Hulpstoffen - de welke en wanneer?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik zat gisteren rond te snuffelen op de website van Brouwland en het viel me op dat er heel veel hulpstoffen bestaan om te gebruiken tijdens het brouwen. Zo op het eerste gezicht zag ik de volgende zaken :

Een hele waslijst en ik ben zeker dat ik er nog een heleboel mis. :S Ik sta zeker niet afkerig tegenover, als het je kan helpen als brouwer waarom niet? Al ben ik er wel van overtuigd dat je eerst je brouwproces goed onder de knie moet hebben vooraleer je naar sommige van deze hulpstoffen gaat grijpen. Het is mijns inziens nutteloos om hulpstoffen om oxidatie te voorkomen te gaan gebruiken als je overal in je brouwproces slordig omgaat met je wort/bier.

Maar stel nu dat je je proces zo goed mogelijk op orde hebt, helpen dan deze stoffen om het net nog iets beter te maken? En zo ja, de welke gebruik je wanneer?

• Minimalisme is mijn brouwfilosofie en denk inderdaad dat je deze middelen niet als een oplossing voor een probleem moet zien. Je zult eerst goed moeten brouwen. Een aantal middelen kunnen wel helpen.

De eerste 5 zijn klaringsmiddelen, die ik zeer zelden gebruik in de whirlpool, eigenlijk nooit in jongbier. Geduld is een schone zaak. Een aantal van die middelen zijn ook niet erg constant in werking.

Servomyces, een zink houdende gistvoeding, het kan je helpen bij een stokkende gisting en preventief bij moeilijke bieren in de hoofdgisting. Andere gistvoeding gebruik ik alleen bij het maken van starters.

De rest van de list gebruik ik niet.

Karamel is om bier aan te kleuren, kleur is voor mij secundair en een gevolg van een smaakdoel met bijbehorende moutkeuze. Kleur is voor mij geen doel op zich.

Van die pH Stabilizer heb ik ooit een monster gekregen en gebruik, je proeft het, maar niet in positieve zin.

• Die pH stabilizer heb ik hier ook nog staan, vroeger een paar keer gebruikt en het werkt wel degelijk maar als je je dan gaat inlezen op water dan ga je je toch vragen stellen of het wel zo goed is voor je bier en het resultaat. Dat je zulks dan kan gaan proeven verbaast me niet. Ik kan er zelf geen smaakassociaties mee doen maar de pot gaat een dezer naar de vuilbak verhuizen denk ik.

Bij mijn laatste brouw heb ik ook een sulfiettabletje toegevoegd aan de maisch. Ik las ergens dat dat oxidatie zou tegengaan. Of ik het bier nu frisser vond als een vorig durf ik niet te zeggen.

• Er ontbreken nog wel wat hulpmiddelen in de lijst ;) (Antioxin SBT, SB, HopAid Antifoam en nog vele andere)
    Of je deze gebruikt of niet dat moet ieder voor zich uitmaken.
    Je bent er in ieder geval geen slechtere brouwer door als je ze wel gebruikt.

Minimalisme is mijn brouwfilosofie en denk inderdaad dat je deze middelen niet als een oplossing voor een probleem moet zien. Je zult eerst goed moeten brouwen.

Deze middelen zijn in vele gevallen wel degelijk een oplossing voor een probleem, (Niet iedereen kan elk jaar 100den€'s uitgeven om zijn apparatuur te optimaliseren) dit staat totaal los van goed of niet goed brouwen.

Om het cru te stellen je moet veel meer kennis vergaren en met veel meer dingen rekening houden als je zulke middelen gaat gebruiken.
    In de meeste gevallen indien correct gebruikt leveren ze voor de gemiddelde hobby brouwer een beduidend voordeel.

• Deze middelen zijn in vele gevallen wel degelijk een oplossing voor een probleem

Laat ik het anders stellen, ik probeer zaken eerst brouwtechnisch op te lossen voor ik naar extra middelen grijp (bijvoorbeeld een enzymbooster / kaltauszug maken). Dit overigens evenzeer voor hardware.

Een product als voorbeeld, anti-schuim middelen. Dat is iets dat echt niet snap. Is het zo moeilijk je zelf te beperken en de ketel of het vat tot niet meer dan 2/3 te vullen? (2/3 even als willekeurige waarde). Schuim heeft in een aantal gevallen zelfs een functie.

We kunnen het voor de grap ook eens omdraaien, gewoon als andere insteek. Welke problemen heb ik met mijn bier omdat ik middel xyz niet gebruik en me beperk tot aanzuren, brouwzouten (CaCl2) en gistvoeding voor de starter? Ik brouw 10l per keer, 3 pannen systeem en de rotatie is hoog, soms bottel ik, meestal tap ik. Soms tap ik met CO2, soms met de handpomp.

• :-/

• Je bent er in ieder geval geen slechtere brouwer door als je ze wel gebruikt.

Ik ben het daarmee eens. Maar de andere kant klopt ook : je bent geen slechtere brouwer als je ze niet gebruikt. Ze kunnen zeker en vast je bier verfijnen en hier en daar scherpe hoekjes van je bier afhalen, of je het brouwen gewoon wat makkelijker maken (bijvoorbeeld met schuimstoppende middelen) en iedereen staat daar vrij in.

Ik zie echter het nut van deze hulpstoffen niet in als je je brouwsysteem niet op orde hebt of je eigenlijk niet weet waar je mee bezig bent (mea culpa). En dat is ook mijn insteek (en ook een beetje de reden waarom ik het topic heb opgestart) : we krijgen meer en meer hulpstoffen ter onzer beschikking en velen onder ons eigenlijk niet goed weten waarom en hoe we ze moeten gebruiken.

Wat ik in de nabije toekomst zeker en vast nog wil proberen zijn Antioxin, Schuimstop en Tetrahop. Maar eerst wil ik er zeker van zijn (voor de AntiOxin) dat mijn brouwproces op orde is en ik alles heb gedaan om oxidatie (met een mate van redelijkheid) te vermijden. Die schuimstop is bij mij gewoon om bij het begin van het kookproces (mijn ketel is hoog en smal) het overschuimen te voorkomen. Ik brouw altijd maar +/- 19l (soms ook minder) en ik heb een CCT van 27l dus dat zit wel snor. De tetrahop daar ben ik nog niet uit, ik snap nog niet 100% wat het juist met mijn bier doet.

• Van al die hulpstoffen doe ik in ieder geval altijd aan waterbehandeling, de pH en Cl/SO4 verhouding dus brouwzouten en melkzuur. Gistvoeding altijd, bij vloeibaar in de starter, anders in de kookketel. En afhankelijk van de biersoort wat Iers mos.

Schuimstop gebruik ik alleen als ik iets maak wat met te weinig kopruimte vergist wordt.

Misschien als ik het nut ervan inzie dat het werkelijk iets gaat toevoegen aan de manier waarop ik brouw dat er nog wel wat bijkomt.