Kriekenbiertje met champagnebubbels

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ben een kriekenbiertje aan het lageren.(5 weken aan 4 graden)

Ik zou graag bij het bottelen hergisting op fles doen.

Kan ik door een champagnegist hiervoor te gebruiken champagnebubbeltjes in mijn bier krijgen of is dit iets te simplistisch?

• De gist heeft weinig invloed op het soort bubbels en schuim dat je krijgt dit hangt af van de samenstelling van je bier.
    Nu voor een kriek op basis van lambiek kan je ofwel gaan voor de aanwezige gisten in het bier maar dan duurt de carbonisatie net wat langer.
    Ga je champagne gist gebruiken dan ga je die eerst moeten laten gewennen aan het heel zure milieu van een lambiek.
    Meestal wordt er een klein startertje gemaakt van de champagne gist en eenmaal die vertrokken is wordt er langzaam een beetje meer en meer lambiek aan toegevoegd zodat die kan acclimatiseren aan het zure milieu.
    Met champagne gist verloopt je carbonisatie wel sneller.
    Sommige champagne gisten zijn wel killer yeasts en gaan dus de aanwezige sachh's (en ook nog wat ander gist soorten maar niet de brett's) doden in je lambiek, dit gaat in tegen stellig tot carboniseren met de aanwezige gisten mogelijk een smaak verschil opleveren (kan zowel in goede als minder goede zin zijn)
    Meer detail info over hoe dit te doen vind je hier

• Basisrecept was trapist 9 % alcohol met T 58 gist maar heb bij een deel van het jongbier bij de lagering (1/10 ) kriekensap bijgedaan als proef.
    Mijn vraag is kan ik na 5 weken lageren met champagnegist als bottelgist nog iets anders doen dan met bottelgist S 2? (Liefst schuim en kleine champagnebubbels)

• Basisrecept was trapist 9 % alcohol met T 58 gist maar heb bij een deel van het jongbier bij de lagering (1/10 ) kriekensap bijgedaan als proef.
    Mijn vraag is kan ik na 5 weken lageren met champagnegist als bottelgist nog iets anders doen dan met bottelgist S 2? (Liefst schuim en kleine champagnebubbels)

Geeft geen verschil in schuim nog bubbels. Enkel zal het gist sediment bij en champagne gist sneller opdwarrelen bij het uitschenken tov de F2 welke beter aan de bodem blijft plakken. Champagne gist is immers gemaakt om niet samen te plakken op de boden maar specifiek om los en vlokkig te blijven om de remuage van de champagne te kunnen uitvoeren

• Mij heeft er ooit eens een semi-pro die eigen schuimwijn op de markt (lees: winkel) had dat de kleine bubbels in Champagne komen door de lange tijd op fles (samen met de gist, moet die minimum 36 maand erop, bij Cava mogen ze na 9 maand al degorgeren) én de aanwezigheid van glycerine zou ook een 'oorzaak' zijn voor kleine bubbels, of het effectief zo is, wie zal het zeggen... :/ Heb van die man leren degorgeren "à la volée", dus zonder bevriezen van de gistprop in de hals de flessen ontdoen van het gistdepot. Die 'omgekeerde kroonkurktrekker' heeft mij 32 Euro gekost, veel te veel voor wat het is, doch die kun je wel zelf maken, maar 2 linker handen zekers, dus tja... 8o

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."