry
    VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    Op fles VanneSmied - Tripel
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • De vraag is wat je juist wil gaan doen en bereiken. Wil je bier verkopen of brouwdemonstraties (zonder verkoop) gaan geven? Bij het laatste moet je geen accijnzen betalen volgens mij (na te kijken natuurlijk).

En wil je er je beroep van maken of gewoon uit de kosten komen? Let op met dat laatste, eenmaal het initiële enthousiasme is bedaard dan gaat het snel achteruit met de motivatie.

Wat inkomsten betreft (als je zou verkopen) en zonder enige aftrek van kosten wat dan ook (dus pùùr bruto) dan zit je aan +/- 1 euro kost per pint en kan je voor die pint pakweg 2 euro aanrekenen. 20l * 3 * 1 = 60 euro die je verdient met elke batch die je brouwt. Ga je niet echt rijk van worden.

• De vraag is wat je juist wil gaan doen en bereiken. Wil je bier verkopen of brouwdemonstraties (zonder verkoop) gaan geven? Bij het laatste moet je geen accijnzen betalen volgens mij (na te kijken natuurlijk).

De wet is daar heel duidelijk in, => Als VZW moet je wel accijns betalen en je volledig in orde stellen als brouwerij daar je geen particulier bent. Enkel particulieren vrijgesteld zijn van accijns op zelf gebrouwen bier.

• Hoe zit het dan in elkaar voor verenigingen (meer specifiek vzw's) die éénmaal per jaar bier brouwen en verkopen om hun werking draaiende te houden? Zoals een wafelbak of snoepverkoop. Hierover vind ik bitter weinig terug.

Een VZW mag zelf geen bier brouwen en verkopen, als ze dat doen worden de door de accijnzen aanzien als een bedrijf en moet zich volledig in orde stellen met accijnzen, vestigingswetgeving, kortom heel de ramatam.
    Een VZW mag wel bier gebrouwen van hun leden (max 40l per lid) verkopen onder voorwaarden.
    Alles netje hier in uitgelegd

• daarop-voort-vragende.

Wij zouden dus graag met onze vzw, tezamen met een afgestudeerde bierbrouwer, ons eigen bier brouwen, hoofdzakelijk voor eigen gebruik. Maar... we zouden dit bier ook willen aanbieden op ons jaarlijks evenement(je); voor verkoop dus, zo’n 200 liter (bezoekers, geen leden). Dit maakt het er niet eenvoudiger op. (btwnr en andere voorwaarden geen probleem).

Ons bier zouden we kunnen brouwen in een plaatselijk douane-entrepot in de gemeente. En, we staan er eigenlijk wel op dat het bier plaatselijk gemaakt wordt.

We zouden dit bier willen brouwen met een brewmonk Magnus (in verschillende keren, dus). Maar op de website van ‘accijnzen’ lezen we dat er geen gebruik gemaakt mag worden van een ‘mobiele installatie’, hmmm.. is de brewmonk een mobiele installatie?

Om direct een installatie van 2,5 hl te kopen is ons budget niet groot genoeg en we kennen onze ambities naar de toekomst nog niet genoeg.

Wat denken jullie? Utopisch? Tips? Of toch het nodige budget zoeken voor bijvoordeeld een Speidel Braumeister 200 liter?

Bedankt.

• is de brewmonk een mobiele installatie?

Ja, dat is een mobiele installatie. Maar staar je niet blind op Accijnzen alleen, je moet ook nog eens in orde zijn met de voorschriften van het FAVV, economische inspectie, ... Ik denk dat het brouwen van 250 liter, en al zeker in delen, jullie meer miserie als geluk gaat opleveren.

Ik zou, zoals aatjebanaantje al zegt, op zoek gaan naar een (micro)brouwerij in de buurt. Die zullen zeker niet vies zijn van een centje bij te verdienen en als je het daar laat brouwen ben je ineens ook in orde met alle regelgeving. En het zal je naar alle waarschijnlijkheid ook een stuk minder kosten wat voor een vereniging alleen maar meegenomen is.

• bedankt voor uw reactie.

Ik ben maal een tijdje aan het inlezen op dit forum en zag dat je vroeger ook reeds de vraag gesteld hebt betreffende installatie van 200 liter...;

Nu concreet, we dromen eigenlijk om het gat van een gemis van een microbrouwerij in de buurt te dichten en weten -na rondvraag- dat er ook vraag naar is. We hadden liefst klein (tijd!) begonnen; maar mijn vraag: wat zou u aanraden van brouwinstallatie om (commercieel) te starten (ons evenement en plaatselijke horeca), stel dat we toch aan het nodige budget geraken (wat wel mogelijk is). Met commercieel bedoelen we winstgevend zonder de bedoeling er van te leven (vrijwilligers van onze groep) en betalende bierbrouwer.

Bierbrouwen zou in 1ste instantie kunnen in een douane-entrepot (waar ze reeds andere alcoholische dranken maken), dus favv enz zou weinig problemen mogen opleveren.

