We stellen ons eens voor

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi hoi,

Telkens als we brouwde vergat ik goede foto's te nemen om ons eens voor te stellen. Gisteren dacht ik er toch eens aan om zoveel mogelijk foto's te nemen. Bij deze stel ik ons even voor.

Ikzelf ben Dieter en samen met menne maat Jellen hebben we intussen al 6 brouwsels gebrouwen (waarvan 1 volledig mislukt is).

Gestart met een starters kit in de keuken van onze co-housing zijn we gegroeid vaan een 5l brouwseltje naar ineens 20liter brouwsels.

Dit waren onze eerste stappen naar 20l brouwsels met 1 grote kookpot, een neteldoek om te filteren en een gistvat... wat een gesmos was me dat... (2 weken later plakte onze vloer nog)

Intussen zijn we beiden verhuisd en zijn we aan het brouwen in een garage met 2 kookpotten die kraantjes hebben! Wat een verademing!

Tegenwoordig hebben we een heksfilter in onze maschketel geïnstalleerd om het filteren wat te versnellen.

Op termijn denken we een magneet pomp bij aan te sluiten om het process wat te versimpelen. Of lijkt dit geen goed idee?

Onze kookketel is nog een oud ding van 30l die nog super werkt. Met hopzakjes voegen we dan de hop toe.

Helaas heb ik onze wortkoeler nog niet gedocumenteerd... Next time dan maar...

Tot volgend bericht!

• Welkom op het forum :thumbup:

Dat ziet er een mooie installatie uit.

Op termijn denken we een magneet pomp bij aan te sluiten om het process wat te versimpelen. Of lijkt dit geen goed idee?

Dat zou ik niet doen, filteren is iets dat traag moet gebeuren om een zo goed mogelijk rendement te krijgen. De manier waarop je nu filtert, zeker als je voorzichtig bent met het hete wort naar de kookketel over te brengen, is een heel goede om oxidatie aan de warme kant (HSA of Hot Sida Aeration) te vermijden. Gewoon rustig filteren (à ratio van 1l/minuut wort) en spoelen met heet water (mag gerust kokend zijn) en je krijgt een mooi helder wort aan een schappelijk rendement met een minimale blootstelling aan zuurstof.

• In alle eerlijkheid weet ik het niet van buiten... Die ketels of kookpotten zijn gebruikt door mijn vader als traiteur jaren geleden. Sinds hij is overgestapt naar een chocolatier zijn die in ongebruikt geraakt tot ik begonnen ben met hobbybrouwen. Ik vermoed dat ze minstens van de jaren '80 zijn...

• Welkom hier. Die met die deksel is toch niet een kookketel? Koken doe je zonder deksel

Euhm... Als we ons starters kit hebben gekregen en via YouTube van het bedrijf hebben gekeken leek ons dat het deksel wel nodig was :) .

Ineens een vraag... Waarom zonder deksel?

• De damp moet goed wegkunnen. Waar jullie brouwen is dat geen enkel probleem en mocht het teveel damp worden in die garage dan tijdens de kook de deur omhoog.

Zoals al gezegd, de DMS moet wegkunnen. Ook handig zonder deksel is ingrediënten toevoegen. Die hete deksel er steeds afhalen is ook niet alles.

• Vooreerst welkom.

Zijn dat aluminium ketels die jullie gebruiken?

Was ook meteen het eerste wat mij te binnen schiet. Weet niet meer waarom, maar mij hebben ze het op dit forum enkele jaren geleden ten stelligste afgeraden aluminium te gebruiken. En als het oude potten van een traiteur zijn, is de kan heel groot dat het aluminium gaat zijn. De reden waarom niet te gebruiken laat ik aan de experts ter zake.

Nunc est bibendum.

• Weet niet meer waarom, maar mij hebben ze het op dit forum enkele jaren geleden ten stelligste afgeraden aluminium te gebruiken. En als het oude potten van een traiteur zijn, is de kan heel groot dat het aluminium gaat zijn

Het hangt er een beetje vanaf. Het is niet ideaal om aluminium te gebruiken maar echt kwaad kan het niet, gewoon niet telkens de pot helemaal blinkend gaan schrobben en dan blijft het wel in orde. Ik zou wel bij aanschaf van een nieuwe pot naar een RVS model gaan (als 't op een budget moet of je hebt het liggen is een emaille ketel ook nog goed). Maar ik geloof dat dat uiteindelijk de bedoeling ook is van JeDie