WYEAST XL 1214 Belgian Abbey - Chimay Blue

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Gisteren heb ik een Chimay Blauw kloon gebrouwen en daarna de wort laten koelen tot 15°C en vervolgens de gist WYEAST XL 1214 Belgian Abbey toegevoegd.

Volgens het recept dat ik via Brewfather heb gevonden zou deze eerst 3d op 15°C moeten vergisten en dan voor 7d op 20°C, 3d op 23°C en dan 3d coldcrash op 2°C.

Maar omdat er nog steeds geen beweging in het waterslot zat ben ik eens ga kijken op internet wat nu de beste vergistingstemperatuur is voor deze gist.

Maar dit heeft mij nu nog meer doen twijfelen want bij Brouwland spreken ze tuss. 20 - 24 °C maar in de gebruiksaanwijzing staat er vergistingstemperatuur = 14°-24°C

Heeft er iemand al ervaring met deze gist? En op welke temperatuur zou ik het best vergisten?

Ik heb de temperatuur ondertussen wel al wat verhoogt naar 20°C. :pieker:

• De grote vraag is eerder, hoeveel liter probeer je met zo'n pak te vergisten zonder eerst een starter te maken. En, hoe oud is dat pak? Die pakken op zichzelf kunnen niet veel zonder starter (behalve dat ze te duur zijn).

• De grote vraag is eerder, hoeveel liter probeer je met zo'n pak te vergisten zonder eerst een starter te maken. En, hoe oud is dat pak? Die pakken op zichzelf kunnen niet veel zonder starter (behalve dat ze te duur zijn).

18dec2019 stond er op de verpakking. Volgens de omschrijving zou 1 voldoende moeten zijn voor 20l maar ik heb er toch maar voor alle zekeheid 2 gebruikt om 22l te vergisten. Deze heb ik 2dagen ervoor geactiveerd en de pakken waren flink opgezwollen. Deze gist is gekend voor zijn traag starten dus ik maak me geen zorgen dat er nog geen activiteit is maar wil wel zeker zijn van de juiste temperatuur.

• 18dec2019 stond er op de verpakking. Volgens de omschrijving zou 1 voldoende moeten zijn voor 20l maar ik heb er toch maar voor alle zekeheid 2 gebruikt om 22l te vergisten. Deze heb ik 2dagen ervoor geactiveerd en de pakken waren flink opgezwollen. Deze gist is gekend voor zijn traag starten dus ik maak me geen zorgen dat er nog geen activiteit is maar wil wel zeker zijn van de juiste temperatuur.

Spijtig dat je die 2 dagen op voorhand geactiveerd hebt, zo verzwak je de gist ontzettend fel!!
    Het beetje suiker dat in het pakje zit dat is goed voor een paar uur eten voor die gist, en eenmaal dat op is begint die aan zijn interne glycogeen reserves, gevolg is dat je uitgeputte gist toe voegt.
    Met uitgeputte gist starten zorgt sowiso al voor minder delingen in je wort ? Minder snelle start en minder doorgedreven vergisting op het einde.
    Wyeast is nochtans heel duidelijk hier over dat je dit slechts enkel uren te voren moet activeren of zelfs totaal niet!!!

Het is de logica zelve, de hoeveelheid gist die daar in zit die vergist makkelijk 20l in enkele dagen? Hoe lang doet deze zelfde hoeveelheid gist of zelfs 10% van die hoeveelheid er over om het kleien pakje suikerwater volledig te vergisten?? (uren!)

Nu vele brouw winkels stellen wel dat je per verlopen maand na de productie datum 1 dag op voorhand activeren, maar dit is echt de reinste onzin en dient enkel om het aantal klachten dat deze packs niet opzwellen te beperken
    (is gewoon te veel werk voor hen om deze vragen allemaal te behandelen) :grouchy:

• Dit mogen ze dan wel eens op hun verpakking zetten!!! Ik heb de gebruiksaanwijzing van brouwland gevolgd! :grumpycat:;(

• Ik denk dat 15 graden een klein beetje aan de koele kant is. Met deze gist start ik normaal tussen de 17 en 18 graden ( in het gistvat gemeten). Laat het een beetje warmen tot deze temperatuur en dan zal hij wel van start gaan.

• Wijze les, volg NOOIT de aanwijzingen van winkels maar die dan de fabrikanten.

En de aanwijzingen op de verpakkingen is ook heel summier, voor een goede uitleg is de verpakking gewoon te klein. Daar staan voornamelijk de wettelijk vereiste zaken op.

Maar goed 22 liter a 1.080 (??) is ca 400 miljard cellen nodig, dat is dus 4 kerngezonde verse pakken. Dat verklaart dus het traag starten.

Verdiep je in starters maken, het is makkelijker dan brouwen, en de gist moet uiteindelijk bier maken van jouw wort.

• Dit mogen ze dan wel eens op hun verpakking zetten!!! Ik heb de gebruiksaanwijzing van brouwland gevolgd! :grumpycat:;(

Geen paniek. Hij zal aan 20° wel opstarten. Je starttemperatuur was wel laag. Duurt alleen wat langer.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Wijze les, volg NOOIT de aanwijzingen van winkels maar die dan de fabrikanten.

En de aanwijzingen op de verpakkingen is ook heel summier, voor een goede uitleg is de verpakking gewoon te klein. Daar staan voornamelijk de wettelijk vereiste zaken op.

Maar goed 22 liter a 1.080 (??) is ca 400 miljard cellen nodig, dat is dus 4 kerngezonde verse pakken. Dat verklaart dus het traag starten.

