WYEAST XL 1214 Belgian Abbey - Chimay Blue

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• OH boy! ik ga de volgende keer mijn bieren gewoon een nummer geven denk ik want ik wil geen moord op mijn geweten.

Moordgriet was 't 33 jaar geleden, een wonder da IK er nog nie aan ben mé mijne grote mond altijd ... :/^^ Maarja, 't valt nog mee zenne, 't is een brave, als ze gezopen heeft, anders kunde er niks mee doen... ^^^^

PS: 't is nie waar zulle, of denkte van wel...? 8o:angel: Aja, voor wie zich mocht afvragen hoe ze er na 33 jaar "gruwelijk" (of is 't nu huwelijk..?) uit ziet, hier nie klikken hé... =O

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Edited once, last by HermanH ().

• Zou die lijst al niet een beetje verouderd zijn, het lijken er mij zoveel die geen bottelgist gebruiken...?

Dat is een goede vraag. Van de trappisten wist ik indertijd dat ze geen bottelgist gebruiken (behalve Orval maar dat is een specialleke) maar dat is ook al geleden van toen Peter nog op het forum zat.

• Laatst gewijzigd: 2019/09/06 12:02 (Externe bewerking) staat er onderaan.

Ja, maar ik stel mij de vraag of de info wel klopt, het lijken mij er zoveel die geen andere bottelgist gebruiken en met de populariteit aan de laatste jaren van opstart hobby-, micro- en iets grotere brouwerijtjes zou mij dat verwonderen dat sommige die daar op staan hun gist nog zomaar "ten grabbel" willen gooien...? Als het waar is, zoveel te beter, doch tja....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Je kan ook vragen stellen bij de manier waarop die lijst is samengesteld. Het gaat vaak om "organoleptische" ervaringen maar er zijn maar weinig bieren bij waar ze ook bevestigde informatie over hebben.

Dit gezegd, het is niet omdat het een bottelgist is dat je er niet mee kan brouwen. Ik heb zo ooit met Hopus gist gewerkt (wat een bottelgist zou zijn) en die werkte perfect, ook qua vergistingsgraad. Of het de originele gist was weet ik niet maar werken deed hij wel.

• Cimay gebruikt sinds 1978 met grote zekerheid bottelgist daar ze voor het transport naar Baileux (bottel locatie) het bier centrifugeren om de gist te verwijderen en ze op de bottellocatie pas verse gist toevoegen.
    Deze info is netjes terug te vinden op hun site en ook op andere plaatsen
    (De paters zien ondertussen ook al wel de voordelen van bottelgist in , Door een stam te kiezen die meer SO2 produceert blijft immers het bier lager op smaak, Bij Moortgat en vele andere brouwerijen doet men dat ook om die reden)

• Die lijst op hobbybrouwen wordt nog wel eens bijgewerkt maar is absoluut niet correct. Trial and error is de juiste weg.

Voor een heel aantal gisten kun je gewoon de commerciële variant nemen, en anders zijn er wel brouwers in deze groep die de juiste gist in huis hebben.

• Cimay gebruikt sinds 1978 met grote zekerheid bottelgist daar ze voor het transport naar Baileux (bottel locatie) het bier centrifugeren om de gist te verwijderen en ze op de bottellocatie pas verse gist toevoegen.

Ja, maar er staat niet bij welke gist, gewoon dat het verse is :

Citeer

Fresh yeast is therefore added at this stage to achieve the correct alcohol content and sparkle.

En dus is het koffiedik kijken welke gist wordt gebruikt. Bij Westmalle (was)is het de hoofdgist die wordt gebruikt en dit zou evengoed het geval kunnen zijn bij Chimay.

• Ja, maar er staat niet bij welke gist, gewoon dat het verse is :

En dus is het koffiedik kijken welke gist wordt gebruikt. Bij Westmalle (was)is het de hoofdgist die wordt gebruikt en dit zou evengoed het geval kunnen zijn bij Chimay.

Kan, maar is hoogst onwaarschijnlijk, anders zouden ze niet de moeite doen om het klein beetje resterende gist eerst volledig af te scheiden door centrifugatie? Een brouwer doet geen stappen die voor hem geen nut hebben en geld kosten en al zeker niet als het paters zijn

• Dus eigenlijk, voor die +/- 7 Euro wat het kost kopen we beter een vloeibare gist en verdelen we die na opkweek in een paar pipetjes met glycerine in de diepvries, heb je nakweek voor lang en je weet dat het (ongeveer) toch de originele gist is die je gebruikt...

• Kan, maar is hoogst onwaarschijnlijk, ... Een brouwer doet geen stappen die voor hem geen nut hebben en geld kosten en al zeker niet als het paters zijn

Toch meen ik dat ik dat ergens heb gelezen dat een bepaalde brouwerij dit wel zo doet! Ik dacht dat het was om geen

negatieve invloed te hebben op de smaak maar kan jammer genoeg niet meer terugvinden welke brouwerij of waar ik dit gelezen heb. Dus ik kan ook mis zijn ben ook al niet meer van de jongste ^^

Update:

Iets gevonden, het is niet hetzelfde artikel maar in het boek 'Verander water in Bier' van Adrie staat er op pag. 99 het volgende:

White en Zainasheff melden in hun boek 'Yeast' echter dat veel brouwerijen claimen een bottelgist te gebruiken om te voorkomen dat andere (hobby)brouwers hun gist opkweken, maar dat zij in de praktijk voor hergisting gewoon hun hoofdgist gebruiken....

• La Trappe en West Malle doen dat zeker, die gebruiken de hoofdgist als bottelgist. Er zullen er vast veel meer zijn.

Met witbier wordt het ook vaak zo gedaan.

Het zijn meestal de fabrieken (eigenlijk geen brouwerij meer) die geen opkweekbare gist meer in de flessen hebben.

• anders zouden ze niet de moeite doen om het klein beetje resterende gist eerst volledig af te scheiden door centrifugatie?

Eigenlijk wel, de gist die nog in het gistvat zat is niet zo vitaal meer en je bent als brouwer ook niet zeker hoeveel er juist inzit. Door de centrifuge en dan opnieuw verse, vitale en afgemeten gist toe te voegen weet je dat er genoeg en vitale gist in je bier zit.

Maar we zouden het eens moeten kunnen testen, zien hoever de gist die in de flesjes zit doorgaat. Momenteel heb ik er geen tijd voor (veel werk in de tuin) maar ik wil wel eens met de flesgist van Chimay aan de slag en dan kan ik er meer over vertellen.

• te veel bottelsuiker (8,2gr/l) gebruikt waardoor deze veel meer CO2 heeft dan de originele.

Vandaag nog eentje open getrokken en deze keer zat er weinig co2 in misschien heb ik de suiker niet goed verdeeld omdat ik in mijn bottelvat ben vergeten roeren voor het bottelen.

Normaal doe ik mijn bottelsuiker (opgelost in kokend water) eerst in mijn bottelvat en hevel ik daarna mijn wort over in dit vat.

Zou dit niet voldoende zijn om de suiker te mengen onder de wort? Of moet ik toch de volgende keer nog wat extra roeren?

:pieker:

Tot nu toe heb ik daar zo geen probleem mee gehad maar ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd meestal een eco-matic gebruik om de bottelsuiker te verdelen.