• Ik denk dat een installatie van 500l een absoluut minimum is. Eentje van 1000l is beter, het gaat ongeveer evenveel werk zijn maar de opbrengst is dubbel. Ik heb er indertijd het hele rekenwerk voor gedaan en die kleinere installaties zijn gewoon niet levensvatbaar qua winst, zelfs als je er niet van wil leven. Vergeet niet dat het verder gaat dan die installatie alleen, je moet een hele bedrijfsstructuur op poten zetten, een boekhouding bijhouden, stockbeheer, verkoop, administratie, ... En dat moet je zowel doen voor een 1000l installatie als een 200l installatie. Je moet ook gemotiveerde leden blijven hebben die eraan mee willen werken (en investeren). In het begin is het allemaal nieuw en bling, en dan heb je handen genoeg om mee te werken. Maar na een tijd gaan er beginnen afhaken en uiteindelijk valt het terug op een paar personen die dit bovenop hun normale activiteiten moeten doen zonder er eigenlijk echt iets mee te verdienen. En dan gaat het hele project na een tijdje op de schop.

Ik weet dat ik nogal negatief overkom, maar die "negatieve" redenering moet je voor jezelf ook eens nuchter kunnen maken.

• Ik weet dat ik nogal negatief overkom, maar die "negatieve" redenering moet je voor jezelf ook eens nuchter kunnen maken.

Neen, is volledig terechte opmerking! Gewoon spijtig én het grote probleem, dat we niet éénmalig voor een evenement ons eigen bier mogen verkopen.

• Maar dat kan je wel, je moet alleen een brouwerijtje in de buurt zoeken die met jullie eens aan de slag wil. Meestal ga je dan rond de euro per flesje uitkomen met een afname van 500 à 1000l en dat zit zo ongeveer binnen wat jullie willen doen hé?

Voordeel is dan dat alle papieren rompslomp al is gebeurd en je je enkel nog op het verdelen van het bier moet focussen. En loopt het vast na 1 keer, dan is dat geen probleem, je laat gewoon geen nieuwe batch meer brouwen.

• bedankt voor uw reactie.

Ik ben maal een tijdje aan het inlezen op dit forum en zag dat je vroeger ook reeds de vraag gesteld hebt betreffende installatie van 200 liter...;

Nu concreet, we dromen eigenlijk om het gat van een gemis van een microbrouwerij in de buurt te dichten en weten -na rondvraag- dat er ook vraag naar is. We hadden liefst klein (tijd!) begonnen; maar mijn vraag: wat zou u aanraden van brouwinstallatie om (commercieel) te starten (ons evenement en plaatselijke horeca), stel dat we toch aan het nodige budget geraken (wat wel mogelijk is). Met commercieel bedoelen we winstgevend zonder de bedoeling er van te leven (vrijwilligers van onze groep) en betalende bierbrouwer.

Bierbrouwen zou in 1ste instantie kunnen in een douane-entrepot (waar ze reeds andere alcoholische dranken maken), dus favv enz zou weinig problemen mogen opleveren.

Als je opzoek bent naar een micro bouwerij, in Nederland sneuvelen de microbrouwerijen de laatste tijd met bosjes en wordt er apparatuur te over aangeboden. VB deze
    Maar dat zegt ook veel over de haalbaarheid en leefbaarheid momenteel.

• In deze PDF heeft iemand uit mijn streek de berekening gemaakt om met z'n vereniging een commerciële brouwerij op te richten.

Wel iets raar, op pagina 19 van de powerpoint staat volgende berekening:

1800 liter aan 3 euro/liter = 5400 euro

Maar je verkoopt toch niet per liter?

het zou dan toch bvb €3/33cl = €9/liter, dus een verkoopwaarde van €16200? Of zie ik het verkeerd:-/

Of zouden ze het echt aan €1/33cl verkopen.

• P14.

Waarborg accijns is afhankelijk van het volume dat je gaat produceren. Niet vast 500€.

P15:

Wat je als entrepot aanduidt, kies je zelf.

p17: verpakkingsaccijns

Dit zag ik toch anders. Als je met wegwerpflessen werkt, is het 9.86€/100L. Als je met retourflessen werkt is dit 1/7de van de prijs.

p19: grondstofkost van 80€/70L zou goedkoper mogen. Dit lijkt mij overschat. De verkoopprijs van 1€/flesjes dan weer aan de lage kant. Voor dit volume kan je minstens 1.20€ /flesjes vragen. Maar natuurlijk sterk afhankelijk van de stijl.

p20: etiketten aan 1ct zou wel heel straf zijn. Ik print ze zelf en tel eigenlijk aan 15ct/etiket. Voor kleine oplages is dit de prijs. Brouw je altijd hetzelfde bier en kan je op een of andere manier je botteldatum of houdbaarheiddatum er op krijgen, kan je grotere volumes etiketten kopen en de kostprijs drukken. Maar 1ct gaat volgens mij toch niet lukken.

Conclusie is wel juist. :)