Verdiep je in starters maken, het is makkelijker dan brouwen, en de gist moet uiteindelijk bier maken van jouw wort.

Ik heb eigenlijk alles in huis om een giststarter te maken maar durf er zo niet aan te beginnen. Dus mocht er iemand duidelijke richtlijnen hebben deze zijn altijd welkom.

Ben net van Brouwland terug en heb met hen de discussie aangegaan over hun handleiding,

Heb hen volgend vraag gesteld:
    Wat als je een smash pack van 4 maand 4 dagen op voorhand activeert en na 4h begint het pak al op te zwellen?
    De gist is dan in zijn lag fase en gaat groeien (niet vermenigvuldigen) ATP aanmaken voor de energievoorziening, ribosomen voor de eiwitsynthese en enzymen die nodig zijn voor de diverse biochemische processen.
    Na enkele uren is de voorraad aan voedingstoffen dan op en gaat de gist in eerste instantie terug teren op zijn interne reserves en dan over naar de afstervingsfase wegens het gebrek aan voedingstoren.

Hebben julie er al bij stil gestaan welke nadelige gevolgen je huidige handleiding heeft?
    Ze konden de redenatie volgen en gingen dit aankaarten met diegenen die de handleidingen schrijft.

• bedankt ik dacht dat Brouwland een betrouwbare informatiebron was maar zal er vanaf nu rekening mee houden dat enkel de fabrikanten betrouwbaar zijn.

Hmm, beetje kort door de bocht niet?:/

Het lijkt nu alsof op de website van Brouwland alles fout is. Hoe ze aan deze info gekomen zijn is me ook wel een raadsel.

• Sorry als dit zo is overgekomen maar dat was zeker niet mijn bedoeling.

Oké, Geen probleem.

Ze konden de redenatie volgen en gingen dit aankaarten met diegenen die de handleidingen schrijft.

Toch tof dat men bij Brouwland naar de klanten blijft luisteren.;)

• Brouwland is niet de enige die verkeerde informatie geeft over het gebruik van smack-packs, dit vond ik op de site van Brouwstore.nl:

Het gebruik van de gist

De datum vermeldt op de verpakking is de productie datum. Tot 6 maanden na de productie datum is de werking 100% gegarandeerd, na 6 maanden kunt u de gist ook uitstekend gebruiken maar heeft een langere activatie tijd nodig (1-3 dagen).

• Wat kan zijn, is dat men bij Wyaest zelf dit vroeger ook voorschreef, en het later, na onderzoek heeft aangepast. Dan moet je natuurlijk bij de pinken zijn en de ontwikkelingen zelf blijven volgen.;)

• Hmm, beetje kort door de bocht niet?:/

Het lijkt nu alsof op de website van Brouwland alles fout is. Hoe ze aan deze info gekomen zijn is me ook wel een raadsel.

Dat is nu ook niet waar al kwam mijn opmerking wel zo over. Feit is dat met kopiëren en vertalen van fabrieksaanwijzingen dingen mis kunnen gaan en zelf checken of het klopt verstandig kan zijn.

Brouwland is niet de enige die verkeerde informatie geeft over het gebruik van smack-packs, dit vond ik op de site van Brouwstore.nl:

Brouwland levert aan diverse kleinere brouwwinkels. Zo komen ook daar dezelfde fouten terecht.

• Dat is nu ook niet waar al kwam mijn opmerking wel zo over. Feit is dat met kopiëren en vertalen van fabrieksaanwijzingen dingen mis kunnen gaan en zelf checken of het klopt verstandig kan zijn.

Daar kan ik inkomen, en inderdaad, als je een gebruiksaanwijzing schrijft, moet die duidelijk en juist zijn. Ik ben er zeker van dat Brouwland deze wel zal aanpassen als ze alles gecheckt hebben.

• Wat kan zijn, is dat men bij Wyaest zelf dit vroeger ook voorschreef, en het later, na onderzoek heeft aangepast

Dat is zo, vroeger werd dat ook aangegeven door Wyeast maar die zijn daar al jaren mee opgehouden. Wat nog een tip zou zijn voor Brouwland (en andere winkels) is om de handleidingen eens te laten nalezen door hobbybrouwers die ook met die producten hebben gewerkt. (Zo ook voor blikbrouwsels) Ik ben er zeker van dat deze hieraan gerust willen meewerken en zo zouden ze goede accurate handleidingen kunnen plaatsen.

• Ik denk dat het te vroeg activer van de Wyeast XL 1214 toch niet zo'n nadelige gevolgen heeft gehad op de vergisting!

Vandaag na slecht 3 dagen gisten is het SG gezakt naar 1.016.

Begin SG was 1.072 (ipv 1.082).

Eind SG zou 1.011 moeten zijn.

Nu staat mijn bier nog zeer goed te gisten (ong. 2 bubbels per seconde) dus zal ik die 1.011 wel halen.

Ondertussen de temperatuur verhoogt naar 21°C voor de komende 7 dagen.

• Echt, maar dan ook echt geen schrik hebben om giststarters te beginnen maken. Voordeel is dat je gerust meer dan een week op voorhand kan beginnen, en dan de starter in de frigo zet tot op brouwdag zelf. Tijdens maischen een litertje wort aftappen en (afgekoeld) aan je starter op kamertemperatuur geven, en tegen dat je aan het koelen zit, is je starter in optima forma om vers wort te ontvangen.

<p>Napalm is er nog Palm.</p>